به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سید مازیار حسینی در مراسم بهرهبرداری از 10 پل متعلق به تقاطعهای بزرگراه امام علی (ع) اظهار کرد: بزرگراه امام علی (ع) 35 کیلومتر طول دارد که 10 کیلومتر از آن در سالهای گذشته ساخته شده و هم اکنون ساخت 25 کیلومتر باقی مانده این مسیر در حال انجام است.
وی با بیان اینکه این بزرگراه 25 تقاطع دارد، اظهار کرد: در این میان 11 تقاطع اصلی محسوب میشود و 14 تقاطع آن فرعی است.
وی با بیان اینکه ادامه بزرگراه امام علی (ع) از 6منطقه پایتخت عبور میکند، خاطرنشان کرد: نهایتا این بزرگراه از شمالیترین نقطه پایتخت در بزرگراه لشگر به جنوبیترین نقطه در مجاورت مرقد امام خمینی (ره) خواهد رسید.
به اعتقاد حسینی افتتاح تقاطعهای شرقی – غربی بزرگراه امام علی (ع) میتواند دسترسی محلی لازم را فراهم کند و به این ترتیب از بار ترافیکی بخشی از بزرگراهها و شریانهای اصلی کاسته میشود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه اغلب در پروژههای عمرانی - ترافیکی معبری وجود دارد که تعریض میشود و یا پل و تونلی در زیر یا روی آن احداث میشود، گفت: اما در بزرگراه امام علی (ع) با هدف نوسازی بافت فرسوده، این بزرگراه از میان بافت فرسوده مسکونی عبور کرد و به این ترتیب بی سابقه ترین پروژه رفع معارض شهری کلید خورد.
وی خاطرنشان کرد: بزرگراه امام علی (ع) 7هزار واحد مسکونی معارض دارد که در قالب تملک چهار هزار پلاک رفع شده است.
حسینی با بیان اینکه تقریبا کل بخشهای زیر مجموعه شهرداری درگیری پروژه امام علی (ع) هستند، اظهار کرد: حدود سه دهه بود که مدیریت شهری به سمت اجرای این پروژه نمیرفت چرا که حجم معارضان ملکی آن بسیار بالا بوده و اجرای آن با دشواریهایی مواجه است.
وی ادامه داد: بلاتکلیف ماندن این پروژه مشکلاتی را برای شهروندان ساکن املاک قرار گرفته در طرح ایجاد کرده بود به طوری که شهرداری جواز ساخت و ساز به آنها نمیداد و از طرفی بافت فرسوده این مناطق هم روز به روز فرسوده تر میشد.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه اجرای طرح ادامه بزرگراه امام علی (ع) تا حرم امام خمینی (ره) از مردادماه سال گذشته آغاز شد، افزود: با وجود اینکه این پروژه از میانه سال در دستور کار قرار گرفت اما شورای شهر تهران برای تامین بودجه آن همراهی کرد و به این ترتیب ساخت آن در دستور کار قرار گرفت و تا میلاد امام علی (ع) مصادف با پنجم خرداد ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به فعالیت چهار پیمانکار در پروژه امام علی (ع) اظهار کرد: در این پروژه 13 مهندس مشاور فعال است که شش مشاور به حوزه عملیات اجرایی و سویل میپردازد و هفت مشاور نیز بحث مدیریت آبهای سطحی پروژه را بر عهده دارند.
حسینی خاطرنشان کرد: بزرگراه امام علی (ع) یک باند شمالی - جنوبی وسیع است که کانال بزرگی نیز در میانه بخش شمالی این بزرگراه قرار دارد و این نگرانی وجود دارد که در دراز مدت جمع آوری آبهای سطحی در این بزرگراه مشکل ساز شود به همین خاطر مطالعات مربوط به جلوگیری از وقوع سیل و مدیریت آبهای سطحی توسط چند شرکت مشاور حل و فصل خواهد شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به افتتاح ده پل که متعلق به تقاطعهای بزرگراه امام علی (ع) است اظهار کرد: ساخت هر یک از این پلها در گذشته دو تا سه سال طول میکشید اما از آنجا که استراتژی شهرداری این است که ابتدا مشکلات زندگی مردم محلی را برطرف کند، ساخت تقاطعها در بزرگراه امام علی (ع) در اولویت قرار گرفت.
وی ضمن قدردانی از شهروندانی که املاک آنها در مسیر این پروژه قرار گرفته و همینطور آن دسته از شهروندانی که در مجاورت پروژه زندگی میکنند اظهار کرد: شهرداری تلاش میکند که زحمت مردم را کم کند اما گاهی اوقات چارهای به جز ایجاد زحمت برای مردم نداریم.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم آب و برق و مخابرات مردم کمتر آسیب ببیند در عین حال گفت: به هر حال در شهری زندگی میکنیم که نظم زیر ساختهای آن چنانکه شایسته است وجود ندارد به گونهای که یک کانال تاسیسات مشترک شهری در زیر زمین پیش بینی نشده است.
وی ادامه داد: به همین خاطر هنگامی که شناسایی تاسیسات انجام میشود و با استعلام از دستگاههای مربوطه از مکان دقیق آنها مطلع میشویم بازهم ممکن است لوله گاز یا کابل مخابراتی پیش بینی نشدهای در جریان اجرای پروژه وجود داشته باشد که آسیب آن میتواند شهروندان را چند روز درگیر مشکل کند. کما اینکه هم اکنون اهالی ساکن بخشی از بزرگراه امام علی (ع) در منطقه 14 چند روز است که با قطع شبکه مخابرات مواجه هستند.
معاون شهردار تهران وعده داد که حداکثر تا دو ماه آینده مشکلات مربوط به کل معارضان تاسیساتی پروژه امام علی (ع) حل شود.
به گزارش ایسنا، طی مراسم امروز بهره برداری از دو تقاطع اصلی بزرگراه امام علی (ع) با خیابان مدنی و خیابان پیروزی و نیز هشت تقاطع فرعی با خیابانهای حیدری، لطیف اکبرنژاد، اصفهانی، صفا، عزیزی، نیک نام، صاحب الزمان (عج) و منصور به بهره برداری رسید. طول این پلها از 43 تا 66 متر متغیر بوده و عرض آنها نیز بین 14 تا 45 متر است. به این ترتیب با بهره برداری از ده پل اصلی و فرعی، 541 متر به طول معابر شرقی-غربی پایتخت اضافه خواهد شد.
گفتنی است، همزمان با افتتاح این ده پل، تراز صفر بزرگراه امام علی (ع) در محدوده بزرگراه شهید محلاتی تا خیابان کرمان برای فراهم شدن دسترسی محلی بهتر شهروندان به بهره برداری رسید.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران اعلام کرد: تمامی تقاطعهای بزرگراه امام علی (ع) تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.