حزب الله

در چهارماه گذشته، حزب الله لبنان، حملات متعددی را علیه رژیم صهیونیستی ترتیب داده است که جدا از ابعاد نظامی و امنیتی آن، ابعاد دیگری از جمله ابعاد اقتصادی نیز دارد.

سرویس جهان مشرق - همزمان با شروع طوفان الاقصی در سرزمین های اشغالی و نبرد میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در غزه، حزب الله لبنان، به عنوان یک سازمان مقاومت، در حمایت از نبرد فلسطینیان بر علیه رژیم صهیونیستی، دور بی سابقه ای از حملات علیه مواضع رژیم صهیونیستی را پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد.

حملات حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی، تلفات و خسارات سنگینی بر روی دست صهیونیست‌ها گذاشته است. از خسارت های نظامی، امنیتی گرفته تا بی اعتباری سیاسی مقامات صهیونیست در میان شهرک نشینان به منظور تامین امنیت در شمال سرزمین های اشغالی. اما یکی از مهم ترین ابعاد این درگیری های که مهم ترین تنش میان حزب الله و رژیم صهیونیستی پس از جنگ سال ۲۰۰۶ محسوب می شود، ابعاد اقتصادی آن است.

از ۸ اکتبر، حزب الله با شدت فزاینده ای با رژیم صهیونیستی می جنگد. این سازمان نظامی، به مواضع صهیونیست‌ها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی حمله می کند و بنابر اذعان صهیونیست‌ها، اهداف مورد نظر خود را سنجیده انتخاب می کند. به گزارش انجمن صهیونیستی "لابی ۱۷۰۱"، در ماه ژانویه ۲۰۲۴، ۱۰۳ موشک نقطه زن و ۵۲۰ راکت و خمپاره به سمت خاک سرزمین های اشغالی از سوی حزب الله لبنان شلیک شده است. علاوه بر این، حدود ۴۰ مرتبه، حزب الله لبنان تلاش کرده است تا با نیروها و یا پهپادهای نظامی خود به داخل خاک سرزمین های اشغالی نفوذ کند. از زمان شروع جنگ در شمال فلسطین اشغالی، تقریباً ۶۸۰۰۰ نفر از شهرک نشینان اشغالگر خانه های خود را ترک کرده اند.

جنگ اقتصادی حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی/ زیرساخت‌های اسرائیل چگونه منهدم می‌شوند؟
حمله حزب الله به سرزمین های اشغالی

علی رغم اینکه نبرد در غزه توجهات رژیم صهیونیستی را به خود جلب کرده و صهیونیست ها تمرکز خود را بر روی شکست مقاومت فلسطین در غزه گذاشته اند، اما پیامدهای امنیتی درگیری با حزب الله لبنان در شمال سرزمین های اشغالی نیز کم اهمیت نیست. زیرا جدای از حملات به پایگاه‌ها و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی و فراتر از تهدید امنیتی برای شهرک‌های صهیونیستی در مجاور مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، حزب‌الله لبنان در حال جنگ اقتصادی علیه اسرائیل است.

به عنوان مثال، طی درگیری های حزب الله و رژیم صهیونیستی یک موشک ضد تانک به یک مرغداری در مارگالیوت خسارت سنگینی وارد کرد و یک ماه و نیم قبل از آن نیز یک مرغداری در دُوو آسیب دید. در هر دو مورد، خسارت سنگینی به این مرغداری‌ها وارد شد. حزب الله لبنان زیرساخت‌های کشاورزی رژیم صهیونیستی را نیز طی درگیری های اخیر، مورد حمله قرار داده است. به همین جهت در بسیاری از مناطق به دلیل وضعیت امنیتی ناشی از حملات حزب الله لبنان، کشاورزان صهیونیست اجازه حضور ندارند.

اعداد و آمار بیان شده، تصاویر نگران کننده ای برای صهیونیست‌ها ارائه می‌دهد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و اطلاعات کنست رژیم صهیونیستی در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳، ۴۹.۳ درصد از شیر گاو، حدود ۸۰ درصد از شیر گوسفند و حدود ۷۰ درصد از تخم مرغ های خوراکی در حیفا و ناحیه شمالی تولید می شود. علاوه بر این، تولید ۴۵ درصد از محصولات گیاهی و خوراکی و تولید حدود ۶۱ درصد از مرکبات و میوه‌جات در حیفا و مناطق شمالی سرزمین های اشغالی است.

حملات حزب الله به مواضع ارتش ژریم صهیونیستی

این موضوع برای صهیونیست‌ها نه تنها به معنای از دست دادن محصولات کشاورزی خود در سال جاری یا افزایش شدید قیمت‌ها به دلیل کمبود آتی محصولات غذایی از جمله گوشت طیور، تخم مرغ، میوه‌ و سبزیجات است، بلکه همچنین به معنای از دست دادن محصولات کشاورزی برای سال های بعد است، چرا که زیرساخت‌ها در شمال سرزمین های اشغالی آسیب دیده است.

عملیات های مقاومت اسلامی لبنان علیه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی، بحران آوارگی ساکنان این مناطق را ایجاد کرده است که در حال حاضر به شدت گریبان گیر مقامات رژیم صهیونیستی شده است. تاکنون چندین هزار خانواده صهیونیست به دلیل شرایط امنیتی، مجبور به خروج از این مناطق شده اند. به عنوان نمونه، در هفته های اخیر، رسانه صهیونیستی «معاریو» با اشاره به درخواست مطرح شده از سوی شهرک نشینان برای تخلیه و جبران ضرر و زیان ناشی از جنگ در مناطق شمالی، گزارش داد که هفت شهرک واقع در فاصله ۵ تا ۸ کیلومتری از جنوب لبنان که زندگی روزانه آنها به علت حملات حزب الله مختل شده، خواستار تخلیه از این مناطق شده‌اند. شهرک نشینان صهیونیست از فروپاشی امنیتی که از زمان شروع طوفان الاقصی رخ داده است، خشمگین هستند.

حمله حزب الله به سرزمین های اشغالی

آوارگی این خانوارها و هزینه های شدید و سنگین اقتصادی که صرف اسکان موقت آنها در دیگر نقاط سرزمین های اشغالی می شود، فشار سنگینی را بر روی سران رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. در کنار این موضوع، عدم رغبت و تمایل آوارگان برای بازگشت به خانه های خود در مرزهای شمالی به دلیل ترس از حضور نیروهای حزب الله لبنان و همچنین وارد شدن آسیب به شهرک های صهیونیست‌ها در این مناطق، از جمله دیگر مصیبت‌های صهیونیست‌ها برای حل مسئله آوارگان مناطق شمالی سرزمین های اشغالی است، مسئله ای که مؤید آن است که در کنار ابعاد نظامی و امنیتی تنش میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیست، مسئله تبعات اقتصادی و تاثیرات آن، برای صهیونیست ها تا چه حد ناگوار است.

در حالی که صهیونیست‌ها روی حمله به اهداف غیر نظامی و ترور نیروهای حزب الله در جنوب لبنان تمرکز دارند، حزب الله لبنان، به غیر از ضربات امنیتی و نظامی، در حال وارد کردن خسارات اقتصادی اساسی به پیکره رژیم صهیونیستی است. باوجود آنکه ضربات امنیتی و نظامی حزب الله لبنان برای صهیونیست‌ها شدیدا دردناک و سخت است، پیامدهای اقتصادی ناشی از این تنش‌ها برای صهیونیست‌ها دردناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 4
    دانش قدرت است این را نه با تحکم ولی به نرمی به بچه هامون یاد بدیم چون دارتد برخلافش را جامیاندازند در ایران مسلما معلومه جرا یک کار روانشناسی هم می کنند که می گتد محدودیتهاتو بنویس بدونید تا جای ممکن دانشن قدرت است در بین بچه های دین مدار نگه دارید
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 5
    باید برنامه برای قوی کردن مردمون داشته باشیم
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    1 4
    بله یهودی هو نفود دارند و بهایی هد اسمشون هم موسی ....نزاد هستش
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 3
    دلم برای اول انقلاب اسلامی تنگ میشه
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 4
    رصا پهلوی ادم خل بامزه ای میتونست شاه بخش سکولار جامعه باشه چارلزم همینه شاید این یکم ادم تر ولی بخش مدهبی جامعه نمی پدیرفتش هیچ وقت به کسی نگو جدیدا هر چی اینجا میگم میره بیرون شاید یکروزی یک خلی مثل اینو باید بگزارید سر کار اما خودتون همه چیز را دست بگیرید منطور مسلمانان متشرع هست شاید ساواکم این کار را کرد نه ....
  • سلام IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 4
    باید از موشک‌های تخریب کننده که به چشم بیاد استفاده کرد. دشمن با یک موشک ،یک محله را ویران می کند، این عملیات آثار وحشتناکی درپی دارد ، مردم را به وحشت می اندازد. خودم شخصا، ازعمل کرد کم جون موشکهای مقاومت ،متاسف هستم. شنیده شدن آژیر خطر ویا صدای انفجار تنها کافی نیست.باید قدرت تخریبیش زیادومرعوب کننده باشند.
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    2 4
    ترکیه , اردن , عربستان , امارات و مصر مثل کوه پشت اسرائیل ایستادن سوخت , کالاهای مورد نیاز و حتی مسیرهای جدید ترانزیت از سوی این 5 کشور اسلامی به قوت و به شدت برای اسرائیل تامین می شود ! این کشورها حتی خاک خود و فضای آسمان خود را هم در اختیار تل آویو گذاشتن حزب الله ضربه ایی هم به اسرائیل بزنه این 5 کشور اسلامی , جاشو می بوسن تا خوب خوب شه !
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    3 3
    این عاقلانه هست که زیرساختهای حیاتی اسراییل مورد هدف قرار بگیره
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 0
    باید صنایع مادر مثل پتروشیمی ها - پالایشگاهها - نیروگاه های برق - مخازن انرژی - صنایع گران قیمت ، باند فرودگاه ها ، اسکله ها و بار اندازهای بزرگ را هدف قرار داد
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    1 0
    وقتی مسیله تعهد هست و تخصص باید هر دو باشه و نه یکی تخصص هیچ وقت نمی تونه جای کعهد اعتقادی و سیاسی را بگیرد همون طور که تعخد بی تخصص هم نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس