کد خبر 1544864
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
آیا کارِ نتانیاهو تمام است؟

مقام های سابق امنیتی اسرائیل و فعالان مختلف در اسرائیل که مخالف با لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو بوده و هستند، قویا از وی درخواست کرده اند تا از موقعیت خود استعفا دهد.

به گزارش مشرق، شبکه "ان بی سی نیوز" آمریکا در گزارشی تحلیلی با اشاره به وضعیت وخیم نتانیاهو در قالب معادلات سیاست داخلی اسرائیل، به این نکته می پردازد که بایستی کار نتانیاهو را تمام شده تصور کرد و او اکنون در قالب جنگ غزه صرفا در حال دست و پا زدن است.

این خبرگزاری به این مساله اشاره می کند که نتانیاهو در وضعیت کنونی نه تنها شکست ها و ناکامی های خود را نمی پذیرد، بلکه حتی سعی می کند بار مسوولیت را از دوش خود بردارد و انگشت اتهام را به سمت دیگران می‌گیرد. موضوعی که سبب شده بر اساس آخرین نظرسنجی ها در اراضی اشغالی، چیزی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از ساکنان فلسطین اشغالی این باور را داشته باشند که وی پس از پایان جنگ غزه بایستی از کرسی خود در قدرت کناره گیری کند.

خبرگزاری ان بی سی آمریکا در گزارش خود می نویسد: «پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات هفتم اکتبر(طوفان الاقصی)، نظرسنجی های مختلف به این نکته اشاره دارند که محبوبیت "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسرائیل در میان شهروندان این رژیم، به نحو قابل توجهی کاهش یافته است. اکنون طیف های مختلف سیاسی در رسانه‌های دیدار و نوشتاری اسرائیل، انتقادات جدی را علیه نتانیاهو مطرح کرده و می کنند.

در این میان، مقام های سابق امنیتی اسرائیل و فعالان مختلف در اسرائیل که مخالف با لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو بوده و هستند، قویا از وی درخواست کرده اند تا از موقعیت خود استعفا دهد. در این چهارچوب، با توجه به افزایش این احتمال که تشدید فشارها علیه نتانیاهو در نهایت می تواند به خروج وی از قدرت ختم شود، بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که آیا فرسایشی شدن جنگ کنونی اسرائیل علیه نوار غزه می‌تواند زمینه را برای بقای سیاسی وی(نتانیاهو) فراهم سازد یا خیر؟

بنیامین نتانیاهو که سابقه بیشترین حضور در قدرت به عنوان نخست وزیر اسرائیل را دارد، قبل از عملیات هفتم اکتبر سال جاری، با سیلی از فشارها و حملات علیه خود رو به رو بود. او متهم به دریافت رشوه و کلاهبرداری است.

در کنار این ها، تلاش های وی جهت پیشبرد لایجه جنجالی اصلاحات قضایی اش نیز که موجب تضعیف دیوان عالی اسرائیل می شود و فرصت های قابل توجهی را برای فرار وی از پیگردهای قضایی ایجاد می کند و حذف او از قدرت را به امری به شدت مشکل تبدیل می سازد هم سیلی از اعتراضات و راهپیمایی های بی سابقه را در مناطق مختلف اسرائیل علیه وی تحریک کرده و به راه انداخته است. اقدامات وی در این رابطه به قدری جنجالی بوده که برخی نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل به صراحت اعلام کرده‌اند که دیگر هیچگاه به خدمت بازنخواهند گشت.

در این وضعیت، وقوع عملیات هفتم اکتبر از سوی جنبش حماس، تا حدی زیادی وضعیت را از حیث سیاسی برای نتانیاهو وخیم‌تر کرده است. اکنون بسیاری از شهروندان اسرائیلی بر این باورند که این نتانیاهو بوده که با اقدامات جنجالی و غیرقانونی خود موجب ایجاد شکاف های بزرگ امنیتی در اسرائیل شده و زمینه را برای اجرای موفقیت‌آمیز عملیات هفتم اکتبر حماس فراهم کرده است. عملیاتی که موجب اسیر شدن بیش از ۲۰۰ اسرائیلی و کشته شدن صدها تن دیگر از آن ها شده است.

افکار عمومی اسرائیل با دیدگاه های مختلف سیاسی بر این باورند که اقدامات نتانیاهو در قالب هایی نظیر: حمایت از توسعه‌طلبی اسرائیل در کرانه باختری، تمرکزش بر افزایش امنیت شهرک های مستقر در کرانه باختری، بی‌توجهی وی به هشدارهای مقام های اطلاعاتی اسرائیل، و رویکرد معیوب وی در مواجهه با حماس، همه و همه زمینه های بسیار مطلوبی را جهت اجرای عملیات هفتم اکتبر فراهم کرده اند. به بیان ساده تر، یک‌دندگی‌های نتانیاهو، ضربه ای مهلک را به اسرائیل وارد کرده است.

"تال اشنایدر" در مقاله ای در روزنامه اسرائیلی تایمز آف اسرائیل می نویسد که "حماس قوی‌تر شد و توانست از غفلت نتانیاهو استفاده کند و نیروهای خود را به نحوی گسترده آموزش دهد و عملیاتی را اجرایی کرد که جان صدها اسائیلی را گرفت". جالب اینکه پس از عملیات هفتم اکتبر، بسیاری از افکار عمومی و تحلیلگران اسرائیلی از نتانیاهو و دولت وی به دلیل بی توجهی به وضعیت جمعیت گسترده ای که در اسرائیل آواره شده اند نیز انتقاد می کنند.

نتانیاهو قویا از پذیرش هرگونه مسوولیت در رابطه با عملیات هفتم اکتبر خودداری می کند. این در حالی است که دیگر مقام های اسرائیلی در این رابطه مسوولیت خود را پذیرفته اند. به عنوان مثال، فرمانده ارتش اسرائیل، مدیر سازمان اطلاعاتی شین بت، وزیر جنگ اسرائیل و دیگر مقام های دفاعی و امنیتی اسرائیل به ناکامی و شکست خود در رابطه با عملیات هفتم اکتبر اذعان و اعتراف کرده اند. جالب اینکه نتانیاهو نه تنها مسوولیت به عهده نمی گیرد بلکه حتی دیگران را نیز سرزنش می کند. چند روز قبل، نتانیاهو در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس این پیام را نوشته است:

«برخلاف ادعاهای دروغ، تحت هیچ شرایطی و در هیچ مرحله ای، نخست وزیر اسرائیل در مورد نیات احتمالی حماس جهت آغاز یک جنگ علیه اسرائیل اطلاعاتی را نداشته است. تمامی مقام های نظامی اسرائیلی از جمله روسای اطلاعات نظامی و سرویس امنیتی شین بت اعتقاد داشتند که بازدارندگی قابل توجهی در برابر حماس ایجاد شده و این جنبش به دنبال مصالحه است. این ارزیابی بود که در چندین نوبت به نخست وزیر اسرائیل و کابینه وی توسط مقام های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل ارائه شد و این روند تا انجام عملیات هفتم اکتبر نیز همچنان ادامه داشت.»

بنیامین نتانیاهو به قدری به دلیل انتشار این پیام خود مورد حمله و انتقاد گرفت که مجبور شد یک روز بعد آن را حذف کند. بسیای بر این باورند که این پیامِ نتانیاهو در واقع جلوه ای عینی از تمسک وی به حربه های کلاسیک و قدیمی اش جهت چسبیدن به قدرت را به نمایش گذاشته است.

نتانیاهو حق دارد که نگران و مضطرب باشد. نظرسنجی های اخیر در اسرائیل نشان می دهند که چیزی در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از اسرائیلی ها انتظار دارند که وی پس از جنگ غزه، از سِمت خود کناره گیری کند. بر اساس نظرسنجی دانشگاه رایشمن(واقع در اسرائیل) که ۱۰ روز پس از عملیات هفتم اکتبر انجام گرفته، ۷۶ درصد از اسرائیلی ها از عملکرد دولت نتانیاهو در بحبوحه بحران به شدت ناراضی بوده اند. تلاش های نتانیاهو برای اینکه دیگران را مقصر نشان دهد نیز بر حجم نارضایتی ها علیه وی می افزایند. نتانیاهو تاکنون در موارد مختلفی از پاسخ دادن به این پرسش که آیا استعفا خواهد کرد یا خیر، طفره رفته است.

با این حال، با توجه به اینکه حتی هم حزبی‌های نتانیاهو نیز به انتقاد از وی می پردازند، بسیاری نسبت به طرح این گزاره اقدام می کنند که امکان دارد وضعیت سیاسی وی بدتر هم شود. برای مثلا امکان دارد وزاری دولتش استعفا دهند و یا جریان های سیاسی مخالف با نتانیاهو بتوانند دولت وی را در پارلمان اسرائیل ساقط کنند.

سال ۲۰۱۶، بنیامین نتانیاهو در موضع گیری گفت که وی مایل است تا به عنوان حافظ اسرائیل شناخته شود. با این حال، اکنون او به عنوان فردی شناخته می شود که نه تنها ناکامی و شکست های گسترده خود را در عمل به وظایفش نمی پذیرد بلکه حتی این ناکامی ها را گردن دیگران نیز می اندازد!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    11 1
     "الله اكبر  الله اکبر  الله اكبر  درود بر رزمندگان اسلام  سلام بر شهيدان  مرگ بر آمريكا   مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
    • ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      3 0
      غزه رو هم با خودش به زیر میکشه بعدشم اگه نتانیاهو بره قرار نیست محمود عباس یا اسماییل هنیه جاشو بگیره. یکی دیگه میاد خطرناک تر و تندرو تر از بن
  • بی بی ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    1 1
    درود بر یمن عزیز مرد زورهای سخت در دین خدا بکشین این کثا فتها را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس