ایران در جمع بزرگان هواپیماسازی جهان؛ پرواز آزمایشی «سیمرغ» ایرانی

«سیمرغ» هواپیمای ترابری ایرانی، پس از ۱۵ سال تلاش و پژوهش بی‌وقفه کارشناسان و مهندسان ایرانی، پروازهای آزمایشی خود را آغاز کرد.

به گزارش مشرق، پس از بوئینگ و ایرباس، روس‌ها، چینی‌ها، برزیلی‌ها و کانادایی‌ها، همچنین چند شرکت کوچک اروپای شرقی، این بار جوانان متخصص ایرانی می‌روند درخششی دیگر را این بار در آبی بی‌کرانه آسمان‌ها آغاز کنند. سیمرغ ایرانی پس از ۱۵ سال تلاش متخصصان صنعت هوایی کشورمان در عرصه های طراحی، هوانوردی و ایمنی پرواز، پروازهای آزمایشی خود را آغاز کرد تا در صورت موفقیت آمیز بودن تست‌ها و آزمایشات، به‌طور رسمی وارد ناوگان هوایی کشورمان شود.

ادامه این مسیر، طی سال‌های آینده ایران را در جمع اندک کشورهای سازنده هواپیمای مسافری در جهان مطرح خواهد کرد.

در همین زمینه، «محمدرضا واقفی‌منش» مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی کشوری افزود: همه مراحل طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ توسط متخصصان ایرانی و در داخل ایران انجام شده و طراحی آن از حدود ۱۵ سال پیش آغاز شده است.

وی بیان داشت: امروز در مرحله‌ای هستیم که هواپیمای ترابری سیمرغ در حال انجام پروازهای آزمایشی است.

واقفی‌منش گفت: این هواپیما باید بتواند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت پرواز آزمایشی را پشت سر بگذارد تا الزامات صلاحیت پروازی مقررات هواپیماهای سنگین را اجابت کند. در این راستا حدود ۷۰ پرواز تست در زمینه‌های پایداری، کنترل، کارایی، موتور، اندازه گیری بارهای پروازی و غیره را باید پشت سر بگذراند.

مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: به طور مثال تست های «OEI» بخشی از این آزمایشات است که هواپیما باید با خاموش کردن یکی از موتورها به پرواز ایمن ادامه دهد. از جمله آنها، تست های اندازه گیری نرخ اوج گیری است.

وی یادآور شد: تست‌های اصلی هواپیما نزدیک به یک سال به طول خواهد انجامید و اگر همه آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد و مدارک آن کامل شود، شاید سال بعد در همین زمان بتواند مجوز تغییر در طراحی اصلی ( STC ) را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند؛ که به معنای آن است که الزامات قانونی رعایت شده و این هواپیما می‌تواند به صورت ترابری به فعالیت بپردازد.

واقفی منش تصریح کرد: در جهان، کشورها برای حرکت در مسیر طراحی هواپیماهای مسافربری، از طراحی قطعات آغاز می‌کنند و سپس وارد فاز «تغییر در طراحی جزئی و اصلی هواپیما» می‌شوند و به این منظور دست کم حدود ۸۰ درصد از بندهای آیین نامه و مقررات طراحی هواپیمای سنگین ( CS ۲۵ ) را اجابت می‌کنند.

ایران در جمع بزرگان هواپیماسازی جهان؛ پرواز آزمایشی «سیمرغ» ایرانی

وی اظهار داشت: هواپیمای فعلی سیمرغ بر پایه هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراین ساخته شده است و قسمت انتهای بدنه و دم هواپیما طراحی جدید و بومی است.

مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این هواپیما در اندازه بزرگتری از هواپیمای آنتونوف ساخته شده، به طوری که دم بزرگتری دارد و یک درب بزرگ بار در انتها دارد که قابلیت حمل خودرویی در حد جیپ، موتور هواپیما، قطعات هواپیما و سایر وسایل را دارد.

وی افزود: از مشخصات این هواپیما می‌توان به دارا بودن دو موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری (در مجموع پنج‌هزار اسب بخار قدرت)، قابلیت جابه‌جایی ۶ تن بار و بیشترین وزن برخاست به میزان ۲۱.۵ تن در مسافت سه‌هزار و ۹۰۰ کیلومتر اشاره کرد.

واقفی‌منش ادامه‌داد: این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای روز جهان در مقیاس متوسط قرار می‌گیرد که می‌تواند بارهای پستی را نیز جابه‌جا کند.

به گفته این مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری، حدود ۴۰ کارشناس و نیروی متخصص سازمان هواپیمایی کشوری در طول زمان ۱۵ سال و همچنین بیش از ۲۰۰ متخصص از «هسا» (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) در این پروژه مشارکت داشته‌اند.

وی بیان‌داشت: تا پیش از این شرکت‌های بزرگی در جهان همچون بوئینگ و ایرباس، روس‌ها، چینی‌ها، برزیلی‌ها و کانادایی‌ها، همچنین چند شرکت کوچک اروپای شرقی به مقوله ساخت هواپیما ورود کرده بودند و اکنون ایران نیز وارد این باشگاه شده است.

واقفی‌منش خاطرنشان کرد: در زمینه موتور و واحد توان کمکی(APU)، هنوز دانش فنی لازم را در اختیار نداریم اما طراحی و تولید برخی از قطعات موتور آغاز شده است.

هفته گذشته در مراسمی با حضور حسین پورفرزانه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امیر سرتیپ افشین خواجه‌فرد معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهدی جمالی‌نژاد استاندار اصفهان و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری، پروازهای آزمایشی هواپیمای بومی سیمرغ با هدف اجابت الزامات و مقررات و دریافت گواهینامه مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سروش IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
    12 7
    خدارا شکر و به سلامتی موفق و پیروز باشید، حالا کی آنتن ها و رادارهای برد بلند کاوش و هشدار زودهنگام رو روش سوار میکنید؟
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
      15 3
      انشالله به امید روزی که رادار های بومی بر بال سیمرغ سوار شوند و ارتفاعات پست و عوارض زمینی ایران را از زاگرس گرفته تا شمال غرب پوشش دهند.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      7 8
      رادار های ایرانی توان کشف هیچکدام از جنگنده های اسراییل را ندارند
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
    4 2
    پس این پروارهایی که تا حالا انجام شده چه بوده اند؟ تست نشده؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      2 3
      با تدبیر و امید 2 تفاوت را لمس کنید
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
    15 5
    مایه افتخار ایران هستید
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      2 3
      گذشت دوران توقف دستاوردها.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
    10 3
    کاش بودجه بیشتری به این پروژه اختصاص داده شود و تست های پروازی با سرعت بیشتری انجام شوند
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      6 5
      چین با اون صنعت و اقتصاد هنوز هواپیما ساز نیست. خود ما هنوز یه ماشینی مثل پژو رو بدون قطعات اصلی خارجی نمیتونیم تولید کنیم. دلت خوشه ها
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      3 6
      مثل اون همه بودجه ای که به پدافندهای کاملا بومی تون اختصاص داده شد و نتیجشو هم در جنگ 12 روزه دیدیم؟ اینا اماما تبلیغات رسانه این
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      2 4
      چین با اون صنعت و اقتصاد هنوز هواپیما ساز نیست./// برو تو wikipedia مقالات مربوط به هواپیماهای مسافربری C919 , C929 رو بخوان. در جنگ هند و پاکستان هواپیمای J10 چینی از عهده هواپیمای پیشرفته فرانسوی براومد و چندتاش رو ساقط کرد (حتما مقالات مرتبط با هواپیماهای جنگی چین و مرتبط با موتورهای جت بومی چین _سری موتورهای جت WS چینی_ را بخوان). ریشه خود خاکبرسری شماها چیه؟ فقط آمریکا و غرب میتونن هواپیما بسازن؟! آمررررررررریکا!! کم اطلاعین؟ بیسوادین؟ عاشق غربین؟ ذاتا ذلیلین و عقده حقارت دارین؟ یا چی؟
  • CA ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
    7 1
    دوستان دیر آمده اند و میخواهند یک شبه به قله برسند . آش را هم چند ساعت با شعله کم هم میزنند تا جا بیفتد . اگر کسب این تجربه و تکنولوژی به همین راحتی بود که تا الان صدتا تولید کننده داشتیم که البته نداریم . مهم اینه که این راه آغاز شده و باید بدون تبلیغات و در سکوت کامل رادیوی ادامه پیدا کند تا به نتیجه کامل برسد درست مثل حرکت کشور در زمینه موشکی و هسته ای ، آرام و بدون سو صدا وگرنه دانشمندان هوا فضا ی مملکت میروند تو لیست ترور دشمنان این مرز و بوم . امیدوارم وطن دوستان این مطلب را درک کنند
  • شهبازی NO ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
    2 0
    سیمرغ تمام ایرانی چی شد پس؟
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    7 4
    خوبه رنگش می‌کنیم برای رونمایی پنج سال بعد
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      7 3
      خخخخخخخخخخخخخخ دقیقا.هر 5 سال یه بار یه رنگ به اون چند تا انتونوف140 که از اوکراین خریدن میزنن به عنوان هواپیمای بومی ازش رونمایی میکنن. اوکراین تنها کشوری بود که بهمون فن اوری هواپیما داد بعد اینا هم رفتن تو تجاوز به اوکراین به ارباب روسیه خدمت کردن.با این کارهاشون هیچ کشوری حاضر نیست با اینا رابطه دوستانه برقرار کنه
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      2 1
      دقیقا.هر 5 سال یه بار یه رنگ به اون چند تا انتونوف140 که از اوکراین خریدن میزنن به عنوان هواپیمای بومی ازش رونمایی میکنن//آلبانی خاکبرسر. یادته می گفتی موشکای ایران ته انباری روسی هست میارن اینجا رنگ می کنن میگن ما ساختیم؟
    • هامان IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۶
      0 1
      پاسخ یاوه سرایی تو واون دوست سینه چاک اکراینت اینه که حتی اکراینم پس از چند سال درابتدای دهه ی هشتاد پشت ما رو به عشق اخم یار آمریکاییش خالی کرد،مثل توربین های ساخت موتورسیچ اکراین که تحویل نیروگاه بوشهررو۴سال عقب انداخت،بخاطر همین نه خودش آنتونف-۱۴۰تولید کرد ونه ما بدون نقشه ها وفن آوری کامل تونستیم ایران-۱۴۰رو بعنوان یک هواپیمای قابل بپذیریم،پس رفتیم سراغ نمونه ی ترابریش،شرکت آنتونف از اساس ترابری سازه،نه مسافربری،که از بال بالابودن هواپیما پیداست،مثل همه ی هواپیماهای ترابری دنیا،اینجابود که ایران رفت دنبال برطرف کردن ایرادها وساخت نمونه ی اصلی که ترابری باشه بانام سیمرغ،حالانه که بخش هوانوردی خیلیم بودجه میگیره،انتظار سرعت هملم دارن،به هرروی صنعت هوانوردی بخش لوکسیه چه خرید وچه ایجاد زیرساخت برای تولید،کمی بردبار باشید وازخوشمزگی کم کنید
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    11 12
    قبلاً سیمرغ برای خودش اسم و رسمی داشت، آبروی سیمرغ را چرا بردید
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    3 0
    آفرین. اکنون میتوان رادارهای هواپایه (آواکس) را به هر اندازه که نیاز باشد برپا کرد.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    1 2
    خوبه خانم وزیر رو تا اخر نیارید
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    10 0
    بهتره مسئولین برای تشویق مردم سوار این هواپیما بشن
  • علی IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    8 25
    15 سال زمان برای برداشتن صندلی ها و اضافه کردن رمپ عقب روی آنتونف140 های زمین گیر؟!
  • سید IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    7 1
    این همون هواپیمای ایران 140 نیست؟
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      4 0
      بله خودشه که در پرواز تهران طبس به دلیل ایمنی پایین و ضعف موتور و عدم تطبیق موتور با شرایط آب و هوایی ایران زمین خورد و 3 مورد قبل از آن هم سانحه داشت
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      4 0
      از کشور دوست و برادر اوکراین وارد شدن.خود ارباب روسیه که شرقگدایان مزدوریشو میکنن هم حاضر نشده بهمون هواپیمای مسافربری بده
  • میم پ IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    3 1
    میتونن واسه مدل های بعدیش از ایران خودرو هم کمک بگیرند. مثلاً چراغ هاشو عوض میکنه میشه مدل پلاس یا جای آنتن اش رو عوض میکنه و خیلی هنرهای دیگه؛ که هی پلاس ها بیشتر بشه با نام های جدیدتر و .... و فروش بیشتر و سود بیشتر!!
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    5 7
    موتور این هواپیما سرد سیر هست و برای روسیه و سیبری طراحی شده..جالبه همان موتور رو دوباره بکار گرفتن..!!واقفی‌منش خاطرنشان کرد: در زمینه موتور و واحد توان کمکی(APU)، هنوز دانش فنی لازم را در اختیار نداریم
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 17
      ساکت بابا
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    5 3
    بیشتر بهش میاد مرغ باشه تا سیمرغ!!!!!!!
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۴
    1 0
    وقتی سقوط می‌کنه آنتونف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس