کد خبر 1584481
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶

به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین در کانال تلگرام نوشت:

آیا راه حل دو دولتی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین امکان پذیر است؟

در پی جنگ‌ اخیر بین اسرائیل و فلسطین، موضوع امکان پذیری راه حل دو دولتی برای صلح بین دو طرف جنگ بیش از هر زمان دیگر مورد بحث قرار گرفته است. در همین زمینه اندیشکده «کارنگی» با تحلیل نظرات و دیدگاه‌های مختلف افراد و نهادها، به بررسی امکان پذیری و چالش‌های این موضوع پرداخته است.

در گزارش این اندیشکده آمده است که تاکنون نظرات مختلفی در مورد امکان پذیری راه حل دو دولتی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین مطرح شده است. برخی از کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که تنش‌های اخیر، امکان پذیری این راه حل را کمتر از هر زمان دیگری قابل اجرا می‌کند. آن‌ها معتقدند که برای دستیابی به صلح نیازمند اراده سیاسی، مصالحه و ابتکار جامعه بین‌المللی است.

با این حال، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که راه حل دو دولتی، تنها راه ممکن برای صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است. آن‌ها بر این باورند که تحقق این راه حل مستلزم تغییرات ساختاری در نظام سیاسی و رهبری دو طرف جنگ است.

بر این اساس در بخشی از این گزارش به بررسی چالش‌ها و موانعی که در راه حل دو دولتی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین وجود دارد، پرداخته شده که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهرک‌نشینی: وجود حدود 700000 شهرک‌نشین اسرائیلی در کرانه باختری به عنوان یک مانع اصلی برای تحقق راه حل دو دولتی مطرح شده است.

اراده سیاسی: نیاز به اراده سیاسی و تغییرات ساختاری در نظام سیاسی هر دو طرف برای اجرای این راه حل.

نقش جامعه بین‌المللی: وجود نیروهای مختلفی از جمله ایالات متحده، اروپا و کشورهای عربی در تسهیل و حمایت از اجرای این راه حل.

این گزارش در یک جمع بندی چنین استدلال می کند که با توجه به بررسی امکان پذیری و چالش‌های موجود، امکان پذیری راه حل دو دولتی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین نیازمند به اراده سیاسی، مصالحه و ابتکار جامعه بین‌المللی برای رسیدن به یک راه حل صلح‌آمیز است. هرچند این راه حل با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، اما اگر بازیگران مختلف بتوانند اراده سیاسی و سرمایه کافی برای حل این بحران در پیش بگیرند، امکان اجرای این راه حل و به دست آوردن صلح بین این دو کشور وجود دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بله IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    6 1
    بلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • ALIR IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    3 2
    خیلی خوب می شد
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 19
      اگر قرار باشه دولت فلسطینی ارتش، مرز مستقل و.... نداشته باشه اصلا خوب نمیشه!
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 28
    اسرائیل باید نابود شه و محو شه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس