کد خبر 1749909
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳
.

مدیران جدید ایران‌خودرو و مجموعه کروز بارها اعلام کرده‌اند که خصوصی‌سازی این شرکت به جهش تولید منجر شده است. اما بررسی گزارش رسمی وزارت صمت خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، سال گذشته یکی از مهم‌ترین تحولات صنعت خودرو در ایران رقم خورد؛ واگذاری سهام مدیریتی ایران‌خودرو به شرکت کروز. اقدامی که با عنوان خصوصی‌سازی معرفی شد، اما از همان ابتدا منتقدان آن را یک «خصوصی‌سازی مدیریتی ناموفق» نامیدند.

اکنون پس از گذشت چند ماه، پرسش اساسی این است که دستاورد این واگذاری برای صنعت خودرو و مردم چه بوده است؟

کاهش تولید به‌جای جهش

مدیران جدید ایران‌خودرو و مجموعه کروز بارها اعلام کرده‌اند که خصوصی‌سازی این شرکت به جهش تولید منجر شده است. اما بررسی گزارش رسمی وزارت صمت خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

طبق آمار تولید پنج‌ماهه امسال، تولید خودروهای سواری در کشور با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده و ایران‌خودرو نیز رشد منفی ۰.۳۲ درصد را به ثبت رسانده است.

به بیان روشن، نه تنها جهشی در تولید رخ نداده، بلکه روند نزولی آغاز شده است. حتی در دوره کوتاهی که رشد تولید برای این مجموعه رقم خورد میراث دوره مدیریتی پیشین بود و دستاورد مستقیمی برای مدیران فعلی نبود.

توسعه محصول و کیفیت در رکود

انتظار می‌رفت حضور یک قطعه‌ساز بزرگ مانند کروز در رأس مدیریت ایران‌خودرو به بهبود کیفیت محصولات و توسعه سبد خودروها منجر شود. اما گزارش‌های میدانی و شاخص‌های کیفی نشان می‌دهد تغییری در کیفیت رخ نداده است.

خودروهای ایران‌خودرو همچنان با مشکلات کیفی مشابه دوره دولتی اداره‌شدن عرضه می‌شوند و خدمات پس از فروش نیز هیچ توسعه محسوسی نداشته است.

این در حالی است که با توجه به توانمندی‌های کروز در حوزه قطعه‌سازی، انتظار عمومی ارتقای جدی کیفیت بود.

چالش قیمت‌گذاری و گران‌فروشی

یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اختلاف میان ایران‌خودرو و دولت، بحث قیمت‌گذاری خودرو است. ایران‌خودرو در ماه‌های اخیر بارها از اجرای مصوبات دولتی در خصوص قیمت‌ها سر باز زده و همین موضوع موجب صدور رأی دادگاه بدوی علیه این شرکت شده است.

در رأی دادگاه به صراحت آمده است که تخلف گران‌فروشی از سوی ایران‌خودرو محرز بوده و با توجه به سوابق قبلی، شرکت به پرداخت جریمه سنگین محکوم شده است. این موضوع نشان می‌دهد که خصوصی‌سازی نه تنها منجر به اصلاح رفتار اقتصادی ایران‌خودرو نشده، بلکه این شرکت در برابر سیاست‌های حاکمیتی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

رای دادگاه بدوی که ۲۰ شهریور منتشر شد، این بود که با بررسی ادله و تحقیقات پرونده، بر اساس ماده ۱۷ آیین‌نامه تعزیرات حکومتی و ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری، گزارش ضابطان با قرائن و مقررات قانونی مطابقت داشته و دفاعیات نمایندگان حقوقی شرکت ایران خودرو پذیرفته نشد. تخلف گران‌فروشی شرکت محرز شده و با توجه به سوابق محکومیت‌های قبلی، شرکت به پرداخت جریمه ده برابری و درج تخلف اول در پروانه واحد محکوم شد.


فرافکنی به جای پاسخگویی

به نظر می‌رسد مدیران جدید ایران‌خودرو و شرکت کروز برای فرار از پاسخگویی نسبت به این ناکامی‌ها، سیاست فرافکنی را در پیش گرفته‌اند.

در هفته‌های اخیر بارها شاهد بوده‌ایم که این مجموعه عملکرد سایر مجموعه‌ها چون وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و حتی سایپا را زیر سؤال برده تا توجه افکار عمومی از کاهش تولید و مشکلات داخلی ایران‌خودرو منحرف شود.

این رویکرد بیش از آنکه نشانه اعتمادبه‌نفس یک مجموعه خصوصی باشد، حکایت از نگرانی بابت افزایش انتقادات و فشارهای نظارتی دارد.

پرسش‌های بی‌پاسخ

اکنون که حدود یک سال از خصوصی‌سازی ایران‌خودرو می‌گذرد، چند پرسش کلیدی باید به صورت شفاف پاسخ داده شود:

۱-دستاورد واقعی خصوصی‌سازی برای صنعت و مردم چه بوده است؟
۲-آیا افزایش تولید یا توسعه محصول رخ داده یا شاهد کاهش تیراژ بوده‌ایم؟
۳-چرا با وجود حضور یک قطعه‌ساز بزرگ، کیفیت محصولات بهبود نیافته است؟
۴-چرا ایران‌خودرو در برابر اجرای مصوبات قیمتی دولت مقاومت می‌کند؟
۵- منافع مردم و مصرف‌کنندگان در این واگذاری کجا تعریف شده است؟

خصوصی‌سازی در هر صنعتی زمانی موفق تلقی می‌شود که به بهبود عملکرد، افزایش تولید، ارتقای کیفیت و رضایت مشتریان منجر شود. تجربه ایران‌خودرو اما تاکنون تصویر دیگری ارائه کرده است؛ کاهش تولید، تداوم مشکلات کیفی، محکومیت به گران‌فروشی و فقدان دستاورد ملموس برای مردم.

در چنین شرایطی، طبیعی است که جامعه نسبت به آینده این خصوصی‌سازی بدبین باشد و این پرسش جدی را مطرح کند که خصوصی‌سازی ایران‌خودرو چه دستاوردی برای مردم داشته است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    13 1
    انحصار
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
      0 0
      خصوصی چیه ؟ اینها نورچشمی هستند
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    2 12
    دستاورد تاسیسات هسته ای برای مردم چه بود ؟؟؟ هزاران میلیارد دلار را نابود کنید . هزاران نفر را به کشتن دادین . در نهایت در عرض نیم ساعت نابودش کردن
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      2 0
      احمق مگر کشور چقدر درآمد دارد که این رقم تخیلی را به دروغ میگویی؟ حماقت یا عامل دشمن یا هر دو
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      2 0
      چه ربطی به موضوع خصوصی سازی داشت؟ از کجا دستور میگیری؟ حرف دل اربابت را میزنی!! تو نگران هزاران میلیارد و هزاران نفر نیستی ! احمقی که آب به آسیاب دشمن میریزی با این حرفهای کهنه و تکراری هزاری!!!!!
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    4 6
    دستاورد چای دبش چقدر بود ؟
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      7 0
      خخخخ 8 سال سیاه روحانی چطور؟ 3 میلیارد دلاری پتروشیمی 30 همت فولاذ مبارکه؟ دتا مغان هپکو دزدی رئیس بانک مرکزی و معاون ارزی اش دزدی رئیس هلال احمر و سازمان خصوصی سازی و برو تا آخرش این ها گوشه ای از کثافت 8 سال قالی دزد اعظم!!!
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    3 12
    چون نمیتونن دیگه از ایران خودرو بخورن و دزدی کنن دارن اینجوری دست و پا میزنن //
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    6 5
    برین خانه ی 4 هزار میلیاردی نفر اول دزدی چای دبش را ببینید .. ایران خودرو حداقل به چندین میلیون ایرانی کار و نان میدهد
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    10 1
    اصلاح طلبان فاسد رانتخور فقط دزدیدن
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      3 5
      حالا همشون اصلاح طلب هستن؟
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    8 0
    همه هم دولت هم خریدار هم مردم می دانستند که این مار فقط به قصد چپاول مصرف کننده و پر کردن جیب خودی هاست. مردم که صداشون به جای نمی رسد انها هم که سود می برند.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    0 12
    دولبن باید تمام کارحانحات را واگذار کرده و به کار اصلی خودش به پردازد تا جلوی رانت ها و و اخنلاس و ضررهای چنذ هزار میلیاردی به دولت گرفته شود. کشورهل کمونیستی مالک کارخانه ها هستند و اقتصاد و کارخانه های انها وضعیت قلاکت بار مثل ایران دارد نونه کوبا و کره شمالس و ...
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
      3 0
      به به چه مغز متفکری؟؟!!!! مثلا چین اقتصادش دچار فلاکت شده !!!؟؟
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    3 3
    کل سایپا و ایران خودرو 500 هزار نفر شاغل داره پس غلو ممنوع در ضمن سالانه بالای 10 هزار نفر تلفات تصادفات داریم! این رو هم بگو خوشگل! دزدانی که کیسه های هوای ماشیناشوت باز نمیشه
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      2 1
      چرت و پرتی نوشتی که صدر و ذیلش با هم نمی‌خونه🤔
  • حسین IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    2 1
    نتیجه ...غارت مردم
  • باقری IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    1 0
    ایران‌خودرو کروز جیب مردم را بیشتر از این نزنند ، دستاورد پیشکش!
  • مهدی US ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
    1 0
    چرا می گوئید خصوصی سازی اسم اصلی آن غارت سرمایه های بجا مانده و با پول ملت درست شده و تقدیم ان به افراد خواص.
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
    2 0
    خصوصی سازی یعنی همین استثمار چپاول بیت المال!!! ما نتیجه اش را از زمان رفسنجانی می بینیم !! حالا هم سران سه قوه مدت هاست با طرفند مشارکت مردمی دست به تبلیغ زدند ولی مردم فهمیدند!! اکنون تحت عنوان کوچک سازی دولت !!! یاد آور میشویم یکی از درخواستهای آمریکا و غرب از ایران. سپردن بخش های دولتی به بخش خصوصی است!! حدیث مفصل بخوان ..
  • مسعود گلريز CA ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
    3 0
    آنها که در طبلِ « خصوصی سازی » ميدمند و آنها که اصلِ ۴۴ قانون اساسی را تغيير دادند تحويل بگيرند ؛ سريالی از نابودی ها : نيشکر هفت تپّه ، ماشين سازی تبريز ، کشت و صنعت مغان ، ماشين سازی اراک ، رشت الکتريک وووووو
    • آنتی تزویر IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
      0 0
      آفرین کل برنامه خصوصی سازی در ایران از زمان مغروق ملعون استخر پهلوی شروع شد که منجر به اختصاصی سازی منابع وانفال ملی برخلاف قانون اساسی ودستورات دین شد!!!
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
    3 0
    اين چاه براي مردم آبي نداشت اما براي تصاحب كنندگان ملك و شركت مرحوم خيامي نان هاي چرب و شيريني داشته! صبر كنيد! بزودي هفت تپه و هپكوي جديدي در ويرانه هاي ايران خودرو شاهد خواهيد بود.اين باصطلاح خصوصي سازي از ابتدا با فساد و تخلف بين و آشكار صورت گرفته كه در آن نه منافع شركت، نه منافع كاركنان، نه منافع مردم و نه حتي منفعت دولت ديده نشده و صرفا در جهت منافع كثيف تصاحب كنندگان متخلف و داراي پرونده حقوقي در دستگاه جزا بوده است.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
    3 0
    اینم اضافه کنید که کروز با تسلط بر ایرانخودرو، قطعات لازم برای شاهین رو به سایپا نداد و باعث تاخیر در تحویل محصولات سایپا هم شد
  • رضا IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
    1 0
    باسلام افزایش تولید بدون افزایش کیفیت معنی ندارد اگر کیفیت فدای کمیت کنی میشه همین خودروهای بدون کیفیت،در بعد خصوصی سازی دولت اول باید مدیریت واگذار کنه نه کل املاک و سرمایه مثل کشور چین که اول مدیریت واگذار میکنه بعد از چند سال کل مجموعه واگذار میکنه این یه راه حل. تجربه شده است
  • IN ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
    2 0
    هیچی خودرو سازی باید ذیل بخش نظامی باشه وگرنه هیچ توسعه ای نخواهد داشت تمام کروز هم اگر واقعا عقل داشته باشه حمایت میکنه از این کار مگر اینکه بی عقل باشه ...
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۱
    0 0
    سکه صد میلیونی و دلار صدهزار تومنی زندگی خیلی ها رو داره تهدید می کنه باید فکری کرد
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۱
    0 0
    سکه صد میلیونی و دلار صدهزار تومنی زندگی خیلی ها رو داره تهدید می کنه باید فکری کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس