کد خبر 1579054
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
ایران آمریکا

تحلیلگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد آمریکا باید این ایده که حکومت ایران سقوط می‌کند را کنار بگذارد. فرید زکریا همچنین سوابق رفتاری آمریکا را علت تنفر ایران از آمریکا توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: او در تحلیلی که از سوی سی‏‌ان‏‌ان منتشر شده، به این پرسش پرداخت که چرا ایران از آمریکا متنفر است. زکریا می‌نویسد: هفت اکتبر، دنیا را تغییر داد. حمله غافلگیرانه حماس در اسرائیل با یک جنگ تلافی‏‌جویانه گسترده و مرگبار در غزه همراه شد. ایالات متحده یک بازیگر اصلی امنیتی در خاورمیانه، با متحدان و دشمنان خود در منطقه، اکنون یک هدف در مقابل خود دارد؛ طی یک حمله پهپادی توسط یک گروه شبه نظامی عراقی، در ماه ژانویه به یک پایگاه آمریکایی در اردن، سه سرباز آمریکایی کشته شدند که آمریکا را به انجام موجی از حملات تلافی‌جویانه علیه نیروهای تحت حمایت ایران در سراسر منطقه سوق داد.

واشنگتن همچنین درگیر جــدال با حوثی‌های یمن است که با ایجاد اختلال در کشتیرانی جهانی از طریق یک نقطه ترانزیت کلیدی برای کشتی‌های باری در دریای سرخ، قدرت دریایی ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیده است. در نتیجه ترس از یک جنگ بزرگ‌تر در خاورمیانه افزایش یافته است. ایران و به ویژه روابط خصمانه‌اش با آمریکا، به طور قاطع در مرکز قرار دارد. چرا این‌طور است؟ چه چیزی باعث ایجاد تنش بین واشنگتن و تهران شده که اکنون در یکی از پرتنش‌ترین درگیری‌های جهان این مسئله بسیار پررنگ شده است؟ داستان پیچیده‌تر از آن است، همان‌طور که من در گزارش ویژه CNN خود با عنوان «چرا ایران از آمریکا متنفر است» اشاره کردم، همین کافی است که بگوییم رابطه آمریکا با ایران بیش از چهار دهه است که خصمانه و تقابلی بوده است.

مهم نیست که در جهان چه اتفاقی می‌افتد- سقوط کمونیسم، ظهور و سقوط جهادیسم- به نظر می‌رسد این رابطه به نحوی ثابت بماند. چرا؟ و آیا هرگز ممکن است تغییر کند؟ پاسخ پیچیده است، اما عناصر اصلی آن برای بسیاری شناخته شده است. در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده و بریتانیا برای حمایت از سرنگونی نخست‌وزیر منتخب دموکراتیک ایران و بالا بردن شاه، پسر حاکم سابق ایران، تبانی کردند. در سال ۱۹۷۹ با وقوع انقلاب اسلامی، شاه سرنگون شد و فرار کرد.

ایالات متحده، شاه را برای درمان سرطان پذیرفت و خشم بسیاری از منتقدان او را در ایران برانگیخت. سپس بحث تسخیر سفارت آمریکا در ایران رخ داد. در سال ۱۹۸۰، رئیس‌جمهور جیمی کارتر دستور عملیاتی را برای نجات آن‌ها داد که با شکست مواجه شد. ایالات متحده بعداً از عراق با اطلاعات حیاتی در جنگ طولانی و خشونت‌آمیز خود با ایران حمایت کرد. دشمنی متقابل بین واشنگتن و تهران ادامه خواهد یافت.

دو ایده وجود دارد که اغلب زیربنای استراتژی آمریکاست که باید از بین برود؛ اول اینکه حکومت ایران سقوط خواهد کرد و ناگهان به یک متحد طرفدار آمریکا تبدیل خواهد شد، همان‌طور که در زمان شاه بود. پیش فرض کردن چنین استراتژی، مسیر درستی برای آینده نیست. علاوه‌بر این، ارزش دارد به تجربیات اخیر آمریکا در مورد تغییر رژیم- در عراق، افغانستان، لیبی و فراتر از آن- توجه کنیم تا متوجه شویم که حتی پس از پایان یک رژیم، اوضاع همیشه به طور پیوسته بهبود نمی‌یابد. در واقع، به روابط واشنگتن با مسکو بیش از سه دهه پس از فروپاشی نظام شوروی نگاه کنید. آن‌طور که خیلی‌ها آرزو داشتند نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ایده دوم این است که آمریکا و دولت فعلی ایران می‌توانند با هم دوست باشند. حقیقت این است که ایران کشوری بسیار مغرور و ملی گراست که عمیقاً با احساس عظمت تاریخی خود آغشته شده است. به یاد بیاورید امپراتوری‌ای که پیش ‌روی ایران مدرن بود و یکی از معدود نیروهایی بود که در نبرد با امپراتوری روم قدرت خود را حفظ کرد. در مقاطع مختلف، ایرانیان باستان بر بسیاری از مناطق کنونی جهان عرب حکومت می‌کردند. ایران با وجود نابسامانی و فقر کنونی وارث یکی از تمدن‌های بزرگ جهان است که به معنای غرور است. علاوه‌بر این، انقلاب اسلامی در DNA خود ضدآمریکایی است. سیاستمدارانی که ایران را اداره می‌کنند یک ایدئولوژی دارند که در لایه‌های حکومت نفوذ کرده و این ایدئولوژی به همان اندازه که به اهمیت دین مربوط می‌شود، به اهمیت مقاومت در برابر آمریکا نیز ارتباط دارد.

پس از ۱۱ سپتامبر، ایران گام‌های مهمی برای همکاری با ایالات متحده در افغانستان برای کمک به تشکیل دولت جدید برداشت. اما زمانی که پرزیدنت جورج دبلیو بوش آن‌ها را بخشی از «محور شرارت» نامید، این همکاری‌ها از بین رفت. مهم‌ترین تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود که هر دو از ایجاد یک رابطه جدید صحبت کردند. این یک رابطه دوستانه نبود. همان‌طور که ظریف، وزیر خارجه ایران به من گفت، توافق هسته‌ای ایران نه بر اساس اعتماد، بلکه بر اساس بی‌اعتمادی بود. هر یک از طرفین به دقت از منافع خود در آن سند محافظت کردند. اما امکان یک رابطه کاری را ایجاد کرد و ایران به آن توافق پایبند بود و از برنامه تسلیحات هسته‌ای بیش از چند دهه دور شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافق و آن فرصت را از بین برد و سپس در ایران نیروهای مخالف توافق و هر نوع نزدیکی با واشنگتن به قدرت رسیدند. آیا واشنگتن و تهران می‌توانند دوباره دلیل مشترک برای همکاری پیدا کنند؟ بعید به نظر می‌رسد. مسیری که هر دو کشور در آن قرار دارند مسیری است که هر دو در آن راحت هستند، به‌رغم این واقعیت که پر از تنش و سوءتفاهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    مسیری که هردو درآن راحتن؟!! انها که راحتن اما بابای مردم دراومده!
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      26 4
      اتفاقأ اونها راحت نیستن وگرنه اینقدر جفتک نمینداختن!! ما هم ترجیح میدیم به جای اینکه دور و بر خونه مون پر کاباره و...... خونه و انجمن همجنس بازان و.... اینا باشه و زن و بچه هامون در خطر باشن یه وعده غذا کمتر بخوریم! شما رو نمیدونم، شاید اون وضع رو بیشتر دوست داری!!
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      17 2
      توی ملعون با این جنایتی که آمریکا در غزه همین امروز داره مرتکب میشه زر زر آمریکا رو میکنی؟!!!! انتهای پست بودن و بی وجود بودن امثال تو رو میرسونه که دینتونم انسانیت هست! بابای مردم در اومده چون با آمریکای وحشی بی بته جنایتکاری که سر زیرلنگ مصدق کرد و هزاران هزار جنایت در همین ایران انجام داد هم پیمان نشدیم؟! بعد امثال تو میگن کورروش!؟!؟!؟! جمع کن غرب پرست عوضی بی غیرت، حرف از ایرانم میزنی؟! امثال تو، توی تک تک سلولهاتون خودپرستی هست، شرافتی شما ندارید، جنایت امروز کل غرب در غزه رو میبینی و بخاطر خود پرستی خودت، وجودت رو به منتها الیه حیوانیت و بی شرفی رسوندی! اینکه آمریکا همه چیز رو گل و بلبل میکنه برای قبل از جنایت علنی اربابتون توی غزه بود و این حادثه غزه نهایت جانور بودن امثال تو رو هم ثابت میکنه که دینتون انسانیت هست! زن و بچه ای که در سرزمین خودشون هستن رو قتل عام میکنن و به اونها میگن تروریست! بعد همین آمریکاتون میگه حقوق بشر؟! انسانیت؟! شماها هم بلغورش می کنید! غزه، شرافت نداشته شماها رو برای همه ملت های آزادی خواه رو کرده، یه مشت وحشی بربر بی بته، ایران رو پای خودش می ایسته و نسل های بعد سربلندی و عزت مردمان این سرزمین و خوار و ذلیل شدن ارباب های غربی و آمریکای شما غرب پرست های وحشی رو هم خواهند دید ان شاء الله
    • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      5 4
      اتفاقاً مردم ایران هم خیلی راحت هستن.....
    • حقگو IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      14 1
      مردم سودان ، سوریه ، افغانستان ، لیبی ، یمن و... از نسخه هایی که آمریکایی ها برای آنها نوشتند و عربستان و امارات و... برای انها اجرا کردند راحت شدند ؟ سودان چند پاره شد ؟ سوریه در اشغال کیست ؟ به اقرار ترامپ داعش در سوریه و عراق مورد حمایت که بود ؟ چرا امریکایی ها و صهیونیست ها ، کردستان عراق را میخواهند از عراق جدا کنند ؟ آیا می دانید آمریکایی ها نقشه تجزیه ترکیه را دارند ؟ مگر ترکیه متحد آمریکا نیست ؟ مگر آمریکا و انگلیس اعتراف نکردند هیچ سلاح شیمیایی در عراق پیدا نکردند و علت جنگ با عراق دروغ بوده است ؟ چرا هیچ دادگاهی آمریکا و انگلیس و متحدانش را محاکمه نکرد ؟ چرا کشورهایی که به بهانه دروغ یا اشتباه به عراق حمله کردند خسارت اشتباهات خود را به مردم عراق ندادند ؟ بلکه هزینه های حمله را هم از مردم عراق گرفتند
    • سعید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      3 1
      شما هم درست گفتید ایشان هم درست گفتند چون ایران اگه به همین روش پیش بره دیگه آمریکا نمیتونه زیر توافقی بزنه و سر ایران کلاه بگذارد چون هیچ توافقی وجود ندارد و آمریکا هم نیاز به برنامه ریزی جدیدی ندارد و به همین روش پیش می رود و برایش آسان تر هست و مردم هم با تورم روبرو هستند مگر اینکه دولت تصمیم درستی در مهار تورم بگیرد
    • حقگو IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 0
      پیشنهاد می کنم مجری سی ان ان و مدیران رسانه ای آمریکا و انگلیس و فرانسه را به ایران دعوت کنید و با انها مناظره و مباحثه کنید . باید وجدان این انسان ها را آگاه کرد تا خودشان مسئولین آمریکایی و اروپایی را به چالش بکشند . متاسفانه هیچ وزارت خانه ای در فکر دفاع فرهنگی در خارج از کشور نیست و برای اینکارها هزینه نمی کنند . کافی است دهها مقاله از مدعوین را بخوانیم و بگوییم شما در اینجا و اینجا چنین نظری داشتتید و با این اوصاف فکر می کنید درست نوشته اید ؟ شاید در ابتدا این فکر سخت یا نشدنی باشد ولی اگر درست برنامه ریزی کنیم تاثیر گذار خواهد بود
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 0
      با جمعیتی طرف هستی که گوش و چشم بسته اند، و صدا را با انواع سکوها بلند میگویند... حاکمیت فعلی در بحث اقتصادی بی نهایت ضعیفه. شما از کاباره و فحشا میگید. همش بخوره تو سرت؛ کی فحشا میخواد احمق!
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    25 3
    ما ایرانیها هنوز انتقام از آمریکا نگرفتیم
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 0
      به زودی زود محقق خواهد شد
  • مهدی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    ایرانیان هم ارآمریکا هم ازروسهای متجاوزمتنفرند!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    9 1
    مشرق جان ممنون، خیلی عالی بود.🙏 البته هرگز نباید فراموش کنیم که یانکی جماعت دهنشو باز کنه ازش فقط دروغ درمیاد و لا غیر و وقتی میخوای با یانکی جماعت مذاکره ای چیزی بکنی همیشه باید انگشتت روی ماشه باشه!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    7 1
    احسنت ، من نه خیلی مذهبی هستم نه کمونیست نه چیز دیگه، فقط به خاطر اینکه این یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش 45 ساله کشور و مردم مارو تحریم کردن، جنگ راه انداختن جوونهای مارو کشتن ، ترور کردن، داروهای بیماران پروانه ای و سرطانی رو جلوشو گرفتن و.... میخوام سر به تنشون نباشه!! هر چی که اینا و مزدوراشون بگن برعکس عمل میکنم! بنابراین طرفدار پیروزی روسیه هستم، رأی خواهم داد، کالاهای اسرائیلی رو تحریم خواهم کرد و..... و اینا هم هیچ ربطی به اسلام و مسلمین نداره!!
    • DE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      اصلا کمونیست نیستی تو
  • H IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 4
    تنهاراه که امریکا دارد مذاکره توسط کشور ثالث مثل چین عمان یا قطر است مسایل را باید با مذاکره حل کرد حتی با اسراییل اخر جنگ غزه چی شد مذاکره
  • H IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 2
    تنهاراه که امریکا دارد مذاکره توسط کشور ثالث مثل چین عمان یا قطر است مسایل را باید با مذاکره حل کرد حتی با اسراییل اخر جنگ غزه چی شد مذاکره
  • سرباز IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    10 0
    مشکل ما با آمریکا این است که آنهامستکبرند. فرعونی فکر و عمل میکنند. الله خداوند هستی است. واین شیاطین پشت قدرت نظامی برای دنیا نظم جهانی تعریف میکنند. اینها به مرگ فرعونی سرنگون خواهند شد و ایران اسلامی با تکیه بر قدرت خداوند به پیش خواهد رفت
  • LU ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    5 0
    سوال اصلی اینجاست: ما چرا هنوز در NPT هستیم؟ ما می خواهیم چی رو ثابت کنیم؟! دقیقا چه سودی برای ما داره؟
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 0
    خیلی حرفه، اینهمه دشمنی های مداوم و پی در پی و تحمیل هشت سال جنگ ناجوانمردانه و تحریم و کشتن مردم بیگناه ما و...،فقط به این خاطر که ایران گفت نمی‌خواد پهلوی خائن نامرد نفوذی دشمن، رییس جمهورش باشه ! واقعا باید تاریخ یکبار برای همیشه قضاوت کنه که گناه ایران براستی چه بود که سر انتخاب نکردن افکار ضد دین پوچ گرا و انتخاب حکومت الهی، بایستی اینهمه ظلم و افترا و دشمنی و تحریم های مداوم و ... رو تحمل بکنه
  • حسینی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    7 0
    چرا حکومت و اندیشکده های امریکایی علت تنفر تاریخی ایرانیان از امریکا را بررسی نمیکنند ایا علتی به جز خود خواهی امریکایی ها که سالها بر ایران حاکم بودند والان ناراحت ان روز ها هستند نیست
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 0
    همانا کسانیکه به خداوند متعال ایمان آوردند و سپس بر این عقیده (نورانی و زیبای توحید و خدا پرستی )همچنان استقامت ورزیدند، فرشتگان رحمت خداوند پیوسته بر آنها نازل میشوند، که هرگز نترسید و غم مخورید و شمارا بشارت باد به بهشت برین جاودانه ای که به پرهیزکاران وعده داده اند.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    6 0
    وبگید که با حاج قاسم چه کردید فقط چونکه حاج قاسم با داعش! (و نه آمریکا!) ، مبارزه میکرد! ....
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    7 0
    آمریکا شروشیطان بزرگ وظالم فرعونی نعاصراست وهرگز باایران مستقل وقدرتمند دوست نمی‌شود او یک ای آن وابسته ضعیف نوکر میخواد واین محال است هرگز ظالم ومعلوم دوست نمی‌شوند افول ظلم آمریکا قطعی است
  • ایثارگر IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    5 1
    در ذات سرشت دولت مردان آمریکایها خیانت و منافق صفت نهفته است دولت آمریکا یک دوست خوب و مورد اعتماد نیستند ایران دردوران محمدرضا پهلوی تجربه کرده است مگه در خاورمیانه مثل شاه ایران پیدا میشد که همه کاره اش آمریکا بود آمریکا چگونه به دوستان خویش خیانت کرده است و آمریکا از پشت خنجرنان است. کشوری که با آمریکا ارتباط ندارند سرشان سلامت بسر می برد. در هرکجای دنیا تروریست و کشت وکشتار و چالش هست بوی آمریکا در آنجا می آید. آمریکا و دولت آمریکا مورد اعتماد نیستند.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    راز بقا دولتها راحتی زندگی ملتهاشونه حالا کی راحت زندگی میکنه نظرات فرق میکنه
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    خبری و مصاحبه و حرف و حدیثی منتشر میشه و عده ای میخونند و نظرشون رو منطبق با سطح سواد و استنباط و عقیده و موقعیتشون ابراز میکنند که بیشتر از روی تعصبات و احساساتمونه ولی اگر تاریخ رو مرور کنیم خیلی از مسائل روشن خواهد شد... کشوری مثل ما و مردمانش هیچوقت به چیزهایی که در رویا دارند و مدعیش هستند دست نخواهند یافت، یعنی نخواهند گذاشت، حتی آمریکا هم بازیچه ست.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 0
    ایران یکی از بنیان گذاران تمدن بشری و وارث بزرگترین امپراطوری تجریه شده تاریخ بشر بوده.امپراطوری ای که امپراطوری روم در مقابلش یک شوخی بود.ایران امروز فقیر نیست بلکه قرن ها استعمار و دخالت خارجی در دوره قاجاریه و پهلوی باعث شد ایران عقب بماند و اکنون هم تحت تحریم های سنگین آمریکاست.ایران فقیر نیست بلکه تحدیم های شدید و فلج کننده آمریکا باعث شده ایران که به اقتصاد نفتی وابسته بود در تنگنا قرار بگیرد.از طرفی ایران کشوری مغرور نیست بلگه به دنبال یافتن جایگاه خود است.ایران کشوری نیست که ژاندارم آمریکا در منطقه باشد ایران نوکر و مستعمره کسی نیست ایران در تاریخ بارها ابرقدرت یکه تاز جهان بوده.ما بزرگترین امپراطوری تجربه شده تاریخ رو داشتیم.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 0
    بعد از ترور قهرمان ملی ایران شهید سلیمانی توسط وحوش آمریکایی ، تنفر ما از شیاطین آمریکایی بیشتر شد.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 0
    اعتماد به غرب خائن و عهد شکن از اول اشتباه بود.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    1 0
    آمریکا توهم زده سازمان ملل شده و همه جا سگهای ولگرد نظامیش پخش شدن ، اما حقیقت اینه که فقط سازمان ملل در آمریکاست!
  • ایرانی US ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    عجب پس ایران با دلار های نفتی ایشان را هم خرید. لامذهب این دلارهای مفت هر کسی را به زیر می کشد.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    مرده شو. آمریکا منشی بره الهی اونا نابودبشن که ماراحت شیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس