کد خبر 1596434
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶

در دنیای پیچیده حقوقی امروز، رباخواری به عنوان یکی از جرایم اقتصادی که تأثیرات منفی بر اقتصاد کلان و زندگی فردی افراد دارد، شناخته می‌شود. در حقوق ایران، مبارزه با این پدیده نه تنها از منظر شرعی بلکه از دیدگاه قانونی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. وکیل متخصص رباخواری، با دانش عمیق خود از قوانین و مقررات، نقش کلیدی در راهنمایی و دفاع از حقوق موکلین خود ایفا می‌کند. این مقاله به بررسی نقش حیاتی وکلا در مقابله با جرم رباخواری و چگونگی ارائه خدمات حقوقی مؤثر در این زمینه می‌پردازد. در ادامه با توضیحات وکیل امور کیفری همراه باشید...

تعریف ربا خواری و مجازات های قانونی این جرم

ربا و رباخواری چیست ؟

ربا:

عبارت است از دریافت مالی بصورت غیر شرعی و غیر قانونی بیش ازمالپرداختی که در نظامهای اقتصادی نوین دریافت مازاد با پول که اعتباری بانکی می باشد صورت میگیرد .

دریافت سود در قرض های مالی بلایی اقتصادی نیز به همراه دارد این عمل ارزش واقعی پول را هم از بین می‌برد چرا که در دیدکلان اجتماعی باعث ایجاد تورم می شود.

رباخواری

عملی است که از جانب دریافت کننده سود ربوی صورت میگیرد.

در نظام حقوقی ایران رباخوار و ربا دهنده هر دو مجرم و مستحق مجازات می باشند ولی آنچه بیشتر از دید اجتماعی تقبیه شده ایت شخص رباخوار است چرا که ممکن است ربا دهنده به علت اضطرار ناچار به دریافت پول نزولی گردد.

مجازات های قانونی این جرم :

به علت اهمیت موضوع در اسلام ربا به طور واضح حرام شمرده شده. و هرگونه قرارداد ربوی بین فرد ربا دهنده و فرد گیرنده و کسی که آن قرارداد را وزن می نماید باطل و بلااثر شمرده می شود .

در قانون نیز قرارداد ربا بین طرفین باطل و اگر طرفین به تعهدات قرارداد عمل نکند به دلیل نامشروع بودن موضوع معامله طبق بند قانونی معامله صحیح شمرده نمیشود. و از نظر کیفری نیز قانونگذار آن را جرم شناخته و مشمول مجازات می داند. به حدی که برای آن مجازات شش ماه تا سه سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق را معین نموده است.

بر اساس ماده قانونی معین در قانون مجازات اسلامی هر نوع قرارداد که میان افراد وضع شود. و در آن شرط شود که به هنگام پرداخت قرض توسط مقرض، مقدار بیشتری مال یا جنس پرداخت شود محسوب و جرم شناخته می شود. مرتکبین که شامل ربا دهنده و گیرنده و واصل قرارداد میان این دو شخص به همان میزان مجازات مایع شده در بالاتر محکوم می شوند.

مسئولیت وکیل متخصص ربا خواری

  • وکیل متخصص در این زمینه نه تنها در حوزه کیفری فعالیت دارد، بلکه می‌تواند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در بخش حقوقی نیز فعالیت کند.
  • وظیفه وکیل رباخواری شامل دفاع از متهمان در دادگاه‌ها و توجیه حقوقی آن‌ها است.
  • همانطور که بیان گردید پرونده های ربا دارای دو چنبه حقوقی و کیفری است قابل تامل است هرچند معاملات ربپی جرم است اما آثار حقوقی آن نیز بی اعتباری معامله می باشد.
  • به عنوان مثال معاملاتی که در جهت انجام ربا صورت گرفته از منظر حقوق خصوصی محکوم به بطلان می باشد و بدیهی است دادگاه کیفری نسبت به این معاملات تصمیم گیری نخواهد کرد و این وکیل متخصص رباخواری است که با طرح دعوی جداگانه حقوقی پرونده ابطال معاملات رو به جریان خواهد انداخت.

مشاوره حقوقی را جدی بگیرید

اگر شما به دنبال مشاوره حقوقی در این زمینه هستید، می‌توانید با وکیل متخصص ربا خواری و مجموعه حقوقی وکیل نادری درارتباط باشید تماس بگیرید.

مجموعه حقوقی وکیل نادری با سالها تجربه در دعاوی مربوط به ربا و رباخواری موفق به احقاق حقوق بسیاری از مال‌باختگان شده است.

بهترین وکیل متخصص رباخواری کسی است که تجربه کافی در این زمینه دارد و قادر به دفاع موثر از متهمان باشد در صورت تمایل می توانید با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس : 09124230952

آدرس : تجریش ، ابتدای فناخسرو ، جنب مجتمع تجاری تندیس ، پلاک 16 ، واحد 1


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس