شک نیست و حتی تقریباً واضح و مبرهن است که در ایران هستند کسانی که از جانب کسان دیگری سخن می‌گویند. همچنین این شک هم نیست، که با کمی تأمل و تدبر، بر آگاهان روشن می‌شود که کسانی که سخن می‌گویند در مجموع سخنان‌شان را از جانب چه کسان دیگری می‌گویند.

سرویس فرهنگی مشرق/گروه طنز - مقابله با سیاه‌نمایی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: «از کار‌شناسان اقتصادی گرفته تا مردم و نمایندگان آن‌ها، از وضعیت موجود گلایه‌مند هستند. بعید می‌دانم جز شخص رئیس‌جمهور و چند نفر از اعضای هیات دولت، کسی در کشور پیدا شود که بگوید امروز وضعیت اقتصادی کشور خوب است.»
در پی این اظهار، که سیاه‌نمایی و عدم التزام عملی به وفاق بین دستگاهی از جوانبش می‌تراوید، جمعی از اقشار اقتصادی و اجتماعی با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نشان دادند. در این بیانیه که هنوز منتشر نشده، عنوان شده است:
«شرایط کنونی نیکوترین شرایط تاریخ کشور از هر لحاظ است. شرایطی که در آن نه‌تنها کوچکترین دوشواری دیده نمی‌شود، بلکه همه‌چیز خیلی هم عاولی است.» در این بیانیه از کلیه دست اندرکاران خواسته شده است اذیت نکنند.
گفتنی است این بیانیه به امضای اتحادیه صنفی سرمایه‌داران کلان؛ انجمن اسلامی مالکان واحدهای مسکونی بالای چهارصد متر الهیه؛ کانون مرکزی مطلعین از ظرائف بازار ارز؛ اتحادیه صنفی طلاسازان، طلانگه‌داران و طلانفروشان؛ گروه مبتکران دلالی علمی مسکن؛ جمعیت بدهکاران به سیستم بانکی؛ انجمن خبرگان کف بازار؛ اتحادیه صنفی رینگ‌اسپرت‌اندازان پورشه؛ اتحادیه بهره‌مندان از رانت‌های صنعتی؛ انجمن صنفی کارخانه‌دارانی که در واقع کارخانه ندارند، ولی تسهیلاتش را می‌گیرند؛ و جمع کثیری از آحاد رسیده است.
::

ما چقدر شادیم
1ـ آیا در روز گذشته، به خوبی استراحت کرده‌اید؟
2ـ آیا در روز گذشته با شما با احترام رفتار شده است؟
3ـ آیا در روز گذشته زیاد لبخند زده‌ و خندیده‌اید؟
4ـ آیا در روز گرشته چیز جدیدی یاد گرفته‌اید یا کار جالبی انجام داده‌اید؟
5ـ آیا در روز گذشته، احساس شادمانی کرده‌اید؟
مؤسسه نظرسنجی گالوپ، با استفاده از پرسش‌های فوق، و بر پایه مفاهیم منطبق بر «اقتصاد شادمانی» و «شاخص‌های زندگی بهتر»، شادترین مردم دنیا را معرفی کرد. نظرسنجان این مؤسسه، با نظرسنجی از جوامع آماری هزار نفره در 148 کشور، شادترین و خوشبین‌ترین مردم جهان را به سایر جهانیان معرفی کردند. بر اساس این نظرسنجی، مردم کشورهای پاناما، پاراگوئه، ال‌سالوادور، ونزوئلا و ترینیداد و توباگو به‌ترتیب شادترین؛ و مردم کشورهای سنگاپور، ارمنستان، عراق، صربستان و یمن، به‌ترتیب داغان‌ترین مردم جهان هستند. در این فهرست 148 تایی، مردم ایران از آخر در ردیف سی و دوم جای گرفته‌اند.
خبرنگار ما توانست پس از مذاکرات و معاملات فراوان با نظرسنجان و جمع‌بندان مؤسسه گالوپ، پاسخنامه چند تن از شرکت‌کنندگان ایرانی این نظرسنجی را به دست بیاورد. توجه شما را به متن برخی از این پاسخنامه‌ها جلب می‌کنیم:

سین ـ آیا در روز گذشته، به خوبی استراحت کرده‌اید؟
جیم ـ بله، خیلی خوب بود. ساعت تقریباً بیست و دو و بیست دقیقه بود، که کارم در شرکتی که بعد از کار روزانه در آن به امور حسابداری رسیدگی می‌کنم، تمام شد. در راه منزل دو ساعت و ده دقیقه مسافرکشی کردم و نیم ساعت بعد از نیمه‌شب به منزل رسیدم. خانواده خواب بودند. یک دوش آب‌گرم گرفتم تا خستگی از تنم در برود و ساعت یک خوابیدم و ساعت شش بیدار شدم و به سرعت سر کار رفتم. هر روز بجز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها همین‌قدر خوب و کافی استراحت می‌کنم.

سین ـ آیا در روز گذشته با شما با احترام رفتار شده است؟
جیم ـ بله. به من احترام زایدالوصفی گذاشته شد. راننده اتوبوس شرکت واحد سی متر آن‌طرف‌تر ایستگاه توقف نکرد و من و شانزده زن و مرد دیگر مجبور نشدیم برای رسیدن به آن بدویم. ظهر، وقتی با نانوا درباره سوخته بودن نانش حرف می‌زدم، نگفت همین است که هست، می‌خواهی بخواه و نمی‌خواهی نخواه. تازه یکی از دوستان هم که برای انجام کار اداری به شهرداری رفته بود، توسط مأمور حراست به بیرون پرتاب نشده بود.

سین ـ آیا در روز گذشته زیاد لبخند زده‌ و خندیده‌اید؟
جیم ـ بسیار زیاد. در روز گذشته برای خرید ماست پاستوریزه به سوپرمارکت مراجعه کردم و وقتی دیدم قیمت ماست دبه‌ای که یک روز قبل از آن 1800 تومان بود، به 2700 تومان ترقی کرده بسیار خندیدم.
 
سین ـ آیا در روز گذشته چیز جدیدی یاد گرفته‌اید یا کار جالبی انجام داده‌اید؟
جیم ـ بله. یاد گرفتم از کدام کوچه وارد محوطه طرح ترافیک شوم که افسرها و دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نتوانند شماره خودرو ام را بردارند. همچنین در معیت یک دوست، یک ترقه سیگارتی در صندوق زباله عابربانک انداختیم و از صدای خفه‌ای که از انفجار ترقه در محفظه فلزی حاصل شد، لذت بردیم. عصر هنگام یک اسکناس دویست تومانی که یک سوم آن از بین رفته بود، لابلای دو اسکناس دیگر مخفی کردم و به راننده تاکسی دادم. این کارهای جالب شادمانی بسیاری به من هدیه کرد.  

سین ـ آیا در روز گذشته، احساس شادمانی کرده‌اید؟
جیم ـ با توجه با موارد فوق، بله. خیلی هم عاولی بود.
::

سن تورک سن؟ یا پاسخ دیپلماتیک به رجب
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به سخنان سرلشکر فیروزآبادی درباره استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه، گفت: «رئیس ستاد مشترک ایران از جانب چه کسی سخن می‌گوید؟ وقتی با رئیس‌جمهور ایران در این‌باره سخن می‌گوییم، او می‌گوید که مواضع این افراد، موضع شخصی آنان است؛ اما به‌ناگاه افرادی ظاهر می‌شوند و سخنانی بر زبان می‌رانند. اصولاً مشخص نیست در ایران چه کسی از جانب چه کسی سخن می‌گوید!»
شک نیست و حتی تقریباً واضح و مبرهن است که در ایران هستند کسانی که از جانب کسان دیگری سخن می‌گویند. همچنین این شک هم نیست، که با کمی تأمل و تدبر، بر آگاهان روشن می‌شود که کسانی که سخن می‌گویند در مجموع سخنان‌شان را از جانب چه کسان دیگری می‌گویند. لذا بدین‌وسیله، اینجانب امید مهدی‌نژاد، در این برهه خطیر و در اوج کنونی‌ شدن شرایط، به نمایندگی از ملت ایران، یا به نمایندگی از دست‌کم جامعه مطبوعاتی ایران، یا به نمایندگی از لااقل قاطبه طنزپردازان ایرانی، یا آخرش دیگر به نمایندگی از تحریریه پایگاه خبری مشرق، و در غیر این‌صورت به نمایندگی از شخص خودم، با آقای اردوغان به‌طور دیپلماتیک سخن خواهم گفت. سخن اینجانب به آقای اردوغان بر اساس موازین دیپلماتیک به شرح زیر می‌باشد:
«یات اوغلان، چوخ دانیشما.»
::

خبر فوری
سبد تعدیل‌شده خانوار به بازار آمد. به گزارش یک خبرنگار بیکار، این سبد جمع و جور که برای سامان‌دهی به نیازهای ضروری ملت قهرمان ایران طراحی شده است، دارای چند محفظه و یک دسته است. این سبد که توسط جمعی از کارشناسان خبره سیاسی ـ اقتصادی طراحی شده است، کاملاً با نیازهای ضروری مردم هم‌خوانی دارد، به طوری‌که چندین کیلو کمبوزه، خیار، گوجه، سبزی خوردن، باقالی و چندین عدد تخم‌مرغ، نان لواش، حلواشکری و غیره به‌راحتی در آن جا می‌شود. کارشناسان بر این باورند که زندگی بهتر از این نمی‌شود.
::

آگهی واگذاری
به علت تغییر شغل
یک باب مدیریت فرهنگی
با سند شش‌دانگ و زیرآب مطمئن
واگذار می‌شود
::

*امید مهدی‌نژاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پسر کاکل زری ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    سخنگوی دیپلماتیک مشرق لطف کن.. . سیاست با دشنام و دعوا کاری ندارد . در سیاست باید با پنبه سر برید نه با دشنام .
  • کتاب اول ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    در مورد شاد بودن ملت ایران شکی نیست چون کشور دیگه ای رو ندیدند . در ایران مامورین راهنمایی جاهای الکی مخفی میشن و جریمه میکنند در حالیکه در جاهای پر خطر و حادثه خیز ازشون خبری نیست
  • سید ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    فکر کردیم فلسفی داری حرف میزنی نمیدونستیم جریمه شدی از سوزششه؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    خیلی باحال بود. بسی لبخند رفت
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    خدا خیرت بده، کلی خندیدم
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    (انجمن مدیریت کارهای بیخودی) هم بیانیه فوق را تصویب میکند.
  • باشناس ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    ترکیه بولسون،پاتریوت دا گویسا ، بیر گون اورانی توپراقینان بیر الریخ.
  • حسام دو برره ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    سید مثل اینکه تجربه سوختن داری
  • شیرفرهاد ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    ... یعنی چه ؟
  • هستی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    قوربون دستت آقا امید با این مقاله طنزت . بازم از اینا بیشتر بنویسید که از جام جم عقب نیوفتید .
  • گل آغا ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    اذهانمون دو چندان و نیم تشویش شد . اندک امیدی هم که به زندگی داشتیم در سوز سرمایی که از سوراخ کفشمان وارد و در سوراخ جورابمان آرام میگیرد تمام شد . از زیاد شدن یارانه ها بیشتر بگویید شاید تحمل سرمای زمستان امسال هم برایمان سهل شود . خدا خیرتان دهد جمیعا
  • چای شیرین با نبات ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 0
    مطلب شاد بودن بسیار جالب بود . فقط کمی وقتش را زیاد کنید . تکرار این شاد بودن کی پخش میشه ؟
  • saman ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    0 0
    اقا من دار و ندارم یه دوچرخه هست میشه رینگ اسپورت پروشه بندازم!!!!!!؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس