بیانیه ایران درباره حق ذاتی خود برای دفاع در برابر حملات رژیم صهیونیستی

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک، استناد تهران به حق ذاتی خود ذیل قوانین بین‌المللی برای دفاع در برابر حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه را تبیین کرد.

به گزارش مشرق، متن این یادداشت به شرح است:

۱. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ساعات پایانی ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، با ده‌ها موشک و پهپاد، اهداف نظامی رژیم اسرائیل را مورد هدف قرار دادند. این اقدام در راستای اعمال حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برایدفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله مورخ ۱ آوریل ۲۰۲۴ این رژیم علیه اماکن دیپلماتیککشورمان که بر خلاف ماده ۲ (۴) منشور بود، صورت پذیرفت.

۲. اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بوده و اهداف نظامی را هدف قرار داده است. این اقدام به‌صورت دقیق برای به حداقل رساندن احتمال تشدید و جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان انجام شد.

۳. متعاقب حملات تروریستی و نظامی ناجوانمردانه رژیمصهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامیایران در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، که آشکارا ناقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحدبود، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله طی مکاتبه‌ای با شورای امنیت، این نهاد را از اقدامات ناصواب بین‌المللیرژیم اسرائیل و همچنین حق ذاتی خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای پاسخ به این‌گونه حملات نظامی تروریستی، آگاه ساخت.

۴. همچنین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۴، ضمن بررسی وضعیت موجود، خواستار اقدام مقتضی و محکومیت شدید جامعه جهانی و شورایامنیت علیه این جنایت هولناک شد.

۵. جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات خود خطاب به شورایامنیت و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد، تأکید داشت که حمله تروریستی و نظامی رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، به‌ویژه ماده ۲ (۴) این منشور، و همچنین ناقض حاکمیت، استقلال و تمامیتارضی جمهوری عربی سوریه بوده است. علاوه بر این،اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی نقض فاحش اصل اساسی و شناخته‌شده جهانی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است؛ اصلی که سنگ بنایروابط بین‌الملل به‌شمار می‌رود.

۶. جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت خواست تا ایناقدام جنایتکارانه و تروریستی ناروا را به شدت محکوم کرده، و اقدامات قاطع و مقتضی برای محاکمه سریععاملان آن و جلوگیری از تکرار چنین جنایات هولناکیعلیه اماکن دیپلماتیک هر کشوری اتخاذ نماید.

۷. علی‌رغم درخواست روسیه و حمایت چین، الجزایر و بسیاری از اعضا از شورای امنیت برای انجام وظیفه خود در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و محکوم نمودن این اقدام فجیع، متأسفانه این نهاد بار دیگر در انجام وظیفه خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کوتاهی کرده، و به رژیم اسرائیل اجازه داده تا خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و اصول اساسی حقوق بین‌الملل را نقض کند. چنین شکستی ناشی از ممانعت سه عضو دائمی شورای امنیت، یعنی آمریکا، بریتانیا و فرانسه بود که پیش از این، بیش از شش ماه مبادرت به جلوگیری از اقدام شورای امنیت علیه رژیم اسرائیل نموده بودند تا این رژیم را از هرگونه مسئولیت در قبال قتل عام در غزه، محافظت نمایند.

۸. جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چنین شرایطی چاره‌ای جز اعمال حق ذاتی برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌الملل نداشت؛ این موضوع در نامه دیروز نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل تاکید شده است.

۹. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، متعهد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌نماید.

۱۰. جمهوری اسلامی ایران مجدداً ضمن تاکید بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید یا سرریز درگیری در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه و پاسخگویی قاطعانه و مطابق با قوانین بین‌المللی به هرگونه تهدید یا تجاوزی تاکید می‌کند. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد. اگر آمریکا عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا منافع ما انجام دهد، ایران حق ذاتی خود را برای پاسخ متناسب محفوظ خواهد داشت.

۱۱. بر همگان روشن است که اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، به‌ویژه کشتار مردم غزه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سیاست نخست وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای حفظ قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که این نهاد، گروگان جاه‌طلبی چنین رژیم متخاصمی باشد. زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت به مسئولیت خود عمل کرده، و به تهدید واقعی صلح و امنیتبین‌المللی رسیدگی نماید. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد در واکنش به سرپیچی‌های بی‌پروای رژیم اسرائیل انجام داده و این رژیم اشغالگر را مجبور به پایبندی به تعهدات خود نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    یک تکانی خوردیم خوب شد
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      سگ داند و پینه دوز در انبان چیست ــــ ماجرای حمله ایران به اسراییل ـــ پینه دوزی از کسی طلبکار بود و بدهکار بدحسابی می کرد و طلب او را نمی داد. پینه دوز عاقبت خسته شد و یک روز مشته ای (آلتی فلزی برای کار کفش دوزی) داخل انبان گذاشت و به سراغ بدهکار رفت تا طلبش را وصول کند و کار یکسره بشود. وقتی به در خانه بدهکار رسید، سگش به او حمله کرد. پینه دوز انبان را بر سر سگ زد و سگ را کشت. یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست برچیدن پینه دوز را دکان چیست انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد سگ داند و پینه دوز در انبان چیست
  • US ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    این شورا شورای امنیت نیست و بی‌طرف نیست دست قدرت ها هست، بهترین راه ساخت سلاح هسته‌ای است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس