لغو ناگهانی سفر ۳ فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی

ماموریت سه فضانورد با موشک روسیه که قرار بود به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شوند، تنها ۲۱ ثانیه پیش از برخاستن از زمین متوقف شد.

به گزارش مشرق، یک موشک روسی سایوز که حامل سه فضانورد عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که در داخل فضاپیمای خود منتظر نشسته بودند، روی سکوی پرتاب لغو نادری از ماموریت را تجربه کرد.

به نقل از اسپیس، این لغو ماموریت تنها ۲۱ ثانیه پیش از پرتاب موشک سایوز رخ داد.

فضانورد ناسا، تریسی کالدول دایسون (Tracy Caldwell Dyson)، فضانورد روسی، اولگ نویتسکی (Oleg Novitskiy) و مارینا واسیلوسکایا (Marina Vasilevskaya) از بلاروس قرار بود روز پنجشنبه در ساعت ۹:۲۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه بایکونور در قزاقستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرتاب شوند.

به گفته راب ناویاس (Rob Navias)، سخنگوی ناسا؛ پرتاب سایوز به ایستگاه فضایی متوقف شده است. او افزود: امروز هیچ بازدیدکننده‌ای از ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود ندارد. فرصت بعدی برای پرتاب، صبح شنبه خواهد بود.

تا به این لحظه علت لغو ماموریت، تمام شدن باتری بیان شده است. یوری بوریسف (Yuri Borisov)، مدیر کل روسکاسموس در بیانیه‌ای که در حساب تلگرام آژانس فضایی روسیه منتشر شده، گفته است: دلیل مشخص شده است، ما در جلسه کمیسیون دولتی متوجه شدیم که دلیل آن افت ولتاژ منبع جریان شیمیایی بوده است.

ناویاس می‌گوید که لغو پرتاب توسط یک سیستم خودکار کمی قبل از احتراق موتور آغاز شد. آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس، مدت کوتاهی پس از لغو ماموریت، مهندسان را به سکوی پرتاب فرستاد تا مطمئن شوند که وسیله نقلیه سالم است و سرنشینان می‌توانند بیرون بیایند.

ناویاس گفت: موشک سالم است و تمام عملیات سوخت‌رسانی متوقف شده است. همه دستورات ایمنی در موشک اجرا شده است، بنابراین هیچ خطری برای خدمه وجود ندارد. آنها کاملا در امنیت هستند.

موشک‌های سایوز روسیه و فضاپیمای سایوز سرنشین‌دار آن، وسایل نقلیه حمل‌ونقلی هستند که به طور منظم فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برند و از آن باز می‌گردانند. در طول تاریخ ۲۴ ساله ایستگاه فضایی و همچنین در برنامه قبلی ایستگاه فضایی میر روسیه از این فضاپیما برای پروازهای سرنشین‌دار استفاده می‌شده است.

لغو ماموریت پیش از پرتاب برای موشک‌های سایوز بسیار نادر است.

دایسون، نوویتسکی و واسیلوسکایا قرار است برای پیوستن به سایر فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی ماموریتی را به فضا انجام دهند. دایسون و نویتسکی قصد دارند ۶ ماه را در ایستگاه فضایی به عنوان بخشی از خدمه اکسپدیشن ۷۱ (Expedition 71) بگذرانند، در حالی که واسیلوسکایا قرار است اقامتی ۱۲ روزه داشته باشد.

زمان دقیق پرتاب این سه مسافر فضایی مشخص نیست. در حالی که روسکاسموس گفته است که پنجره بعدی برای پرتاب در روز شنبه باز می‌شود، مهندسان سازنده موشک سایوز باید بفهمند که چرا پرتاب روز پنجشنبه سایوز متوقف شد و هر گونه اصلاحات لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس