الجزیره: حدود ۱۳ درصد از رقبای انتخابات پارلمانی ایران زن هستند

یک رسانه قطری در گزارشی به بررسی انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، همچنین مشارکت مقام معظم رهبری ایران در این انتخابات پرداخت.

به گزارش مشرق، یک رسانه قطری با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری نوشت: رای دهندگان در ایران پای صندوق‌های رای می‌روند تا نمایندگان خود در قوه مقننه کشور را انتخاب کنند. بیش از ۱۵ هزار نامزد بردی کسب ۲۹۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی به رقابت می‌پردازند.

شبکه الجزیره در این باره گزارش داد: ایرانی‌ها همچنین قرار است اعضای مجلس خبرگان رهبری را نیز انتخاب کنند که نهادی مهم با وظیفه انتخاب رهبر ایران است.

حدود ۱۳ درصد از رقبای انتخاباتی زن هستند.

دوره نمایندگان چهار ساله است و اقلیت‌های مذهبی ایران نیز از پنج کرسی در مجلس برخوردار هستند.

رای‌گیری در شعب اخذ رای ۸ صبح امروز(جمعه) به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت ۱۸ امروز ادامه دارد اما ممکن است زمان‌ رای‌گیری تمدید شود.

حدود ۶۱ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران واجد شرایط رای دادن هستند.

حدوو ۵۹ هزار شعب اخذ رای در سراسر ایران وجود دارد که بیشتر در مدارس و مساجد برپا شده‌اند و از هزار و ۷۰۰ دستگاه الکترونیکی اخذ رای نیز استفاده شده است.

به گفته وزارت کشور ایران، حدود ۲۵۰ هزار نیروی امنیتی و انتظامی به سراسر کشور اعزام شده‌اند تا بر برگزاری بدون اخلال روند انتخابات نظارت کنند.

الجزیره همچنین با مورد توجه قرار دادن حضور امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران پای صندوق‌های رای، نوشت: مقام معظم رهبری ایران در جمع خبرنگاران رای خود را در تهران به صندوق انداخت.

رهبر ایران از ملت ایران خواستند هر چه زودتر رای بدهنده و بیان کردند هم دوستان و هم دشمنان ایران نظاره‌گر مشارکت هستند.

رهبر انقلاب اسلامی ایران پای صندوق‌های رای با بیان این موضوع تاکید کردند: به این موضوع توجه داشته باشید، دوستان را خوشحال و بدخواهان را ناامید کنید.
بازتاب بیانات امروز مقام معظم رهبری پس از انداختن رایشان در اولین دقایق فرایند رای‌گیری، در ۲ توصیه خود فرمودند: به مردم عزیزمان توصیه می‌کنم که قرآن به ما فرمود در کارهای نیک مسابقه بگذارید و بر دیگران پیشی بگیرید. من در گذشته هم گفتم و امروز تاکید می‌کنم هر چه زودتر از فرصت استفاده کرده و در اولین ساعات ممکن رای بدهید.
ایشان افزودند: توصیه دوم من این است که در هر حوزه‌ای به تعداد لازم برای آن حوزه رای بدهید و به تعداد کمتر رای ندهید. مثلا در تهران برای خبرگان ۱۶ نفر احتیاج است، پس به ۱۶ نفر رای بدهید و به کمتر از ۱۶ نفر رای ندهید یا برای مجلس در تهران به ۳۰ نفر رای بدهید و به کمتر رای ندهید. این توصیه موکد من است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه عنوان کردند: ملت عزیزمان بدانند که امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی به ایران و به شماست و می‌خواهند ببینند چه می‌کنید و نتیجه انتخابات چه می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بیان کردند: هم دوستان ما و علاقمندان به ملت ایران و هم بدخواهان از همه طرف چشمشان مترصد مسائل کشور ما و ملت عزیز ما است. به این توجه کنید که دوستان را خوشحال و بدخواهان را ناامید کنید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس