خودروسازان بدهکار داد قطعه‌سازان را درآوردند!

چرا تولید هم در خودروسازان خصوصی و هم در سایپای دولتی کاهش یافته و چرا حتی ایران‌خودرو نتوانسته برنامه تیراژ خود را محقق کند؟ پاسخ را باید در حداقل شش عامل ریشه‌ای جست‌وجو کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار، تولید خودروسازان خصوصی و دولتی در چهار ماه نخست سال جاری ۱۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این عدد به‌خوبی نشان می‌دهد که افت تولید نه‌تنها در خودروساز دولتی مثل سایپا رخ داده، بلکه بخش خصوصی نیز با بحران جدی روبه‌روست.

حتی ایران‌خودرو که از حمایت تمام‌قد «کروز» برخوردار است، فقط سه درصد رشد تولید داشته؛ رشدی که بسیاری از کارشناسان نسبت به صحت آن هم تردید دارند. بدین جهت وقتی بخش خصوصی نتوانسته عملکرد قابل‌توجهی ثبت کند، چطور می‌توان عملکرد خودروساز دولتی را زیر سوال برد؟ آن هم خودروسازی که به دنبال تولید خودروهای اقتصادی است و با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌های ایجاد شده در صدد آن است که مردم صاحب خودرو شوند.

برخی رسانه‌ها تکرار می‌کنند که سایپای دولتی افت تیراژ داشته، اما وقتی خصوصی‌ها هم زمین‌گیر شده‌اند، پرواضح است که مشکلات، سراسری و ریشه‌دار است.نمونه‌ها روشن است؛ از ابتدای سال جاری تا ابتدای مردادماه، شرکت‌هایی چون مدیران‌خودرو ۵۹ درصد ، خودروسازی فردا ۵۵ درصد و کرمان‌موتور با حداقل ۸ درصد کاهش تولید، را ثبت کرده‌اند. این‌ها همان خصوصی‌هایی هستند که قرار بود به‌عنوان «وزنه تعادل» صنعت عمل کنند، اما در عمل بیشترین نقش را در کاهش تولید داشته‌اند.

در مقابل، ایران‌خودرو که تصور می‌شد با خصوصی‌سازی و وابستگی به کروز، رکوردهای تولید را جابه‌جا کند، نه‌تنها عملکردی لاک‌پشتی داشته بلکه همان رشد سه درصدی‌اش هم مدیون افزایش بدون مجوز قیمت‌ها بوده است؛ اقدامی که موجی از اعتراض مردم را به‌دنبال داشت.

این مجموعه بدون مجوز وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت محصولات خود را ۲۵ درصد بالا برد و همین مساله به درگیری‌های جدی میان ایران‌خودرو، وزارت صمت و حتی شخص وزیر انجامید. برخلاف تمام وعده‌ها مبنی بر چابک‌سازی ایران‌خودرو و پیشی گرفتن از سایپا پس از خصوصی‌سازی، خروجی آن‌چنان ناامیدکننده بوده که حتی حامیان سرسخت خصوصی‌سازی هم دچار تردید شده‌اند.

حال سؤال اصلی همچنان پابرجاست و آن اینکه چرا تولید هم در خودروسازان خصوصی و هم در سایپای دولتی کاهش یافته و چرا حتی ایران‌خودرو نتوانسته برنامه تیراژ خود را محقق کند؟ پاسخ را باید در حداقل شش عامل ریشه‌ای جست‌وجو کرد.

عوامل کلیدی کاهش تولید

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تولید، قطعی‌های مکرر برق در واحدهای تولیدی است. این مشکل به‌ویژه بر زنجیره تأمین قطعات تأثیر منفی گذاشته است. بسیاری از خودروهای ناقص که در پارکینگ خودروسازان انباشته شده‌اند، به دلیل کمبود قطعات ناشی از توقف تولید قطعه‌سازان به دلیل قطعی برق تکمیل نشده‌اند. این موضوع تولید را به شدت مختل کرده و خودروسازان را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.

محدودیت‌های ارزی یکی دیگر از عوامل کلیدی است. تأمین مواد اولیه و قطعات وارداتی به دلیل کمبود ارز با مشکلات متعددی مواجه شده است.

جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و انفجار در بندر شهید رجایی، که یکی از مراکز اصلی ورود قطعات و مواد اولیه است، اختلالات جدی در زنجیره تأمین ایجاد کرد. این رویدادها نه‌تنها فرآیند ترخیص کالاها را با تأخیر مواجه کرد، بلکه هزینه‌های لجستیکی را نیز افزایش داد.

تحریم‌های بین‌المللی همچنان یکی از موانع اصلی صنعت خودروسازی کشورمان است. این تحریم‌ها دسترسی به فناوری‌های جدید، قطعات و بازارهای بین‌المللی را محدود کرده و خودروسازان را در تنگنای مالی و تولیدی قرار داده است.

همچنین گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، نشان‌دهنده رکود بی‌سابقه در خردادماه ۱۴۰۴ است. این رکود، که بدترین وضعیت از سال ۹۷ تاکنون بوده، تقاضای بازار را کاهش داده و تولید را تحت تأثیر قرار داده است. کاهش تقاضا به کاهش فروش منجر شده و خودروسازان را به سمت کاهش تولید سوق داده است.

اختلافات میان خودروسازان و سیاست‌گذاران، به‌ویژه وزارت صمت، بر سر قیمت‌گذاری خودرو یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. به عنوان مثال، ایران‌خودرو بدون مجوز دولت قیمت محصولات خود را ۲۵ درصد افزایش داد که منجر به چالش‌هایی با وزارت صمت شد. این بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری، برنامه‌ریزی تولید و فروش را با مشکل مواجه کرده است و شرکتی چون سایپا هم که تنها مجوز ۱۵ درصد افزایش را گرفته همچنان با مشکلات درست به گریبان است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در تیرماه سال جاری شاخص تولید و فروش در بخش خودرو و قطعات نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۵.۸ و ۲۴ درصد کاهش یافته است. این کاهش در حالی رخ داده که شاخص تولید در مقایسه با ماه قبل (خرداد ۱۴۰۴) ۶.۸ درصد رشد داشته، اما این رشد صرفاً به دلیل افت شدید تولید در خردادماه بوده که به کف یک‌ساله رسیده بود.

همچنین، گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال نشان می‌دهد که سه خودروساز بزرگ کشور در تیرماه نسبت به خردادماه رشد محدودی در تولید خودروی سواری داشته‌اند، اما در مجموع تولید چهارماهه آن‌ها ۱۷.۵ درصد کمتر از سال گذشته است. در نمودارهای پیش رو نیز قیاسی بین صنایع صورت گرفته است. در زیربخش‌های صنعت خودرو، تنها تولید خودروهای سنگین رشد محدودی داشته، در حالی که شاخص تولید و فروش قطعات و سایر زیربخش‌ها کاهش یافته است.

این داده‌ها نشان‌دهنده عمق بحران در زنجیره تأمین و تولید صنعت خودرو است.بدین جهت کاهش تولید خودرو نتیجه ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی است. قطعی برق، کمبود ارز، تحریم‌ها، مشکلات لجستیکی ناشی از جنگ و انفجار بندر، رکود اقتصادی و بلاتکلیفی در سیاست‌گذاری‌ها همگی دست به دست هم داده‌اند تا صنعت خودرو، چه در بخش دولتی و چه خصوصی، با افت تولید مواجه شود. این چالش‌ها نشان‌دهنده نیاز به بازنگری جدی در موضوع قیمت‌گذاری، مدیریت زنجیره تأمین، سیاست‌های ارزی و زیرساخت‌های صنعتی است.

نمودار ۱- رشد شاخص تولید و فروش فعالیت‌های صنعتی و معدنی در تیرماه سال جاری

صنعت خودرو از کجا ضربه خورد؟/ چرا اکثر شرکت‌های خصوصی کاهش تولید داشتند؟

نمودار۲- رشد شاخص تولید و فروش رشته فعالیت‌های صنعتی و معدنی در تیرماه سال جاری (قیاس با مدت مشابه سال گذشته با واحد درصد)

صنعت خودرو از کجا ضربه خورد؟/ چرا اکثر شرکت‌های خصوصی کاهش تولید داشتند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عزراییل IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    10 1
    خودرو از دزدان نقابدار ضربه خورد هر روز گرانتر. بی کیفیت تر ، اون وقت این دهن ،،،،کا کا یی میگه هزاران میلیارد ضرر کردند چطور هر روز گرانتر و باز. ضرر
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
      7 1
      کل کارکنان خودروسازها با پارتی بازی میان سرکار . همه شون نورچشمی ها هستن
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
      1 0
      1- صنعت خودرو نیاز دارد تا مدیر عامل تعیین کند و هر مدیر عاملی خود را به افرادی وابسته و مدیون می داند . 2- هر مدیر عاملی با نامه های معرفی نامه از اربابان خود افرادی را با حقوق بالا در شرکت استخدام می کرد ولی این افراد با تغییر هر مدیر عامل به یک معزل تبدیل شدند . کار که نمی کنند ولی حقوق بالا هم دریافت می کنند و این موجب شد تا قیمت تمام شده خودرو طی این سالها بالا و بالا تر برود 3- کافی است بروید و ببینید یک مسئول خرید در موقع استخدام چه داشته و بعد از چند سال یا بازنشستگی چه دارد ؟
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
      2 0
      تا زمانی که کار تولیدی را سیاسی نکنید همه چیز خوب است تا سیاسی میکنید از کارگر تا معاون مدیرعامل با دستور و نامه نماینده مجلس به زور در شرکت پست میدهید و استخدام اجباری دارید نخبه کشی میکنید
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
      3 0
      ضربه را از تهی سازی صنعت از نخبگان میخورید
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    10 0
    همونجایی که انحصار به نفع لگن‌سازان وضع شد. خودرو داخلی و چه نیاز به ارز و واردات قطعات؟
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    8 1
    خودرو ای که همه چیزش تو داخل تولید میشه هیچ ربطی به تحریم نداره الکی ربطش ندید اینا نمخیان تولید کنن همین
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
      3 0
      اتفاقاً اکثر قطعات خودرهای ایرانی ساخت چین و هند هستند. فقط قطعات بدنه در ایران ساخته می‌شود کمپرسور ، قطعات الکترونیکی و گیربکس و... با بسته بندی فارسی از چین و هند وارد می شود. خودروسازی داخلی اسمی است برای انحصار و ملت
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
      0 2
      این چه حرف مفتیه ......
  • حسین IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    5 1
    اسمشو گذاشتن صنعت خودرو ملی ؟؟؟؟ اصلا این صنعت نیست وقتی که فقط دارن ارابه مرگ میسازن
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    2 0
    خیلی از بخشنامه ها که سالی چند بار عوض میشود همرو سردرگم کرده است الان حذف استاندارد برا خودروی وارداتی خودش نکته مثبت است واقعا استاندارد خودرویی مثل تویوتا کمتر از دنا است
  • علی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    2 0
    خیلی راحته،تمام مسوولانی که تو اینکار بودن ،تو این راه بودن حساب های قبل و بعد وارد شدن شون به صنعت خودرو بررسی بشه،مشخص میشه کجای دار لنگ میخوره،وقتی یک استاد و باچندتا شاگردش خودرو برقی تولید میکنن،بجای تشویق تهدید میشن،اونهم ماشین رو میندازه سد منجیل ،دیگه بقیه حساب کتاب ها مشخص میشه
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    4 0
    خود رو سازان از حیف و میل بیت المال ، بی کیفیتی مداوم ، بدهکاری حق الناس ، یله و رها بودن امرات کشور ، عدم نظارت و ... ضربه خورد و میخورد !!!
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    3 0
    تمام تحلیل بالا در جهت توجیه کارکرد فساد موجود درصنعت خودروسازی کشور است
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
      1 0
      مثل فکر کردی مشرق میادواقعیت میگه دیه بعدچهل سال حمایت اینجور طلب زدن نوبر است این برا صنعت پنج تا ده ساله است
  • منتظر IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    2 0
    تا وقتی مدیران خودرو سازی سوار خودروهای خارجی می شوند همین است
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    1 0
    از انحصار دولتی خصولتی و قلکی که برا خودتون درست کردید به کروز دادن و پیدا کردن مشتریهایی مثل فردا موتورز و گروه انتخاب و ...اسمش دورهمی است نه خصوصی سازی
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    0 0
    اقای ایکس همیشه معترض توسط فلان شرکت واردات تویوتا انجام میدهد اقای ایگرک اون یکی شرکت است کرمان و بهمن و ارین هر کدوم سه تا زیر مجموعه دارن واردات قطره چکانی خودرو انجام میدهند این اسمش اقتصاد نیست
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    0 0
    انبساط نقدینگی برای پیشران های تولید با برنامه برای حل مساله بانکها ... خسته شدم فقط بگو این یک کار را انجام میدی ...
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    0 0
    وانت در هر کشوری که ارزان ترین خودرو است ولی درایران خودرو برعکس است به طور مثال آریسان 2 طی کمتر از 6 ماه بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته
  • بی نام‌ IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    0 0
    واردات را آزاد کنید هم مشکل بنزین حل میشه با کاهش مصرف هم این لگن سازان بخودشان میان
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    0 0
    از بار کجی که حمل می‌کند!، وقتی تولید از کارخانه به تعمیر گاه باشد نتیجه می‌شود این!.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
    0 0
    به‌نام خودروسازی داخلی، مافیای واردات قطعات از چین و هند وارد می‌کنه و خودروی پرمصرف و بی‌کیفیت با پیش‌فروش چند ساله تحویل میده. کارمندان شرکت هم سفارشی مدیران حاکمیتی هستند. از طرفی نارضایتی عمومی ایجاد میشه ‌و سوخت ارزان هم به‌ هدر میده. آلودگی و ترافیک هم اضافه کنید. چه چیزی بهتر از این برای نابودی کشور با ابزار خودرو؟؟! آیا این فجایع تصادفی است؟!!
  • US ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    1 1
    صنعت دروغ و رسانه دروغ گو ودزد که پا برجاست
  • ایرانی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    1 0
    از فساد گسترده در تمام بخش ها
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    1 0
    بیا پایین سرمون درد گرفت. یک کلام از اثر منفی انحصار در تولید و عدم واردات و کاهش تعرفه نمیگید
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    2 0
    بیا پایین سرمون درد گرفت. یک کلام از اثر منفی انحصار در تولید و عدم واردات و کاهش تعرفه نمیگید
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    2 0
    بیا پایین سرمون درد گرفت. یک کلام از اثر منفی انحصار در تولید و عدم واردات و کاهش تعرفه نمیگید
  • مهرداد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    2 0
    پرسنل رده های بالاتر از کارگر سالن بدنه (که خیلی بیش از نیاز هم استخدام شدن) در خودروسازان خیلی وقتها از نورچشمی ها هستن با حقوق ها و مزایای بالا .حتا شایع هست هر چند وقت یک بار خودرو صفر هم بهشون میدن ، یعنی در واقع خرج پرسنل خودرو سازها خیلی بالاست ، پس نتیجه چه میشه : ورشکستگی . . .
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    2 0
    سوال اصلی ما اینست چرا خودرویی که در چین ده هزار دلار است ، بعد از مونتاژ در ایران به مردم به چند برابر قیمت انداخته می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    3 0
    مافیای خودرو
  • DE ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    0 1
    صنعت خودرو از کجا ضربه خورد؟ / از چکش. صد بار گفتم اینقدر قیمت ها را چکش کاری نکنید ...ولی گوگوش شنوا ؟
  • مجید بهرام بیگی وین اطریش AT ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    0 0
    مشکل خودرو در ایران به دلیل بخش مافیایی آن است که بعضی از این خانواده های مافیایی با هم مشکل پیدا میکنند در حالیکه یک شرکت خودرو سازی خصوصی با پرونده ای روشن و پاک مانند همه دنیا یا خوب کار میکند و موفق است یا نه و می‌بندد. این وضعیت کج دار و مریض نشان دهنده کشاکش قدرت در میان مافیای خودرو است
  • ناصر IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
    0 0
    سو مدیریت مافیا تبانی از قطعه ساز تا استاندارد وضع خودرو سازی ایران را به این روز انداخته تا این ۳ جریان آزادانه در بخش خودرو جولان می دهد هر روز بدتر در دیروز خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس