کد خبر 1578674
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی را با عنوان چرخش ترکیه به شرق که برگرفته از یادداشت سونر کاگاپتای، مدیر ترکیه‌تبار «برنامه ترکیه» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» است منتشر کرد:

سونر کاگاپتای، مدیر ترکیه‌تبار «برنامه ترکیه» در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» طی یادداشتی در «فارن‌افرز» به ارزیابی سیاست خارجی اردوغان پرداخته است.

نویسنده بیان داشته که سیاست خارجی ترکیه نسبت به روسیه، چندان برای بایدن نامطلوب قلمداد شد که هنوز اردوغان را به کاخ سفید دعوت نکرده، ولی «تحکیم صفوف ناتو» آن‌قدر اهمیت داشت که بر نارضایتی از ترکیه فائق آمد تا قرارداد فروش جنگنده‌های F16 به آنکارا را در ازای موافقت ترکیه با پذیرش سوئد در ناتو، منعقد کند.

اما به نظر نویسنده، این امر «جهت‌گیری ژئوپلتیک ترکیه» را تغییر نمی‌دهد. زیرا برخلاف آتاتورک که اهل استان‌های اروپایی‌نشین عثمانی در بالکان بود، اردوغان اهل آناتولی است که «وابستگی عاطفی و سیاسی کمتری به غرب» داشته و با فرهنگ سیاسی سکولار نخبگان پیشین ترکیه، فاصله دارند.

بنابراین ترکیه‌ی امروز، خود را نه در بلوک غرب بلکه «یک قدرت ترکیبی بین خاورمیانه، اوراسیا و اروپا» می‌بیند. زیرا حاکمان امروز ترکیه، اروپا را مقصر شکست عثمانی در جنگ بالکان و سپس فروپاشی عثمانی می‌دانند.

طبق این یادداشت، نخبگان امروز جریان حاکم اسلام‌گرا، فرزندان مسلمانان ترک‌تبار و اروپایی‌تباری هستند که به دلیل «آزار و شکنجه» در کشورهای حوزه بالکان پس از فروپاشی عثمانی، به آناتولی مهاجرت کردند. پس از اینکه مسلمانان رانده‌شده از روسیه نیز به آنها پیوستند، بلوکی قوی از جامعه مسلمان ترکیه تشکیل شد.

برخلاف کمالیست‌ها که عموماً متولد بالکان یا فرزندان مهاجران اروپایی در ترکیه بوده و «خود را اروپایی محسوب می‌کنند» و توانستند ترکیه را به عضویت ناتو، شورای اروپا و سازمان همکاری اقتصادی، ملحق کنند، اسلام‌گرایان آناتولی؛ هویتی ملی و ترک‌تبار برای ترکیه قائل بوده و تعلق خاطری به عضویت در اتحادیه اروپا ندارند.

نویسنده بیان داشته که رهبران ترکیه نمی‌توانستند شروط بروکسل برای رفع مناقشه قبرس را که عملاً به معنای جدایی این محدوده از ترکیه بوده، بپذیرند و به همین دلیل مذاکرات با شکست مواجه شد. علاوه بر اینکه آلمان و فرانسه نیز تمایلی به عضویت یک کشور مسلمان در اتحادیه اروپا نداشته‌اند.

اردوغان پس از استقرار متوجه شد که «ترکیه خانه‌ای در اروپا ندارد». به همین دلیل با همراهی نخبگان تجاری و رهبران سیاسی برآمده از آناتولی که بعدها عمده مدیران سیاسی، رسانه‌ای و حتی قضایی ترکیه را تشکیل دادند ترجیح داد «تعهد خود را به سکولاریسم کمالیستی کنار بگذارد، روابط اقتصادی با روسیه را حفظ کند و ردپای سیاسی خود را در جنوب جهانی افزایش دهد».

تقابل روسیه و ترکیه با اروپا، سبب شده علی‌رغم رقابت در سوریه، لیبی و قفقاز، بتوانند فرآیند تقسیم حوزه نفوذ در این مناطق را مدیریت کنند.

طبق این یادداشت، در نگرش اردوغان که دوست دارد ترکیه به مثابه «مرکز امور» دیده شود، آنکارا «هویت‌های متعددی دارد که هیچ‌یک را به نفع دیگری کنار نمی‌گذارد. اگر خاورمیانه‌ای است، پس تنها دولت خاورمیانه است که در ساحل دریای سیاه است. و اگر اروپایی است، پس تنها کشور اروپایی است که با ایران هم‌مرز است. و اگر یک اوراسیایی است، تنها قدرتی است که به ناتو تعلق دارد».

برآمدن نخبگان آناتولی، محصول تغییر ترکیب جمعیتی ترکیه در دهه‌های گذشته و کاهش نفوذ اجتماعی نخبگان سکولار بر جامعه ترکیه است. اردوغان نه عامل این تغییر، بلکه نشانه آن است. شکاف نسلی ترکیه بین سکولاریسم و اسلام‌گرایی در آینده می‌تواند بار دیگر کفه قدرت را تغییر دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    24 3
    ترکیه همیشه به سمتی سرمیچرخونه که علفش تازه تر باشه!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      14 2
      همه کاره و هیچ کاره! یا همه فن حریف و بی هنر!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      8 0
      آفتاب پرست پیش ترکیه و خردوغان لُنگ می اندازه
    • رضا IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      3 0
      هرجا که علفش بیشتر و بهتر باشه
  • رضا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    20 3
    ترکیه عضو ناتو هست و حکومتش دست نشانده امریکا است. نوکر غربی هاست و هیچ اختیاری از خودش ندارد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    18 1
    سرشو در هر آخوری میچرخونه
  • مجتبی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    14 3
    بیشترین ضربه ایران از اردوغان و سیاست اخوانی ترکیه بود از حمایت داعش تا کمک انسانی نظامی اطلاعاتی و لجستیکی و تکفیری در سوریه و عراق قبرس و .... اسلام که ترکیه در حال معرفی ان است اسلام تزویر معاویه با چاشی خلیفه گری است . اصولا چرخش از غرب نیست بلکه استفاده از اهرم و کارت اسلام برای چانه زنی و امتیاز گیری در قضیه فلسطین خیلیها رسوا شدند و مهمترین رسوا شده همین اردوغان ترکیه بود
  • US ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    7 15
    یاشاسین ترکیه
    • موسوی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      5 3
      یاشاسین به فرهنگ و ملت ترکیه نه به اردوغان و دولت ه خون خوار و از مؤسسان داعش دلال صفت تبهکار جانی طمعکار یکی به نعل یکی به میخ میخوان رئیس تمام ترک ها باشن از مغولستان گرفته تا بالکان همزمان رئیس مسلمانان و گردن کلفت ه اروپا و سهم خواهی در همه جا از قطب جنوب گرفته تا مدیترانه و لیبی تا استپ های مغولستان، حد و مرزی نداره طمع و چشم داشت های این جماعت. اگه هر کس ادعای ارث و میراث گذشته بکنه که کل اروپا سهم ه ایتالیاست مغولستانی ها هم به واسطه چنگیزخان نصف دنیا را باید مطالبه کنن و ..
    • به کاربر 10:34 IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      6 1
      فرهنگ و ملت ترکیه هم تحفه ای نیستند .نگاهی به انتخابها افراط و تفریطی انها بینداز حمایت از داعش .همراهی با ناتو در جنگ لیبی و قذافی .حمایت از عربستان و امارات در کشتار یمن .جنگ سوریه و عراق .تهدید ایران در موضوع گذرگاهها .حمایت از پانترکیسم و عثمانی گری و...از کوزه همان میتراود که درونش است دیر نیست که نام و نشان ترکیه در موزه ها و کتابهای تاریخی بپیوندد انروز هم دیر نیست .جامعه دو قطبی لاییک و غربی و مسلمان عثمانی و پانترکی
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      3 0
      تو زیر بیرق اربابت موس موس کن بلکه.............!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      1 0
      مسخره نکن گناه دارن
    • US ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 0
      هنوز وقتی اسم شاه اسماعیل صفوی میاد ترک های ترکیه از ترس میرند پنهان میشند. چون تنها کشوری که عثمانی نتونست مستعمره کنه ایران به رهبری صفویه بود.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    6 1
    احمق تر از این اردوغان خودش است ا
  • محمد از تهران IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    6 9
    دور از تعصبات. واحساسات....قبول کنیم اردوغان. یک سیاستمدار عالی هست....در نظر بگیرید تولید ناخالصی داخلی ترکیه تقربیا سه برابر ایران هست .....بدون نفت وگاز
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    2 9
    تركيه حكومت سالم و ملي داره
    • ناشناس IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      4 0
      خیلی حکومت سالم و ملی هست ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    همممم البته عرب اینها را برای کشورهای سازمان ترک و از این حرفها میزنه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    ایول اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس