
به گزارش مشرق به نقل از فارس، جلال رحيمي بعد از ظهر پنجشنبه در بازديد از کانون اصلاح و تربيت و زندان مرکزي شيراز اظهار داشت: زندانباني آنقدر حساس بوده که افراد طرد شده جامعه را با برنامههاي اصلاحي و تربيتي به جامعه باز ميگرداند که اين بسيار مهم است.
وي افزود: فضاي آموزشي و معنوي در کانون اصلاح و تربيت نبايد ناديده گرفته شود چراکه عدم وجود فضاي آموزشي اثرات ناخوشايندي براي جامعه در پي دارد.
رحيمي ادامه داد: مشاوره با اين قشر آسيبپذير جامعه که زير 18 سال نيز هستند بسيار مهم است و بايد به صورت موردي و چهره به چهره انجام گيرد.
قائم مقام وزرات آموزش و پرورش همچنين با اشاره به اثربخشي برنامههاي آموزشي در بين مهرجويان زير 18 سال، حضور چهرههاي علمي و اثرگذار استان فارس در کانون را مؤثر دانست.
رحيمي افزود: آموزش و پرورش در زمينه تعامل سازنده با سازمان زندانها نظر مساعدي دارد.
وي گفت: در حوزه تعليم و تربيت و مدرسه قرآني اقدامهاي شاياني صورت پذيرفته است که خستگي روحي و جسمي را از تن هر بازديد کنندهاي بيرون ميآورد.
رحيمي بيان داشت: طرحها و برنامههاي اجرايي زندان عادل آباد شيراز ميتواند الگوي ساير زندانهاي کشور قرار گيرد چراکه اين برنامهها در هيچيک از زندانهاي کشور با توجه به بازديدهايي که داشتهام، مشاهده نشده است.
در ادامه اين بازديد مديرکل زندانها، اقدامات تاميني و تربيتي استان فارس نيز گفت: حضور مشاوران آموزش و پرورش در کانون اصلاح و تربيت ضروري است.
ناصر جعفرقلي اظهار داشت: طي يک برنامه مدون منبعد مهرجويان زير 18 سال ميتوانند پس از پايان يافتن دوران حبس در مدارس روزانه دولتي، ادامه تحصيل دهند.
مديرکل زندانهاي فارس با اشاره به تحقيقات انجام شده در مورد ارتباط بين آموزش و جرم افراد ابراز داشت: بيش از 80 درصد کساني که از مدارس اخراج شده و يا از محيط آموزشي فاصله ميگيرند به سمت جرم و خطا هدايت ميشوند.
وي اضافه کرد: 65درصد از کساني که در زندانها محبوس هستند، در مقطع راهنمايي مدرسه را رها کردهاند که اين آمار بيانگر ارتباط معنادار بين جرم و سواد افراد است.
مقام ارشد زندانهاي استان فارس ادامه داد: کساني که با آموزش و پرورش ارتباط دارند کمتر مرتکب جرم ميشوند بنابراين بايد در اين مورد سرمايهگذاري بيشتري شود.
اين مقام مسئول اضافه کرد: به منظور کاهش جرم در جامعه، به آموزش و پرورش پيشنهاد ميشود که بهطور مشترک فضاي آموزشي ايجاد کنيم تا دانشآموزاني که در مدارس عادي نگهداري آنها مشکل است و اخراج ميشوند در اين مدرسه به فعاليت آموزشي خود ادامه دهند تا از فضاي آموزشي فاصله نگيرند و به سمت خطا هدايت نشوند.
جعفرقلي همچنين شرکت افراد در کلاسهاي آموزشي را براي افزايش جامعهپذيري افراد مؤثر دانست.
وي همچنين به مدرسه ويژه بزرگسالان در زندان مرکزي شيراز نيز اشاره کرد و گفت: به دليل ماندگاري اين افراد در زندانها که به طور معمول بيش از شش ماه در زندان به سر ميبرند کلاسهاي آموزشي به صورت منظم در اين مرکز برگزار ميشود.
جعفرقلي افزود: جرايم بسياري بودند که اثرات و هزينههاي سنگيني بر روح و روان جامعه گذاشتند، بنابراين براي جلوگيري از اين هزينههاي جبران ناپذير، بايد در بحث آموزش سرمايهگذاري بيشتري شود.