محمد مهدی اسماعیلی

علیرضا قربانی در کنسرت خود صراحتا از وزات ارشاد و شخص وزیر تشکرد کرد و گفت : از همه نهادها و به ویژه وزیر ارشاد که کمک کردند تا در میان شما باشیم تشکر می‌کنم.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - کنسرت علیرضا قربانی قرار بود ۱۴ اسفندماه، در اصفهان برگزار شود و به علت برخی ناهماهنگی‌ها ناگهان لغو شد.

عدم برگزاری کنسرت در اصفهان با حواشی گوناگون می‌توانست استمرار یک اتفاق سریالی باشد و منجر به جنجال‌های سیاسی بعدی شود اما با دخالت مستقیم «محمد مهدی‌اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شد و کنسرت علیرضا قربانی پس از توقفی یک روز روی سن رفت.

ماجرا از جایی آغاز شد که ستاد امربه معروف و نهی منکر بیانیه‌ای را درباره برگزاری این کنسرت منتشر کرد و تلاش‌های این نهاد نشان می‌داد که کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان برگزار نخواهد شد.

در متن این بیانیه آمده است: «وزارت ارشاد به نسبت آنچه که در برخی از استان‌ها اتفاق می‌افتد به دنبال این است که این اتفاق در اصفهان بیفتد اما مردم ارزشی اصفهان معتقد هستند که در این شهر شئونات ارزشی باید رعایت شود؛ باتوجه‌به نظر علمای اصفهان و احتمال مفسده با نوازنده زن، این اجرا بدون نوازنده زن برگزار شود؛ در وزارتخانه ارشاد بعضی اصرار بی‌جایی در این مورد وجود دارند و حاشیه‌سازی‌هایی ایجاد شده است؛ تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز از سوی فرمانداری و شورای تأمین هنوز مجوزی برای این کار صادر نشده است.»

اما چندی قبل این رویداد دوباره تکرار شده بود و مخالفت مسئولان استانی به مانع بزرگی برای برگزاری این خواننده تبدیل شد.

در همان روز ۱۴ اسفند، عدم برگزاری این کنسرت تبدیل به دستاویزی سیاسی بزرگی در رسانه‌های معاند شد اما مهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد ناگهان خبر داد که از ۱۵ اسفند کنسرت این خواننده برگزار خواهد شد.

اهتمام وزیر ارشاد برای حل ‌بحران‌ با شگردی متفاوت/ کنسرت قربانی با هوشمندی به بحرانی سیاسی تبدیل نشد

در اظهارنظری قابل اعتنا، ادبیات تازه‌ای وارد فضای مدیریتی کشور شد. سموعی در بیانی بسیار صریح از مردم شریف و هنر دوست اصفهان عذرخواهی کرد. به کار گیری کلمه عذرخواهی دست کم در ماه‌های اخیر تبدیل به ادبیات گفتمانی کلیه کارکنان وزارت ارشاد شده است و ورود این واژه و تبدیل شدن آن به بخشی از سیاست‌های وزارت ارشاد سبب شد که در یکسال اخیر، این وزارت‌خانه و سکاندار آن جایگاه ویژه ای نزد هنرمندان پیدا کند.

حل این چالش از این جنبه قابل تامل است که روابط عمومی وزارت ارشاد غیر از عذرخواهی رسمی از علاقه‌مندان این خواننده در اصفهان برای رفع موانع برگزاری کنرت، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و مهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه را برای نظارت بر برگزاری مناسب و کامل کنسرت علیرضا قربانی به اصفهان فرستاد.

این اهتمام از سوی وزارت ارشاد و عمل به تعهد صدور مجوز درباره برگزاری کنسرت قربانی از جنبه‌های متفاوت قابل اعتناست.

اهتمام وزیر ارشاد برای حل ‌بحران‌ با شگردی متفاوت/ کنسرت قربانی با هوشمندی به بحرانی سیاسی تبدیل نشد

در چند ماه اخیر سه بار کنسرت علیرضا قربانی در شهر اصفهان لغو شده که آخرین بار آن مربوط به ۱۴ اسفند است.

دلیل لغو کنسرت هم حضور دو نوازنده بانو در گروه کنسرت این خواننده بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم اجرای قانون رسمی کشور و تمکین به مجوز صادر شده این وزارتخانه برای کنسرت، ظهر سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه، مجوز کنسرت علیرضا قربانی در اختیار تهیه‌کننده‌اش قرار داد.

در جریان اجرایی که علیرضا قربانی در سالن «سیتی سنتر» اصفهان به روی صحنه برد، در چند آهنگ ابتدایی، بانوان نوازنده، حضور نداشتند؛ اما از اواسط اجرا، دو زن نوازنده به روی سن آمدند و با تشویق حاضران در سالن، علیرضا قربانی را همراهی کردند.

علیرضا قربانی در واکنش به این حواشی روی سن کنسرت اصفهان واکنش بسیار درخور و جالبی از خود نشان داد و گفت: ما به‌عنوان فرزندان این سرزمین، هنجارهای آن را می‌شناسیم و همیشه با نگاه پر از احترام و حرمت به آن‌ها می‌نگریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را رعایت کنیم. حرمت همه عزیزانی که در شهر حضور دارند و در آن زندگی می‌کنند و یکسری مقدساتی دارند که برای بعضی‌ها کمرنگ‌تر و پررنگ‌تر است را با نگاه پر از مهر می‌بینیم و بنظرم رسید باید بیشتر از اینها به هنرمندان اعتماد بکنیم.

این اظهارنظر هنرمندانه و توام با احترام قربانی، می‌تواند الگویی برای وقوع رخدادهای مشابه باشد. او در ادامه کنسرت خود صراحتا از وزات ارشاد و شخص وزیر تشکر کرد و گفت : از همه نهادها و به ویژه وزیر ارشاد که کمک کردند تا در میان شما باشیم تشکر می‌کنم.

اهتمام وزیر ارشاد برای حل ‌بحران‌ با شگردی متفاوت/ کنسرت قربانی با هوشمندی به بحرانی سیاسی تبدیل نشد

سید محمد هاشمی، قائم مقام وزیر ارشاد در حاشیه اجرای کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نیز به این رخداد واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه دیشب به دلیل یک سری ناهماهنگی‌های اجرایی موفق نشدند این کنسرت را اجرا کنند و احتمالا همان‌طور که خودشان در اجرا اعلام کردند، یک سانس یا یک روز به این اجراها اضافه خواهد شد. باید تشکر کنم از اهتمام همه مسئولان فرهنگی و اجرایی که در وزارت ارشاد و بقیه بخش‌ها کمک کردند که هم حرمت قانون نگه داشته شود و هم تکریم هنر اصیل ایرانی را شاهد باشیم. ما به عنوان متولیان فرهنگی در کنار تکریم ارزش‌های دینی مذهبی و انقلابی وظیفه تکریم هنرمندان را هم باید داشته باشیم.

او در ادامه اشاره کرد: نکته بعدی پاسداشت قانون است؛ وزارت ارشاد به دلیل اینکه متولی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است مجوز ها را صادر می‌کند که در ۹۹ درصد مواقع بدون مشکل پیش می‌رود و گاهی یک ناهماهنگی‌هایی به وجود می‌آید که با همدلی همه دستگاه‌ها مشکل حل می‌شود.

اهتمام وزیر ارشاد برای حل ‌بحران‌ با شگردی متفاوت/ کنسرت قربانی با هوشمندی به بحرانی سیاسی تبدیل نشد

این اهتمام جدی و فعال از چند جنبه قابل بررسی است. علیرضا قربانی از نخستین خوانندگانی بود که پس از رخدادهای تلخ ۱۴۰۱ کنسرت‌های خود را در خرداد ماه امسال برگزار کرد و با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

عملکرد قربانی به عنوان یک حرکت پیشرو قطعا زمینه تاملات او را افزایبش می‌دهد و در این میان وزیر ارشاد و همراهانش که ادبیات عذرخواهی و حل مسائل را در هنرمندان را دستور کار قرارداده‌اند فضای وحدت هنرمندان و نهاد متولی را در آینده تشدید خواهد کرد.

این اهتمام با ادبیاتی مردم پسندانه از سوی وزیر، در حالی مورد بی‌توجهی رسانه‌های قرار می‌گیرد که خط اصلی سیاست‌گذاری رسانه‌ای این است که محمد اسماعیلی با همان دفترچه سیاست‌گذاری روزهای آغازین فعالیتش شناخته شود.

اسماعیلی غیر از مشی منعطف اخیرش، کارنامه‌ای قابل تامل در خلال حوادث سال گذشته از خود به جا نهاد. او در مقام وزیر ارشاد از امنیتی شدن فضای فرهنگ و برخوردهای پرتنش با اغلب هنرمندان در سال ۱۴۰۱ جلوگیری کرد تا فضای فرهنگی زودتر به حالت عادی بازگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    39 4
    اره به ترویج بی........ افتخار کنید
    • US ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      3 0
      تکبیر
    • SE ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      3 0
      بی بند و باری زیرپوستی در حال ترویج است
  • US ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 38
    درود بر شرف وزیر ارشاد چه عجب یه خبر خوب جلوی اقدامات متحجرانه یه عده انجام شد.
    • NL ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 5
      دیگه از این به بعد از مرجع هر شهر باید استعلام جداگانه گرفت برای کنسرت
  • Anten . IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    8 38
    درود به شرفت جناب قربانى! درد و بلات به سر برخى سلبريتى هاى بى شرف و خائن كه انگار هميشه ارث پدرشان را از ملت و مملكت طلبكارند ⁉️‼️
  • تک سوار DE ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    21 4
    کدوم هوشمندی؟ باج و تسلیم که هوش و ذکاوت نمی خواد
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    6 14
    تا وقتی یک ساختار منظم وجود نداشته باشد؛ بارها و بارها در زمان و عصرهای مختلف تکرار خواهد شد.
  • محمد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 49
    اجرای حکم واجب خدا یه چیزه(که حتما باید اجرابشه) تبدیل اون به یک مسئله همرا با حاشیه و آوردن حکم خدا(حجاب وکنسرت و....) با جنجال و مطرح کردنش به عنوان مسئله‌ی اصلی کشور یه چیز دیگست برادران گرامی توی نهاد های مربوطه باید توجه داشته باشند مسئله و اولویت اصلی کشور قوی شدن نظامی واقتصادی کشور در سطح جهان هستش جهانی که به سرعت به سمت آشوب بی نظمی ودرگیری پیش میره و آن شاالله یه نظم عادلانه جایگزین اون میشه وهر نوع تلاش از سمت هرجریانی در داخل کشور برای به حاشیه بردن این اولویت با مسائل دیگه به جزخیانت به کشور خیانت به خون تمام شهیدان کشور از میرزا کوچک گرفته تا سردار باافتخار اسلام حاج قاسم هستش
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      15 0
      چرت نگو. اجرای حکم خدا برای مؤمنین همه چیزه. چیز دیگه‌ای وجود نداره. اگه داشته باشه اون فرد مؤمن نیست. منافقه
    • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      0 21
      هرجا که افراط وتفریح بشه مفسده ای به همراه داره نه شورشور نه بی نمک ...
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    32 4
    خوبه واسه همینا تلاش کنید کنسرت و معین و رامبد و مهران مدیری و فوتبالیستها اومدن بهتون رای دادند مردم هم که مهم نیستند تو گرانی و این وضع دست و پا بزنند.خیلی خوبید
  • RO ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    4 41
    اصفهان با شهرهای دیگه چه تفاوتی دارد ؟
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    31 5
    میموندی چهلم همسرت بشه
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    21 4
    لامصب میموندی چهلم همسرت بشه بعد کنسرت برگزار می کردی!!
  • DE ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    4 24
    گردشگری با اگر و اماهای فقهی و شرعی و اسلامی هرگز احیا نمی شود .
    • تک سوتر DE ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      25 0
      چطور تو هند به گاو احترام می زارن توریست ها ولی نمی تونن توایران به فرهنگ عمومی احترام بزلرن؟ شما چون هرجا رفتی برای کثافت کاری رفتی فکر می کنی بقیه هم برای این دور دنیا می چرخن.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      9 0
      اون گردش‌گری که تو دنبالشی به درک که احیا نمیشه. اصلا زنده نبود که بخواد احیا بشه. برای ما، اصل حرکت به سوی بندگی الله است و بندگی با وجود جامعه ناسالم ممکن نمیشه. برای ما گردش‌گری اسلامی هم کافیه
    • تک تیرانداز DE ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      0 0
      گردشگری فقط با تو رونق می گیره. من فقط گفته تو رو ترجمه درست کردم هم وطن :))
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    33 42
    فقط تتلو.هنرمنده ...قرباني و گروهش مبتذل هستند و نبايد كنسرت برگزار كنند
  • مهران IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    2 60
    بس کن آقا چرا تو هر شهری یه مسئول بی شعور باید خودسری بکنه و به مجوز رسمی وزارتخانه اعتنا نکنه ؟
    • تک سوتر DE ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      20 0
      سوال درست این بود چرا مسولین محلی درک درست تری نسبت به مسولان رده بالا دارن! مسولان رده بالا با پارتی بازی جواز صادر می کنن نه بر اساس معیارهای فرهنگی
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      19 0
      بی‌شعور تویی که قدرت درک اینو نداری که هر انسانی در پیشگاه الله بلندمرتبه بزرگ مسئوله و حکم وزارت‌خونه، نافی وظایف شرعی و انسانی ما نیست. ضمن این که مشارکت عمومی در اداره جامعه با احکام ناقص یک طرفه جور در نمیاد. به شعورت اضافه کن
  • سیدمهدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    8 0
    ما به این نمیگیم هوشمندی شما می گکید شاید یک دست آورد برای کارنامه خالی ابراهیم رئیسی درست کنید ما به این میگیم تف سر بالا
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 0
    ای کاش وزیر محترم کارهم مثل شما پیگیر حقوق کارگران بود نه اینکه دنبال کاهش حقوق وسفره های آنها
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    15 0
    حدود الهی را زیر پا میذاریم اما قرار بود آمریکا رو زیر پا بگذاریم!!
  • ناشناس IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    13 0
    شرطی کردن سیاست ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی کشور به کنش سیاسی کشورهایی که نسبت به ایران سبقه عداوت و دشمنی دارند بسیار خطرناک و فاجعه است
  • بلال خان IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    17 0
    چه تحلیل خنده داری با ریش همه بزرگان و علمای اصفهان خندیدن اونوقت ادبیات محترمانه بکار بردن چقدر جالب باج دادن و ورود وزیر برای قبح شکنی علارقم مخالفت بزرگان و خانواده شهدا کجای جا تقدیر داره واقعا
  • ناشناس IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    6 0
    متاسفانه از اول انقلاب تا الان یک وزیر ارشاد انقلابی وکارامد نداشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس