انديشکده هريتيج با "کوته بينانه " خواندن تصميم توقف پخش امواج کوتاه راديويي صداي آمريکا نوشت که بخشي از برنامه‌هاي اين راديو بدليل کسري بودجه متوقف شده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، "هل سي. داله " (Helle C. Dale)، پژوهشگر ارشد بخش ديلپماسي عمومي در مرکز مطالعات سياست خارجي "داگلاس " و "سارا آليسون " در بنياد هريتيج در مقاله‌اي با عنوان "آيا دولت قصد دارد امواج راديويي VOA را قطع کند؟ " به بررسي تصميم اخير بنگاه خبرپراکني آمريکا پرداخته و مي‌نويسد: در دنياي وابسته به فضاي سايبري و کاربران مجهز به تلفن هوشمند، آيا راديو باز هم مي‌تواند نقشي داشته باشد؟

داله به نقل از "باب بورستين " (Bob Boorstin)، مدير سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي شرکت گوگل، پاسخ به اين پرسش را قطعاً "مثبت " مي‌داند.

نويسنده مقاله با اشاره به ميزگردي که در 5 نوامبر 2010 با موضوع رسانه جديد و سياست خارجي به همت شوراي روابط جهاني آمريکا در محل هتل "مي فلاور " (Mayflower) برگزار شد، به نقل از بورستين نوشته است: "بر روي اين کره خاکي، هنوز هم مناطقي هستند که به اينترنت يا حتي جريان برق دسترسي ندارند. " در اين نواحي، راديو تنها راه دسترسي به مخاطب است. اين حقيقت براي مناطق نگون‌بختي همچون هائيتي صدق مي‌کند. علاوه بر اين، بسياري از دولت‌ها درصدد کنترل شبکه‌هاي اينترنت و تلفن همراه شهروندان خود هستند که اين سياست مي‌تواند رسانه آن‌ها را آسيب‌پذير سازد.

به عقيده داله، شگفت‌زده خواهيد شد اگر بدانيد شوراي حکام بنگاه سخن‌پراکني دولت آمريکا اين حقايق ساده و روشن را ناديده گرفته است، جالب اينجا است که از وظايف اين نهاد دولتي نظارت بر امور بنگاه سخن‌پراکني بين‌المللي آمريکا است.

وي همچنين خاطرنشان کرد: عليرغم اين حقيقت که بودجه شوراي حکام طي سال‌هاي اخير به شکل باورنکردني افزايش يافته اما شورا اعلام کرده که براي پوشش امواج کوتاه راديويي در سراسر جهان به جاي تاکيد بر تلويزيون (که در مقايسه با راديو، تهيه برنامه‌هاي آن به مراتب پرهزينه‌تر است) و اينترنت (که بسيارآسيب پذير است) با مشکل کسري بودجه روبرو است، مهم‌تر اينکه در شوراي حکام اين اجماع‌نظر وجود دارد که خود دستگاه راديو ابزاري بسيار "قديمي " و متعلق به دوران گذشته است.

داله همچنين افزود: با وجود اعتراض به حذف زبان روسي از برنامه‌ها در چند سال گذشته اما بخش روسي زبان صداي آمريکا در حال حاضر فقط به صورت اينترنتي فعال است.

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات سياست خارجي داگلاس و سارا آليسون در ادامه مي‌نويسد: در اوايل اکتبر مديريت بنگاه سخن‌پراکني صداي آمريکا دستور داد تا پخش کليه امواج کوتاه صداي آمريکا (سمبل بنگاه سخن‌پراکني بين‌المللي آمريکا) به چند زبان مهم جهاني تا 31 اکتبر متوقف شود، اين مسئله مانع از پوشش برنامه‌هاي صداي آمريکا در بخش عمده‌اي از جهان مي‌شود. اين تصميم زبان‌هاي "ماندرين " (Mandarin)، اسپانيولي، اندونزيايي و زبان فرانسوي که در آفريقا صحبت مي‌شود را شامل مي‌گردد. فقط يک لحظه تصور کنيد چه تعداد از ساکنان کره زمين به اين زبان‌ها سخن مي‌گويند.

وي همچنين افزود: با اين حال، در سال 2010 مبلغ 745.5 ميليون دلار به عنوان بودجه شوراي حکام تصويب شد که تقريباً 4 درصد بيشتر از بودجه سال گذشته است، بودجه اين شورا طي چند سال گذشته به طور ثابت افزايش يافته است، آنچه که رضايت مسئولان صداي آمريکا را جلب مي‌کند، حذف سه نقطه از بودجه مصوب شورا است که اين استراتژي يا از طريق توقف پخش امواج کوتاه راديويي قابل اعمال است يا تغيير در برنامه‌ريزي بودجه شوراي حکام بنگاه سخن‌پراکني.

داله در ادامه يادآور شده است: نظر به پيشنهاد شوراي حکام مبني بر قطع بودجه ايستگاه راديويي "گرين ويل " (Greenville) در کاروليناي جنوبي در سال 2010 (آخرين ايستگاه دولتي ارسال موج کوتاه راديويي در داخل خاک آمريکا)، احتمالاً مخاطب به اين نتيجه مي‌رسد که گزينه اول مدنظر است.

اين پژوهشگر انديشکده هريتيج در پايان مقاله خود با ساده‌لوح معرفي کردن مديران اين بنگاه خبرپراکني، خاطرنشان کرده است: تصميم به قطع امواج کوتاه راديويي در بخش زبان‌هاي اسپانيولي، اندونزيايي و فرانسوي مردم آفريقا در روز 28 اکتبر دقيقاً چند روز قبل از سکوت سنگين راديويي صداي آمريکا مطرح شد، قطع امواج کوتاه راديويي (يعني همان برتري جهاني راديوي صدا آمريکا) تصميم بسيار کوته‌بينانه‌ا‌ي است زيرا اين سيستم از جمله ابزارهايي است که دولت آمريکا براي دسترسي به دورترين نقاط جهان مي‌تواند از آن بهره گيرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس