به گزارش مشرق؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان با سئوالات بی‌پرده‌ای روبه‌رو شد که با پاسخ‌های صریح سعی در پذیرفتن چالش‌ها داشت.

برای تغییر در نظام اداری چه کردید؟

این سئوال با اعتراض پورمحمدی همراه بود. وی پاسخ داد: این جا محیطی علمی است و باید برداشت‌ از موضوعات هم علمی باشد، به خاطر چند فساد در کشور حق توهین و ... را ندارید، ما هر روز در کشور شاهد یک پیشرفت هستیم که وظیفه ما دفاع از افراد سالم و برخورد با متخلفان است.

دانشجویی با گلایه مبنی بر اینکه چرا اجازه فرار به خاوری داده شد، گفت: چرا جلوی مدیران دو تابعیتی را نمی‌گیرید؟

رئیس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه گرین کارت تابعیت تلقی نمی‌کند، تصریح کرد: نمی‌توان مدیران دو تابعیتی را به ‌راحتی تشخیص داد و طبق قانون اول باید از تابعیت ایران خارج شوند، اما افراد شریفی در کشورهای خارجی به هر دلیلی اقامت دارند و ما نباید جلوی زندگی آن‌‌ها در ایران را بگیریم.

وی افزود: رئیس بانک ملی ایران به‌ دلیل اینکه خانواده وی در خارج از کشور زندگی می‌کردند، مجوز خروج از کشور را همیشه در دست داشت و بعد از تخلف به ‌راحتی از کشور گریخت.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه باید در قضاوت‌ها دقیق باشیم و بدون سند حرف نزنیم، گفت: من و شما مسئول انتصاب مسئولان نیستیم، مدیران دولتی باید پاسخگو باشند که چرا چنین افرادی روی کار می‌آیند.

دولت طبق گزارش تلفیق بودجه 2 هزار مورد تخلف داشته، چگونه از مردم انتظار تخلف ندارید؟

وزیر اسبق کشور در پاسخ به این سئوال ابراز داشت: مجلس و دیوان محاسبات پیگیر تخلفات دولت هستند، اما روحیه خاص احمدی‌نژاد و شرایط سیاسی کشور را متشنج می‌سازد که این آرزوی دشمنان و آفتی برای نظام است.

وی با اشاره به فرموده حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه عاقل کسی است که در شرایط خاص بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند، گفت: ما قبول داریم که مشکلات و چالش‌هایی در اداره کشور وجود دارد، اما وقتی وارد برخورد با تخلف دولت می‌شویم، تنش‌هایی در کشور ایجاد می‌شود.

مردم زلزله‌زده ورزقان از سرما در چادرهایشان مشکل دارند، ساخت ویلا در فلان ونزوئلا ... ؟

پورمحمدی با بیان اینکه ونزوئلا کشوری پولدار و نفت‌خیز است، تصریح کرد: پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در ونزوئلا با پول همان کشور موجب رونق اقتصادی شدند.

وی افزود: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها ارزش اقتصادی زیادی برای کشور دارد، ما طالب این هستیم تا سرمایه‌گذاران سود حاصل را به کشور بازگرداند در غیر این صورت هم ضرری نمی‌کنیم.

مشکل قوه قضایی در عدم انتشار اسامی مجرمان چیست؟/ به کار بردن حروف اختصاری چه فایده دارد؟

رئیس سازمان بازرسی در پاسخ بیان داشت: در قانون تا جرم اثبات نشده حق انتشار اسامی را نداریم و از طرفی رسانه‌ها به‌دنبال کار هیجانی و سوژه‌های خبرساز هستند که قبل از اثبات جرم در خبرها اصرار به نوشتن حروف اختصاری دارند.

قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارید؟

پورمحمدی پاسخ داد: در این مسیر قرار دارم و مطالعه، مشورت و رایزنی با افراد مختلفی را آغاز کردم، اما هنوز تصمیم نهایی‌ام مشخص نیست.

هدف شما از جلسه با متکی چه بود؟

وی با اشاره به اینکه هر فرد در دوره کاری جلسه‌های زیادی با افراد متفاوت دارد، گفت: فضای سیاسی و انتخاباتی کشور ما فضای بسته‌ای نیست و دو کاندیدا از یک حزب به میدان نمی‌روند، اما این فضا ثبات ندارد و با ابهامات و فراز و نشیب‌های زیادی همراه است که باید رفتار سیاسی را اصلاح کنیم.

چرا گفتید سعید امامی در پرونده قتل‌های زنجیره‌ای بی‌گناه بوده است؟

پورمحمدی با بیان اینکه این موضوع صحت ندارد، افزود: پرونده او با نوع برخوردهای ناقص نافرجام ماند و ما تسلیم قوه قضایی هستیم، اما روشن نشدن این قضیه به اصطلاح جریان پیراهن عثمان برای متلاطم شدن این فضا بود.

شما اعتقاد دارید وضعیت فساد در کشور نامطلوب نیست، چرا آمارها خلاف این را ثابت می‌کند؟

رئیس سازمان بازرسی پاسخ داد: در برخورد با موارد و مصادیق فساد با برخی قانون‌گریزی‌ها مواجه هستیم و عمده سرمایه‌گذاری خود را برای اصلاح زیرساخت‌ها گذاشتیم، برای مثال فساد بانکی اتفاق ناگواری در کشور بود که بانک مرکزی به‌ دلیل نداشتن اطلاعات کافی، گزارش خاصی در این مورد ارائه نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه فضای بین‌المللی غالب برای محکومیت ایران وجود دارد، افزود: سه سال پیش رتبه فساد ایران 148 بود و با اعتراضاتی که به این قضاوت ناعادلانه داشتیم در سال 90 این رتبه به 122 بهبود یافت و امسال هم رتبه 123 رسیدیم.

پورمحمدی افزود: آن‌ها فقط مفاسد اقتصادی و اجتماعی کشور را ملاک قرار می‌دهند و به این موضوع که در برخورد با مجرمان به ‌شدت پیگیر هستیم، توجه نمی‌کنند.

چرا گزارش‌های تلفیق بودجه شفاف‌سازی نشده است؟

وزیر سابق کشور در پاسخ به این سئوال گفت: تاکنون رویه بر انتشار عمومی گزارش‌ها نبوده و فقط به دولت و مجلس ابلاغ داشتیم در حالی‌که طالب انتشار عمومی گزارش‌ها در جهت ارتقای سطح اطلاعات مردم هستیم.

چرا خود را برای رئیس‌جمهور شدن توانمند می‌بینید؟

پورمحمدی با ابزار به اینکه امور نسبی است و هیچ‌کس توانایی مطلق در همه امور ندارد، گفت: 33 سال به‌ طور پیوسته در حوزه‌های سخت و متناوب کشور اشتغال داشتم و در برابر تجارب نسبی و شناسایی تجربیات زوایایی را می‌شناسم که کمتر کسی مطلع است، لذا برای حضور در انتخابات احساس تکلیف می‌کنم.

حرف‌های شما با احمدی‌نژاد تطابق ندارد، کدامیک دروغ می‌گویید؟

رئیس سازمان بازرسی کشور پاسخ داد: تاکنون تمام حرف‌های من درست بوده و نباید این موضوع را به جدال بکشانیم، باید خوب تصمیم بگیریم و بدانیم که خود در دادن اختیارات به افراد مقصر هستیم.

به ‌عنوان یک مقام دولتی چه راهکارهایی برای سلامت نظام اداری دارید؟

وی یکی از بسترهای اصلی سلامت نظام اداری و راندمان مطلوب را کاهش هزینه بهره‌وری دانست و گفت: از ظرفیت‌های کارشناسی به ‌خوبی استفاده نمی‌شود و عده‌ای فکر می‌کنند چون با رای مردم روی کار آمدند، مجاز به تغییر در نظرهای کارشناسان مطابق سلیقه خود هستند.

چرا سیستم گزینش آن قدر ضعیف است که افراد ریاکار وارد نظام اداری می‌شوند؟

پورمحمدی در پاسخ گفت: توجه فقط به ظاهر نیست و تخصص را هم ملاک می‌دهند، اما راه‌های فرار زیادی پیش ‌روی افراد است که باید جلوی آن‌ گرفته شود و گزینش ما محدود است.

وی افزود: ذهن کاریابی ما معطوف به جذب در نظام اداری است و مدیریت و نظارت دولت اغلب ناکارآمد و کم‌بازده است که کارکردها دولت را محدود و به کار ویژه‌ها بسنده کرده است.

زمانی جناح شما از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد، اما امروز دولت رابطه خوبی با اصولگرایان ندارد، آیا اصولگرایان اشتباه کردند؟

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرایان نبود و به‌ طور مستقل پا به عرصه گذاشت و در جلسه‌ای که شورای هماهنگی انقلاب برای شفافیت موضع، اصولگرایان را دعوت کرد، حاضر نشد و بعد هم به ‌صراحت اعلام کرد که از شما نبودم.

تحلیل شما از حضور اصلاحات در انتخابات آتی چیست؟

پورمحمدی با بیان اینکه در شرایط فعلی خبر مهم‌تر از تحلیل است، ابراز داشت: افراد خودشان اعلام موضع می‌کنند، اکنون به ‌طور قطع نمی‌شود، قضاوت کرد.

چرا مهدی هاشمی آزاد شد؟

رئیس سازمان بازرسی کشور با اظهار بی‌اطلاعی از این خبر بیان داشت: من هم این خبر را از شما شنیدم، این یک فرآیند بازپرسی است و از جزئیات روند پرونده اطلاعی نداشتم.

تجربه نشان داده دولت‌ها قبل از اتمام دوره ریاست به دنبال قدرت هستند در دولت سازندگی با تغییر قانون اساسی و در دولت اصلاحات با براندازی نظام، سئوال اینجاست که دولت احمدی‌نژاد با چه اقدامی می‌خواهد در قدرت بماند؟

پورمحمدی پاسخ داد: میل به قدرت یک غریزه طبیعی و کمتر کسی حاضر به پس دادن آن است و چون به ضرر ملت است، مقرر شده در زمان محدودی به مسئولیت ادامه دهند.

وی افزود: در زمان هاشمی عده‌ای دنبال تداوم جریان بودند و بعد با همکاری تیم اصلاحات تصمیم به تداوم قدرت داشتند، علامتی از خاتمی برای براندازی نظام ندیدیم، اما بی‌تدبیری و سوء استفاده‌ها موجب تشویش افکار عموم شد، لذا باید حرف‌های مستند بزنیم تا از ایجاد جدال پرهیز شود.

وزیر سابق کشور با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد به قول خودش در تلاش است تا نهضت سوم تیر تداوم یابد، گفت: این منع قانونی ندارد که برای روی کار آمدن هم‌فکرانش از اعضای کابینه خود دفاع کند، اما باید توجه داشت این حمایت با استفاده از ابزارهای دولتی نباشد.

شرایطی که شما را علاقمند به رئیس‌جمهوری کرده توضیح دهید؟

پورمحمدی در پاسخ بیان کرد: هر کس برای این مسئولیت باید قدرت عبور از موانع خارجی را داشته باشد و توقعات اشتغال، تولید، عدالت، مبارزه با فساد و سلامت اداری را برآورده کند. نامزد ریاست جمهوری باید بتواند فضای امن و رفاه برای رسیدن به اهداف را در کشور ایجاد کند و با ثبات و نگاه روشن حافظ آرمان‌‌‌های انقلاب باشد تا مجموعه‌ها را با بسیج نیروهای ملی ارتقا دهد.

رئیس سازمان بازرسی کشور با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید فضای عاقلانه و عالمانه‌ای را ایجاد کنند، گفت: با پرهیز از حاشیه‌ها و کنار گذاشتن خط کشی‌های مضر نه تنها بر هجمه‌ها و فشارها فائق می‌شویم، بلکه رسالت‌‌های مهم جهانی را به ‌دست می‌گیریم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: صحبت اخیر کلینتون در مورد ایران به ‌دلم نشست که گفت ما هرجا می‌رویم، سایه ایران را می‌بینیم، باید باور داشته باشیم به شرط انسجام، اقتدار و توانمندسازی قادر به نقش‌آفرینی در نظام دنیا و هموار سازی جهان اسلام هستیم.


متن کامل سخنان پورمحمدی را اینجا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اشك ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ما هم ميدانيم كه كمتر كسي ميداند
  • ايراني ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    آقاي پور محمد ي ماهم چيزي هاي از اين بيش از سي سال ميدونيم كه تونميدوني .
  • رضا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    رای ما فقط دکتر سعید جلیلی
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    جناب پور محمدی یقین داشته باشید تشخیص مردم بیشتر ازشما نباشد کمتر از شما نیست لذا بهتر است تحلیل جامعتری داشته و ابتدا از مقبولیت خود را نزد عامه مناسبتر بسنجید
  • امیر ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ای قوربون دهنت خدا کنه بیاد فقط
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    اگر بیل زن بودی سازمان بازرسی رو آباد میکردی که 3000000000000 میلیارد ناقابل از اموال بیت المال غارت نمیشد!! الباقی حرف است!! عزت زیاد!
  • ghost ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    الان اینجوری میگی بعد که رئیس جمهور شد همون بلایی که سر احمدی نژاد اوردین سره این بنده خدا هم میارین ذات ایرانی جماعت اینه
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    دست و پا نزن حاج اقا رای نمیدیم بهت!!!
  • حیدر ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    دکتر جلیلی فقط! قبل از دکتر کسانی که سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی را داشتند فقط بلد بودند وزرای خارجی انگلیس و فرانسه و آلمان را دعوت کنند و فرش قرمز زیر پاشون پهن کنند وتعلیق غنی سازی کنند و تضمین تصویب پروتکل الحاقی بدهند و نطنز و بوشهر و اراک را با افتخار پلمپ کنند! دمت گرم دکتر که عزت مسلمان در برابر کفر را نمایان کردی! لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    اول یه نظر سنجی از مردم انجام بدهید ببینید که اصلا چند درصد مردم شما را میشناسند بعد احساس تکلیف کنید.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    تو توی قضیه فتنه خیلی چیزهای را از مردم باید یاد می گرفتی ولی یاد نگرفتی شاید آی کیو شما خوب نبود
  • محمد ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    خواهش می کنیم وعاجزانه از شما یکی می خواهیم که در این خصوص اصلا" احساس مسئولیت نکنید.
  • حسین ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    آقا سعید جلیلی رو عشقه
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    احسنت. باهات موافقم. فقط دکتر جلیلی
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    برادر من من خبر موثق دارم جلیلی گفته نمیادش
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    فقط دکتر غلامحسین الهام
  • گاندي ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    بايد ديد اناني كه براي تصدي عنوان رياست جمهوري احساس به اصطلاح تكليف ميكنند ،به وظايف خود در پست فعلي چقدر احساس تكليف داشته اند (مشك ان است كه ببويد نه انكه عطار بگويد)
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ما به یک مدیر با تجربه وعاشق نظام اسلامی وبا سعهء صدر نیازمندیم صرف داشتن اطلاعات که دردی دوا نمیکند! شمارو به خدا از این احساس تکلیف ها نکنید! جایگاه سازمان بازرسی کل کشور اگر از یک مدیر شجاع برخوردار باشد به تنهایی میتواند چشم بیذار نظام اسلامی باشد! شما که میدانید وقتی ....در خارج کشور
  • حسین ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    احسنت
  • رضا ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    متاسفانه فقط احساس تکلیف کارساز نیست به قانون اساسی مقید باشیم وپیرو رهبر فرزانه انقلاب باشیم تقوا ی بالانیاز دارد احساس تکلیف میکنیم ولی وقتی پستمان گرفته میشود دگرگون میشویم تبر بدست می گیرم همه رو از دم تیغ میگذرونیم شهدا رو همیشه باید به یاد داشته باشیم
  • میترا ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    احساس تکلیف مقوله عجیبیست !!!
  • تماشاچی ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    باحرفت موافقم اما با طرز حرف زدنت نه.
  • lila ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    چرا هرکی احساس وظیفه می کنه و یه چیزایی می دونه که بقیه نمی دونن میاد
  • زهرا ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ما هم از دکتر جلیلی حمایت می کنیم
  • مخلص ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    شمااززمان خروج ازدولت بیشترین حملات را به دولت داشته ایدوبسیار احساسی برخورد نموده اید مطمئن باشید درصورت حضور درانتخابات رکورد رای شیخ اصلاحات ...
  • احمد ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    بهتره اقای پورمحمدی به انتصابات خود در استانها توجه کند و عمل کرد انها را برسی کند
  • میترا ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    هزاران +
  • علی ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    نه بابا خودت فکر کردی یا از سرچ این گوگل گرفتی!!!!!!!!!!!!!
  • رضا ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    خب موفقیت در برخی میدانها به معنی شایستگی کامل در ریاست جمهوری نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس