کد خبر 162250
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اعتراض اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر به نبود حمایت از سوی شورای حمایت و بیانیه اخیرشان در این زمینه تأکید کرد: هنرمندان تئاتر صادق باشند و وقتی از آن‌ها حمایت می‌شود بیان کنند.

به گزارش مشرق، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با مهر به ارائه توضیحاتی در خصوص حمایت‌های انجام شده از سوی شورای حمایت از آثار نمایشی پرداخت و در پاسخ به اعتراض هیأت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر و بیانیه خانه تئاتر در این زمینه مسائلی را مطرح کرد.
 
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه هیچگاه قصد ندارد در عرصه تئاتر به صورت کنش و واکنشی عمل کرده و فضای تئاتر را به سمت فضای نامهربانانه و متشنج ببرد و هرگاه شخص او زیر سؤال برود پاسخی نمی‌دهد ولی معتقد است وقتی مسائلی جدی برای تئاتر مطرح می‌شود باید پاسخگو بود زیرا سکوت ظلمی به تئاتر است.

این مدیر عرصه تئاتر یادآور شد: من به دو اصل صداقت در گفتار و پایبندی به چارچوب گذاشته شده معتقدم. از صداقت، کسی متضرر نمی‌شود. همه کسانی که به هر دلیلی اظهارنظر کردند برای من محترم و عزیز هستند و برای تئاتر ایران نیز خدمت کرده‌اند. من خود و مدیریت تئاتر را در کنار هنرمندان می‌بینیم و اگر قرار است تئاتر ایران رشد کند باید همه در کنار هم باشیم و از رفتارهای احساسی و کنش و واکنشی پرهیز کنیم.
 
تئاتر فقط چهارراه ولیعصر و متعلق به تعدادی هنرمند محدود نیست

آشنا با اشاره به اینکه تئاتر فقط چهارراه ولیعصر و متعلق به تعدادی هنرمند محدود نیست بلکه متعلق به همه هنرمندان کشور است گفت: 50 درصد هنرمندان تئاتر در تهران و 50 درصد دیگر در شهرستان‌ها هستند و روزمرگی در تئاتر و معطوف شدن به چهارراه ولیعصر کمکی به تئاتر ایران نمی‌کند. معطوف و مشغول کردن مدیران به تئاترشهر خدمت کردن به تئاتر نیست و هیچ بودجه‌ای به تئاتر اضافه نمی‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالنده‌ترین هنر تئاتر است. ما در شش ماهه امسال بیش از 5 هزار اجرای عمومی و بیش از هزار اجرای عمومی در کشور داشتیم. در تهران نیز سالن‌های تئاتری هیچکدام خالی نیستند و همه میزبان گروه‌های نمایشی هستند. نگرانی هنرمندان از صف و نوبت اجرا به دلیل این است که نمایش در سالن‌ها اجرا می‌شود در غیر اینصورت نوبت اجرا معنی نداشت.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به گلایه اعضای انجمن کارگردانان خانه تئاتر درباره محتوا و کیفیت پایین نمایش‌ها یادآور شد: دوستان در نشست و اعتراض خود گفته‌اند که تئاتر به قهقرا رفته است ولی نکته اینجا است که این دوستانی که اعتراض کرده‌اند همگی اجرا داشته‌اند و اگر روند تئاتر قهقرایی است در آن سهم داشته‌اند.
 
وی افزود: در یک سال و نیم گذشته چهره‌هایی چون استاد داود رشیدی، داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد، آتیلا پسیانی، حسین کیانی، شکرخدا گودرزی، مسعود رایگان، محمود عزیزی، محمد یعقوبی، امیررضا کوهستانی، امیر دژاکام، جلال تهرانی، حسن معجونی، بهروز غریب‌پور، مائده طهماسبی و دکتر قطب‌الدین صادقی از جمله کسانی بوده‌اند که نمایش اجرا کرده‌اند.

 
اگر کیفیت و محتوای تئاتر پایین است، اساتید و چهره‌ها در آن دخیل هستند

 
آشنا تصریح کرد: اکثر چهره‌ها و کارگردان‌های تئاتری طی ماه‌های گذشته آثار خود را به صحنه برده‌اند و به گفته دوستان معترض اگر کیفیت و محتوای تئاتر پایین است پس اساتید و چهره‌های تئاتر در آن دخیل هستند. چرا باید چشم را به روی واقعیت بست و به نوع دیگری سخن گفت؟ اگر دوستان معتقدند تئاتر سیر قهقرایی داشته پس خود آن‌ها هم در آن دخیل بوده‌اند و کمک کنند تئاتر از سیر قهقرایی بیرون بیاید. تئاتر فقط پول نیست. من به آینده تئاتر بسیار خوش‌بینم و جوانانی مستعد در تئاتر هستند که آثار قابل توجهی را تولید و اجرا می‌کنند.

 
وی تئاتر، تولید تئاتر بامحتوا و رونق تئاتر در کل کشور را از اهداف و موارد مهم برای خود در مقام مدیرکل هنرهای نمایشی ذکر کرد و درباره شورای حمایت از تولید آثار نمایشی و گلایه هنرمندان و اعضای انجمن کارگردانان خانه تئاتر گفت: از هنرمندان تئاتر خواهش می‌کنم شیوه‌نامه شورای حمایت را بخوانند و هیچ چیزی پنهان نیست. شورای حمایت برای حمایت مالی است و اگر مشکلی برای گروه یا تئاتری ایجاد می‌شود ربطی به شورای حمایت ندارد. در کارگروه تخصصی ما که برآیند بودجه را انجام می‌دهد نماینده خانه تئاتر نیز حضور دارد. فقط نکته این است که ما نمی‌توانیم از همه کارها به صورت صد در صد حمایت کنیم.

 
حمایت 100درصدی از 70 اثر نمایشی

 
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به طرح استقرار گروه‌های نمایشی در استان‌ها و بنیادی بودن این طرح از حمایت صد در صدی از 70 اثر نمایشی در شش ماهه اول سال 91 خبر داد و گفت: این ژست مخالفی که برخی هنرمندان می‌خواهند داشته باشند ولی همزمان از بودجه دولتی نیز استفاده می‌کنند، چیزی از مشکلات تئاتر را حل نمی‌کند.

 
آشنا درباره اعتراض رضا حامدی‌خواه و وضعیت نمایش و اجرای او گفت: شورای حمایت تشخیص داد نمایشنامه آقای حامدی‌خواه متن جیم است و حمایتی درخور این کیفیت باید از آن شود. نامه 14 شهریور به ما رسید و 20 شهریورماه پاسخ داده شد. ایشان به من نامه زدند تا بودجه افزایش یابد. شورای حمایت مبلغ 20 میلیون تومان برای کار آقای حامدی‌خواه در نظر گرفت و بنده هم درخواست کردم 10 میلیون تومان به این بودجه افزوده شود. اینکه گفته می‌شود به کارگردان گفته شده بازیگرانش را تغییر دهد حرف درستی نیست.

 
کسی از باج‌گیری سودی نبرده‌است

 
وی تأکید کرد: من حاضر هستم متن آقای رضا حامدی‌خواه را به پنج هنرمند عضو خانه تئاتر بدهم تا بخوانند. اگر این عزیزان گفتند که این متن الف هست من صددرصد از اثر حمایت می‌کنم ولی اگر گفتند که متن نباید اجرا شود پاسخ آقای حامدی‌خواه چیست؟ آقای حامدی‌خواه از ابزار تهدید استفاده کرد که اگر حمایت مدنظرش نشود در رسانه‌ها و خانه تئاتر اقداماتی می‌کند که ما این ادبیات را نمی‌پسندیم و زیبنده تئاتر هم نیست. این باج‌گیری است و کسی از باج‌گیری سودی نبرده است.

 
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به نکته اشاره شده از سوی اعضای هیأت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر مبنی‌بر صادق بودن مدیران گفت: من می‌خواهم صادقانه صحبت کنم و حاضرم از این پس نیز صادقانه برای هر هنرمندی که مایل بود درباره تئاتر و پول و اجرایی که رفته‌اند صحبت کنم. من جز برای خدمت به تئاتر نیامده‌ام.

 
چه کسی گفته بودجه تئاتر کاهش پیدا کرده است؟

 
آشنا با اشاره اجرای نمایش "مشروطه بانو" به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی گفت: ایشان گفته که سیر تئاتر قهقرایی بوده و کیفیت پایین است و بودجه تئاتر کاهش پیدا کرده‌است. اولا چه کسی گفته بودجه تئاتر کاهش پیدا کرده است؟ اگر این اتفاق بیفتد من باید آن را بیان کنم و من چنین چیزی را اعلام نکرده‌ام. اینکه ما تعهدات را به موقع پرداخت نمی‌کنیم درست است ولی اینکه بگوییم پول به هنرمندی نمی‌دهیم چون بودجه نداریم نکته درستی نیست.

 
نمایش "مشروطه بانو" که با حمایت 280 میلیون تومانی روی صحنه رفت

 
وی ادامه داد: نمایش "مشروطه بانو" در سال 90 مبلغ 280 میلیون تومان برای 55 اجرا در سالن اصلی تئاترشهر از ما گرفته است. اگر حمایتی وجود ندارد این هنرمند بزرگوار 280 میلیون تومان حمایت شده‌است و اگر محتوای تئاتر پایین است که این عزیز نیز وقتی حمایت می‌شود باید سعی کند محتوای تئاتر را بالا ببرد. ظرفیت سالن اصلی 579 صندلی است ولی روزانه 171 نفر از نمایش‌اش بازدید می‌کردند یعنی کمتر از 30 درصد.

 
این مدیر تئاتر تصریح کرد: چرا دوستان پشت درهای بسته و یا وقتی من در خدمت‌شان هستم به‌به و چه‌چه می‌کنند ولی وقتی بیرون می‌روند و رسانه‌ای را می‌بینند جوگیر می‌شوند و الفاظی را استفاده می‌کنند که شایسته و صادقانه نیست.

 
آشنا با اشاره به نمایش "پالتوی پشمی قرمز" به کارگردانی افسانه ماهیان گفت: ایشان نمایش خود را با حمایت 47 میلیون 150 هزار تومان در سالن سایه حمایت شد و فروش این نمایش 18 میلیون تومان بوده است. ظرفیت سالن سایه 102 صندلی است و روزانه 88 نفر از کار ایشان دیدن می‌کردند. حال مقایسه‌ای کنیم فروش نمایش "جیره‌بندی پر خروس" علی نرگس‌نژاد به‌عنوان یک کارگردان جوان با کار خانم ماهیان. نمایش آقای نرگس‌نژاد روزانه 147 نفر تماشاگر داشت و فروش نمایش 24 میلیون 570 هزار تومان بود درحالیکه حمایت ما از ایشان 19 میلیون 950 هزار تومان بوده است.

 
"پالتو پشمی قرمز" با حمایت47 میلیون تومانی روی صحنه رفت

 
وی یادآور شد: ما وقتی از جوانانی همچون همایون غنی‌زاده و علی نرگس‌نژاد حمایت کنیم تئاتر ما آینده بسیار روشنی دارد و باید از آن‌ها حمایت شود. البته احترام تمامی عزیزان و هنرمندان پیشکسوت‌تر نیز واجب است.

 
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اجرای نمایش "خواجه نظام‌الملک" به کارگردانی شکرخدا گودرزی در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر هم گفت: آقای گودرزی هم کارگردانی کرده و هم در آثار دیگری به ایفای نقش پرداخته که در همه موارد مورد حمایت قرار گرفته است. نمایش ایشان با 30 اجرا مورد حمایت 80 میلیون تومانی قرار گرفت ولی این نمایش فقط7 میلیون تومان فروخت زیرا روزانه 31 نفر از این نمایش بازدید کردند. این سزاوار است این هنرمندان بگویند حمایت نشده‌اند. اگر خوب نیست چرا این بودجه‌ها را می‌گیرند و در نمایش‌های دیگر نیز بازی می‌کنند.

 
"خواجه نظام‌الملک"؛ نمایشی که با حمایت 80 میلیونی اجرا شد اما 7 میلیون فروخت!

 
آشنا افزود: حال مقایسه‌ای کنیم نمایش آقای گودرزی را با نمایش "دو لیتر در دو لیتر صلح" به کارگردانی آقای حمیدرضا آذرنگ. نمایش آقای آذرنگ با حمایتی 42 میلیون تومانی یعنی نیمی از حمایت انجام شده از نمایش آقای گودرزی، فروش 41 میلیون و 778 هزار تومان داشته یعنی برابر با حمایتی که از نمایش داشتیم. روزانه 219 نفر از نمایش آقای آذرنگ بازدید می‌کردند. هنرمندان و مخاطبان با این قیاس‌ها می‌توانند بگویند اشکال کار کجاست.

 
خود را موظف به حمایت و پاسخگویی می‌دانیم

 
این مدیر تئاتری معتقد است انصاف خوب است و هنرمندان نباید بگویند حمایت وجود ندارد. وی درباره وضعیت قرارداد تیپ گفت: ما خود را موظف به حمایت و پاسخگویی می‌دانیم. بنای ما بر حمایت است. قول دادم که در بحث دستمزدها بازنگری شود که در حال انجام است. دوستان مدعی هستند که از سال 82 تا 88 قرارداد تیپ تنظیم شد و ما هم باید به دقت آن را بازنگری کنیم. نرم افزار طراحی کرده‌ایم و با حضور آقایان قطب‌الدین صادقی، اصغر همت و خانم مریم کاظمی در حال بررسی قرارداد تیپ هستیم.

 
وی درباره شورای نظارت و ارزشیابی نیز یادآور شد: قول دادم شیوه‌نامه شورای نظارت را تنظیم می‌کنیم که در دست انجام است ولی کاری یک یا دو روزه نیست بلکه نیازمند کاری دقیق و عالمانه است. ما به شیوه‌ نامه‌ای 50 صفحه‌ای رسیده‌ایم که در حال بازنگری مجدد است و باز هم برای بازنگری به دوستان خانه تئاتر و اساتید تئاتری ارائه خواهیم داد. ما شورای مشورتی را شکل دادیم تا هنرمندان به شورای نظارت در خصوص متن و مجوز گرفتن متن مشاوره دهند.

 
مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: تلاش ما بر این است که از هنرمندان حمایت کنیم و به پیشکسوتان خود احترام بگذاریم. ما نباید مدام مانع تئاتر شویم و آن را به حاشیه نبریم. ذهن مدیران را که باید به دنبال جذب بودجه بیشتر برای تئاتر باشد معطوف نکاتی حاشیه‌ای نکنیم. وقتی از دوستان حمایت شده چرا می‌گویند شورای حمایت باید منحل شود. به جوانان نیز فرصت فعالیت بدهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس