به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با انتشار مطلبی در کانال خود در ایتا به این پرسش پاسخ داد که، شبهه‌ «پارادوکس جمهوریت و اسلامیت»‌ از کجا ناشی می‌شود و چگونه می‌توان این شبهه را پاسخ داد؟

پارادوکس میان جمهوریت و اسلامیت زمانی پیش می‌آید که درجایی که یکی از آنها را بیشتر نمی‌توان قرار داد، هر دو را بگنجانیم. و آن به این صورت است که هر دو را منشأ «مشروعیت» و «حق اعمال حکومت و ولایت» بدانیم. یعنی هم دستور خدا را و هم خواست اکثریت و رأی عمومی را. و در این صورت هیچ راه حل و پاسخی هم ندارد.

بنابراین، کسانی که خواست مردم را در عرض اراده‌ی الهی قرار داده و هر دو را منشأ مشروعیت می‌دانند ممکن است در مواردی دچار این پارادوکس شوند و هیچ راه حلی هم برای آن وجود ندارد.

اما اگر همچون امام خمینی(ره)، علامه مصباح و اغلب قریب به اتفاق مدافعان مردم‌سالاری دینی، «جمهوریت» را ناظر به «شکل و قالب نظام سیاسی» دانسته و «اسلامیت» را ناظر به «محتوای» آن بدانیم، در آن صورت از اساس پارادوکسی پیش نخواهد آمد تا بخواهیم در اندیشة پاسخ به آن باشیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    اینها را برای منو اطرافینتون می گید یا بلدید با شبکه سازی و متقاعد سازی برای هر بخش از جامعه گفتمان سازی کنید برای شرکت کردن در انتخابات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس