يازدهمين آوردگاه انتخابات رياست‌جمهوري برای دولت یازدهم كه قرار است 24 خرداد ماه‌ سال آينده برگزار شود، عرصه ای برای رقابت گروه های سیاسی و طیف ها و احزاب مختلف فراهم کرده است که قرار است هر یک با شعار و راهبرد خاصی به این عرصه پا بگذارند.

گروه سیاسی مشرق  --  جستاری در حرف‌ها و مواضع طرح شده از سوی تعدادی از نامزدهای قطعی و بالقوه انتخابات آتی نشان می‌دهد که بسیاری از آنها گفتمان خود برای حضور در انتخابات را معین کرده‌اند.

شاید نگاه به گفتمان معین شده از سوی این افراد و گروه‌ها از هم‌اکنون بتواند ما را به قضاوت بهتری از نحوه نگاه فعالان سیاسی عرصه انتخابات به این آوردگاه مهم رهنمون شود.



ائتلاف 3 گانه مکانیزمی برای انتخاب «اصلح»
ولايتي، قاليباف و حداد عادل نفرات شاخص اصولگرایان برای کاندیداتوری هستند که برای ورود به انتخابات 92 ائتلاف 3 گانه و وحدت با یکدیگر را انتخاب کردند.

علی اکبر ولایتی پیرامون ائتلاف 3 نفره صحبت هایی را انجام داد که تا حدودی از جزئیات این ائتلاف رونمایی می‌کند و شفافیت بیشتری از گفتمان این ائتلاف ارائه می دهد.
ولایتی می گوید: ما در اين مجموعه معتقديم که قوه مجریه نیاز به یک نفر در راس دارد اما اين موضوع را نيز بايد در نظر گرفت كه  در اين قوه تعداد بسیاری از مشاغل حساس وجود دارد که به داشتن مسئولین و متصدیان کارآمد ، مومن به نظام و امتحان داده نياز دارد از اين رو اين موضوع بايد مورد عنايت ويژه قرار بگيرد كه تنها وجود فردي قوي در راس اين قوه كفايت نمي‌كند و وجود بدنه‌اي قوی نیز براي تيم دولت ضروری است.


 
- ولایتی که چندی گفته بود بر اساس توافق اعضای این ائتلاف، نامزد نهایی در هنگام اعلام کاندیداتوری تیم خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری و کابینه به مردم معرفی خواهد کرد، گفته است: دولت قدرتمند مجموعه‌ای از افراد توانمند است که توسط یک مدیر مقتدر اداره می‌شود از این رو بنای ما سه نفر در این ائتلاف این است که در انتخابات آینده به صورت یک تیم همراه، هماهنگ و همدل خودمان را عرضه کنیم و در حقیقت مردم را برای رای دادن به یک تیم وارد صحنه انتخابات كنيم.

- حداد عادل نیز در خصوص ائتلاف 3 نفره گفته است: آقايان ولايتي و قاليباف و من با هم رقابت نخواهيم كرد و هر سه وارد عرصه نخواهيم شد، بلكه ساز و كاري را طراحي مي‌كنيم كه بر اساس مشروعيت و مقبوليت و كارآمدي، هركس مناسب است بيايد و تعدد كانديدا اتفاق نيفتد.

- حسین مظفر رئیس ستاد ائتلاف اصولگرایان نیز تشکیل این ائتلاف را مکانیزمی مناسب برای مقابله با ترفندهای فتنه و انحراف در انتخابات 92 دانسته است و با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه های اصلی اعضای تشکیل دهنده این ستاد یعنی آقایان ولایتی،حداد عادل و قالیباف، تلاش برای حل مشکلات مردم از جمله دغدغه های اقتصادی جامعه است، خاطرنشان کرد: این ائتلاف سه گانه یک قرارگاه سیاسی-فرهنگی برای بهره گیری از مجموعه ظرفیت اصولگرایان و سامان بخشی به وفاق اصولگرایان و مکانیزم مناسبی برای "انتخاب اصلح" است.


قالیباف: برنامه‌ریزی اقتصادی با عقل و منطق
محمدباقر قالیباف نیز چندی پیش با حضور در برنامه دیروز، امروز، فردا بر مسائل اقتصادی تاکید کرد و گفت: « من مطمئنم که ما فرصت هایی امروز داریم که در دهه اول انقلاب نداشتیم. حتی امروز تحریم هم برای ما یک فرصت است.امروز برای وضعیت اقتصادی کشور با عقل و منطق باید برنامه‌ریزی شود. در دهه هشتاد بیشترین هجمه بر فرهنگ بود اما امروز بیشترین هجمه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب حکیمانه تشخیص داده اند اقتصاد است که نامگذاری سال‌های گذشته با موضوعات اقتصادی نشان از همین موضوع دارد.»




یادداشت زاکانی پیرامون نگاهی نو به آینده انقلاب اسلامی

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که زمزمه هایی مبنی بر ورودش به عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا مطرح شده است اخیراً یادداشتی را تحت عنوان «گفتمان پیشرفت اسلامی نگاهی نو به آینده انقلاب اسلامی» در هفته‌نامه پنجره منتشر و بر ضرورت ارائه مدلی نوین و در تراز انقلاب اسلامی در جهت پیشرفت تإکید کرده است.

از محافل نزدیک به زاکانی خبر می‌رسد که او در صورت اعلام کاندیداتوری، گفتمان "پیشرفت اسلامی" را مطرح خواهد کرد.



در هفته گذشته نیز تعدادی از اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در راستای تشکیل «میز انتخابات» با علیرضا زاکانی کردند. زاکانی در این دیدار به انتخابات اشاره کرد و گفت: اگر در انتخابات آینده نکته ای انقلاب را تهدید کرد، ما به سمت وحدت می رویم. یعنی اگر نامزدی آمد و خواست این گفتمان و جهت گیری کشور را تغییر دهد، اینجا دیگر قدرت طلبی نیست، فداکاری است برای رسیدن به یک پیروزی مجدد برای جبهه انقلاب.


مهرعلیزاده: برنامه و شعارم « دولت رفاه» است
محسن مهرعلیزاده که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نهم (1384) بود، در خصوص کاندیداتوری خود از طرف جبهه اصلاح طلبان گفته است: چون بنده تجربه حضور در انتخابات سال 84 را دارم، در چند استان رای اول را کسب کردم و برنامه ای تحت عنوان "دولت رفاه" به مردم ارائه داده ام و خود را به عنوان یکی از مصادیق مورد اجماع معرفی کرده ام.



وی ادامه داد: اگر روی بنده به عنوان کاندیدای مورد اجماع اصلاح طلبان توافق شود، با جدیت به این حوزه ورود خواهم داشت و البته برنامه مشخصی را هم به مردم معرفی خواهم کرد.

معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در پاسخ به این سئوال که برنامه شما همان دولت رفاه سال 84 خواهد بود، گفت: برنامه و شعار بنده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده - دولت رفاه - خواهد بود.


محسن رضایی با شعار "عبور از تحریم ها و دولت امید" می آید
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقه دو دوره رقابت با احمدی نژاد را دارد، در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری هم گویا قصد ورود به عرصه رقابت ها را دارد و برنامه ها و همایش های انتخاباتی خود را نیز کلید زده است. محسن رضایی که در سال 84 با گفتمان "دولت عشق"! پا به عرصه گذاشته بود؛ پیش از این در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوید؟ گفته بود: " انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود."



محسن رضایی که در چند ماه گذشته حدود 200 نفر از حامیان خود را در منزل خود گرد هم آورده بود تا به بررسی برنامه های انتخاباتی اش بپردازند، شعار دولت خود را "ما می توانیم و عبور از تحریم ها" عنوان کرده و از دولت خود با نام "دولت امید" یاد کرده بود.

او همچنین در هفته گذشته در همایشی با نام «شکوه وحدت» به مناسبت تولد پیامبر اعظم (ص) که از سوي دفتر ارتباطات مردمي‌محسن رضايي در سالن شهدای 7 تیر تهران برگزار شد، از برنامه هایش برای شیوه اداره مملکت، فقر و بیکاری جوانان، نقطه نهایی آرمانگرایی و نحوه پر کردن جیب جوانان در جامعه گفت و حاضرین در سالن نیز با بنرهایی از وی که برای حضور در رقابت انتخاباتی آتی دعوت شده بود همراهی می کردند.

ضمنا در حاشيه این همایش ویژه‌نامه‌ای با نام «آبی فیروزه‌ای» و همچنین کتابچه‌ای با عنوان «فدرالیسم اقتصادی» به عنوان ایده‌ای از محسن رضایی برای ایران آینده در اختیار مهمانان قرار گرفت که به قول رسانه ها کاملا جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی داشته است.


حسن سبحانی: "دولت قانون" را تشیل می دهم
حسن سبحاني از نمايندگان ادوار مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي مختلف خبر داد كه تصميم دارد براي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم كانديدا شود.
نماینده مردم دامغان در مجالس پنجم، ششم و هفتم شورای اسلامی با بیان اینكه برنامه خود را برای حضور در انتخابات آماده كرده‌ام، به ايلنا گفت: در صورت حمایت و پشتیبانی ملت، دولت قانون را تشكیل خواهم داد. بر اساس گفته‌هاي سبحاني، حضورش در انتخابات مستقل بوده و تاكنون با هيچ يك از گروه‌ها و احزاب سياسي رايزني نكرده است. با توجه به سابقه حضور سبحاني در فراكسيون تحولخواهان مجلس مي‌توان او را نزديك به اين طيف اصولگرا شناخت.



محمدرضا باهنر با "صدای اعتدال" می آید
کوهکن، رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبري چند هفته قبل در همايشي با حضور جمعی از هواداران کاندیداتوری محمدرضا باهنر، با بیان اینکه باهنر کاندیدای مطرح جبهه پیروان خط امام و رهبری است، گفت: اگر دو نفر کاندیدای ریاست جمهوری باشند، یکی از آن‌ها حتما باهنر است.

در همایش انتخاباتی باهنر ، شعارهای درج شده بر روی بنرهای تبیغاتی و انتخاباتی وی، بیشتر بر روی "اعتدال" تاکید شده بود و بر روی بنرها جمله "کمپین صدای پای اعتدال" به چشم می خورد.




حسن روحانی با راهبرد انتخاباتي "ميزان راي ملت است" می آید
حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس مركز استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز از جمله چهره‌هايي است كه احتمال نامزدي‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري همواره مطرح است. هر‌چند پر رنگ شدن فعاليت‌ها و حضورش در عرصه سياست نشان مي‌دهد كه نسبت به كانديداتوري در انتخابات آتي خيلي بي‌ميل نيست اما به نظر مي‌رسد هنوز تصميم قطعي‌اش را نگرفته است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان هم استقبال چندانی از اعلام خبر کاندیداتوری روحانی نکرده‌اند.



وي در حاشيه كنگره حزب مردم‌سالاري در پاسخ به سوالي راجع به اينكه آيا در انتخابات رياست‌جمهوري شركت مي‌كند، می گوید «در حال بررسی هستم.» اما نكته جديدي كه روحاني در همایش جبهه مردم سالاری به آن اشاره کرده است درباره حاميان احتمالي‌اش در انتخابات بود. وي گفته است اگر در انتخابات شركت كنم،‌ به صورت مستقل حاضر مي‌شوم.

روحاني که گفته می‌شود از جمله چهره‌هاي مد نظر آيت‌ الله‌ هاشمي‌ رفسنجاني در انتخابات رياست‌جمهوري آينده است که به گفته مشاور خود تیمور علي عسگري قرار است در آستانه سالروز پيروزي انقلاب اسلامي با راهبرد انتخاباتي "ميزان راي ملت است" پا به عرصه رقابت های انتخابات بگذارد.


شعار دولتی‌ها... «دولت مهر جهانی»...
روزنامه ایران بعنوان ارگان دولت که مدتی است رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است و تحلیل های خود را پیرامون احزاب و گروه های مختلف سیاسی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر می کند چندی پیش به تحلیل جبهه مخالفان احمدی نژاد پرداخت و تمام جریانات سیاسی کشور را مقابل شخص رئیس جمهور معرفی کرد، این رویکرد رسانه ای دولت در سایر رسانه های اصولگرا به عنوان پروژه دو قطبی سازی (احمدی نژاد ــ همه) نام برده می شود.



اما شعار انتخاباتی دولت مردان که پیش بینی آن چندان سخت نیست باید برگرفته از شعارهایی باشد که محمود احمدی نژاد در این اواخر روی آن تاکید ویژه ای دارد، شعارهایی همچون «مدیریت جهانی»، «انسان کامل» ، «مهر» ، «محبت» و «مهدویت» که در این سال های اخیر به کرّات در سخنرانی های رئیس جمهور از آنها نام برده می شود.

پیرامون همین موضوع بهمن شریف زاده از حامیان اصلی اسفندیار رحیم مشایی در مصاحبه با مجله نسیم بیداری از جهانی شدن شخصیت احمدی نژاد می گوید، و در ادامه به شعار دولت بعدی اشاره می کند. شریف زاده  در بخشی از مصاحبه خود که تحت عنوان "احمدی‌نژاد دیگر ملی نیست، جهانی است" به چاپ رسید، می گوید: همان طور که آقای احمدی نژاد می گوید شاه بیت ما و آنچه که به آن نیاز داریم «مهر» است، در حقیقت دولت بعدی باید «دولت مهر جهانی» باشد.

محمد سعیدی‌کیا؛ نامزدی با شعار نامعلوم
محمد سعیدی کیا وزیر تمام دولت‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است که رسماً آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده است.

اما در لابه‌لای صحبت‌های او هیچ تأکیدی بر یک گفتمان خاص دیده نمی‌شود.

این در حالی است که به احتمال زیاد سعیدی‌کیا نیز همچون بقیه یک گفتمان خاص را در آینده انتخاب و بر آن تأکید خواهد کرد.



جنبش اعتدال‌خواهان ایران با محمد شریعتمداری
محمد شریعتمداری چهره ای که اخیرا اعلام کرده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و همه او را به عنوان یک چهره اقتصادی می شناسند، در مصاحبه خود با مشرق در باره جنبش اعتدال خواه ایران می گوید:  تصور می‎کنم که در کشور ما شرایط فراهم است برای این‎که یک حرکت مردمی و یک حرکت نخبگانی در جامعه علمی در کشور به سود اعتدال‎گرایی شکل بگیرد. یعنی جنبش اعتدال‎خواه ایران. البته ما یک اصول و پایه‎هایی را در این عرصه اعتدال‎خواهی تعریف می‎کنیم و تصورمان این است که تفاوت خیلی جدی‎ای وجود دارد بین اعتدال و انفعال. بعضی‎ها این‎ دو را کنار هم قرار می‌دهند و می‎گویند اعتدال یعنی ضعف، سستی و انفعال در حالی که ما در مورد "اعتدال" صحبت می‎کنیم.




پورمحمدی و شعار "توسعه مدنی"
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر سیاسی جامعه روحانیت مبارز که مدت هاست فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده است، چندی پیش گفته بود: اگر بخواهم وارد انتخابات شوم به عنوان کاندیدای جدی وارد صحنه خواهم شد تا ریاست اجرایی کشور را با اهدافی که باید تعقیب کنم، به عهده بگیرم. اگر به این جمع‌بندی یا تصمیم نهایی برسم که به وقتش کاندیداتوری خود را اعلام خواهم کرد و با تصمیم روشن و قاطع در صحنه حضور می‌یابم.

وی همچنین در گفت و گو با نشریه مثلث اینطور گفت که به «توسعه مدنی» می اندیشد و در این باره صحبت هایی را مطرح کرد.



عارف، اصلاح طلب معتدل و مخالف طرح دولت وحدت ملی
محمدرضا عارف از کاندیداهای احتمالی مطرح شده ‫در گفتگو با مثلث، با بيان اينكه طرح دولت وحدت ملي عملي نيست، درباره احتمال نامزدي خود و رايزني با خاتمي گفت: من ياد نگرفته ام وارد بازي باخت شوم. من همه بازي هايي كه در آن شركت كردم بازي برد- برد بوده، يعني اگر آقاي خاتمي و ديگران بگويند بيا اما تحليلم اين باشد كه اگر بيايم به هر دليلي راي نمي آورم، نمي آيم. ضمن آنكه آقاي خاتمي در اين زمينه با من تاكنون صحبت نكرده و قطعاً مرا از آمدن منع نكرده، چون اصولاً ايشان آدم منفي باف و منفي گويي نيست.

در لابه‌لای صحبت‌های عارف تأکید خاصی بر یک گفتمان مشخص دیده نمی‌شود.

گفته می شود اصلاح طلبان افراطی تمایلی به حضور شخصیت هایی همچون عارف در سمت ریاست جمهوری ندارند و در صورت منصرف نکردن آنها از کاندیداتوری در انتخابات آینده پروژه تخریب آنها را با عنوان "مهره سوزی" در دستور کار قرار خواهند داد.



کواکبیان کاندیدای مستقل اصلاح‌طلبان با طرح انتخاباتی مناسک
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری که چندی پیش با برگزاری همایشی در هتل المپیک تهران از طرح مناسک برای ورود اصلاح طلبان به عرصه رقابت های انتخاباتی 92 نام برده بود، با عدم استقبال اصلاح طلبان رو به رو شد. کواکبیان که در نظر داشت تا اصلاح‌طلبان در قالب طرح مناسک به اجماع برسند در همایش اخیر حزب مردم سالاری اینطور اعلام شد که کاندیدای حزب مردمسالاری اوست.

رسانه های اصلاح طلب که گویا از ورود او به انتخابات چندان رضایت نداشتند از او به عنوان چهره‌اي مستقل و نزديك به اصلاح‌طلبان نام بردند.

کواکبیان اخیراً از طرحی انتخاباتی اسم برده است که احتمالاً در فرایندی جدا از طرح مناسک و توسط حزب مردمسالاری اجرا خواهد شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    حامیان دکتر سعید جلیلی + بزنند
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    اگر می گویید قالیباف بد است دلیلش را هم بگویید
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    زنده باد مرد قانون زنده باد سبحانی
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    شانس شریعتمداری بالاس
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    پس جهانگیری چی؟
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    مشایی: زنــــــــــــــــده بـــــــــــــاد بهـــــــــــــــــــــــــار
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    آقا محسن
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    امیدوارم که منتشر کنی . ولی چیزی که واضح هست شما نمی توانی برای مردم تصمیم بگیری مردم به چه شعارهایی رای می دهندد چون این 8 سال مردم خوب فهمیدند که نباید به شعار رای داد و باید به کارنامه عملی افراد و گروه ها نگاه کرد
  • العبد ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    اصلح ، گزينه جبهه پايدارى انقلاب اسلامى است عقلانيت، معنويت و عدالت، حول محور ولايت 
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    فقط گزینه دولت. باقی همه افسانه
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    ما این همه رئیس جمهور بالقوه داریم و وضعمون اینه؟!!! با اینا میتونیم دنیا رو اداره کنیم!!!زرشک...
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    هنوز رقبای اصلی وارد میدون نشدند!میگی نه ... بشین و تماشا کن! ضمنا گزارشت ناقصه برادر.
  • حسام ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    0 0
    شعار درست: گفتمان امام، گفتمان 3 تیر
  • معین ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    انشالله همه ی کاندیدها با احترام و وحدت هدف به صحنه بیان و یک رقابت سالم رو به جهانیان عرضه کنند نه مثل انتخابات قبلی عده ای با رای نیاوردن کلی بازی در یارن . فرقی نمیکنه چه اصلاح طلب چه اصولگرا ها پیروز بشن مهم اینه که پیشرفت کشور واقعا براشون مهم باشه و بتونیم از این وضعیت اقتصادی در بیاییم
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    کاندیدای محبوب کامران نجف زاده
  • رضا ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    زنده باد خودم
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    یارانه عیدانه - مشایی پاینده
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    رای عموم مردم رای من رای تو محسن رضایی
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    ما همش به گفتمانها رای دادیم حالا به اعمال رای میدیم
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    داغونيا!!
  • محمد ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    کی بهتر از قالیباف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کسی که واقعا مرد عمله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس