"امام از من خواستند كه به مشهد بروم و يك پيام براي آقاي ميلاني و آقاي قمي و پيام ديگري براي علماي مشهد ببرم. پيام امام به علماي مشهد اين بود كه آماده باشيد براي مبارزه با صهيونيسم؛ دارد بر اوضاع كشور مسلط مي شود؛ اسرائيل بر همه امور سلطه پيدا كرده است؛ امور اقتصادي كشور دست اوست و سياست ايران را در مشت خود دارد . پيامي كه براي آقاي ميلاني و قمي دادند اين بود كه به منبري ها بگويند كه از روز هفتم محرم در منابر، روضه فيضيه را بخوانند و از روز نهم، همه دسته هاي سينه زني و هيأت ها، اين برنامه را اجرا كنند. "

گروه فرهنگی مشرق - شرح اسم" عنوان کتاب زندگینامه رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ است که توسط هدایت الله بهبودی به رشته تحریر در آمده و توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ رسیده است. البته این کتاب اولین بار همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد؛ اما به دلیل وجود برخی اغلاط تاریخی، توزیع آن متوقف شد تا اینکه مدتی قبل پس از برطرف شدن اغلاط، چاپ و در اختیار علاقه مندان گرفت. در نظر داریم هر روز بخشی از این کتاب را منتشر کنیم.
آنچه در ادامه از نظرتان می گذرد بخش سی و چهارم ام این کتاب است.



***زندان اول***

***پيامي براي آيت الله ميلاني

پس از حوادث خونين مدرسه فيضيه در دوم فروردين 1342 و نزديكي ماه محرم، امام خميني براي علماي شهرستان ها نامه هايي فرستادند و به اين وسيله آنها را دعوت كردند تا [در ماه محرم] در قيام عليه رژيم شاه شركت كنند. اين نامه ها خيلي خوب جو را عليه شاه آماده كرد و زمينه را فراهم ساخت. امام خميني چنين اقدامي را پيش از اين براي لغو تصويب نامه انجمن هاي ايالتي و ولايتي در 1341 نيز انجام داده بود.

اين بار سيدعلي خامنه اي موظف شد پيام امام را به مشهد برده، به علماي آن شهر برساند. پيام هاي شفاهي آيت الله خميني، توسط افراد ثقه برده مي شد. "امام از من خواستند كه به مشهد بروم و يك پيام براي آقاي ميلاني و آقاي قمي و پيام ديگري براي علماي مشهد ببرم. پيام امام به علماي مشهد اين بود كه آماده باشيد براي مبارزه با صهيونيسم؛ دارد بر اوضاع كشور مسلط مي شود؛ اسرائيل بر همه امور سلطه پيدا كرده است؛ امور اقتصادي كشور دست اوست و سياست ايران را در مشت خود دارد . پيامي كه براي آقاي ميلاني و قمي دادند اين بود كه به منبري ها بگويند كه از روز هفتم محرم در منابر، روضه فيضيه را بخوانند و از روز نهم، همه دسته هاي سينه زني و هيأت ها، اين برنامه را اجرا كنند. "



آیت الله قمی

امام گفته بود پيام آقايان ميلاني و قمي مخفي بماند و علني نشود. پيام علماي مشهد نيز بايد به اطلاع اين دو عالم برسد. درس هاي حوزه علميه قم 25 ارديبهشت 1342 تعطيل شد و طلابي كه قرار بود براي تبليغ يا رساندن نامه ها، قم را ترك كنند مهياي عزيمت شدند. به مبلغان گفته شد كه در مجالس ماه محرم از خطري كه اسلام را تهديد مي كند حرف بزنند؛ مردم ديگر تقيه نكنند؛ از حوادثي كه بر مدرسه فيضيه گذشته مردم را آگاه نمايند؛ از بي ديني دولت و شاه بگويند؛ به مردم بگويند كه منتظر دستور علماء باشند.

سرلشكر حسن پاكروان، رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور (ساواك)، با توجه به مجموع گزارش هاي رسيده از تحرك روحانيان در آستانه ماه محرم، 28 ارديبهشت به تمام شعب ساواك اطلاع داد "نظر به اين كه از طرف خميني به تمام طلاب و وعاظي كه براي محرم از قم به شهرستان ها حركت مي نمايند دستور شديد براي تبليغ و تحريك داده شده است؛ لازم است كه در شهرها و قراء مراقبت كامل بشود و عنداللزوم عناصر محرك را كه شناخته شده اند دستگير نمايند؛ از پخش هرگونه اعلاميه و عكس خميني جداً جلوگيري شود. "

طبق برآورد ساواك 35 نفر از طرف امام خميني براي تبليغ در ايام ماه محرم [و در واقع رساندن نامه ها و پيام هاي ايشان به ديگر علماء] از قم خارج شده بودند.  براي مقابله با اقدامات روحانيان، ساواك و شهرباني طرح مشتركي براي ماه هاي محرم و صفر تهيه كردند كه در ماده پنجم آن آمده بود: "در صورت مشاهده مطالب خارج از موضوعات مذهبي و بيانات تحريك آميز، شهرباني ها و پليس ... بايستي واعظ  يا روضه خوان يا مداح منظور را احضار و طبق مقررات تعقيب نمايند."

سيدعلي خامنه اي در آخرين روزهاي ارديبهشت 1342 قم را به قصد زادگاهش ترك كرد. پس از رسيدن به مشهد "پيام اول امام را به عده اي از علماي مشهد رساندم. تنها كسي كه اين پيام را درست گرفت و درست درك كرد مرحوم آيت الله شيخ مجتبي قزويني بود. او خود مردي مبارز بود و نسبت به امام اظهار ارادت مي كرد. پيام دوم را نيز به آقايان ميلاني و قمي رساندم. نظر آقاي ميلاني اين بود كه روضه براي فيضيه از روز نهم محرم شروع شود. من گفتم هفتم مناسب تر است؛ براي اين كه روز نهم سينه زني و زنجيرزني است و مردم پاي منابر كمتر حضور پيدا مي كنند و منبري ها بايد از روزهاي قبل مردم را آماده كنند. " آقاي قمي پذيرفت.

ساواك مشهد كه متوجه حضور طلاب سفر كرده از قم به مشهد شده بود و نيز براي مراقبت بيشتر از حوادث محتمل دهه اول محرم، عصر 31 ارديبهشت 1342 ، بيست وپنج تن از وعاظ مطرح مشهد را به صرف شيريني دعوت نموده، ضمن اظهار محبت كافي به آنها صراحتاً تفهيم گرديد كه اگر ذره اي بر عليه مصالح كشور قدم بردارند به شدت با آنان رفتار خواهد شد.

همچنين در اين روز كميسيون امنيت شهر تشكيل شد و براي اقدامات احتمالي آيت الله سيدحسن قمي تصميماتي گرفت. اين كميسيون عقيده داشت آیت الله  ميلاني فعلاً ساكت است و تقريباً روش معتدلي پيش گرفته و گمان نمي رود مشكلاتي به وجود آورد.  البته آقاي ميلاني چندان ساكت نبود . وي پيش از شروع ماه محرم در 22 ذي الحجه نامه اي به حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمين آيت الله آقاي حاج آقای روح الله خميني نوشته بود و در آن ضمن انتقاد شديد از هيأت حاكمه و محكوم كردن انطباق سياست هاي رژيم با "حكومت پوشالي اسرائيل" تأكيد كرده بود كه بايد به وسيله مبلغين دانشمند و وعاظ محترم مذهبي در ايام عاشورا و قيام حسيني، اذهان مردم مسلمان را روشن كرد و از فلسفه قيام حسيني آگاهشان نمود، حقايق را بي پرده آشكار ساخت.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس