بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

حمله هوایی ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های منطقه‌ای- بین‌المللی داشته است.

به گزارش مشرق، حمله هوایی ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های منطقه‌ای- بین‌المللی داشته است. با آنکه در ساعات نخست این حمله بسیاری از تحلیلگران اقدام صهیونیست‌ها را فعلی غیرعقلانی و تروریستی دانستند؛ اما برخی خبرگزاری‌های نزدیک به اسرائیل سعی کردند تا با تکرار ادعاهای رژیم، سفارت ایران را نوعی پادگان نظامی نشان دهند! با این وجود اکثر رسانه‌های جریان اصلی با «بی سابقه» خواندن این حمله تروریستی، نسبت به واکنش احتمالی ایران و افزایش سطح تنش‌ها در غرب آسیا ابراز نگرانی کردند. در ادامه این گزارش سعی خواهیم کرد تا به بررسی نگاه رسانه‌های معتبر منطقه‌ای و بین‎‌المللی نسبت به تخریب ساختمان کنسولی و به شهادت رسیدن جمعی از فرماندهان و مستشاران نیرو قدس سپاه پاسداران داشته باشیم.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت با هشدار نسبت به آغاز حملات مرگبار ایران علیه اسرائیل، ترور سردار شهید محمد رضا زاهدی از فرماندهان نیرو قدس را مهم‌ترین اقدام رژیم صهیونیستی پس از حمله هفتم اکتبر (طوفان الاقصی) به تهران توصیف کرد. این رسانه عبری با دنبال کردن خط عملیات روانی وزارت خارجه اسرائیل سعی در القا این نکته به مخاطب دارد که ساختمان کنسولگری ایران نه یک مقر دیپلماتیک بلکه مرکز فرماندهی نظامی ایران در قلب دمشق بوده است!

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

هاآرتص نیز با تیتر معنادار «اسرائیل از جنگ سایه‌ها به سمت نبرد مستقیم و آشکار با ایران حرکت می‌کند» سعی کرد تا در قالب چهارسناریو کلی به گمانه‌زنی در خصوص پاسخ احتمالی ایران در قبال حمله تروریستی دمشق بپردازد. روزنامه جورزلیم پست اما با پرداختن به ابعاد سیاسی این حمله از تلاش دستگاه دیپلماسی ایران برای ایجاد اجماع جهانی در محکومیت حادثه دمشق پیش از پاسخ نظامی به این حمله نوشت.

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

در میان رسانه‌های مطرح در منطقه خاورمیانه، الجزیره بار دیگر نقش پیشگام را ایفا کرد و با پرداختن به دیدگاه‌های مختلف نسبت به واکنش احتمالی ایران نسبت به حمله تروریستی دمشق سعی کرد تا دیدگاه جامعی در اختیار خوانندگان قرار دهد. در نگاه الجزیره حمله اخیر اسرائیل نشان دهنده تشدید تحرکات ارتش رژیم برای هدف قرار دادن نیروهای ایرانی مؤثر در چرخه تقویت مقاومت در سوریه، لبنان و فلسین اشغالی است. جان آلترمن کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، معتقد است اقدام تروریستی اسرائیل نوعی اقدامی بازدارنده است! در سوی مقابل اما استیون کوک تحلیلگر شورای روابط خارجی بر این باور است که اقدام اخیر اسرائیل سبب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شده و جان سربازان آمریکایی را به خطر انداخته است.

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

آذرنیوز وبسایت نزدیک به باکو اما بدون پرداخت جدی به اصل حمله تروریستی اسرائیل به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق اقدام به برجسته سازی توئیت یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم پاسخ مشابه به رژیم کرد. به نظر می‌رسد این رسانه نزدیک به حکومت علی‌اف سعی دارد تا با دستاویز قرار دادن این اظهار نظر، بار دیگر بر طبل گسترش روابط با صهیونیست‌ها و کاهش روابط با همسایه جنوبی یعنی جمهوری اسلامی ایران بکوبد. العربیه و تی‌.آر.تی خبرگزاری‌های نزدیک به پادشاهی عربی سعودی و ترکیه نیز ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به مقر کنسولگری ایران در دمشق، نسبت به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هشدار دادند.

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

از نخستین ساعات حمله به کنسولگری ایران در دمشق، خبرگزاری رویترز بدل به یکی از منابع اصلی اطلاع رسانی درباره این حادثه و انعکاس نظر دولتمردان آمریکایی نسبت به حمله تروریستی شد. این رسانه آمریکایی ضمن اشاره به احتمال افزایش سطح تنش‌ها در منطقه از عدم تمایل تهران برای آغاز جنگ فراگیر در خاورمیانه نوشت. با این حال، رویترز معتقد است ایران برای حفظ اعتبار و توان بازدارندگی در منطقه شاید مجبور شود تا با قدرت بیشتری به حمله اخیر اسرائیل پاسخ دهد. سی.ان.ان نیز ضمن پرداختن به جایگاه شهید سردار زاهدی، از افزایش خطر گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه گفت. پایگاه آکسیوس نیز که در مقام کانال انتقال پیام از سوی کاخ سفید به مقامات ایرانی- اسرائیلی عمل می‌کرد به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که در جریان این حمله دخالتی نداشته و تنها دقایقی پیش از انجام عملیات اسرائیلی متحدان خود را از این حمله خبردار کرده است.

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

روزنامه‌ها و خبرگزارهای اروپایی نیز تیتر نخست خود را به آخرین پرده از جنگ پنهان میان تهران- تل‌آویو اختصاص دادند. روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به چالش استراتژیک پیش آمده برای ایران مدعی شد که اگر تهران به این حمله اسرائیل پاسخ ندهد، میزان حملات اسرائیل علیه نیروهای ایرانی افزایش خواهد یافت. روزنامه انگلیسی گاردین نیز سعی کرد تا این حمله را به نوعی به حمله روز گذشته مقاومت اسلامی عراق به مقر نیرو دریایی اسرائیل در شهر بندری ایلات نسبت دهد. دویچه وله آلمان نیز با هشدار نسبت به افزایش سطح تنش‌ها در مطلب تحلیلی نوشت که عدم پاسخ نظامی ایران سبب تضعیف جایگاه ایران در برابر متحدانش و افزایش حملات تروریستی اسرائیل خواهد شد.

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

علاوه بر رسانه‌های مطرح غربی، خبرگزاری‌های مطرح سایر قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین به این واقعه پرداختند. پایگاه شینهوا با اشاره به تهدید اقدام تروریستی اسرائیل علیه ثبات در منطقه، حمله رژیم را فعلی غیرقانونی و خطرناک توصیف کرد و پاسخ ایران به این حمله را قطعی دانست. اسپوتنیک نیز به نقل از سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه حمله به مقر کنسولگری ایران در دمشق را اقدام تروریستی توصیف کرد. پایگاه خبری تاس نیز با اشاره به صحبت‌های امیر عبداللهیان در خصوص کنترل رفتار اسرائیل از سوی آمریکا، از حق ایران برای پاسخ بازدارنده به این حمله تروریستی نوشت.

بازتاب حمله به کنسولگری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

بهره سخن

به مانند تمام برخوردارهای نظامی و رخدادهای امنیتی میان ایران و رژیم صهیونیستی رسانه‌های مختلف سعی کردند تا همسو با سیاست‌های کارفرمایان خود اقدام به موضع‌گیری در تایید یا رد اقدام تروریستی تل‌آویو در قبال اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه کنند. با این حال آنچه قطعی به نظر می‌رسد تاکید اکثر رسانه‌ها بر تصمیم تهران برای پاسخ دادن به اسرائیل و تأثیر احتمالی آن بر روی روند تحولات منطقه به عنوان خط مشترک رسانه‌ای است. شاید نقطه ابهام اصلی تحلیلگران و خبرنگاران خارجی آن باشد که برداشت یا تصور نسبتاً دقیقی در خصوص پاسخ احتمالی ایران ندارند. این احتمال وجود دارد که پاسخ این دست سوالات و ابهامات در ساعات آینده مشخص و نوع پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی آشکار شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 1
    آذربایجان و غده سرطانی قفقاز یعنی عرمنستان هزار چهره چرا محکوم نکرد ؟ دوران گرسنگی عرامنه ایران به آنها صدقه میداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس