کد خبر 1590085
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
گروسی: اطلاعاتی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران ندارم

خیلی عجیب نیست اگر در موضع‌گیری‌های مدیر کل آژانس، درباره ایران، تعاریف و برداشت‌های مشترکی با مواضع اسرائیل مطرح شود؛ اشتراکاتی که می‌کوشد که حقیقت و واقعیت را قربانی نماید.

به گزارش مشرق، پنج سال پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافقی که قرار بود بر مناقشه هسته‌ای ایران نقطه پایان بگذارد، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بی‌اعتنا به پیامدهای به جا مانده از سیاست کشورهای غرب در قبال تعهدات مکتوبشان نسبت به ایران، سعی دارد فضای جاری را به مذاق این کشورها سازگار سازد. آنجا که «گروسی» در گفت‌وگو با رسانه غربی «پی بی اس» فارغ از پرداختن به دلایل متوقف شدن اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در قالب برجام، تعریضی علیه کشور مطرح کرده و با گفتن این جمله که «اگر ایران در برنامه هسته‌ای خود شفافیت نداشته باشد و به بازرسان اجازه بازرسی ندهد، آژانس در آینده ای نزدیک از تایید ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های اتمی ایران خودداری خواهد کرد»، برای هموار کردن اعمال فشارهای تازه غرب چراغ سبز نشان داده است. با این حال نقطه اوج و پربسامد موضع «گروسی» آنجاست که به نحو عریانی از پروژه نظامی خودسرانه دفاع می کند و با گفتن اینکه «آژانس نمی‌خواهد تجربه عراق درباره ایران هم تکرار شود»، تلویحا برنامه های هسته ای ایران را تسلیحاتی می‌خواند و به نوعی برای اعضای آژانس نسخه می پیچد.

بهانه ای برای جلب توجه افکار جهانی

«مجوز بازرسی» که مدیر کل تعمدا آن را با تعهدات پادمانی آمیخته، کلید واژه‌ای است که او بویژه پس از شهریورماه سال گذشته به تعدد آن را در قالب مصاحبه و موضع گیری‌های خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده تا دلیل و بهانه ای برای جلب توجه افکار جهانی نسبت به آن داشته باشد. ۲۴ شهریور سال گذشته و به فاصله یک روز پس از صدور بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و ایالات متحده علیه برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست فصلی ماه سپتامبر شورای حکام بود که تهران در نامه‌ای به «گروسی»، روادید هشت نفر از بازرسان این نهاد را لغو کرد؛ اقدامی که با آنچه در رابطه پر فراز و فرود ایران و آژانس در ماه‌های پیش از آن جریان داشت، تناسب داشت.

مدیر کل آژانس اما این تصمیم قانونی را بی‌سابقه خواند و ادعا کرد که ایران به روابطی که از قبل متشنج شده، ضربه ای کاری وارد کرده است. «گروسی» در ماه‌های پس از آن، بی آنکه دلیلی ببیند تا نسبت به رفتار بازرسانش و بی تعهدی اعضای غربی آژانس در قبال ایران پاسخگو باشد، پا را از این هم فراتر گذاشت و با این تهدید که «اعتقادی به بمباران نداریم، اما برای اینکه دیپلماسی بیفتد لازم است به بازرس‌های ما اجازه ورود به ایران داده شود» نشان داد حربه دامن زدن به پروژه «ایران هراسی» را برای پیش بردن خواسته‌های فراتر از پادمان هسته‌ای دنبال می کند. این موضع ثابت کرد مدیر کل آژانس با بلند کردن همان علم به میدان هماوردی با ایرانی آمده که بارها پایبندی خود را به حفظ ماهیت صلح آمیز فعالیت های اتمی از طریق پادمان هسته ای و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نشان داده اما در پاسخ، تنها با مطالبات و خط و نشان های بیشتر آژانس مواجه شده است.

صبغه و سابقه «گروسی»

فارغ از این کشمکش‌ها که در زمانه نفوذ یک بازیگر پشت صحنه یعنی اسرائیل در همه ارکان آژانس و سایه انداختن تاثیر و تاثر آن دور از ذهن نیست، آنچه ماجرا را قابل توجه می‌کند، صبغه و سابقه «گروسی» است که از تمایل او به گستراندن دامنه نفوذ تل آویو در زمین مناقشه با ایران حکایت دارد؛ کسی که تا اینجا نشان داده با برگ بازی اسرائیل، مواضع آژانس را در زمین جدال دیپلماتیک با ایران مطرح و سیاست این نهاد نظارت بین المللی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نه در «وین» که در «تل آویو» مشخص می کند.

چه آنکه دورخیز اساسی در بازگشایی پرونده مجعول مکان‌های اختلافی میان ایران و آژانس را اسرائیل کلید زد و نقش آفرینی خاص خود را در تحت فشار قرار دادن آژانس برای نظارت های فراپادمانی ایران در خاطره‌ها ثبت کرد. این پرونده‌سازی دوباره که در دوره مسئولیت «گروسی» کلید خورد، در عین اینکه فعالیت‌های هسته‌ای تهران را بار دیگر در کانون فشار بین المللی می‌نشاند، اسرائیل را در مقابل پرسشگری رسانه‌ها و افکار جهانی در قبال عدم پاسخگویی به تسلیحات هسته‌ای مخفیانه اش مصون نگه می‌داشت.

تعاریف و برداشت‌های مشترک

بنابراین دیگر خیلی عجیب نیست اگر در موضع گیری‌های مدیر کل آژانس، درباره ایران، تعاریف و برداشت‌های مشترکی با مواضع اسرائیل مطرح شود؛ اشتراکاتی که می‌کوشد نه تنها افکار عمومی جهان را سرگردان و به ایران بدبین ‌کند، بلکه دراین میان حقیقت و واقعیت را نیز قربانی نماید. از این رو اگر «گروسی» با یادآوری تجربه عراق سعی می کند زیرپوستی به تهران هشدار دهد، در حقیقت دارد برگی از تاریخ را به خاطره ها می آورد؛ زمانی نه چندان دور که اسرائیل به بهانه تسلیحات هسته‌ای کشوری دیگر تصمیم به حمله نظامی خودسرانه می گیرد اما خود در برابر خواسته بحق کشورها مبنی بر ضرورت متعهد شدن به پادمان هسته‌ای سکوت می‌کند و با فراغ بال به ساخت و توسعه فعالیت‌های تسلیحاتی‌اش ادامه می‌دهد. این در حالی است که مدیر کل آژانس ترجیح می‌دهد به جای نگرانی نسبت به آنچه در زیرزمین‌های تسلیحاتی تل آویو می گذرد، ایران متعهد به پادمان هسته ای را در سیبل موضع گیری‌های پرشمار خود قرار دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    35 2
    کثافتهای حرم زاده همشون مثل هم هستند -- هیچ فرقی ندارند...چه امریکا باشد چه اروپا چه جرثومه فساد شون رژیم جنایتکار صهیونیستی....همشون دیو پرست هستند ...
    • SE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      16 0
      این سگ توله سگیونیستها است
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      7 0
      09:15 احسنت، دقيقأ همینطوره!! نه تنها همشون مثل هم هستند، همشون دستشون تو یه کاسه هست و شریک جرم هستند. الان این اراجیفی که این قورباغه‌ گفته فقط برای فرافکنی گندیه که صهیونیست‌ها زدن و پرت کردن حواس مردم از اون جنایته، چرا هفتهٔ قبل هیچ چی نگفت؟! باید وایسته دو سه روز بعد از اون حادثه تروریستی و یک روز قبل از روز جهانی قدس این چرت و پرت هارو بلغور کنه؟!! برین سوابق رو تو همین مشرق چک کنین، هروقت این قورباغه یه زری زده چند روز بعد از یه اتفاق دیگه بوده، جالبه!!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 1
      ایا امکان دارد که ایران از گروسی یا آژانس به دادگاه لاهه شکایت کند ؟
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      5 2
      ما باید باید باید بمب اتم داشته باشیم. بسه بیست سال سعی کردیم راضیشون کنیم اما در آخر فقط تحریم و تهدید نصیبمون شده
    • DE ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      7 0
      اگر کسی این مزدور را دوباره به ایران راه دهد به منافع ملی خیانت کرده.
    • رضا IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      2 0
      تحقیقات برای دستیابی سلاحی فراتر از بمب هسته ای باید در برنامه کار قرار گیرد و اعلام کنیم به تکنولوژی ساخت دست پیدا کردیم
    • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      3 0
      وقتی اربابش آمریکا ازکت وکول افتاد صدای شکستن کمراین خائنین را خواهیم شنید
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    14 4
    بزنید تو سرشون حالا دیگه. هنوز هم باید به آژانس باج بدید؟! گور بابای آژانس. اسنپ بگیرید!
  • پیروزه IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    13 1
    دلقک نوکر و جیره خوار غرب و اسراییل است و خودشان می دانند ایران بحق است ولی دارند در قبال ایران ناداوری می کنند.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    18 0
    افسار گروسی دست اسرائیل و آمریکاس. اینا دربرابر قتل عام 40 هزار نفر خفه خون می گیرن و برای ایران قشقرق راه میندازن."ایران هیچ کاری نمی تونه بکنه که رضایت غرب تامین بشه". گاوم اینو می فهمه. باید از NPT بیایم بیرون و اونی که رژیم های بی پدر آمریکا و اسرائیل و عنگلیس ریغونه دارن ما هم داشته باشیم. خلاص. رو قوی شو گر راحت جهان طلبی_ که حق خود طلبیدن از آژانس بی پدر حماقت محض باشد.
  • رضا IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    28 0
    لعنت به همه تبهکاران غربی بویژه گروسی ملعون
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      7 0
      لعنت به همه ی تبهکاران دنیا.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      1 0
      ۱۳:۰۹، الخصوص ارباب های غربی و اسرائیلیت
  • محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    3 2
    به نظرم انقدر به استهلاک نکشانید مملکت رو. رسما از توان هسته ای-نظامی رونمایی بکنید که دیگه این همه داستان سرایی نکنند. دلیل= داشتن بمب اتم در مرز های ما توسط پاکستان + تهدید اتمی صهیونیست ها بیخود شرعیات رو هم وسط نکشید.
  • AT ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    5 2
    کارشناسان هسته ای(جاسوسان غرب) باید اخراج شده و ایران هرچه زودتر از اِن پی تی(npt) بیرون برود و بدون دلواپسی(دغدغه) با ساخت دستکم صد کلاهک،برای همیشه خود را بیمه کند.»»هر وقت اسرائیل/چتلستان(پاکستان)/ هند و کره شمالی این پیمان را امضا کردند،ما هم دوباره به پیمان ان پی تی برگردیم.
  • حسین IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    8 0
    خروج از ان پی تی بهترین کاره ،هم تحریم باشیم هم تحدید بشیم؟پس ان پی تی به چه درد میخوره؟
  • Ali DE ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    7 0
    گروسی را بعد از این همه خوش خدمتی برای صهیونیستها و غرب باید شخصی نامطلوب خوانده و او را نباید دیگر به ایران راه داد!
  • سید IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    4 0
    این حرامزاده را به ایران راه ندهید جاسوس آمریکا را
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    5 0
    آخه این بوزینه هی چی میگه به درک آخه پدر سوخته ها خودشان بمب اتم دارند هی زورشان به ایران میرسد
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    4 4
    از چی واهمه دارید بالاتر از سیاهی رنگی است تحریم های شدید روی ما است در بیرون و داخل مرزها هم به ما ضربه می زنند هر بلایی خواستند سر ما آوردند لعنت بر کسی که از روز اول بذر شعار دادن را در دهان ما کاشت خاک بر سر ما که فقط بلدیم شعار بدهیم باید یکبار برای همیشه از بمب اتمی رونمایی کنیم تا در معرض تهدید کشورهای دارنده این سلاح بخصوص رژیم جعلی صهیونیستی قرار نگیریم
  • FR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    6 1
    کسی نیست به این ارژانتینی بگه به بمبهای اتمی انگلیس و امریکا بچسبه 😂😆
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    3 0
    گر وسی همانطور که از چهره و حرکات و گفتارش پیداست، شخص بی اراده و بی منطق و کم عقلی است و فقط بلندگوی استحمار و عروسک در اختیار آمریکا ست. پس حیونکی گرروسی حتی لایق فحش نفرین هم نيست. فقط باید گفت مرگ بر آمریکا و انگلیس والدین اسرائیل لعنتی.
  • Ali DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    5 1
    وقت آن رسیده که ایران غنی سازی ۹۰ درصدی شروع کند و همچنان خطه تولید سلاحهای تاکتیکی و استراتیژیک اتمی را به زودی به راه بیاندازد.
  • Ali DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    8 0
    وقت آن رسیده که ایران غنی سازی ۹۰ درصدی شروع کند و همچنان خطه تولید سلاحهای تاکتیکی و استراتیژیک اتمی را به زودی به راه بیاندازد.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    2 0
    بهترین کار کم محلیه- داره دیونه میشه که راهش ندادید
  • CA ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    23 1
    دهن این آژانس آمریکایی/صهیونیستی/انگلیسیی رو با داشتن سلاح هسته‌ای برای همیشه ببندید.
  • US ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    4 0
    این بابا حرامزاده تر از آنچه که می بینید، هست
  • لن IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    2 0
    معلومه که گروسی طرف اسراییله نه ایران..از قبل هم مشخص بود .اگر غرب با ما بود نفت تحریم نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس