کد خبر 1586484
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
نخست وزیر ایرلند

«لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند به دلیل آنچه مسائل شخصی و سیاسی نامید، از مقام نخست وزیر جمهوری ایرلند استعفا کرد.

به گزارش مشرق، وارادکار ۴۵ ساله طی سخنانی مقابل دوربین رسانه‌ها در دوبلین اعلام کرد: بعد از هفت سال مسئولیت، دیگر احساس نمی‌کنم، بهترین فرد برای این شغل هستم. همکاران وفادار و دوستان خوبی در انتخابات محلی اروپا شرکت می کنند و من می خواهم بهترین فرصت ممکن را به آنها بدهم.

وی با بیان اینکه از تصدی مقام نخست وزیری در این مدت لذت برده است، افزود: اما سیاستمداران هم انسان هستند و محدودیت هایی دارند. ما همه چیزمان را فدا می‌کنیم تا زمانی که دیگر نتوانیم. سپس باید از این مقطع عبور کنیم.

وارادکار از سال ۲۰۱۷ میلادی رهبری حزب فاین‌گائل را برعهده داشت و در این مدت، دو بار بر مسند نخست وزیری تکیه زد. او نخستین بار در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نخست وزیر ایرلند شد، سپس تا سال ۲۰۲۲ معاون نخست وزیر بود و دوباره به این مسند بازگشت.

وارادکار در حالی از مقام خود کناره‌گیری کرد که مردم ایرلند ماه پیش با طرح پیشنهادی دولت برای اصلاح تعریف قانون اساسی این کشور از خانواده و نقش زن در خانه مخالفت کردند.

او، این همه‌پرسی را همزمان با روزجهانی زن برگزار کرد تا به نوعی بتواند از همزمانی این دو رویداد برای اصلاح تعریف از خانواده در قانون اساسی استفاده کند؛ اما طبق گزارش‌ها، بیش از ۶۷ درصد از رای‌دهندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

نخست وزیر ایرلند در واکنش به نتیجه همه‌پرسی گفت: «وظیفه ما بود که اکثریت مردم را به رای مثبت دادن به این همه‌پرسی متقاعد کنیم و واضح است که ما در این کار شکست خوردیم.»

بر اساس رویه سیاسی، جانشین وارادکار بعد از تشکیل پارلمان، پس از تعطیلات عید پاک تعیین خواهد شد. در این مدت نامبرده بعنوان نماینده پارلمان، سرپرستی دولت را بر عهده خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس