کد خبر 176269
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۷

نوام چامسکی راه حل مساله ایران را اجرایی شدن طرح پیشنهادی جنبش غیرمتعهدها برای خاورمیانه عاری از سلاح اتمی خواند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، شبکه خبری بی.بی.سی فارسی گفت‌وگویی را با نوام چامسکی، زبان شناس، فیلسوف، تاریخدان و فعال سیاسی آمریکایی که به انتقادهای تندش از سیاست خارجی دولت آمریکا شهرت دارد منتشر کرد.

چامسکی در بخشی از این مصاحبه در باره پیش‌بینی‌اش از آینده سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه گفت: اگر به مناظره‌های انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گوش می‌کردید، دو کلمه بیش‌تر از همه تکرار می‌شد: ایران و اسراییل (رژیم صهیونیستی). اسراییل به خاطر این که باید کاندیداها ارادت‌شان را نسبت به اسراییل نشان می‌دادند و متعاقبا در این راه از هم سبقت می‌گرفتند و دوم ایران. چون از ایران به عنوان "بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی" یاد می‌شود؛ و البته رسانه‌ها هم خود را موظف می‌دانند که دائما ایران را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح در جهان معرفی کنند.

او ادامه داد: اولا چه کسی این موضوع را مطرح می‌کند؟ اگر نگاه کنید که چه کسی این را مطرح می‌کند، می‌بینید این آمریکا و متحدانش و دیکتاتورهای عرب هستند؛ نه ملت‌های عرب. نه جنبش غیرمتعهدها که همین اخیرا در تهران اجلاس داشتند و تقریبا بخش اعظم جمعیت جهان را شامل می‌شوند.

چامسکی گفت: در حقیقت این موضوع فقط دغدغه غرب است. خب حالا ببینیم این تهدید چیست؟ می‌دانیم که آن چه تهدید ارزیابی شده بیش‌تر از طرف منابع دولتی چون ارتش آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی بوده است که سالانه به کنگره آمریکا گزارش می‌دهند. آن‌ها هم در گزارش‌شان به وضوح مشخص کرده‌اند که ایران می‌تواند برای آمریکا یک تهدید محسوب شود. این‌که ایران می‌تواند برای قدرت آمریکا و اسراییل یک تهدید محسوب بشود و آن‌ها نمی‌توانند چنین چیزی را تحمل کنند.

بی.بی سی. با ذکر این که این مصاحبه پیش از اعلام تعویق برگزاری کنفرانس هلسینکی رخ داده است به نقل از چامسکی به این کنفرانس اشاره کرد و افزود: آیا راهی برای مقابله با این تهدید وجود دارد؟ بله. خیلی ساده است. ممکن است مشکل را حل نکند اما برای برطرف کردن این تهدید اگر بزرگ و جدی است، یک راه حل این هست که به پیشنهاد جنبش غیرمتعهدها توجه کنیم که سال گذشته مطرح شد؛ یعنی طرح خاورمیانه عاری از سلاح اتمی. البته این پیشنهاد خیلی وقت است که مطرح می‌شود؛ ایران آن را پیشنهاد کرده بود؛ مصر سال‌ها است که بر آن اصرار دارد و همه جهان هم از آن استقبال گسترده‌ای کرده‌اند؛ تا حدی که آمریکا نتوانست آن را نادیده بگیرد، اما گفت که الان نه و باید اسراییل مستثنی بشود. خب این یعنی پیشنهاد نابود شود.

این نظریه پرداز آمریکایی گفت: اما تا وقتی که فشار افکار عمومی برای تغییر رویکرد دولت اوباما وجود نداشته باشد این اجلاس راه به جایی نخواهد برد و این یعنی شما بهترین فرصت برای حل هر آن چه که بحران ایران هست را از دست می‌دهید. فرصتی ساده بدون نیاز به خشونت، عملیات نظامی یا تحریم. ولی این موضوع تا وقتی فشار افکار عمومی نباشد اتفاق نخواهد افتاد. افکار عمومی هم هنگامی می‌تواند فشار بیاورد که اول مطلع شده باشد و افکار عمومی هم مطلع نمی‌شود مگر رسانه‌ها به خبر بپردازند. این‌جاست که به نمونه بارزی از آن چه در یک جامعه آزاد می‌تواند روی دهد روبه‌رو می‌شویم؛ ۱۰۰ درصد سکوت خبری. پس از فشار افکار عمومی خبری نخواهد بود و آمریکا خواهد توانست آن را مسکوت بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس