کد خبر 1591769
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
تفرجگاه سگ‌های خانگی!

دیگر به پارک هم نمی‌توانیم برویم! پارک‌ها یا پر از معتادان و کارتن‌خواب‌هاست یا سگ‌های باصاحب و بی‌صاحبی که جولان می‌دهند.

به گزارش مشرق، دیگر به پارک هم نمی‌توانیم برویم! پارک‌ها یا پر از معتادان و کارتن‌خواب‌هاست یا سگ‌های باصاحب و بی‌صاحبی که جولان می‌دهند. انگار حواشی صاحبان و دوستداران حیوانات خانگی تمامی ندارد و حالا سگ‌گردانی در پارک‌ها به دردسری جدید تبدیل شده است؛ معضلی که با افزایش نگهداری از حیوانات خانگی، علاوه بر مسائل بهداشتی، موجب ترس و نگرانی مردم از حمله این حیوانات شده است.

البته این تمام ماجرا نیست؛ حضور معتادان متجاهر وکارتن‌خواب‌هایی که ازخانواده‌شان هم طرد شده‌اند، در گوشه‌گوشه بوستان‌های بسیاری از شهرهای کشور به چشم می‌خورد. پارک‌هایی که می‌تواند تفرجگاهی برای ساختن لحظات خوب مردم و ریه‌های کلانشهرها برای خلاصی از آلودگی‌های پی‌درپی باشد، حالا به جولانگاهی برای انواع بزهکاری‌ها، محل تجمع معتادان و ساقیان موادمخدر تبدیل شده است.

ازهمه بدتر این‌که وقتی برای تفریح به یک پارک سر می‌زنیم، با مدفوع رهاشده سگ‌های خانگی در هر گوشه‌وکناری مواجه می‌شویم.

نگهداری از حیوانات خاص، مخصوصا سگ‌ها، در سال‌های اخیر در بسیاری از خانواده‌های ایرانی رواج پیدا کرده است.

با وجود این‌که خلأهای قانونی زیادی را دراین خصوص درکشور داریم و ازطرفی با وجود ممنوعیت حضور سگ‌ها در بوستان‌ها، اما موضوع سگ‌گردانی به یک اپیدمی، مخصوصا در میان تهرانی‌ها تبدیل شده است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درخصوص سگ‌گردانی در پارک‌ها می‌گوید که در این مکان‌ها تابلوی ورود حیوانات ممنوع وجود دارد، اما همچنان عده‌ای حیوانات خود را به این محدوده می‌آورند.

وی همچنین توضیح می‌دهد: در این زمینه متولیان امر باید پیگیر باشند تا ببینند اصل ماجرا چیست که چنین فرهنگی جا افتاده است؛ این موضوع باید ضابطه‌مند شود و در چارچوب قرار گیرد.

این‌که مدیریت شهری در برخورد با چنین مسائلی مسئولیت مستقیم دارد یا نه، جای بحث دارد اما حضور سگ‌ها در پارک‌ها فقط هم مختص سگ‌های باصاحب نیست، بلکه حیوانات ولگرد و بی‌صاحب هم در بسیاری از بوستان‌ها دیده می‌شوند.

تجربه تلخ از مدفوع سگ‌ها!

اگر هرکسی فقط یک بار، تجربه تلخی از لگد کردن مدفوع حیوانات در پارک‌ها داشته باشد، قطعا یا دیگر به آن محل نمی‌رود یا با وسواس و دقت بیشتری قدم برمی‌دارد.

موضوع حفظ نظافت شهروسلامت شهروندان در برابر مدفوع حیوانات خانگی همچون سگ به دغدغه بسیاری از شهروندان تبدیل شده است. این موضوع در حالی است که به رعایت حقوق شهروندان در برابر این حیوانات هم توجهی نمی‌شود.

خانم اکبری یکی ازاهالی‌ محدوده بوستان پردیسان تهران است. او درباره این موضوع به جام‌جم می‌گوید: بیشتر اوقات شب‌ها به همراه همسرم برای پیاده‌روی به پارک پردیسان می‌رویم.

پارک پر از سگ‌های بی‌صاحب و همچنین انواع و اقسام سگ‌هایی است که به همراه صاحبان‌شان آمده‌اند اما قلاده ندارند.

به گفته این شهروند تهرانی، بعضی‌ از صاحبان این سگ‌های بی‌قلاده وقتی ترس مردم را می‌بینند، سریع با گفتن این جمله که نترسید، گاز نمی‌گیرند، ‌از کنارمان عبور می‌کنند. آقای کرمی نیز فرد میانسالی است که چندان از سگ‌ها خوشش نمی‌آید. او توضیح می‌دهد: در یکی از پارک‌های محدوده خیابان شریعتی تهران، سگ‌ها و گربه‌های زیادی را می‌بینم.

زمانی که برای قدم‌زدن به این پارک مراجعه می‌کنم، با لگد کردن مدفوع این حیوانات مسیر خود را سپری می‌کنم که حالت انزجاری به من دست می‌دهد.

مدفوع سگ‌ها ممکن است دارای بیماری‌های انگلی مختلفی باشد. یکی از عوامل بیماری‌زا که مدفوع این حیوانات دارد، اکینوکوکوس گزانولوزوس است. علاوه بر بیماری هاری، مدفوع سگ‌های آلوده به انگل، با آلوده‌کردن سبزی‌ها و صیفی‌جاتی که در زمین‌های کشاورزی اطراف شهرها کاشته شده، می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری ای به نام کیست هیداتید شود.

معتادان پارک‌خواب شهر

البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. حضور معتادانی که پارک‌خواب شده‌اند هم بوستان‌ها را به پاتوقی برای آنان تبدیل کرده است؛ زنان و مردان بی‌خانمانی که صندلی‌های آهنی و چمن‌های خیس‌شده پارک‌ها، جایی برای گذراندن شب‌های طولانی‌شان است.

گویا ساماندهی شهر توسط شهرداری، در حال سپری‌کردن مسیر بیراهه‌ای است و دریافت بودجه‌های کلان شهری کاری از پیش نبرده است؛ معتادانی که کل زندگی‌شان یک کارتن زیر پای‌شان و پتویی کهنه و پاره‌پاره است و مشکلات مختلفی را برای مردمی که قرار است لحظاتی را در بوستان‌ها و در کنار خانواده‌شان باشند، ایجاد می‌کند.

خلأهای قانونی درباره سگ‌گردانی

هرچند باید گفت هیچ قانونی برای حدود سگ‌گردانی وضع نشده و سگ‌گردانی صراحتا در قوانین فعلی ما فاقد عنوان مجرمانه است، اما طبق مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی صاحب هر حیوانی اگر از احتمال حمله آن آگاه باشد، ولی قصور کند و از حیوان مراقبت نکند و آن جانور به کسی صدمه وارد کند، او ضامن است، حتی وقتی صاحب حیوان، آن را به کسی سپرده باشد که توان مراقبت از حیوان را نداشته باشد و همین امر باعث آسیب‌دیدن کسی شود.

پارک‌ها؛ تفرجگاه سگ‌های خانگی!

البته براساس ماده ۳۳۴ قانون مدنی، مالک یا متصرف حیوان مسئول خساراتی نیست که از ناحیه آن حیوان وارد می‌شود، مگر این‌که در حفظ حیوان تقصیر کرده باشد که اگر مقصر باشد باید خسارات وارده را جبران کند. به نظر می‌رسد در این خصوص، چندان قواعد و قوانین خاصی وجود ندارد.

عده‌ای معتقدند کلا باید آوردن سگ به معابر عمومی ممنوع شود و گروهی بر این باورند که نمی‌شود جلوی این کار را گرفت و باید قوانینی در این‌باره وضع شود. به‌هرحال برای جلوگیری از آسیب‌های این معضل، متولیان و مسئولان این امر همچون قوه قضائیه، پلیس، شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست باید راه چاره‌ای بیندیشند تا سگ‌گردانی‌ها به ماجرا و اتفاقات تلخ تبدیل نشود.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    3 18
    کشته شدن هر روز جوان ها در سیستان بلوچستان مهمه یا سگ ؟؟ چرا نمیتونین امنیت رو برقرار کنین ؟
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      6 3
      گمرگ دولتی ورود سگ آزاد ! شهرداری مالک بازار فروش سگ ! نتیجه بیشتر از خارج در ایران سگها میلولند. صدایشان همه را ازار میدهد. چمن پارکها مملو از مدفوعشان . هر چند وقت هم فقط خبر گاز گرفتگی پخش میکنید تا قربانی بعدی. به جای مکبارزه با بی حجابی سراغ سگها بروید. بخواهید کمتر از یک هفته نسل سگ برچیده شده ارامش برمیگردد مگر انکه دولت خودش نخواهد چون منافع مادی نجومی پشت ماجراست.
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 0
      چون سگ هایی مثل تو در این مملکت وجود داره
    • شهروند IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      الان چه ربطی به هم دارن اینها ؟
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      منظورت از جوانان، نیروهای انتظامی حافظ امنیت هستش؟ بله جان انسان مهم تره ولی خب چرا کاریکاتوری به موضوعات نگاه میکنی، هرچیزی جای خودش باید رسیدگی بشه و مشکلش حل بشه.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    4 2
    سگ داشتن و یا داشتن هر حیوان خانگی ای و آوردنش به خیابان‌ها اشکالی ندارد ولی قوانین مشخصی برای نگهداری حیوانات خانگی باید وجود داشته باشد مانند همه کشورهای جهان اول .مشکل نبود قانون درسته .مثلاً قانون برای مدفوع کردن حیوانات خانگی داخل پارک و خیابان و یا قلاده بستن به سگ ها داخل خیابان و پارک و غیره .
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      2 0
      اشکالی نداره ؟! چرا ؟ چون تو میگی؟! یا چون توی کله ی تو فرو کردن . وقتی باعث اذیت و آزار میشه یعنی مشکل داره . توی همون کشورهایی که خیال میکنی اول هستن سالانه تعداد زیادی بر اثر حمله سگ زخمی و یا حتی کشته میشن . تعداد زیادی کودک مورد حمله ی سگ ها واقع میشن
  • US ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    11 1
    در بسیاری از کشورها ورود حیوانات خانگی به اماکن عمومی ممنوع است، صاحب حیوان هم اگر سگ یا گربه اش کثیف کاری کند خودش همان جا مسئول جمع آوری آن است، حیوان حتما باید قلاده داشته و صاحب سگ قلاده را در دست داشته باشد، نگهداری از برخی نژادهای خاص و خطرناک سگ هم کلا ممنوع است
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    13 3
    بدون هیچ فرهنگ، بدون مغز،بدون مذهب , با ذهن بیمار در غرب گرایی قوطه ور هستند ...
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    9 0
    هیچ جای دنیا قانون اجازه نمی دهد پارک هایی که برای انسان ها ساخته شده این چنین تبدیل به سگدانی یه مشت تازه به دوران رسیده و نوکسیه وقیح بشود
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    7 0
    سگ را به این مملکت آوردند ولی قوانین سگ گردانی را نه ! پارک های شهر را عده ای لاابالی سگ گردان که نه نجس و پاک سرشان میشود و نه از طهارت چیزی میدانند به گند کشیده اند
  • ایرانی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    64 3
    حکومت در مقابل طبقه نوکسیه و دگ وری، ضعیف و بی مایه رفتار میکنه، حکومتی که نتونه تو دهنه چندتا سلیطه بزنه چطور میخواد جلوی دشمنان خارجی قدرتمندی مثل امریکا و رژیم صهیونیستی بایسته؟ اقای رییسی در زمان انتخاب حرف جالبی زد: قدرت خارجی امتداد قدرت داخلی است. شما که در داخل قدرتی ندارید و جماعت کافری با پوزخند و سلیطه گری، شما و حکومتتون رو مسخره میکنند و در مقابلشون حرفی ندارید بزنید، لطفا ادعای مبارزه با دشمنان خارجی رو کنار بزارید. انقلاب اسلامی سال 57 با جمهوری اسلامی سال 1403 خیلی تفاوت داره...
  • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    11 0
    بابا جمع کنین این سگا رو با صاحباشون ببرین بندازین تو بیابون. سگ بازا کل شهرو به گند کشیدن.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    7 0
    کسانی که داخل خونه شون سگ نگهداری می کنن جمع کردن کثافت سگ از روی قالی و مبل و بالای رختخواب و بالش براشون یک امر عادیه . بعد از یکمدت هم بحدی با سگ انتیم و مونس میشن که دهن میذارن تو دهن سگ و با اون از یک ظرف غذا میخورن
  • هوشنگ IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    چی می گی بابا ؟ من خودم گربه خاکستری نژاد بریتانیایی دارم چاق چله بامزه بهش یاد دادم بره تو کارتونی پر از خاک مدفوع کنه وگرنه تنبیه اش می کردم الان خیلی خوب حرف گوش می کنه
  • هوشنگ IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 12
    گریه من ماده است ۵ توله به دنیا آورده هر ۳ تا نر ۲ تا ماده گربه خاکستری چاق نژاد بریتانیایی عشقه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      6 0
      زرشک
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      حالم بهم خورد ازت چقدر کثیفی
    • ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      1 0
      گربه شما فضای عمومی رو کثیف نکنه صدای حیوان باعث آزار خلق الله نشه حیوان شما مخل بهداشت عموم نشه گواهی دامپزشکی و شناسنامه داشته باشه با حیوان رفتار آزار دهنده نداشته باش مردم مشکلی با حیوان شما ندارند لذت ببر
  • هوشنگ IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 9
    من و گربه ام هرگز از هم جدا نخواهیم شد
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      11 0
      زرشک
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 0
      مبارک باشه حالااون دوماده یاتو
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 0
    مدتیه جرئت نمیکنم پارک برم از پس سگ زیاد شده، آدم احساس میکنه رفته تو باغ وحش
  • ع ر IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    4 0
    سگ، زندگی ،آزادی
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    7 0
    ما روی چمن ها میشینیم، وضعیتی شده!
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 0
    جالبه وزارت بهداشت اجازه نمیده خروس در حیات نگه داشته بشه میگه غیر بهداشتیه اون وقت سگ رو میارن توی رخت خواب
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 0
    تا کی می خواین این بحث را ادامه بدین ؟ شما باید تلاش کنید که مسائل را حل کنید تا امنیت روانی جامعه دائما سر مسائل تکراری بهم نریزد اینکه دائما شما بر طبل خودتان می کوبید و می گویید سگ کلا از بیخ ممنوع و طرف مقابل بر طبل خودش می کوبد که سگ در همه جا , اینجوری که روان جامعه نابود می شه شما اگر بیاین اولا 5 تا 10 درصد پارک های شهری مثل تهران (که در نقاطی مثل کنار پل ها و کمی پرت تر از حضور خانواده ها) را برای حضور سگ ها آزاد بگذارید و برای ورود سگ ها به سایر پارک ها جریمه سنگین مالی بگذارید که در صورت تکرار به گرفتن آن سگ هم منتهی شود و برای موضوعاتی مثل مدفوع سگ قانون بگذارید که مثلا صاحب سگ باعث کثیفی سطح شهر و پیاده رو ها شود و تمیز نکند مثلا 500 هزار تومان جریمه می شود و در صورت تکرار , پلکانی به حتی یکسری محرومیت های اجتماعی هم برای صاحب سگ برسد این بحث ها تمام می شود این مملکت نمی شه که هر کی کاملا سفت و سخت , فقط و فقط بگه اونی که من می گم باید اجرا بشه ! این مملکت حدودا 90 میلیون نفر جمعیت داره باید به همه سلایق احترام گذاشت که این تعریف جمهوریست و باید قوانینی تعریف کرد که چارچوب همه چیز مشخص بشود هر کی تو محدوده خودش حرکت کنه . مسلمان باشید و در مسیری حرکت کند که امنیت روانی جامعه بهم نریزد مردم از بحث های تکراری خسته شدن .
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 0
    وزارت بهداشت، بایستی با توجه به اینکه بهداشت و سلامت مردم در بوستان ها و پارک توسط مدفوع، ادرار، بزاق، ترشحات تنفسی و موی حیوانات آلوده شده است، بر طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ورود کند.
  • شهروند IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    واقعا چرا نمیرید سراغ نماینده هایی که خودشون رو به خواب زدن ، ازشون بپرسید چرا فکری به حال این خلأهای قانون برای معضل سگ گردانی و .... نمیکنن ؟!! متاسفانه بعد از اتفاقات تلخی که چندین و چند بار تکرار شده و حمله سگ ها در پارک و معابر به کودکان و .... و یا اذیت و آزاری که مردم از کثافات این حیوانات در محیط شهر میکشن، هنوز هم گویا نمایندگان قصدی برای رسیدگی به این موضوع رو ندارن
  • ادرین DE ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    کجا مختص تهرانه؟ خبر نداری پس. این سگها کل پارک و بوستان های شهرستان ها هم به گند کشیدن. به نسبت جمعیت سگ بازها تو شهرستان ها قطعا از کلان شهرها بیشتر هستن. کافیه برید پارک های ملی شهرستان ها را ببینید. شب ها پر سگ
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    مشکل اینه که کلا نگهداری حیوانات خانگی را مثل ماهواره و اینستا و تلگرام و... ممنوع کردیم و متوجه نیستیم با پاک کردن صورت مسئله به جواب نمیرسیم و نتیجه ش این میشه که بخش زیادی از مردم از سگ نگهداری میکنن اما بدون فرهنگ درست که موجب ازار حیوان، خودشون و جامعه میشه. مثلا میشه پارک هایی برای گردش سگ ها (با قلاده) ایجاد کرد و حضورشون در پارک هایی را هم ممنوع کرد. یا مثلا قوانینی برای الزام واکسیناسیون، استفاده از قلاده و یا جمع کردن خرابکاری سگ وضع کرد. اینجوری اثربخشه.
  • DE ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    اقای ذاکانی مثل کشورهای اروپایی برای دارندگان سگ یک مقدار زیاد هزینه بتراشید تا تعدادشون کم بشه این دارندگان سگ رواحضار بفرمائید. یک کارت مالیاتی با آدرس و کارت ملی و شماره مبایل براشون با هزینه خودشون درست بفرمائید. هر سال یک مالیات کلان ازشون بگیرید. از کسانی که ثبت نام نکردن ، یک جریمه خیلی سنگین بعلت آلوده و غیر بهداشتی کردن شهر بگیرید. تا با این مبلغ پارک پاک سازی بشن. در بعضی کشورها علاوه بر دریافت مالیات سگ مالکان سگ باید برن دامپزشکی و یک نمونه دی ان ای از سگ شون گرفته به بانک اطلاعات شهرداری داده میشه. اگر شهرداری مدفوع یک سگ رو تو پیاده رو ببینه. یک نمونه ازش برداشته و با کمک بانک دی ان ای صاحب رو پیدا کرده براش برگه جریمه خوش رقمی می فرسته. آقای شهردار شما نیز می تونید این بانک اطلاعاتی همراه با شماره مبایل و ادرس کپی کارت ملی دارنده سگ تو تهران درست کنید. مدفوع هایی که توپارک ریخته میشه میشه با نمونه برداری مطابفت با بانک دی ان ای براش یک برگه جریمه سنگین براش ارسال کنید.
  • ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    با سگ مشکلی ندارم ولی دقیقا حاکمیت است که سگها را به کیش وارد و خارج میکند حاکمیت است که نمیتواند قانون عقلانی تصویب کند اگر مثل خارجه صاحبان این سگها موظف به جمع آوری فضولاتشان شوند از سگ گردانی کاسته خواهد شد
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 1
    سگ در محل زندگیش مدفوع نمی کنه اصلا برای تخلیه می برن پارک
  • یکی از این مردم IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    عنوان سگ اهلی صحیح می باشد نه سگ خانگی، این فهم را مردمان دو هزار سال قبل هم داشتند.سند بنده قصه اصحاب کهف در قرآن که آنها سگ را جلوی غار به نگهبانی گذاشتند و همراه خود به داخل غار نبردند.
  • محمد IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 1
    جزو دامدارانی بودیم که درشهر زندگی می کردیم وشهروند واقعی بودیم وبا شیری که تولید دام های ما بود به اطرافیان وهمسایگان شیر می فروختیم. طبق قانون شهرداری مارا از شهر بیرون کردند. آیا افرادی که سگ دارند هم باید طبق همان قامون از شهر خارج شوند. ماتولیدی داشتیم بیرون شدیم ولی سگ تولیدی ندارد ودر شهر می ماند. متشکرم ازیک بام دوهوای قانون شهرداری
  • محمد IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 1
    اگر دامداران گوسفندها وگاوهای خودرا به پارک ها ببرند می توانند یا فقط صاحبان سگ می توانند حیوان خودرا به پارک ببرند؟
  • هادی CA ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    خودتون و مسخره کردین؟ عمه من باید جلوی سگ ها رو بگیره؟ خودتون وارد می‌کنید شاکی هم هستین؟ مملکت به سیرک بیشتر شبیهه تا کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس