کد خبر 165
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۲:۳۹

رئيس بسيج دانشجويي ضمن اشاره به خطاي فاحش مجلس هشتم در ناديده گرفتن جايگاه و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در عين حال تأکيد کرد: اکثريت تشکل هاي دانشجويي در تجمع مقابل مجلس به اين غفلت اشکال داشتند.

به گزارش مشرق، حسين قدياني رئيس سازمان بسيج دانشجوئي، پيرامون برنامه‌هاي تابستاني بسيج دانشجوئي و تجمع اخير دانشجويان در مقابل مجلس شوراي اسلامي با خبرگزاري فارس، به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه مي خوانيد.

*  ضمن تشکر از فرصتي که در اختيار ما قرار داديد، بفرماييد در تابستان امسال برنامه‌هاي محوري بسيج دانشجويي چيست؟
- قدياني: بسم الله الرحمن الرحيم؛ برنامه‌هاي تابستاني بسيج دانشجوئي متأثر از راهبردهاي سالانه آن در برنامه‌ريزي است. امسال دو راهبرد اساسي کادرسازي و مقابله با جنگ نرم در رأس برنامه‌ريزي‌‌هاي سازمان بسيج دانشجويي قرار گرفته است و طبيعتاً برنامه‌هاي تابستاني نيز با اين دو سرفصل کلي تنظيم شده است. در عرصه کادرسازي، امسال 3 هزار دانشجوي بسيجي به مدت يک ماه دوره مباني انديشه اسلامي يا «طرح ولايت» را شروع کرده‌اند که به صورت متمرکز برگزار مي‌شود. سطح مقدماتي همين دوره در 30 استان کشور به استعداد 5 هزار نفر نيز در حال برگزاري است؛ علاوه بر آن چند دوره تخصصي و موضوعي را نيز در حال اجرا داريم که نمونه آن دوره بيداري اسلامي، نخبه پروري سياسي و طليعه حکمت و غرب‌شناس است؛ در کنار اين برنامه‌ها در دو عرصه، اردو برگزار کرده‌ايم که يک عرصه آن اردوهاي جهادي و خدمت‌رساني است که حدود 30 هزار دانشجو در آن حضور دارند و عرصه دوم اردوهاي به سوي غرب کشور است که حدوداً 15 هزار نفر در آن شرکت مي‌کنند.

*  آقاي قدياني، دانشجويان در تاريخ 2 تير 89 تجمعي در مقابل مجلس شوراي اسلامي داشتند که در اعتراض به مصوبه وقف دانشگاه آزاد بود؛ ترکيب اين تجمع چگونه بود و چه اهدف مشخصي را دنبال مي‌کرد؟
- قدياني: در آن تجمع همه اتحاديه‌هاي سراسري دانشجوئي و بسيج دانشجوئي شرکت کرده بودند که متأسفانه برخي رسانه‌ها و حتي برخي از نمايندگان مجلس چنين عنوان کردند که اين تجمع در مخالفت با دانشگاه آزاد و مجلس شکل گرفته است؛ تشکل‌هاي دانشجوئي براي امورات فرعي معمولاً به ميدان نمي‌آيند؛ آن تجمع فقط در اعتراض به بي‌توجهي طراحان آن مصوبه به فرامين مقام معظم رهبري صورت گرفت؛ مسئله‌اي که اظهر من‌الشمس بود؛ وقتي صراحت کلام مقام معظم رهبري و حتي حضرت امام (ره)، جغرافياي تعاملي شوراي عالي انقلاب و مجلس را مشخص کرده است و نمايندگان محترم مجلس نيز از آن آگاه بودند، بسيار متعجب شديم که برخي نمايندگان مجلس با نام اصول‌گرائي، دست به چنين خطاي فاحشي مي‌زنند و عليرغم پذيرش اخطار قانون اساسي توسط رياست مجلس، باز هم از سخن مقام معظم رهبري عبور صورت مي‌گيرد؛ چطور دانشجوي انقلابي و مسلمان مي‌تواند اين صحنه را ببيند و ساکت بنشيند؛ شايد از نگاه برخي، تشکل خوب، تشکلي است که در خدمت منابع گروهي يا تشکل مرده باشد چرا که عده‌اي تشکل پويا را براي اهداف خود مضر مي‌دانند لذا از هر اتهام ناروايي فرو‌گزار نکردند.

*  فکر نمي‌کرديد تجمع شما در راستاي فشارهاي جناحي و گروهي رقباي سياسي ارزيابي شود و عده‌اي گمان کنند که اين مسئله در چارچوب اختلافات درون جناحي و جناحي طراحي شده است؟
- قدياني: چنين نگاهي نمي‌تواند دانشجويان مسلمان و عدالت‌خواه و انقلابي را زمين‌گير کند؛ آنان به تکليف خود عمل مي‌کنند و اگر منتظر تحليل‌هاي حزبي و جناحي باشند و يا از زاويه ديد آنان برنامه‌هاي خود را تنظيم کنند، ديگر تشکل مستقل و آرمانخواه نيستند؛ همين تشکل‌ها در مقابل اقدامات دولت نيز بارها به ميدان آمده‌اند؛ بيانيه‌ها،‌ مواضع و تجمعات دانشجوئي را در قضيه آقاي مشايي يا در تعلل يک هفته‌اي رياست جمهوري در پاسخ به نامه مقام معظم رهبري و اعتراض به برخي از مواضع فرهنگي دولت ببينيد؛ آنگاه خواهيد يافت که انصاف در بخش‌هايي از سياست‌مداران جامعه ما گم شده است و همه چيز را از دايره تنگ جناحي تحليل مي‌کنند.

* در آن تجمع شعارهايي هم داده شد که بعضاً مورد انتقاد قرار گرفت، آيا اين شعارها با برنامه‌ريزي طرح شد و تشکل‌ها مسبب آن بودند؟
- قدياني: خير. کساني که با روحيات و اعتراض‌هاي دانشجوئي آشنايي دارند اين مسئله برايشان قابل درک و هضم است. دانشجو دوست دارد راديکال‌ترين شعارها را بدهد؛ هميشه اينگونه بوده است. در آن تجمع تريبون اصلي در اختيار تشکل‌ها بود اما دو سه هزار دانشجو را نمي‌شد به صورت فرد، فرد کنترل کرد؛ ما شعارهاي انحرافي عده بسيار معدود خصوصاً درباره کليت مجلس را رد مي‌کنيم و قبول نداريم چون معتقديم مجلس عصاره ملت و در رأس امور است. اما اين ربطي به تشکل‌هاي دانشجويي ندارد. قواي جمهوري اسلامي ايران را بايد وراي افراد و اشخاص ديد؛ ما بخش زيادي از عملکرد مجلس هفتم در دو سال گذشته را قابل قبول مي‌دانيم و از آن تشکر مي‌کنيم اما سخت معتقديم کوچکترين اشتباه به اسم اصول‌گرائي قابل بخشش نيست. بايد از تجربه‌هاي گذشته درس بگيريم و نقد درون گفتماني را از دستور کار خارج نکنيم.

*  آيا نقدها و حتي هجمه‌هايي که به تشکل‌هاي دانشجوئي و خصوصاً بسيج دانشجوئي وارد شده است را تاکنون پاسخ داده‌ايد يا درصدد پاسخ هستيد؟
- قدياني: همانطور که توضيح دادم ما بخشي از شعارهاي حاشيه‌اي را قبول نداريم و دفاع نمي‌کنيم اما نقدها چيز ديگري بود. اکثر افرادي که به آن تجمع نقد داشتند به دنبال ساختن عقبه رازگونه‌اي براي آنان بودند يعني فکر مي‌کردند جرياني يا اشخاصي از بيرون جنبش دانشجوئي، هدايت آن تجمع را به عهده دارند؛ البته کساني که در محيط‌هاي دانشجوئي رفت و آمد دارند، مي‌دانند که تا دانشجو اقناع نشود وارد ميدان نمي‌شود اما قضاوت‌هايي که صورت گرفت، واقعاً جفا به بهترين جوانان کشور بود؛ برخي براي آرامش يا توجيه خود و براي فرار از مکافات عمل خويش، بدون رعايت تقوي اتهاماتي را وارد کردند، اين اتهامات زيبنده نبود.

افرادي از مجلس مانند آقايان بادامچيان، ابراهيمي، رهبر، مطهري، دلخوش و چند نفر ديگر اتهاماتي را نسبت دادند و پشت پرده‌اي را براي اين تجمع درست کردند که اصلاً توقع آن نمي‌رفت. نبايد اين افراد دانشجويان را آلت دست اين و آن بدانند و با تحليل‌هاي حزبي و جناحي حاشيه را برجسته‌تر از اقدام سؤال‌برانگيز خود کنند؛ ما اين اظهار نظرها را غير منصفانه مي‌دانيم و حق پيگيري آن را محفوظ خواهيم داشت. در خصوص واکنش به شعارها نيز بايد بگويم حتي اگر چند شعار غير قابل قبول نيز سر داده شد که زيبنده نبود عين اين شعارها از تريبون مجلس شوراي اسلامي و راديو سراسري مجدداً تکرار شود؛ به نظر ما اين اقدام در راستاي برجسته کردن حاشيه و کم رنگ کردن متن است.

*  تشکل‌هاي دانشجويي چنين اقداماتي را در مورد دوره‌هاي پيشين مجلس شوراي اسلامي نيز انجام داده‌اند يا اين تجربه اول بوده است؟
- قدياني: بله؛ يکي از تجمعات، تجمع خودجوش هزاران دانشجو در مقابل مجلس ششم در حمايت از نامه مقام معظم رهبري به رياست وقت مجلس در راستاي قانون مطبوعات در سال 1379 بود که مثل همين تجمع، برخي از اصلاح‌طلبان آن را در راستاي رقابت‌هاي جناحي تفسير کردند اما در اراده دانشجويان تأثير نداشتند چون دانشجويان فکر مي‌کردند تکليف خود را انجام داده‌اند.

* شخص رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز يکي از معترضين به آن تجمع بود و برخي شعارهاي مطرح شده در آن تجمع، عليه وي بود؛ آيا رئيس مجلس را نيز در تهيه آن طرح مقصر مي‌دانستيد يا از مديريت وي گلايه‌مند بوديد؟
- قدياني: ما رياست محترم مجلس را از مديران توانمند و با هوش نظام مي‌دانيم؛ خدمات مؤثر ايشان به کشور و انقلاب در سال‌هاي متمادي بر کسي پوشيده نيست و ‌به همين دليل است که سطح توقع نيز از وي بالاست؛ نقد دانشجويان به دو مسئله درباره ايشان بود که يکي فوريت طرح و نحوه ورود طرح به مجلس و ديگري نوع برخورد با اخطار قانون اساسي بود. اين به معني ناديده گرفتن بقيه زحمات و تلاش‌هاي ايشان و ديگر نمايندگان محترم نيست.

* از اينکه وقتتان را در اختيار ما قرار داديد، تشکر مي‌کنم.
- قدياني: من هم از شما متشکرم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس