نتانیاهو

از جمله مهم ترین تحولات سرزمین های اشغالی در ماه‌های اخیر، موضوع اصلاحات قضائی بود که منجر به شورع تنش و درگیری های داخلی میان صهیونیست‌ها شد و تبعات آن در شکست سنگین طوفان الاقصی خود را نشان داد.

سرویس جهان مشرق - میتوان نقطه آغازین تحولات فعلی در سرزمین های اشغالی از جمله تنش های داخلی میان صهیونیست‌ها و همچنین نبرد طوفان الاقصی را روی کار آمدن مجدد بنیامین نتانیاهو به همراه افراطی ترین، نژادپرست ترین و رادیکال ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی دانست. بازگشت نتانیاهو به قدرت با یک کابینه راستگرای افراطی، آغازی برای زمینه وقوع بسیاری از حوادث و تحولات در فلسطین اشغالی شد.

دولت جدید نتانیاهو که با جریان های ملی‌گرای افراطی صهیونیستی به قدرت رسیده بود و افرادی همچون ایتمار بن گویر،‌ بزالل اسموتریچ، آریه درعی، لوین و ... در کابینه آن حضور داشتند، اسباب افزایش تنش و درگیری‌های داخلی و همچنین بالابردن سطح درگیری و خشونت با فلسطینیان را از همان ابتدا فراهم کرد.

اصلاحات قضائی، نقطه آغاز تحولات سرزمین‌های اشغالی

از روز اول پیروزی نتانیاهو در انتخابات، تظاهرات اعتراض آمیز علیه دولت نتانیاهو و کابینه وی آغاز شد. حتی در زمانی که‌ مراسم تحلیف دولت جدید نتانیاهو در کنست رژیم صهیونیستی در حال برگزاری بود، مخالفان دولت جدید در مقابل کنست اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

نگرانی‌ها چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در کشورهای غربی از جمله آمریکا در رابطه با بازگشت نتانیاهو و روی کار آمدن یک جریان افراطی به همراه آن، قبل از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی آغاز شد. مخالفان و منتقدان نتانیاهو که دولت وقت را در دست داشتند و همچنین مقامات و کارشناسان غربی، از قبل از برگزاری انتخابات، مکررا نسبت به بازگشت بنیامین نتانیاهو و مستقر شدن یک دولت راستگرای افراطی که ممکن است همه چیز را به آتش بکشد، هشدار دادند.

اصلاحات قضائی، نقطه آغاز تحولات سرزمین‌های اشغالی
اعتراضات بر علیه اصلاحات قضائی

به عنوان مثال، نفتالی بنت، چند ماه پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تعیین دولت جدید، در سخنانی با ساکنان سرزمین های اشغالی تحت عنوان "نامه ای به جمعیت خاموش" نسبت به خطر بازگشت نتانیاهو و حلقه اطراف آن به حکومت و تبعات احتمالی آن اینگونه میگوید:

در طول تاریخ، یهودیان دو بار در این سرزمین (فلسطین) صاحب یک حکومت مستقل و یکپارچه بودند

اولین بار به مدت ۸۰ سال یک حکومت یهودی وجود داشت و سپس به دلیل درگیری های داخلی تجزیه شد

بار دوم، حکومت یهودیان حدود ۷۷ سال عمر کرد و سپس به دلیل درگیری های داخلی، حاکمیت آن در تهاجم ارتش رومیان از بین رفت

اکنون اسرائیل سومین دوره حکومت یهودیان در اینجا است و در ۷۵ سالگی خود قرار دارد

همه ما در برابر این آزمون قرار داریم که آیا به عنوان یک کشور مستقل و متحد موفق خواهیم شد از هشتادمین سال تشکیل حکومت اسرائیل نیز عبور کنیم، یا به دلیل درگیری های داخلی دوباره شکست خواهیم خورد؟

در نهایت باوجود تمام هشدار ها نسبت به بازگشت نتانیاهو و روی کار آمده یک دولت راستگرا، نتانیاهو در انتخابات سرزمین های اشغالی پیروز شده و مامور به تشکیل کابینه می ‌شود. این مسئله را نیز نباید فراموش کرد که پرونده قضائی بنیامین نتانیاهو به دلیل ارتکاب به جرم های مختلف از جمله فساد مالی، در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی همچنان باز و در دست پیگری بود و مخالفان وی از او و دولتش به عنوان دولت مجرمان یاد میکردند.

از جمله وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو، مسئله اصلاحات قضائی بود که بر اساس آن، در قدرت و اختیارات ساختار قضائی رژیم صهیونیستی تغییراتی صورت میگرفت که باعث می‌شد دیوان عالی دادگستری این رژیم دیگر توانایی برای باطل کردن قوانین مصوب شده از سوی دولت را نداشته و همچنین بخش مهمی از ابزاری بازدارندگی در قبال سیاست‌های دولت و اعضای کابینه را از دست بدهد.

اصلاحات قضائی، نقطه آغاز تحولات سرزمین‌های اشغالی

نتانیاهو و دولت آن پس از به قدرت رسیدن،‌ در اولین اقدام تلاش کردند تا این وعده را اجرایی کنند، مسئله ای که بعد جدیدی از تحولات در سرزمین های اشغالی را نمایان ساخت.

اصلاحات قضایی سال مجموعه ای از تغییرات پیشنهادی در نظام قضایی و توازن قوا در رژیم صهیونیستی است که توسط دولت کنونی اسرائیل ارائه شد و توسط یاریو لوین قائم‌مقام نخست‌وزیر و وزیر دادگستری و سیمچا روتمن رئیس کمیته قانون اساسی، قانون و عدالت کنست رهبری می‌شد. این قانون در پی محدود کردن نفوذ قوه قضاییه بر قانون‌گذاری و سیاست عمومی از طریق محدود کردن اختیارات دیوان عالی برای اعمال بررسی قضایی، اعطای کنترل به دولت برای انتصابات قضایی و محدود کردن اختیارات مشاوران حقوقی دولت بود. چنانچه این طرح به سرانجام می رسید، این اصلاحات به کنست پارلمان اسرائیل این اختیار را می‌داد که احکام دیوان عالی را با اکثریت ساده لغو کند، توانایی دیوان برای بررسی قضایی قوانین و اقدامات اداری را کاهش دهد، و دیوان را از صدور حکم در مورد منطبق با قانون اساسی بودن قوانین ابتدایی منع کند و ترکیب کمیته گزینش قضات را به گونه ای تغییر دهد که اکثریت اعضای آن توسط دولت منصوب شوند.

با اعلام رسمی دولت نتانیاهو برای آغاز روند تصویب اصلاحات قضائی،‌ رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی شد و اعتراضات و درگیری‌های داخلی، ابعاد جدیدی به خود گرفت. در اولین واکنش به قصد شروع تصویب اصلاحات قضائی، بنی گانتز، اصلی ترین رقیب نتانیاهو گفت: "این اقدامی ضد میهن پرستی و صهیونیسم است و اگر به راهی که در آن هستی ادامه دهی، مسئول جنگ برادرکشی خواهی بود که در جامعه اسرائیل در حال وقوع است؛ از این رو امروز به صریح‌ترین شکل به تو می‌گویم که تو مسیر شرمساری را انتخاب کرده‌ای و ما مسیر مبارزه را انتخاب خواهیم کرد. "

سرکوب تظاهرات مخالفان نتانیاهو در خلال اعتراضات بر علیه اصلاحات قضائی

لازم به ذکر است که همزمان با شروع این طرح جنجالی، اعضای کابینه رژیم صهیونیستی، همچون افرادی بن گویر و اسموتریچ، به اجرای طرح های تنش‌ زا و خشونت آمیز بر علیه جمعیت فلسطینیان کردند که منجر به بالاگرفتن آتش درگیری صهیونیست‌ها و فلسطینیان شد، به گونه ای که در سال ۲۰۲۳ آمار کشته شدگان صهیونسیت‌ها در حملات استشهادی فلسطینیان، از زمان انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۵، بی سابقه گزارش شد.

طولی نکشید که با آغاز روند اصلاحات قضائی و تصویب بخش‌هایی از آن توسط دولت نتانیاهو، موج‌های اعتراضی گسترده، بی سابقه و جدیدی در سرزمین های اشغالی شکل گرفت و رفته به رفته، بر حجم و ابعاد آن افزوده و شکل جدیدی از شکاف و اختلاف در جامعه رژیم صهیونیستی را نمایان کرد، شکافی که در مسیر تبدیل شدن به یک جنگ داخلی قرار داشت.

طی این اختلافات، بخش‌های مختلفی از جامعه رژیم صهیونیستی از جمله بدنه نظامیان به جریان مخالفت با نتانیاهو پیوستند. بخشی از افسران نظامی مخالف دولت، تهدید به استعفا از ارتش اسرائیل کرده و بخش قابل توجهی از نیروهای ذخیره اعلام کردند که دیگر از دستورات پیروی نکرده و اقدام به تمرد از دستورالعمل‌ها خواهند کرد. مسئله ای که نسبت به تبعات آن برای ارتش رژیم، بارها توسط مقامات مختلف صهیونیست هشدار داده شد.

اعتراضات و درگیری‌های داخلی حتی ابعاد خارجی نیز پیدا کرد و کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا اقدام به موضع گیری بر علیه دولت نتانیاهو کردند، امری که تا حد زیادی روابط میان نتانیاهو و کاخ سفید را به سمت تنش هدایت کرد.

سرکوب تظاهرات مخالفان نتانیاهو در خلال اعتراضات بر علیه اصلاحات قضائی

باوجود هشدارها و توصیه‌های مقامات و کارشناسان مختلف نسبت به تبعات ادامه تصویب اصلاحات قضائی و پیامدها آن بر جامعه و شکاف شکل گرفته در میان صهیونیست‌ها، بنیامین نتانیاهو به دلیل منافع شخصی، حزبی و قدرت خواهی خود، به روند تصویب این طرح همزمان با اختلافات و اعتراضات ادامه داد، فارغ از آنکه طی اعتراضات و اختلافات صورت گرفته، اکنون بدنه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی دچار یک ضعف اساسی شده است، ضعفی که میتواند باعث یک ضربه بزرگ به اسرائیل شود.

پس از حدود یک سال کش‌وقوس دولت نتانیاهو و مخالفان بر سر تصویب طرح اصلاحات قضائی و اوج گرفتن تنش و اختلافات داخلی و عدم انسجام در بدنه نظامی و امنیتی و همچنین تشدید بی سابقه اختلافات و درگیری با فلسطینیان به دلیل سیاست‌های رادیکال دولت نتانیاهو، در ۷ اکتبر، مقاومت فلسطین از وضعیت شکل گرفته استفاده کرد و طرح غافلگیرانه از پیش برنامه ریزی شده خود را در ۷ اکتبر تحت عنوان طوفان الاقصی عملیاتی کرد و شکست سنگینی را به صهیونسیت‌ها تحمیل کرد، شکستی که کارشناسان، تحلیلگران صهیونسیت، عامل اصلی آن را نتانیاهو و خودخواهی وی معرفی کردند، چرا که به عقیده آنها این نتانیاهو بود که به دلیل منافع شخصی و قدرت طلبی خود و انتخاب وزرای رادیکال،‌ جامعه رژیم صهیونیستی را به درگیری داخلی طولانی مدت کشاند و با چشم پوشی از اقدامات تنش زای وزرای افراطی دولت خود بر علیه فلسطینیان و بالا بردن سطح درگیری با آنها، باعث مستهلک شدن توانایی ساختار نظامی رژیم و ضعف آن شد، مسئله ای که نتیجه خود را در شکست 7 اکتبر نشان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس