سه‌شنبه بزرگ؛ جنگ ترامپ برای بازگشت و خداحافظی کاخ سفید با بایدن

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ در آستانه این انتخابات، «سه‌شنبه بزرگ» به یکی از روزهای تعیین‌کننده در این کشور بدل شده است.

به گزارش مشرق، رای‌دهندگان آمریکایی در ۱۵ ایالت و یک قلمرو این کشور، امروز(سه‌شنبه-پنجم مارس) یا همان «سه‌شنبه بزرگ» نامزدهای خود را برای انتخابات تعیین خواهند کرد.

از سه‌شنبه بزرگ چه می‌دانیم؟

این همان روزی است که اکثر ایالت‌های آمریکا انتخابات مقدماتی برگزار می‌کنند. نامزدها در انتخابات مقدماتی در ایالت‌های آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مِین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت، ویرجینیا و همچنین ساموآی آمریکایی که یکی از مناطق خودگردان آمریکا محسوب می‌شود، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در تمام این ۱۵ ایالت برگزار خواهد شد و دموکرات‌ها نیز در تمام این ایالت‌ها به جز آلاسکا شرکت خواهند کرد.

چه تعداد نماینده(دِلیگیت) برای رقابت نامزدها در دسترس است؟

مقامات یا نمایندگان هر حزب که تحت عنوان دلیگیت شناخته می‌شوند، براساس نتیجه هر رقابت، به نامزد برتر تعلق می‌گیرند. تایید نامزدی هر فرد در حزب متبوع، به کسب تعداد مشخصی دلیگیت بستگی دارد و این دلیگیت‌ها در نهایت در روز گردهمایی سیاسی(کنوانسیون حزب)، نامزد مورد نظر را معرفی می‌کنند.

در سه‌شنبه بزرگ، در مجموع نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای دست کم ۸۶۵ و نامزدهای دموکرات‌ برای حداقل یک هزار و ۴۲۰ نماینده رقابت می‌کنند.

ستاد انتخاباتی ترامپ پیش‌بینی کرده است که در این روز دست کم ۷۷۳ نماینده را به اصطلاح در جیب خواهد داشت. او در حال حاضر رای ۲۴۷ نماینده را از آن خود کرده است.

نامزد حزب جمهوری‌خواه برای حضور در انتخابات ماه نوامبر به دست کم یک هزار و ۲۱۵ نماینده نیاز دارد و این عدد جادویی برای حزب دموکرات، یک هزار و ۹۶۸ نماینده است.

سه‌شنبه بزرگ برای ترامپ چه در چنته دارد؟

نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه با برتری قابل توجه دورقمی در نظرسنجی‌ها، امیدوار است تا آخرین رقیبش یعنی نیکی هیلی را از گردونه حذف کند. سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد، به‌رغم ۶ شکست متوالی در ۶ ایالت مقابل ترامپ، همچنان از رقابت کنار نرفته است.

و اما بایدن؛ پیرمرد حواس پرتِ ساکن کاخ سفید

رییس جمهور دموکرات آمریکا تقریبا کسب نامزدی این حزب را در انتخابات ماه نوامبر برای خود قطعی می‌داند. البته ستاد انتخاباتی بایدن در انتخابات مقدماتی میشیگان در ۲۷ فوریه، زخم کاری خورد. در این انتخابات ۱۳ درصد رای‌دهندگان به نشانه اعتراض به سیاست‌های بایدن در قبال رژیم صهیونیستی و طرفداری از این رژیم در جنگ غزه، گزینه «غیرمتعهد» را انتخاب کردند.

سایر رقابت‌های تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز

انتخابات عمومی کارولینای جنوبی نیز در سه‌شنبه بزرگ صحنه نبرد هیجان‌انگیزی است. ترامپ در سال ۲۰۲۰ در این ایالت بایدن را با تنها اندکی بیش از یک واحد درصد، شکست داده بود.

همچنین پس از حکم دیوان عالی آمریکا و لغو حکم دادگاه کلرادو که به حذف نام ترامپ از برگه‌های انتخابات درون‌حزبی این ایالت رای داده بود، حالا صلاحیت رییس جمهور سابق آمریکا برای شرکت در تمام رقابت‌های درون‌حزبی تایید شده؛ مساله‌ای که حساسیت انتخابات مقدماتی در سه‌شنبه بزرگ و همچنین انتخابات نهایی در نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا را دوچندان کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 1
    آمریکا خودشو کشت با این دو رهبر یکی دیوانه یکی وحشی
  • ایرانی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 2
    ترامپ رای نمیاره ،چون یهودیهای آمریکاطرفدارش نیستند ،سرنوشت رای گیری درآمریکارایهودیهاتعیین می کنند.
    • نادر IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      1 1
      رای نمیاره؟! دوره قبل هم سر حماقتش در قضیه واکسن کرونا و کوتاهی اش بود که با واکنش منفی مردم آمریکا مواجه شد وگر نه با رشد 3 و 8 دهم درصدی و به قول خودش اشتغال زا ترین رئیس جمهوری که خداوند برای بشر فرستاده قطعا رای میاورد
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    حالا تو خودتو نکشی همه جا نظر میذاری
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      0 0
      ن ان شاءالله بدخواهاش بمیرن
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر ترامپ روی کار بیاید جنگ داخلی در آمریکا روی خواهد داد کشور آمریکا تجزیه می شود درگیریهای منطقه ای افزایش خواهد یافت
  • یزدان US ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    ترامپ بزرگ باز میگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس