
به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق،"ماتيو سي. نيسبت" ( Matthew C. Nisbet) در پايگاه اينترنتي"فکر بزرگ" (Big Think) در مقالهاي با عنوان" تحقيقات دانشگاه ايالتي اوهايو تاثير شبکه الجزيره را بر روي هويت اسلامي، مليگرايي اعراب و رويکرد آنها در قبال ايالات متحده آمريکا " مينويسد: پژوهشگران ايالت اوهايو در تحقيقي با موضوع تاثير شبکه الجزيره بر روي افکار عمومي جوامع عرب دريافتند که اين شبکه خبري بر هويت مسلمانان نسبت به سايرين تاکيد بيشتري داشته و غيرمستقيم به ترويج گرايش ضدآمريکايي در ميان آنها دامن ميزند.
اعضاي اين تيم تحقيقاتي به سرپرستي برادرم، "اريک نيسبت" (Erik Nisbet) استاد علوم ارتباطات در دانشگاه ايالتي اوهايو به اين نتيجه رسيدند که رويکرد اين شبکه جهت ترويج هويت فرااسلامي ميتواند چالشهاي جدي به ديپلماسي عمومي آمريکا در منطقه تحميل نمايد.
نويسنده مقاله به نقل از نيسبت ميگويد:"اگر هويت فراملي مسلمانان گسترش يابد، ايالات متحده آمريکا بايد راهبردهاي سنتي سياست خارجي خود را که در حال حاضر مبتني بر کشورهاست، دوباره ارزيابي کند. اين مسئله ديپلماسي را پيچيدهتر ميسازد."
وي همچنين با اشاره به گزارش"جف گربماير" (Jeff Grabmeier) از سرويس خبري تحقيقات دانشگاه ايالتي اوهايو افزود: براساس نتايج تحقيقات جديد، ساکنان منطقه خاورميانه که از بينندگان اصلي شبکههاي خبري عربي زبان نظير الجزيره هستند، به احتمال زياد هويت خود را براساس دين اسلام تعريف مي کنند تا عوامل ملي. اما شايد از آنجائيکه شبکههايي نظير الجزيره فراملي هستند– و به رويدادهاي منطقه توجه بيشتر ميکند– بتوانند تماشاگر را ترغيب کنند تا خود را از اتباع آن کشور خاص تلقي نمايند.
ماتيو نيسبت به نقل از برادرش، نگارنده اصلي تحقيق و استاديار رشته علوم ارتباطات در دانشگاه ايالتي اوهايو اظهار داشت:"اين شبکههاي خبري منافع ملي خاصي را دنبال نميکنند، بلکه آنها به دنبال جذب مخاطب در کل منطقه هستند."
وي همچنين افزود:"آنها از برقراري ارتباط ببيندگان شبکه بواسطه هويت اسلامي يا عربي بهره فراوان خواهند برد." به عقيده وي، نتايج اين تحقيق نکات مهمي را در بردارد که ايالات متحده آمريکا با تکيه بر آنها ميتواند سياست خارجي خود در منطقه خاورميانه را توسعه دهد.
نيسبت همچنين تصريح کرد: اين مسئله از اهميت شاياني برخوردار است زيرا آنگونه که ساير تحقيقات نشان ميدهند اعراب تا زمانيکه خود را مسلمان بدانند نسبت به ايالات متحده آمريکا رويکرد منفي خواهند داشت؛ اما اگر هويت خود را در چارچوب عوامل ملي و از اتباع آن کشور تعريف کنند، مسئله شکل ديگري به خود ميگيرد.
وي همچنين افزود: "اعرابي که خود را اولين و بهترين مسلمانان جهان ميدانند، ضرورتاً منافع ، ترجيحات و برداشتهاي مشابه با افرادي نخواهند داشت که براي خود هويت ملي قائلند. آنها ممکن است آمريکا را از زاويه ديگري بنگرند."
نويسنده در ادامه مقاله نوشت: اريک با همکاري"ترسا مايرز"(Teresa Myers) دانشجوي فوق دکترا در رشته علوم ارتباطات دانشگاه ايالتي اوهايو تحقيق ديگري را انجام داد. نتايج اين تحقيق در شماره نوامبر 2010 نشريه ارتباطات سياسي به چاپ خواهد رسيد. آنها در مسير تحقيقات خود از اطلاعاتي استفاده کردند که بين سالهاي 2004 تا 2008 توسط موسسه "زاگبي اينترنشنال" (Zogby International) و "شيلبي تلهامي" (Shibley Telhami) استاد دانشگاه مريلند گردآوري شده بود. تلهامي و همکارانش تحقيقاتي را بر روي 14949 شهروند از شش کشور عرب انجام دادند: عربستان سعودي، مصر، مراکش، اردن، لبنان و امارات متحده عربي.