رفتارهای این روزهای نجفی و صحبت‌های او به شدت به حرف‌ها و مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نزدیک است.

گروه سیاسی مشرق ــ محمدعلی نجفی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و از موسسان مبرّز حزب کارگزاران سازندگی است. برخی از چهره‌ها و محافل سیاسی اصلاح‌طلب در گمانه‌های خود از وی بعنوان یک کاندیدای اصلاح‌طلب نام می‌برند که قرار است با بر دوش گرفتن مطالبات اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم، نقش یک گزینه حداقلی را برای جریان چپ و اصلاحات بازی کند.

این در حالی است که خبرهای مربوط به فعالیت‌های نجفی طی هفته‌های اخیر و مصاحبه‌های گاه و بیگاه وی نشان می‌دهد که وزیر سابق آموزش و پرورش نیز چندان به آمدن بی‌میل نیست.

در این میان اما گزاره‌هایی نیز وجود دارد که با قرار دادن آنها در معادله‌ای به نام "کاندیداتوری نجفی" نتایج دیگری به دست می‌آید.

رفتارهای این روزهای نجفی و صحبت‌های او به شدت به حرف‌ها و مواضع آیت‌الله هاشمی بهرمانی(رفسنجانی) نزدیک است. (آنقدر نزدیک که حتی این احتمال را هم در نظر قرار می‌دهد که شاید نجفی در حال نشان دادن سمت آ‌یت‌الله 78 است.)



گزینه‌ای که البته شاید در هنگامه حرف و حدیث‌های مربوط به کاندیداتوری وی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، از درون جبهه اصلاحات و چهره‌های نزدیک به حزب کارگزاران نیز صداهای چندگانه‌ای به گوش می‌رسد.

گفته می‌شود کارگزارانی‌ها با مابقی اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی مثل عبدالله نوری، توافق نظر ندارند و حتی جلسات او را نیز تحریم کرده‌اند.

از سوی دیگر، این، اسحاق جهانگیری، یکی دیگر از کارگزارانی‌ها بود که اخیراً در گفت‌وگو با روزنامه آرمان روابط عمومی اعلام کرد که حزب کارگزاران سازندگی از سال 88 تاکنون حتی یک جلسه هم نداشته است.

جهانگیری که البته از او هم بعنوان یک کاندیدای دیگر حزب کارگزاران نام برده می‌شود، در همین مصاحبه از این گفته بود که تمایلی برای ورود به دولت ندارد و کاندیداتوری نجفی را نیز گمانه‌زنی رسانه‌ها دانسته بود.

عضو شهیر حزب کارگزاران تأکید کرده بود که تاکنون از محمدعلی نجفی چیزی مبنی بر تمایل وی برای کاندیداتوری نشنیده است.

البته دیگران شاید چندان با چهره کرمانی‌الاصل حزب کارگزاران درباره نجفی موافق نباشند چون انگاره‌های دیگری نیز درباره تحرکات انتخاباتی نجفی وجود دارد.

او در خردادماه امسال با نشریه مهرنامه گفتگو کرده و اینطور صحبت کرده بود که فضای کنونی کشور همانند دوران قبل از سال 76 است.

او گفته بود: آنچه ما قبل از دوم خرداد و نیز مقطع انتخابات مجلس پنجم زیرِ پوستِ جامعه احساس می‏کردیم؛ الان با شدّتِ بیشتری وجود دارد. منتها تفاوت اینجاست که الان بخشی از مطالباتِ اجتماعی دارد به سمتِ خروج از نظام و مخالفت با نظام جهت‏گیری می‏کند. آن زمان، این رویکرد بسیار محدود بود. مطالباتِ اجتماعی، تحوّل‌خواهی و تغییرخواهی به‏شدّت وجود داشت؛ امّا اِحساس می‏شد همه این مسایل در چارچوبِ نظام پیگیری می‏شود. نسبت به گروه‏های معاند و مخالف هنوز یک خط کشی جدّی در ذهنِ افراد وجود داشت. الان متأسفانه به نظر می‏رسد این خط‌کشی‏ها مقداری ضعیف شده و در خیلی موارد، وجود ندارد.

*وقتی نجفی هم از "دولت ملی" می‌گوید

به گزارش مشرق، صحبت‌های این روزهای محمدعلی نجفی 60 ساله اما یک ویژگی جالب دیگر نیز دارد. "دولت ملی".



او به تازگی و در گفت‌وگو با مجله اصلاح‌طلب آسمان از کلید واژه مشهور "دولت ملی" استفاده کرد. کلید واژه‌ای که البته در انتهای صحبت‌های نجفی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود تا همانند مدالیته "بیان سخن اصلی در پایان گفت‌وگو" که در "اخبار نرم" مورد استفاده قرار می‌گیرد معنای خاصی داشته باشد.

نجفی که به محافظه‌کاری شهره است در حالی از دولت ملی سخن گفته بود که انتقادات او به دولت احمدی نژاد در همین مصاحبه نیز منهای اینکه منصفانه یا غیر منصفانه بودند اما بصورتی ناخواسته او را در سلک کسانی قرار می‌داد که در روزهای اخیر از فرمول "دیدید گفتیم" آیت‌الله هاشمی؛ تئوریسین عبارت "دولت ملی" استفاده می‌کنند.

نجفی اصلاح‌طلب و چهره‌ای که کمتر به مواجهه مستقیم با دولتی‌ها و احمدی نژاد شناخته می‌شود در این مصاحبه صریحاً از این گفته بود که برخی تصمیمات دولت هیچ مبنای علمی نداشته است و مردم نیز به حتم با دولت ملی! همکاری خواهند کرد.

در ادامه گزیده‌های از مواضع این روزهای نجفی را می‌خوانید:

ـ یکبار دیگر رئیس جمهور اعلام کرد قصد دارند آب دریای خزر را به بیابان های سمنان منتقل کنند . این ادعا هم به دلیل اینکه مبنای کارشناسی نداشت تنها در اندازه یک شعار باقی ماند . در ارتباط با طرح ها و نگاه های توسعه ای به کشور فقدان سازمان موجب شده که رئیس جمهوری و دیگر اعضای کابینه حرف هایی بزنند که کاملاً از نظر کارشناسی ، قابل رد است .

ـ رئیس جمهور در یک سخنرانی اعلام کردند دولت قصد دارد  به هرکسی که فاقد مسکن است ، 1000 متر زمین بدهد. حتی گفتند نیازی به ساخت آپارتمان نیست و مردم می توانند در این زمین ها خانه های ویلایی بسازند . این حرف هم مشخص است که مبنای علمی ندارد حتی یک کارشناس تازه کار مسکن هم می توانند این حرف را رد کند .

ـ اتفاقا جالب است بدانید که همین مطلب را قبل از انقلاب شاه! گفته بود . در خاطرات مدیران سازمان برنامه قبل از انقلاب می خوانید که شاه چندین بار در مقابل روسای سازمان برنامه که مقابل بلند پروازی های تو هم آلود او مقاومت می کردند ، چندین بار در جلسات شورای اقتصاد با عصبانیت به آنها گفته بود یک مشت کمونیست در سازمان برنامه جمع شده اند که جلوی پیشرفت کشور را بگیرند. این نگاه یک نوع دیکتاتوری منشی است . یعنی فردی تصور کند بدون نیاز به کارشناسان ، بدنه مدیریت کشور باید حرف ها او را تئوریزه کنند . لذا فکر می کنم به هر دلیلی که آقای احمدی نژاد سازمان برنامه را تعطیل کردند آثار سوء آن تا سالها همراه اقتصاد کشور خواهد بود . البته باز هم تاکید می کنم اگر سازمان برنامه هم حفظ می شد . بخشی از عملکرد منفی باقی می ماند ولی حدس می زنم  سازمان برنامه با توان کارشناسی خودش اجازه نمی داد برخی از فاجعه ها در اقتصاد کشور به وقوع پیوندند .

ـ ( در پاسخ به سوال خبرنگار آسمان مبنی بر اینکه شما فکر می‌کنید انحلال سازمان برنامه ناشی از نگاه اعتقادی به سازمان بوده یا آقای احمدی نژاد این نهاد را ترمزی برای رفتارهای اقتصادی دولت می‌دانستند؟) در این مورد قضاوت کردن دشوار است است چرا که باید انگیزه خوانی کنیم . آقای احمدی نژاد هیچ وقت در مورد این تصمیم خودشان به کارشناسان و عموم جامعه توضیحی ارائه نکردند . البته آقای احمدی نژاد زمانی این کار را کردند که از نظر خودشان در اوج  بودند و ماه عسل ایشان با اصولگرایان درون حاکمیت بود . بنابر این هر نظری که ایشان می دانند عده ای تصور می کردند مسوولیت شرعی دارند از آن تصمیم دفاع کنند ولو اینکه بدانند آن تصمیم اشتباه است . نظر دادن در این مورد قدری دشوار است چرا که قصد ندارم مطالبی را به ناحق به آقای احمدی نژاد نسبت بدهم .

ـ اعتقاد دارم اگر یک دولت توسعه گرا و خرد ورز سر کار بیاید و فضای عمومی جامعه برای یک حرکت توسعه ای مهیا باشد ، مردم از این مساله استقبال میکنند و از کارهایی که آن دولت انجام می دهد دفاع می کنند. اگر یک "دولت ملی" به این معنا که غم ملت را داشته باشد، روی کار بیاید ، به طور حتم مردم همکاری می کنند. البته این دولت باید دولتی باشد که همه مردم آن را قبول داشته باشند و به معنای واقعی دولت ملی باشد . این آمادگی در جامعه و طبقه متوسط که تصور می کنم طی هفت سال گذشته به شدت مورد احجاف قرار گرفته وجود دارد که با دولت ملی همکاری کنند و در جهت شتاب دادن به برنامه های توسعه ای همکاری می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فرهاد ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    مردم هوشمند ولی صبور کشورمان با لگد زدن به فتنه گران بخصوص در 9 دی 89 ، بیزاری خود را از فتنه گران و ساکتین فتنه نشان داده اند منتها خیلی از شاگردان سیاست این نکته را بخوبی دریافته اند که یکی از قوی ترین ابزارهای سیاست ، کمرو نبودن است !
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    بزرگترین تشابه شما با اینها حمله به دولته! یک دوست
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    بنده کاری به کلیات سخنان اقای دکتر نجفی ندارم ، اما درخصوص سخن ایشان در بارهء سازمان برنامه گفتنی بسیار است ! متأسفانه در دولت آقای خاتمی کلنگ تخریب بر پیکرهء سازمان برنامه وبودجه وارد آمد ! به این شکل که ایشان سازمان امور استخدامی را در سازمان برنامه وبودجه ادغام کردند که در صورتی که فرض کنیم کار ، کار درستی بوده قابلیت تبدیل به یک وزارتخانه را داشت وایشان آنرا به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی تبدیل کردند ! وظیفهء سازمان امور اداری و استخدام کشوری به إجمال این بود که اگر وزرتخانه یی قصد ایجادیک ادرهء کل را داشت امور اداری واستخدام با توجه به وظایف تعریف شدهء آن وزارت ، لزوم وضرورت ایجاد آن ادارهء کل را بررسی میکرد واینکه آیا یکی از ادارات کل آن وزارتخانه توان وامکان انجام وظایف تعریف شده برای ادارهء کل جدید را دارد ؟ یا خیر ؟ وبرنامه وبودجه از نگاه هزینه ای وخرجی که بر بودجهء کشور تحمیل میشود ضرورت یا عدم ضرورت ایجاد ان ادرهء کل پیشنهادی را بررسی میکرد ! ممکن است در دولت خاتمی با این نگاه این دو سازمان عریض وطویل که تقریبا یک هدف را در اینگونه موارد تعقیب میکنند در هم ادغام کرد ! غافل از اینکه متأسفانه یک وزیر ممکن است با دوستی ، یا توجیه مدیریت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ویرا به موافقت با ایجاد این ادارهء کل راضی میکرد ! اما راضی کردن دو سازمان مستقل سخت تر بود ! حال اگر قرار باشد یک حوزهء معاونتی ایجاد شود هزینهء تحمیلی بر بودجهء کشوری چند برابر میشود ! یک معاونت وزیر معمولا چند ادارهء کل وچندین اداره در مرکز ودر استانها خواهد داشت ، واین یعنی یک معاون وزیر چندمدیر کل وچند مدیر به نظام اداری کشور افزودن ! وهزینه های گوناگونی که بر بیت المال تحمیل میشود از اتومبیل وراننده وابدار خانهء اختصاصی ومدیر کل ودفتر ودستک واتاق وچندین قلم هزینه های جورواجور ! حالا وقتی از حالت سازمانی خارج ودر قالب معاونت رئیس جمهور قرار گیرد دیگر وضع معلوم است ! خصوصا با وظایف گوناگون ومهم سازمان مدیریت وبرنامه ریزی که آن سختگیریهای سازمان میشود خیلی راحت ایجاد پست کرد ! خوب به یاد دارم در زمانیکه هم امور اداری واستخدامی وهم برنامه وبودجه وجود داشت ! با تغییر وزیر یکی از وزارتخانه ها رئیس سازمان برنامه وبودجه به وزارتخانه مزبور آمد ودرسخنرانی اش گفت هر تعداد معاونت و ادارهء کل لازم داشته باشید من موافقت میکنم !
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    برای احمدی نژاد همین افتخار بس که ادمی مثل نجفی بدش را بگوید هنوز فجایع دوران وزارت این بزرگوار اثارش مانده !!
  • صادقی ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    درادامهء عرایض قبلی باید گفته شود تنها یک حوزهء معاونتی اتومبیل, راننده, مدیر دفتر, منشی ,دبیرخانه با ابواب جمعی اش,آبدارخانه و... را شامل میشود! وبه اینها اضافه نماییم اضافه کاری و خق مأموریت سفرهای اقای معاون وراننده اش را ونیز مدیرکلهای یک معاونت در مرکز ومدیر در استانها ومتأسفانه هر وزیر ومعاونی دوست دارند حوزهء کاریشان هر وسیع تر باشد! اشتباه اول را خاتمی مرتکب شد و اشتباه بعدی را احمدی نژاد به خصوص که سازمان برنامه برای کارهای عمرانی متناسب با تشرفت کار عمرانی تخصیص بودجه میکرد وانهم پس از تأیید کارشناس برنامه وبودجه! این معاونت شدن ان سازمان عظیم وضروری همه چیزرا در اختیار رییس جمهور پر مشغله قرار داده واو میتواند نسبت به برخی از وزرا که بیشتر مورد لطف او هستند بدون طی مراحل از کیسهء خلیفه ببخشد!و.......!
  • ايراني ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    اندك اندك جمع پيران ميرسد .فقط اين يكي كم داشتيم رسيد.
  • عرشيا ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    ؟؟؟
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    بنده ی خدا هر که یکی زده به پای دیگری نمینویسندضمنا خاتمی ادغام کرده بود نه منحل .وبعد اینکه 90درصد ادغامهای احمدی نژاد روکم کنی مجلس بود
  • ناشناس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    ما آدمهاي گذشته كه امتحان خود را داده اند نمي خواهيم. جوان جديد با سواد و با ايمان . ضمنأ دست كج هم نباشه
  • لرستانی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    درزمان ریاست جمهوری هشتم بودجه ای برای عمران استان لرستان محروم تصویب شده بود که این آقای نجفی وهمکارانشان درسازمان برنامه وبودجه وقت آن را لغو کردند که این کارآنهاباعث ظلم به مردم لرستان شد ولرستان همچنان درمحرومیت ماند
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    موقعيت برجسته و شخصيت متين دكتر نجفي براي اهل نظر كاملا روشن است. بسياري از اين نظرها كه ظاهرا مبتني بر غوغاسالاري و جوزدگي است هيچ مبناي مستندي ندارد. يكي هم كه به اهانت روي آورده. براي مشرق واقعا متاسفم كه اين قدر نظرات سخيف را بازتاب مي دهد تنها به اين خاطر كه رقيبي را منكوب نمايد. انگار كه مخاطبان جملگي از دسته كورها هستند و فرق بين دوغ و دوشاب را نمي دانند. قدري بر مدار عقل و انصاف حكم نماييم.
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    برای من جالبه این آقایان که اینقدر دم از تخصص و تحصیلات و تجربه میزنن بگن که این آقای نجفی طبق کدوم تجربه و تخصص رییس سازمان برنامه و بودجه شد؟. تحصیلات ایشان ریاضی محض و تجربه شان هم وزارت علوم و آموزش و پرورش هست که هیچ ربطی به برنامه و بودجه نداره!
  • حسین ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    با سلام انان که مدعی بودند برای انجام هر کاری هزار ساعت کار کارسناسی فقط از جانب خودشان صورت گرفته نتیجه اش این شد. مملکت به ادم مسلمان باشرف ، اخرت ترس،معتقد به ایران و ایرانی ،با سواد و مستقل، نه ادم راست،نه چپ،نه اصولگرا، نه اصلاح صلب ،نه کارگزار و.... دارد. چون اینها ادم جریانها هستند و وامدار و بدهکار جریانها. یکی باشه که مرد باشه نامه امیر المومنین (ع)به مالک اشتر را سند حکومت قرار بده ،از تئوریهای شرقی و غربی و........پیروی نکنه . چون دراین 30سال همه جورشو تجربه کردیم.
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    کثافت آشغال! با اربابت هاشمی رفسنجانی و همه نوچه هایش اعم از خاتمی و ... رو هم انگشت کوچیکیه دکتر نمیشید!!! تف بر مرتجعین سایت مشرق که هنوز نمی دانید لفظ مقدس آیت الله را برای چه کسی استعمال کنید!!! و البته چون پوست کلفت هستید تودهنی هم از مردم خوردید ولی خودتان را بی عاری می زنید.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    افرین
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    اين اقاي نجفي به تازگي درشبكه جام جم كه متعلق است به حوزه مديريت کلان نظام است يك پست مشاوره اي گرفته وكم كم براي كارنامه سياه گذشته اش دنبال نقطه روشن مي گردد... بنابراين به دستگاه نظارت برصداوسيمافرض است كه اين موضوع را پيگيري كنندوان شبكه راازلوث وجوداين عنصر پاك پاك نمايند. همچنين اشخاصي كه درشبكه جام جم اين حكم را صادركرده اند ازداشتن منصب مديريتي ممنوع شوند. براي اطلاع مشرق مي نويسم اززمان ... درشبكه جام جم برخی افرادكوتوله برخی مديريت های مياني اين شبكه را اشغال كرده اند ...و ... باصدورحكمي اقاي نجفي را به عنوان عضوشوراي طرح وبرنامه گروه اجتماعي وخانواده شبكه جام جم منصوب كرده است.
  • سادات ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    آیت الله هاشمی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درود بر احمدی نژاد
  • هادی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    خجالت بکش فقط همین
  • حزب اللهی سبز ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    1-ادب فراموش نشه 2- بدون داری در مورد کی حرف می زنی
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    قربون ادبت بزرگوار. همین که شما طرفدار رئیس جمهوری بسه.
  • رضا ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    مرگ بر جریان انحرافی
  • شلمچه ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    مرگ بر سران فتنه سبز و مرگ بر گروهک خبیث و کثیف انحرافی « درود بر حزب الله و رهبر حزب الله »
  • بهادر از الشتر ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    اقای نجفی باید قید لرها رو بزنی کوه به کوه نخوره ادم به ادم میخوره اقای نجفی؟ یادت بودجه لرستان رو در دوره هشتم ریاست جمهوری منتفی کردی عزیز دل برادرررررررررررررررررررررررر؟فردا نیای تو لرستان به تبلیغ کردن عسیسممممممممممممممم شرمنده ایم دادااااااااااااااااااااااااااااااااااااا.خدا رزقت جای دیگه بده
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    ناشناس با ادب ! دینداری وفحشی با هم سازگار نیستند! اینقدر بی ابی و حتما داعیهء ذینداری هم داری! واقعا تبدیل به معاونت کردن یک سازمان عظیم مسیول حفظ وحراست بودجهء بیت المال , یعنی مدیر یک سازمان رو تحت نظر مستقیم خودش بردن! ..! همه باید از مشرق سپاسگزار باشیم که مردم را وارد حیطهء نقد وبر رسی کرده وبندهء خدا حتی فحش وهتاکی بعضی از کامنت گزارا رو هک منعکس میکنه!
  • حسين ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    همين بس كه خاتم و يارانش جزو فتنه كران سال٨٨ ميباشند نجفى هم از همين اوباشه@
  • رضا ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    ادب مرد به ز دولت اوست دوست عزیز اندکی با ادب باش
  • حسین ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    از کجا معلوم این اقای نجفی مثل بعضی ها نقش راه باز کن نباشه و کاندیدای اصلی یه نفر دیگه نباشه ؟؟؟
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    8 سال جنگ کجا بودی داداش ؟ امریکا خوش گذشت ؟ بنی صدرم با امام برگشت ولی ... ولی ی ی ی ی ی بیابید پرتقال فروش را
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    یافت می نشود جسته ایم ما. آخه اخوی یک جوان جدید از کجا تجربه مدیریت کشور بیاره؟ احمدی نژاد یکی از اشتباهاتش این بود که جوانان بی تجربه را به امور مهم گماشت و چنین شد که مملکت با شیوه آزمون و خطا اداره شد
  • مصطفی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    اگه ادم شرف داشته باشه به ازائ پولم حاضر نیست به کسی توهین کنه خودتونو اصلاح کنید یا حد اقل نگید مسلمانید
  • كميل ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    اينها فكر ميكنن خاطره مردم شريف ايران دچار آسيب شده و فراموشي گرفتن نه آقا كجاي كاري يادمان نرفته آن زمان كه به اسم كار كارشناسي چه ستم ها به اين مردم مستضعف ميرفت حالا كه يكي پيدا شده كه اندك توجهي به منطق كم درآمد ميكند همتان هجمه به او آورده ايد تاريخ در مورد شما قضاوت خواهد كرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس