کد خبر 1606745
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
بیژن زنگنه

بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت، در اظهاراتی از فقدان تعاملات جهانی در ایران انتقاد کرده و آن را عاملی برای عدم توسعه کشور خوانده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: او همچنین گفته است که چگونه باورهای اشتباه نخبگان در حوزه اقتصاد در کنار استفاده از اقتصاد دستوری و رانتی،‌ اقتصاد کشور را به محاق برده است.

به گزارش هم میهن، بیژن زنگنه، در مجمع عمومی انجمن بهره‌وری گفت: «بعد از انقلاب نوعی غرب‌ستیزی حتی در بین نخبگان ما وجود دارد و هرچه هم تولید می‌کنیم، می‌گوییم از مشابه خارجی آن بهتر است که این در موارد زیادی نادرست است و این روند ما را از فرآیند آموزش جهانی عقب نگه می‌دارد.»

زنگنه با اشاره به «ناراحتی یکی از وزرای ژاپن از کاهش ورشکستگی در شرکت‌های ژاپنی» گفت: «الان در مواردی دولت و قوه قضائیه ما شرکت‌های ورشکسته را با زور و دستور به چرخه حیات برمی‌گردانند و اصلاً قیمت تمام‌شده مهم نیست و تنها کارگران باید حقوق‌شان را بگیرند. اما آن وزیر ژاپنی از این ناراحت بود که رقابت (که از نمادها و نتایج آن ورشکستگی شرکت‌های ضعیف است)، بین شرکت‌های ژاپنی کم شده است.»

زنگنه با تاکید بر اینکه تحریم، دشمن شماره یک بهره‌وری است،‌ ادامه داد: «اقتصادی که بر رانت بنیان نهاده شده، ربطی به بهره‌وری ندارد. در این شرایط اینکه خودروسازان ما روی بهبود کیفیت و از جمله ایمنی کار کنند، منطقی نیست، چون هر چیزی تولید کنند، با هر قیمتی مردم می‌خرند. پس وقتی رقیب ندارند، چرا دنبال بهره‌وری و کاهش قیمت و رشد کیفیت بروند؟»

وزیر سابق نفت با اشاره به مباحث موجود درخصوص لزوم افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری گفت: «معتقدم بنزین را وقتی باید گران کرد که خودرو خیلی ارزان شود. ما خودرو را خیلی به مردم گران می‌فروشیم. بگذاریم خودرو رقابتی شود تا مردم بتوانند بهترین خودرو را بخرند. من همیشه مخالف افزایش قیمت بنزین بودم، چون مردم تحمل ندارند و هدف را هم اصلاح اقتصادی نمی‌دانستم، بلکه درآوردن پول برای اصلاح یارانه می‌دانستم. مقادیر افزایش قیمت آن‌قدر کشش نداشت که مصرف را کم کند.»

درباره سخنان آقای زنگنه چند نکته گفتنی است:

اولا دوره طولانی تعامل خارجی ایشان در مسند وزارت، به دو بار کلاهبرداری شرکت فرانسوی توتال و نقض عهد این شرکت در کنار پرونده فساد و رشوه شرکت استات اویل و همچنین پرونده فساد و خسارت کرسنت منتهی شده است. بعید است در دنیا وزیری در دنیا به اندازه ایشان این میزان سابقه کارکرد منفی و خسارت‌بار داشته باشد و در عین حال از موضع نقد و طلبکاری و نکته‌دانی حرف بزند.

ثانیا آقای زنگنه از تئوریسین‌های دولت برجام با همه ادعاها و هیاهوهاست که با وجود تعطیلی ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای، دو برابر شدن شمار تحریم‌ها را به ارث گذاشت و صادرات نفت را به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رساند. بیژن زنگنه ۲۸ خرداد ۹۸ در مجلس گفته بود: «امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم».

ثالثا وضعیت اتکای محض به دشمنی به نام آمریکا در دولت برجام به حدی افراطی و ضد منطق تعامل بود که حتی آقای ظریف در آخرین گزارش برجامی به مجلس اعلام کرد: «اگر با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود نرنجانده بودیم، دوستان‌مان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی، رهایمان نمی‌کردند».

رابعا آقای زنگنه مدیر ارشد دولت اصلی که با سوءمدیریت و ترک فعل، بالغ بر هشت هزار کارخانه را به تعطیلی یا رکود شدید کشاندند و حالا ایشان با اعتماد به نفس، از بهره‌وری و تولید و نظر مقام ژاپنی و.. حرف می‌زند!

خامسا در حالی که شرکت‌های غربی دولت روحانی را فریب داده و دست آنها را در پوست گردو گذاشتند، فناوران داخلی توانستند در همان دوره پالایشگاه عظیم ستاره خلیج‌فارس را بسازند. اما آقای زنگنه باز هم خیال می‌کند مرغ همسایه غاز است.

سادسا در موضوع بنزین، آقای زنگنه قیمت را به شکل نمایشی (در خدمت برجام) ثابت نگه داشت و سپس دولت در اثر انواع ناترازی‌های پدید آمده، ناگهان قیمت را سه برابر کرد و آن شوک را که دستاویز آشوب‌افکنی دشمنان شد، به جامعه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 6
    فقط شریعتمداری میشه روش نسخه پیچید ؟
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      6 0
      ژنرال دوزاری تان از حسادت عن قریب است که بترکد!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    3 0
    نمره خدمات دولت رامردم باید بدن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      6 1
      مردم یعنی کارگران هپکو -نیشکر هفت تپه -ماشین سازی تبریز -و کارگران هزاران کارخانه احیا شده
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    11 0
    وقتی بانیان وضع موجود بازخواست و محاکمه نشوند ، دچار خودبرتربینی و ... می شوند لعنت بر بانیان پیدا و پنهان وضع موجود...تاابد
  • a IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    10 1
    آقای زنگنه تو به جای نظر دادن باید بایت به فنا دادن ظرفیتهای کشور و حیف و میل کردن سرمایه ها و کرسنت سالهای متمادی سر در سوراخ موش کنی و توبه کنی نه که مدعی هم باشی
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    8 1
    زنگنه خفه بشی بهتره -پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی رو که تو با التماس به فرانسوی ها نتونستی در ۲۰ سال تمام کنی دولت اقای رییسی در ۲۰ ماه تمام کرد
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    7 1
    آدمهایی مثل زنگنه و آخوندی دزگه چه خیانتی باید بکنند که دستگاه های متولی وظیفه خود را برای محاکمه و مجازات آنها انحام دهند.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      2 0
      ای قربون دهنت. ولی از وجود گله های گاو ماهواره ای هم غافل نباش. برای این گاوا اون که مهمه فقط آزادی قر کمره. گوربابای مملکت! (این گاوا هنوزم دنبال حسن و بیژن هستن. گاوه دیگه. چیکارش میشه کرد؟)
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    9 0
    تخم مرغ دزد شتر دزد میشود وقتی محاکمه ای برای بعضی خواص و خلافکاران مدیریتی نباشد برای عرض اندام چرا نسخه نپیچند.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    7 0
    لعنت بر اصلاحات
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 0
    البته باید توجه داشت که ایشون برند هست البته در فساد و اختلاس همچون رئیسش !!!
  • DE ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 0
    بهتره شما سکوت کنی که نتونستی تو دوره وزارتت نفت بفروشی و اینهمه قرض و تحریم برای ملت به باراوردی و قبض پرداخت قروض رو به دولت شهید رئیسی محول کردید که ایشون با زحمت زیاد صاف اش کرد بازم طلبکاری؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 0
    سناتور امریکایی -تد کروز - وزیر خارجه امریکا -بلینکن- رو باز خواست میکنه که چرا در دوره ترامپ ایران روزی ۳۰۰ هزار بشکه نفت میفروخت اما حالا روزی ۲ میلیون - روحانی و وزراش - روی سنگ پا رو سفید کردند
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ان شا الله قالیباف حصور داشته باشد ....
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    2 0
    این اقا بیژن را بایستی بابت خسارات وارده به اماراتی ها کت بسته تحویل انها میدادیم!
  • هادی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 1
    کامنتها را خواندم بی انصافی محض !! زنگنه تولید صفر پارس جنوبی را در دو مقطع وزارتش از قطر بیشتر کرد . بزرگترین کارخانجات پتروشیمی کشور را بدون صرف منابع ارزی بوسیله بای بک ساخت .تولیدات نفت و گاز را افزایش داد . رانتهای نفتی را از بین برد . میماند کرسنت : آیا از زمان لغو کرسنت بوسیله احمدی نژاد حتی یک متر مکعب از گاز میدان سلمان را توانستند بفروشند 18 سال است که آن گاز میسوزد و از بین میرود . از متدینین و یاران نظام انتظار انصاف و حمایت از سرمایه های انسانی میرود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس