به گزارش مشرق به نقل از مهر، برنامه تلویزیونی "دیروز، امروز، فردا" پنجشنبه شب با حضور محمدرضا میرتاج الدینی به عنوان نماینده دولت و محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با موضوع "تعامل دولت و مجلس" برگزار شد.
تعامل مجلس نهم با دولت کاهش یافت
میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور در نظارت بر قانون اساسی در ابتدای برنامه درخصوص چگونگی تعامل دولت و مجلس گفت: انتظار دولت از مجلس نهم بیشتر ازمجلس هشتم بود اما نه تنها این تعامل بیشتر نشد بلکه میزان این تعاملپایین آمد و ما این سطح تعامل را مطلوب نمی دانیم.
وی با اشاره به فضای سنگین ایجاد شده در مجلس نسبت به نمایندگان حامی دولت اضافه کرد: به بعضی از این نمایندگان عنوان وکیل الدوله داده می شود در حالیکه اگر اینها نمایندگان مردم هستند دولت نیز نماینده مردم است و رئیس جمهور مستقیما از طرف مردم انتخاب می شود. با این تفاسیر چرا حمایت از دولتمذموم شمرده می شود؟
تعامل به معنی تبعیت کورکورانه نیست
فرهنگی نیز در پاسخ به سئوال مجری درباره چگونگی تعامل دولت و مجلس، القاء کردن درگیری میان قوا را فاقد هرگونه سود سیاسی دانست و گفت: بعضی تعامل را به معنای تبعیت کورکورانه و بدون توجیه می دانند که با قانون اساسی ما ناسازگار است.
وی اضافه کرد: طبق قانون اساسی مجلس طراح و ناظر است و دولت نیز مجری طرح است و باید آن را بدون کم و کاست پیاده کند.
دولت استارت چالش ها و تعارضات دولت و مجلس را می زند
در ادامه گفتگو میرتاج الدینی گفت: برخی همکاری با دولت را خیلی برنمی تابند و احساس می کنند چون نماینده مردم شده اند باید همیشه انتقاد کنند.
فرهنگی نیز با رد موضع لج و لجبازی مجلس با دولت با اشاره به سئوال ازوزیران آموزش و پرورش، ورزش و امور جوانان و صنعت و معدن و تجارت، در روزهای اخیر در مجلس گفت: مجلس از پاسخ و توضیحات دو وزیر ورزش و امور جوانان و آموزش و پرورش قانع نشد اما علیرغم شرایط حساس اقتصادی توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و ارائه آمار و ارقام او 170 نماینده را قانع کرد.
در ادامه فرهنگی در پاسخ به این سئوال که سهم مجلس در تعارض ها و چالش های اخیر چقدر بود، گفت: استارت و شروع را از طرف دولت می دانیم و به طبع واکنش هایی از سوی مجلس در بر داشت.
دولت اصراری به ادغام وزارتخانه ها ندارد
میرتاج الدینی در واکنش به فرهنگی، گفت: مجلس گاهی شتابزده عمل کرده و سریع وارد می شود. هنوز دولت بحث ادغام وزارتخانه ها را صریحا اعلام نکرد و تنها سرپرستی وزارت ارتباطات به وزیر راه و شهرسازی داد که در آینده در تعامل با مجلس آن را بررسی کند بنابراین نیاز به طرح دو فوریتی نبود.
معاون نظارت بر قوانین رئیس جمهور ادامه داد: این مصوبه خود مجلس بود که در برنامه چهارم مشخص شد در مجلس هفتم و هفتم محقق نشد تا اینکه در برنامه پنجم این برنامه تکرار شد.
وی اضافه کرد: در عین حال دولت مصر نیست که حتما ادغامی صورت گیرد.
ورود سریع مجلس به موضوع ارز بازار را آرام کرد
در بخش دیگری از این گفتگو عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به سئوال مجری کهچالش های اخیر درچند ماه اخیر بین دولت و مجلس تا چه میزان به وضعیت مردم اختصاص پیدا می کند، گفت: از جمله مهمترین این موارد ورود سریع مجلس به مباحث اقتصادی چون نوسانات و نابسامانی در ارز و مدیریت منابع ارزی و بوجود آمدن فضای آرامش در بازار است که الان شاهد آن هستیم و قبلا نبودیم.
وی همچنینانگیزه مجلس از اصلاح قانون انتخابات را بوجود آوردن شرایطی برای ثبت نام کاندیداها دانست و اضافه کرد: برای استخدام در این مجموعه پراکنده و دورافتاده حداقلی از شرایط رعایت می شود اینجا نیز باید سطحی از تسهیلات، سوابق، اطلاعات فردی و مکانیسم ها را در نظر بگیریم.
مصوبه ممنوعیت سرپرستی وزیران در وزارتخانه دیگر دخالت در قوه مجریه است
در بخش دیگری از این گفتگو میرتاج الدینیگفت: وقتی این چالش ها به تعارض می رسد به ضرر مردم بوده و باعث عقب ماندن دولت می شود. مثلا طرح هدفمندی یارانه ها به علت وجود همین تعارض ها یک سال و نیم طول کشید.
وی در خصوص دخالت مجلس در بحث ادغام نیز، گفت: در بحث ادغام بر اساس ماده 53 قرار شد کاهش وزارتخانه ها به 17 وزارت با اجازه مجلس باشد که ما هم این را قبول داریم. اما نکته بعدی این است که بعد از ادغام یک وزیر دیگر از وزارتخانه دیگر نمی تواند سرپرست باشد.
معاون رئیس جمهورادامه داد: آیا این دخالت در امر اجرا نیست؟ انتخاب سرپرست حق رئیس جمهور است و رئیس جمهور هرکس را که بخواهد می تواند به عنوان سرپرست انتخاب کند.
انتقاد دولت از تنخواه خواندن مابه التفاوت نرخ ارز
وی در خصوص نوسانات ارزی با طرح این سئوال از نماینده مجلس که ورود مجلس چگونه باعث حل این مشکل شد گفت: ورود مجلس به دو صورت بود یکی سئوال از رئیس جمهور و دیگری جلسات مشترک با دولت.
فرهنگی پاسخ داد: در رویکرد سوم مجلس مصوبه ای تصویب کرد که در آن نرخ ارز به صورت شناور جریان داشته باشد و منابعی که از آن حاصل می شود فقط در بودجه عمومی آورده شود.
وی در ادامه در واکنش به میرتاج الدینی که این مصوبه را مانعی بر سر راه دولت خواند، آن را مشوق برای دولت عنوان کرد و گفت: من نمی خواهم این موضوع را باز کنم اما با توجه به گفته های خود شما این درآمدها قرار بود تنخواهی برای دولت باشد. تنخواه یعنی دست دولت باز باشد و از این مابه التفاوت هزینه کند. این ایرادی ندارد اما هزینه کردن باید در حدود بودجه باشد.
میرتاج الدینی در پاسخ گفت: من مشوق بودن را قبول ندارم، از این گفته اینگونه برداشت می شود که دولت می خواهد ارز را بالا ببرد تا درآمد داشته باشد.
اصلاح قانون انتخاباتبه شائبه عواملفتنه 88 دامن می زند
معاون رئیس جمهور در ادامه در خصوص اصلاح قانونانتخابات، گفت: قانون اساسی حضور و حق انتخاب مردم را به رسمیت شناخته است. هدف از این طرح هم فقط این نبود که برای ثبت نام باشد بلکه این بوده که یکی از اختیارات دولت را در اجرای انتخابات کم کند.
وی اضافه کرد: اصلاح این قانون به شائبه مطرح شده از طرف عوامل فتنه 88 دامن می زند که می گویند حتما مسائلی وجود داشته است که می خواهید قانون را اصلاح کنید.
میرتاج الدینی با انتقاد از ایجاد هیات مرکزی اجرایی در اصلاحیهقانون انتخابات اضافه کرد: یک هیات اجرایی بالای وزارت کشور درست می کنند که حتی دبیر این ستاد را وزیر کشور حق ندارد انتخاب کند.
در پایان میرتاج الدینی گفت: برای هر موضوعی می توانیم تعاملات کارآمد داشته باشیم ما هدف و آرمان مشترک داریم و نباید موضع گیری های سیاسی به سمتی برود که دو طرف را از کارهای اصلی نظام بازدارد.
فرهنگی نیز خطاب به مردم عنوان کرد: مردم خیلی نگران مباحث چالشی نباشند. این مباحث چالشی لازمه یک مجلس زنده است و فضای گل و بلبل با فضای مدرسی سازگار نیست.