کد خبر 1543986
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
انتقاد تند نخست وزیر پیشین فرانسه از نتانیاهو

نخست وزیر پیشین فرانسه در دوران ریاست جمهوری «ژاک شیراک» جنگ‌های سه‌گانه در غزه به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را محکوم و از رویکرد اسرائیل در منطقه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، دومینیک دو ویلپَن (Dominique de Villepin) روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فرانس اَنفو (France info) تاکید کرد: نتانیاهو در حال جنگ است تا راه‌حل سیاسی روی میز نیاید و اینجاست که این جنگ غیرقابل قبول است.

وی که در سال ۲۰۰۳ در قامت وزیر امور خارجه فرانسه از مخالفان اصلی حمله نظامی به عراق بود، در ارتباط با جنگ غزه اظهار داشت: «اسرائیل جنگ دیروز را به راه انداخته است. تمام جنگ‌هایی که در ۲۰ سال گذشته آغاز شدند، درگیری‌های منجمد هستند. ما می‌دانیم که چگونه یک جنگ را آغاز کنیم، [اما] نمی‌دانیم چگونه آن را پایان دهیم.»

اسرائیل به جامعه بین‌الملل گوش فرا دهد

دو ویلپَن با اشاره به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی که کماکان بر طبق جنگ می‌کوبد و مدعی است که تا آزادی اسرای اسرائیلی محاصره غزه را پایان نخواهد داد، گفت: «این پاسخ نتانیاهو گفت‌وگوی ناشنوایان است؛ اسرائیل باید کاری را که به ندرت در تاریخ خود انجام داده است، انجام دهد: به جامعه بین‌المللی گوش فرا دهد.»

نخست وزیر پیشین فرانسه در واکنش به اینکه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به نام مبارزه علیه تروریسم ادامه دارد، افزود: «دفاع از خود مجوزی برای قتل‌عام نیست. جنگ علیه تروریسم هیچ‌گاه و در هیچ‌کجا پیروز نشده است. فقط یک پاسخ به تروریسم وجود دارد و آن عدالت است.»

دو ویلپَن تاکید کرد: «بیایید از پرسیدن مسئولیت [این جنگ] دست بکشیم. ما [شناسایی] مقصر را به مورخان می‌سپاریم. آنچه ما می‌خواهیم این است که این قتل‌عام‌ها متوقف شود.»

نخست وزیر پیشین فرانسه تصریح کرد: «پاسخ اسرائیل [به حملات هفتم اکتبر حماس] به اعتقاد او نه هدفمند و نه متناسب است.»

وی در پاسخ به سوال مجری در مورد طرح موسوم به دو کشور، اظهار داشت: «سیاست جدایی باید آبرومند باشد و به فلسطینی‌ها کشوری بدهد که بتوانند در آن زندگی کنند؛ یک کشور واقعی و همیشگی.»

نتانیاهو ناتوان از آموختن درس‌های تاریخ است

دو ویلپَن همچنین در جواب پرسشی در زمینه آینده این منطقه پس از جنگ، گفت: «ما در نهایت با سرزمین ویران شده غزه، بدون هیچ‌گونه مدیریت مدنی مواجه خواهیم شد و بهترین راهبرد داشتن یک مدیریت بین‌المللی است.»

وی در واکنش به این اظهارات نتانیاهو که قصد دارد پس از جنگ کنترل عمومی امنیت غزه را در دست بگیرد، تاکید کرد: «این [رویکرد] ناتوانی در آموختن درس‌های تاریخ است. این پنجمین جنگ غزه به شمار می‌رود و زمان آن فرا رسیده است که اسرائیل چشمان خود را باز کند.»

نخست‌وزیر پیشین فرانسه اضافه کرد: مسیری که ما باید دنبال کنیم، این است که از ادامه منطق خودکشی نتاناهیو که اسرائیل را به مکانی محاصره‌شده تبدیل می‌کند، جلوگیری کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه «استفاده از زور، امنیت مردم را تامین نمی‌کند» بر ضرورت اجرای عدالت تاکید و تصریح کرد: «نه زور و نه انتقام، صلح و امنیت را تضمین نمی‌کند.»

آنچه اکنون در غزه رخ می‌دهد، جنگ نابرابر و ناجوانمردانه‌ای است که یک سوی آن تجهیزات و سلاح‌های مرگبار، خشونت و سبعیت و سوی دیگر مردم بی‌دفاع به ویژه زنان و کودکان قرار دارند که هر روز پیش چشم جهانیان به خاک و خون کشیده می‌شوند.

تداوم بمباران غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی برای افزون‌بر یک ماه گذشته، آمار شهدای این باریکه را از مرز ۱۰ هزار نفر فراتر برده است؛ آماری که بیش هزاران نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به تازگی با ارائه آماری تکان‌دهنده از کشتار کودکان در غزه، اعلام کرد که روزانه حدود ۴۲۰ کودک در حملات رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی می‌شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    درود برشما حقیقت را بیان کردی وازمظلومیت فلسطین درقلب اروپا دفاع کردی،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس