ایران با سیمرغ، به جمع سازندگان هواپیما می‌پیوندد

سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام مشخصات نهایی «هواپیمای سیمرغ» و آغاز تولید برخی قطعات موتور آن، از ورود رسمی ایران به باشگاه سازندگان هواپیمای مسافربری خبر داد.

به گزارش مشرق؛ سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار جزئیات جدید از پروژه ملی «سیمرغ»، از تکمیل طراحی و آغاز تست‌های پروازی این هواپیمای ترابری تمام‌ایرانی خبر داد.

این هواپیما که حاصل ۱۵ سال تلاش مستمر متخصصان ایرانی در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) و سازمان هواپیمایی است، ایران را به جمع محدود کشورهای طراح و سازنده هواپیمای مسافری وارد می‌کند.

محمدرضا واقفی‌منش، مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی، اعلام کرد که تمام مراحل طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ توسط متخصصان ایرانی و در داخل کشور انجام شده است. این هواپیما باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت پرواز آزمایشی را پشت سر بگذارد تا بتواند الزامات صلاحیت پروازی هواپیماهای سنگین را اجابت کند.

به گفته او، «سیمرغ» باید نزدیک به ۷۰ پرواز تست در حوزه‌های مختلف پایداری، کنترل، کارایی، موتور و اندازه‌گیری بارهای پروازی انجام دهد. از مهم‌ترین این آزمایش‌ها می‌توان به تست OEI (پرواز ایمن در صورت از کار افتادن یک موتور) و آزمون نرخ اوج‌گیری اشاره کرد.

واقفی‌منش پیش‌بینی کرد که تست‌های اصلی حدود یک سال به طول انجامد و در صورت موفقیت، هواپیما تا سال آینده می‌تواند مجوز تغییر در طراحی اصلی (STC) را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند.

مدیرکل دفتر طراحی و ساخت وسایل پرنده درباره ویژگی‌های فنی «سیمرغ» گفت که این هواپیما بر پایه آنتونوف ۱۴۰ ساخته شده اما بخش انتهایی بدنه و دم، طراحی کاملاً بومی دارد. سیمرغ از دو موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری استفاده می‌کند که در مجموع پنج‌هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و قادر است تا ۶ تن بار را در مسافت ۳۹۰۰ کیلومتر جابه‌جا کند.

به گفته وی، بیشترین وزن برخاست «سیمرغ» ۲۱.۵ تن است و با وجود ابعاد بزرگ‌تر از آنتونوف، در رده هواپیماهای متوسط جهان قرار می‌گیرد. دم بزرگ‌تر و درب بار وسیع در انتهای بدنه از ویژگی‌های شاخص این مدل است که آن را برای حمل خودروهای سبک، قطعات هواپیما و بارهای پستی مناسب می‌سازد.

واقفی‌منش در ادامه افزود: در حال حاضر طراحی و تولید برخی از قطعات موتور آغاز شده است، اما هنوز دانش فنی کامل در زمینه ساخت موتور و واحد توان کمکی (APU) را در اختیار نداریم. با این حال مسیر بومی‌سازی موتور در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، حدود ۴۰ کارشناس از این سازمان و بیش از ۲۰۰ متخصص از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در پروژه مشارکت داشته‌اند.

کارشناسان معتقدند اجرای موفق تست‌های پروازی سیمرغ می‌تواند نقطه عطفی در خودکفایی صنعت هوانوردی کشور باشد و زمینه‌ساز طراحی نسل‌های جدید هواپیماهای مسافری ایرانی در آینده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    4 5
    هواپیمای اشغال منسوخ شده انتونوف 140 که همه جای جهان منسوخ شده . حتی اوکراین هم دیگه نمیخاد
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      2 0
      خدا انشاالله این تیم رو که این کار رو شروع کردند موفق کنه به حق محمد و آل محمد. دعا گوشون خواهیم بود.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      4 0
      صنعت موشکی ماهم دقیقاازهمین نقطه بودتا بوسیله موشک اسکادشروع کردحالاشده نقطه قوت نظامی ایران!وحالادرزمینه ساخت هواپیما هم باهمین دست فرمون روزبه روزپیشرفته تر وبهترخواهدشدبه یاری خداوندمتعال وهمت و غیرت شمافقط نگذارید«وقفه»مابینش بیوفته تخته گازفقط روبه جلو
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      5 0
      تو که حتی نمیتوانی دو جمله بدون غلط بنویسی چطور بخودت اجازه میدهی در خصوص طراحی هواپیما نظر بدهی
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 0
    احسنت محکم پیش بروید به یکی از اساسی ترین نیازهای کشور پاسخ داده اید 1- به بهانه گیری و لوس بازی برخی اهمیت ندهید 2- اتخاذ تدابیر شدید امنیتی فراموش نشود هرکسی را راه ندهید کاملا محرمانه و امنیتی و مخفیانه امورات را پیش ببرید در خرید قطعه و ... حواستون به خرابکاری و ..باشد
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    1 3
    موتور پیکان آردی روش گذاشتن خود مسئولین با این هواپیماها پرواز نمیکنن
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      3 0
      اون وسایلی که نام بردی توسط دولت ها ساخته شدند صنایع نظامی زیر نظر آنها نیست نمونه اش را در جنگ 12 روزه دیدی که کل ناتو و غرب و کشورهای عربی نتوانستند جلوی موشک های ساخت ایران را بگیرند و به التماس افتادند
  • TR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    6 0
    یا ابوالفضل !!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 0
    بزرگنمایی آفت بزرگ کشور است که باعث عدم پیش بینی دقیق و تلاش مضاعف ورفع معضلات واقعی می شود.بهرحال ساخت یک نوع هواپیما خوب است اما تا پیوستن به جمع سازندگان مستقل هواپیماهای گوناگون مسافربری و جنگی فاصله بسیار داریم.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    2 0
    به جمع معدود کشورها !!!!!!!!!!!!!!
  • DE ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    1 5
    واویلا !!! پراید هوایی را کم داریم
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
      5 0
      خود تحقیر عوضی همیشه طلبکار اما بی عرضه !!!
  • حامد پلاس IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    3 5
    هر وقت تونستین بالاتر از موتور پراید رو اختراع بکنین اونوقت ندید میگیم شما هواپیما هم میسازید!!؟؟ هنوز فیلمهای قاهر ۳۱۳ تون موجود هست، همون که ۱۵ سال پیش تاکسی هم کرده بود!! خب پس چی شد؟؟کجا رفت واقعا؟؟؟ا!!! دیگه بس کنید روی چوپان دروغگو رو شما سفید کردید بخدا.....
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    1 1
    این هم جزو گنده گویی های قبلی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    2 0
    2 تا موتور از اوکراین زمان احمدی نژاد وارد کردید بعد اون کلا پروژه خوابیده چون امکان ساخت موتور نیست
  • نادر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    1 0
    12 فروند از این هواپیما ساخته شد که تمام قطعات از کمپانی آنتونو اوکراین سفارش داده شده بود..این پرنده هم آخرین فروند اون هست که به خاطر عدم حمایت کمپانی سازنده اصلی عملا مجوز پرواز مسافربردی به اون داده نشده و توان حمل رادار رو هم نداره..چون موتورها بسیار ضعیف هستن در دمای ایران
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    2 0
    کاروتلاش برروی«پیشران»و«موتور»هواپیمااز نان شب واجب ترهست،اصلی تمرین قسمت هرهواپیمایی هست،قدرت۲۵۰۰اسب رادوبرابر کنیدیعنی هر۵۰۰۰اسب برای هریکدونه موتور وظرفیت حمل بار۸٫۰۰۰هشت هزارکیلوگرم در مدل آینده بعدی،طی مسافت۷۰۰۰هفت هزار کیلوتر،بعدش هم مدل۴چهارموتوره پهن پیکر و قابلیت حمل باربالای۲۵تن
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
    0 0
    راه بسیار است هواپیما هم شوخی نیست مثل ماشین داغون تولید داخل بدید دست مردم بفرسید سفر اخرت اونجا تهش چهارتا مسافره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس