کد خبر 174693
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹

محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به پایتخت ویتنام در دیدار با خانم "دوان توان" رییس و تنی چند از اعضای شورای شهر هانوی با اشاره به خواهرخواندگی دو شهر هانوی و تهران گفت : علاقه مندی به گسترش مناسبات در سطح ملی و شهرها بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر به زودی و با حمایت دو طرف وارد فاز اجرایی شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف در این ملاقات ها با شهرداران و مدیران شهرهایی از ترکیه ، تایلند ، پاکستان ، هندوستان ، فلسطین و دبیر کل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاور میانه دیدار و گفتگو کرد .


شهردار تهران در این دیدارها که به صورت جداگانه برگزار شد ، بر لزوم همگرایی شهرهای آسیا به منظور فائق آمدن بر مشکلات شهری تاکید کرد.

وی به ریشه های مشترک فرهنگی کشورهای آسیا اشاره کرد و گفت : به طور حتم ، ساز و کار مجمع شهرداران آسیایی و انتقال درست تجربیات شهرها می تواند راهکارهای موثری برای بهبود وضعیت شهرها باشد .

وی شهرهای آسیایی را دارای چالش ها و فرصت های همانند دانست و اظهار کرد : علی رغم ارتباطات دولت ها در سطوح ملی ، نیازمند گسترش همکاری های بین شهری هستیم و نزدیک شدن شهرها به یکدیگر اثرات بسیار مثبتی در پی دارد.

بر اساس این گزارش شهردار تهران در دیدار با جمعی از شهرداران و مدیران شهری شهرهای فلسطین ، با محکوم نمودن جنایات غیرانسانی اخیر رژیم صهیونیستی در غزه بر لزوم همکاری همه گروه های فلسطینی برای آزادی قدس شریف تاکید کرد و گفت : رژیم اشغالگر قدس زبان گفتگو را متوجه نمی شود و چون خودش با زور شکل گرفته ، به دنبال آن است که با زور خودش را بر همه و به ویژه ملت مظلوم فلسطین تحمیل کند و مقاومت جانانه مردم غزه درس عبرت مناسبی به ددمنشی های این رژیم منحوس بود .

قالیباف تصریح کرد : تنها با روحیه جهادی است که می توان مقابل این رژیم جعلی ایستاد و راهی که مجاهدین انتخاب کرده اند ان شاء الله با نصرت الهی مقرون به پیروزی خواهد شد.

اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی ملتهای ایران و ویتنام ؛ زمینه ساز تعمیق مناسبات

محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به پایتخت ویتنام در دیدار با خانم "دوان توان" رییس و تنی چند از اعضای شورای شهر هانوی با اشاره به خواهرخواندگی دو شهر هانوی و تهران گفت : اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی دو ملت بزرگ ایران و ویتنام می تواند زمینه ساز گام های مثبتی در جهت تعمیق مناسبات باشد .

وی ادامه داد: علاقه مندی به گسترش مناسبات در سطح ملی و شهرها بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر به زودی و با حمایت دو طرف وارد فاز اجرایی شود.

شهردار تهران با اشاره به این که قرن حاضر قرن قاره آسیا خواهد بود و کشور ویتنام نیز مسیر رو به رشدی را پیش رو دارد گفت : شهرها و مراکز جمعیتی آسیا با در کنار هم قرار گرفتن و تجمیع تجربه ها می توانند به نوبه خود در شرایط آینده آسیا نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد : در این بین نقش شهرها تکمیل کنند نقش دولت ها در گسترش روابط بین کشورها تلقی می شود.

قالیباف خاطرنشان کرد : تجربیات ارزنده تهران به ویژه در حوزه های مهمی نظیر حمل و نقل عمومی و مترو ، محیط زیست و ... در اختیار شهر هانوی قرار خواهد گرفت و امیدواریم این شهر مسیر پیشرفت را با شتاب افزون تری طی کند .

بر اساس این گزارش ، دوان توان رییس شورای شهر هانوی نیز ضمن خوش آمدگویی و تبریک دستاوردهای کشور و ملت ایران گفت : علی رغم نوسانات زیاد در جهان ، خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران در یک وضعیت آرام و با ثبات قرار دارد و در حال سپری کردن دوره پیشرفت است .

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران کشور توانایی است که در بسیاری از زمینه ها موفق بوده و به خوبی در حال تلاش برای عبور از تحریم های غرب است .

رییس شورای شهر هانوی با اشاره به این که ویتنام هم تحت تاثیر تحریم ها بوده و ما کاملا شرایط شما را درک کرده و شما را تحسین می کنیم گفت : خوشحالیم که با این شرایط ملت و کشور جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی قرار دارند.

"دوان توان" ابراز امیدواری کرد که سفر شهردار تهران به هانوی آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه باشد و گفت : از امضای یادداشت خواهر شهری بین تهران و ویتنام بسیار خرسندیم و امیدوارم این تفاهم نامه به نحو مطلوبی پیگیری و اجرا شود .

وی به اشتراکات فرهنگی تهران و هانوی اشاره و اظهار کرد : دو کشور دارای مردمی کوشا و تلاشگر هستند و ما در حال تلاش هستیم که شهرمان را از نظر فرهنگی بسازیم .

رییس شورای شهر هانوی همچنین به برخی مشکلات شهرهای بزرگ نظیر آلودگی هوا ، آب و ترافیک اشاره کرد و گفت : امیدواریم بتوانیم از تجربیات تهران در این زمینه ها و همچنین زمینه های فرهنگی و گردشگری استفاده کنیم .

همچنین شهردار تهران در دیدار با شهردار هانوی با بیان این که قاره آسیا دارای شرایط بی نظیری در زمینه کمیت و کیفیت نیروی انسانی است گفت : قدرت قاره کهن در حوزه های مختلف ، در مراکز جمعیتی متمرکز است و این دلیل بسیار خوبی برای همکاری شهرهای آسیا برای رشد و پیشرفت است.

قالیباف در دیدار با تائو شهردار هانوی که در محل شهرداری این شهر برگزار شد ضمن قدردانی از میهمان نوازی کشور ویتنام ، خاطرنشان کرد : مردم کشور ما مردم ویتنام را ملتی پر تلاش و مبارز می شناسند و وقتی نام ویتنام به میان می آید مردمی استقلال طلب و استکبار ستیز در ذهن ها تداعی می شود.

وی به اشتراکات فرهنگی بین دو ملت اشاره کرد و گفت : قرن جدید ، قرن پیشرفت در حوزه های اقتصادی و فرهنگی است و شهرها باید هم جهت با دولت ها در این راستا تلاش کنند .

شهردار تهران ضمن اعلام آمادگی شهر تهران برای انتقال تجربه های مفید و سازنده خود به شهرداری هانوی افزود : موضوعاتی نظیر مدیریت ترافیک ، محیط زیست ، بازیافت و ... چالش جدی بسیاری از شهرهای بزرگ است و این زمینه ها می تواند بسترهای مناسبی برای گسترش ارتباطات باشد.

شهردار هانوی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از شهردار تهران به دلیل حضور در هانوی و همچنین تلاش برای همگرایی شهرهای آسیا و تشکیل مجمع شهرداران آسیا ، گفت : بسیار مایلیم که از تجربیات تهران در زمینه های مختلف مدیریت شهری استفاده کنیم .

تائو افزود : شهر هانوی در سالهای اخیر دستاوردهای صنعتی ، اقتصادی و نوسازی زیادی داشته و رشد اقتصادی سالیانه ما حدود 10 درصد بوده است.

وی به دیرینه تاریخی و قدمت ویتنام اشاره و اظهار کرد : در دوره پیشرفت با چالش هایی مواجه هستیم و موضوع جمعیت موجب بروز مشکلاتی در زمینه ترافیک ، آلودگی هوا و ... شده است.

وی دیگر زمینه های مورد علاقه برای همکاری را فرهنگی اجتماعی ، اقتصادی و گردشگری خواند و ادامه داد : سفر شهردار تهران به طور حتم باب جدیدی در گسترش روابط دوستانه میان دو کشور خواهد بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس