وعده هیلی برای تقویت ناتو با هندوستان، کره، استرالیا و ژاپن!

پایگاه اینترنتی هیل وابسته به کنگره آمریکا تأکید کرد: مقامات آمریکایی از درک این واقعیت که گروه‌های مورد حمایت ایران توازن قدرت را در منطقه تغییر داده‌اند، ناتوانند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هیل در تحلیلی به قلم «فیراس موداد» به تحلیل اظهارات رایان کراکر پرداخته و نوشت: او دیپلمات باتجربه و آگاه است که در خاورمیانه تخصص دارد و به عنوان سفیر آمریکا در لبنان، کویت، سوریه، پاکستان، عراق و افغانستان خدمت کرده. کراکر هفته گذشته در گفت‌وگو با پولیتیکو استدلال کرد که کشورهای عربی مشتاق عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند و نخبگان سیاسی عرب نسبت به فلسطینی‌ها بی‌اعتمادی عمیقی دارند. اما وی نسبت به پویایی قدرت در حال تغییر در خاورمیانه غافل است.

درگیری اسرائیل و فلسطین قبل از هر چیز یک جنگ مذهبی است که در آن رهبران عرب ضعف خود را پذیرفته‌اند و به دنبال عادی‌سازی با اسرائیل هستند. در مقابل، ایرانی‌ها، حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و دیگران رویکرد مذهبی‌تری را انتخاب کرده‌اند. آنها پذیرفته‌اند که ایالات متحده می‌تواند آنها را با حملات هوائی با فناوری پیشرفته تحت ‌تاثیر قرار دهد.

پس از بمباران ۳۴ روزه اسرائیل به لبنان در جنگ ۲۰۰۶، حزب‌الله تضمین کرد که ۲۴ ساعت قبل از شروع آتش‌بس، موشک‌های بیشتری را نسبت به ‌روز گذشته به سمت اسرائیل شلیک کرده است. این موضوع این ایده را تقویت کرد که حملات اسرائیل شکست خورده و بازدارندگی پایدار را ایجاد کرد. در جنگ عربستان و یمن، پس از آنکه سعودی‌ها (با استفاده از جت‌ها، بمب‌ها، آموزش، لجستیک و اطلاعات آمریکا) یمن را به مدت ۷ سال بمباران کردند، حوثی‌ها در سال ۲۰۲۲ به انبارهای ذخیره سوخت عربستان سعودی در جده حمله کردند. این امر به سعودی‌ها نشان داد که نه می‌توانند پیروز شوند و نه مانع از حمله حوثی‌ها به دارایی‌های حیاتی آنها شوند. سپس سعودی‌ها جنگ را رها کردند و با حوثی‌ها آشتی کردند.

در جنگ کنونی اسرائیل و غزه، پس از بیش از ۱۳۰ روز بمباران، حماس و جهاد اسلامی برای سه روز متوالی موشک‌هایی را به سمت عسقلان شلیک کردند و به اسرائیل نشان دادند که در صورت نیاز می‌توانند ۱۳۰ روز دیگر بجنگند. پس از چند موج حملات آمریکا و انگلیس علیه حوثی‌ها، این گروه حملات خود را تشدید کرد و اقدام به غرق کردن یک کشتی انگلیسی کردند. این بیهودگی حملات هوائی قبلی را نشان داد و حملات هوائی بیشتر، با شکست مواجه خواهند شد.

به نظر می‌رسد که کراکر، یک چهره بسیار مورد احترام، از اینکه گروه‌های مورد حمایت ایران توازن قدرت را در منطقه تغییر داده‌اند، بی‌اطلاع است. متحدان عرب آمریکا نظاره‌گر این بوده‌اند که چگونه ایران کانال سوئز را بسته، و چگونه ایالات متحده نتوانسته خطوط قرمز فرضی خود را در مورد امنیت انرژی و آزادی ناوبری به طور مؤثر اجرا کند. کشورهای عربی به برخی نتایج رسیده‌اند: سلاح‌های آمریکایی می‌توانند اولین ضربه قدرتمند را وارد کنند اما ایالات متحده دیگر نمی‌تواند یک ضربه تمام‌کننده وارد کند یا در یک درگیری طولانی پیروز شود.

در مقابل، ایران و متحدانش مرتباً نشان می‌دهند که می‌توانند به جنگ ادامه دهند و ضربات قاطعی وارد کنند. آنها، مانند مردم عرب از نظر مذهبی متعهد به نابودی اسرائیل هستند. به این ترتیب، کمک به اسرائیلی‌ها برای پیروزی با پذیرش پناهندگان فلسطینی، که اعراب می‌دانند اسرائیل هرگز اجازه بازگشت به آنها را نخواهد داد، به نفع رهبران عرب نیست. در عوض، بهترین شرط آنها این است که از نظر لفظی و تجاری در سمت خوب آمریکا بمانند، اما بی ‌سروصدا روابط خود را با ایران و دیگر دشمنان ایالات متحده بهبود بخشند.

به همین دلیل است که سعودی‌ها با وساطت چین با ایران آشتی کردند. توازن قوا که قبلاً کشورهای عربی را مجبور می‌کرد از جنگ با اسرائیل و دشمنی با ایالات متحده اجتناب کنند، تغییر کرده است. اکنون موازنه قوا حکم می‌کند که از دشمنی با ایران و مردم خود اجتناب کنند. به نظر می‌رسد کراکر هیچ یک از اینها را درک نمی‌کند. او مانند سایر اعضای تشکیلات، نتوانست درس‌های دو دهه شکست آمریکا را در منطقه‌ای که در آن تخصص دارد هضم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ع IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 7
    چه می گید چرا دوست دارید جگ باشه ما هم از آمریکا منفوریم ولی ما نمی توانیم به حکام عرب بگیم چه بکنن و چه نکنن
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      1 3
      موافقم
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    4 0
    خوبه خودشون می دونن
  • علیرضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 6
    متاسفانه این حقیقت هست ..حوثی های یمن با کمترین امکانات نظامی متاسفانه تنگه رو بستن وامریکا وسایر کشورها هم هیچکاری نتونستن انجام بدن در حالی که تصور میشد امریکا وسایر کشورها به شدت با این موضوع مقابله کنند..البته سیاست پدر ومادر نداره ..حالا چی پشت این موضوع وسکوت امریکا وسایر کشورها هست وچه نفعی براشون داره هنوز که مشخص نشده.
    • ایرانی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      7 2
      آدمهای نادان کدخداپرستی چون تو هرگز نخواهند فهمید که دوران ابَرقُدقُدی ارباب تمام شده و با این توهمات که لابد آمریکا منفعتی دارد که پیروز نمیشود🤣🤣 سعی در تحمیق مخاطب دارند که البته جز احمقها را متقاعد نخواهد کرد.
  • آراز IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    5 0
    چرا باید آمریکا بتواند کاری انجام دهد؟! کانال سوئز چه ربطی به آمریکای جنایتکار دارد؟!
    • SE ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      0 7
      تو به چیزی فکر نکن فرسوده میشی از دست میری
  • NL ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    6 0
    میخواستن از او سر دنیا بلند نشن بیان این سر دنیا فضولی
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    8 3
    آمریکا داره نفسای آخرشو میکشه
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      2 1
      خدا شفا بده
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      1 0
      احسنت
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه افول اقتصادی و جمعیتی ایران تماشایی شده
    • پرهام IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      0 0
      خطاب به جناب افول افول جمعیتی مردم غرب زده و سگ باز در ایران تماشایی شده ولی خانواده ها مذهبی چارتا چهارتا بچه میارن حالا خودت بشین فکر کن کی ضرر کرده و اینده در دست کیه
  • فردین FR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    این یعنی ناقوس شروع پایان هژمونی آمریکای جهانخوار تروریست بصدا در آمده است. جالب است سیاستمداران نومحافظه کار افراطی آمریکا مثل همین خانم هیلی این مهم را فهمیده اند اما غرب ذلیلان و پاچه خواران وطنی غرب هنوز اندر خم یک کوچه اند ...
  • کیوان IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    آقا یا خانم 12:30 .. چیزی که واضحه، فرسوده آمریکا و دم‌جنبانکانش مانند طیف غربگدای داخلی هستند که به قول هیلی قادر به درک و فهم موضوع به این روشنی نیستند... امان از انجماد فکری و نافهمی !!!
  • رضا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    هیلی تو هم در حد حرفی برو بمیر تا قبر گران نشده یمن بدبختتون کرد من که از انها حمایت می کنم
  • Hamid IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 2
    اخه یمن فعلان براشون سود داره و تسلیحات امریکایی فروش خوبی داره از اختشاش که یمن درست کرده موقش که برسه حمله یمنم تموم میشه
  • عباس صبا IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    3 1
    "متاسفانه این حقیقت هست ..حوثی های یمن با کمترین امکانات نظامی متاسفانه تنگه رو بستن وامریکا وسایر کشورها هم هیچکاری نتونستن انجام بدن در حالی که تصور میشد امریکا وسایر کشورها به شدت با این موضوع مقابله کنند..البته سیاست پدر ومادر نداره ..حالا چی پشت این موضوع وسکوت امریکا وسایر کشورها هست وچه نفعی براشون داره هنوز که مشخص نشده." نظر دهنده ای به نام علیرضه نظر فوق را نوشته است و می توانم بگویم که نمونه یک فرد احمق که فقط از دریچه رسانه های آمریکایی به ایارن و خاورمیانه نگاه می کند. حماقت شاخ و دم ندارد و نمونه آن همین نظر دهنده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس