کد خبر 1579418
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
انبارلویی نمایه

ما برای حل مشکلات کشور نیاز به اقتدار ملی داریم تا به رفاه ملی برسیم . گفتمان «ایران قوی» هیچ‌وقت نباید از دستور کار مردم و انقلابیون خارج شود.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:

۱- خدا رحمت کند مرحوم جلال آل احمد را ، او در اردیبهشت سال ۱۳۴۶یک سال قبل از فوت خود به یک جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه تبریز به میان دانشجویان رفت.

اولین مطلبی که در این نشست مطرح کرد این بود که ؛ «خودتان را برای آینده روشن آماده کنید» . او خطاب به دانشجویان گفت : «با نحوه نفوذ استعمار نو آشنا شوید.»

او از غرب‌زدگی سخن گفت و با طرح این سؤال که آخرین مسئله‌ای که به آن اندیشیده‌اید چیست فضای نشست پرسش و پاسخ را به این سمت هدایت کرد که ؛ «مقابل هجوم غرب چه کنیم؟» او در این وادی سفارش کرد : « تا می‌توانید بخوانید، بحث کنید و بیندیشید تا به نتایجی برسید.»

او سخنان خود را با این جمله به پایان برد : «امام زمانی (عج) که منتظر ظهورش هستیم درتن تک تک ما نشسته است. من مبلغ هیچ چیز جز حق نیستم کار ما روشنفکران این است که سؤال ایجاد کنیم در جستجوی مجهول و عنقا باشیم.»

۲- نهاد علم در کشور و به‌تبع آن ، جامعه روشنفکران واقعی ما در دهه ۴۰ و ۵۰ در پاسخ به این سؤال که با هجوم غرب چه کنیم به تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری امام (ره) رسید.اکنون ۴۵ سال است با مبارزه مستمر در همه حوزه‌ها گفتمان فهم امیدوارانه از آینده را ساختارمند کرده است و در حوزه فهم «اسلامیت» و درک «جمهوریت» در مرتبت رفیعی ایستاده است.

حوزه، دانشگاه و دانشجویان به‌عنوان نهاد علم در کشور با سدّ نفوذ استعمار نو پنجه در پنجه امپریالیسم و صهیونیسم بین‌الملل انداخته و فرسنگ‌ها آن‌ها را در سنگر ۵۰ سال پیش که در برابر پیشرفت کشور کنده بودند عقب رانده است. سلطه آمریکا در منطقه در حال فروپاشی است. سایه انقلاب اسلامی در غرب آسیا و حتی در دیگر نقاط جهان را به‌خوبی می‌شود دید.

۳- ملت بزرگ ایران در ۱۱ اسفند به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند تا با حضور حماسی خود روح تازه‌ای به کالبد حکمرانی بدمند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پرتعدادترین انتخاب شونده را در انتخابات‌های پس از انقلاب دارد.رقابت جدی و قوی در این دوره دیده می‌شود. طبیعی است مشارکت را ارتقاء می‌دهد و یک رکورد جدید به‌جای خواهد گذاشت.

مردم امید دشمن را در بی‌رونق کردن انتخابات با حضور وسیع و گسترده خود از بین خواهند برد. با این انتخابات، سنگ بنای جدیدی در ریل‌گذاری برای حل مشکلات مردم ایجاد خواهد شد.

آن زمان که جلال آل احمد در دانشگاه تبریز در مذمت غرب‌زدگی سخن می‌گفت و پرسش «مقابل هجوم غرب را چه کنیم؟» را مطرح می‌کرد . فهرست نمایندگان مجلس در سفارتخانه‌های غرب جمع‌بندی می‌شد. امروز که دست آن‌ها کوتاه شده است می‌بینند فهرستی ندارند حکم به تحریم انتخابات می‌دهند. این حکم نشان می‌دهد انتخابات ما آزاد و رقابت جدی است و ملت فارغ از مداخله خارجی می‌خواهد سرنوشت خود را تعیین کند. قدر این نعمت را باید بدانیم. اصل این است که مردم حاکم هستند. مردم حاکمان را عوض می‌کنند . رجوع به آرای مردم واقعی است و این‌یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

به پرسش صدر مقاله که در مقابل هجوم غرب چه کنیم باید پاسخی عملی داد. پاسخ عملی آن است از فرصت انتخابات برای تحکیم مبانی «جمهوریت» و ترویج «اسلامیت» استفاده کنیم.

ما برای حل مشکلات کشور نیاز به اقتدار ملی داریم تا به رفاه ملی برسیم .

گفتمان «ایران قوی» هیچ‌وقت نباید از دستور کار مردم و انقلابیون خارج شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    اگه غرب اخه چرا آقازاده های مقامات برای اقامت در غرب سر از پا نمی شناسند
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 1
    پول خرج کنیم
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 7
    گاو ماهواره میگه: من طبق دستور اسرائیل که از حلقوم مزدورای عنترنشنال بیرون میاد عمل می کنم.
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 3
    برای حل مشکل کشور اول نیاز به درک مساله دارید. درک این مساله که نمیشه همه چیز رو با هم خواست. خودرو ارزون با کیفیت!!! یک نمونه یا نمونه دیگرش قیمت گذاری دستوری و تقویت تولید چه کمی و چه کیفی، یا دلار ارزون با تولید و اشتغال زایی، یا رفاه (تنبل خونه کشورهای خلیج فارس) و پیشرفت (ژاپن) و ... در واقعیت باید یکی رو انتخاب کرد ولی شماها اصرار دارید همه رو با هم داشته باشید و طبق ضرب المثل سرخ پوست ها هم "اگه دو تا خرگوش رو تعقیب کنی هر جفتش رو از دست میدی". باید اول به این واقعیت برسید بعد برای افراد جامعه توضیح بدید و بفهمونید بهشون که نمیشه هم خر و خواست و هم خرما رو. یکی رو انتخاب کنید و پاش به ایستید و برنامه ریزی و سیاستگذاری هم حول همون هدف بگذارید.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      __ بسمه تعالی __ لیس للانسان الّا ما سعی با سلام و احترام بر جنابعالی در تکمیل فرمایش جناب شما بخدمت با سعادتتان عارضم که بعضی چیز ها را میشودبا هم خواست ، اما باید دید چه چیزهائی را از چه کسی ،چگونه ،در کجا و چه زمانی و با رعایت کردن جوانب و اولویت ها ، شرط یا شروطلازمه بایدبرای رسیدن بخواسته های خود اقدام کنیم ، یعنی باید موقعیت سنج بوده و بکار بردن عقل را همواره در نظر داشته باشیم . ان شا ءاللّه مؤفّق ومؤیّد و سربلند باشید . با عرض ادب و ارادت ، دوستدار و خادم کوچکتان ، محمد مهدی اسلامی
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 3
    صدا وسیما نقش مهمی توی اگاهی مردم در باره مشارکت داره. همچنین آموزش و پرورش
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    9 2
    این مردک هنوز در دوره ناصرالدین شاهه
    • NL ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      7 0
      خیلی عقب تر از این حرف ها است
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 3
      شما ها در دورهٔ جدید همجنس باز ها و دگرباش ها زندگی میکنین؟!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      0 0
      بله در دوره شما زندگی می کنیم.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    6 0
    تورم رومهار کنین مسکن و ماشین دردسترس باشه دزدی رو کمبفرمایین نیازی به اینهمه بیانیه نیست رای بالا میره
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    11 1
    آقایان و زاده هایشان هجوم ببرند غرب و کانادا
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 11
      غربگداها بیشتر پای منقل و ماهواره بشینن!
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      6 0
      داداش تو خودت معلومه همش پای منقلی که یه بند همین کامنتو مینویسی. چرا انتقاد پذیر نیستی هان؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      چیه، حقیقت تلخه؟ حالا چرا بهت گفتن پا منقلی ناراحت شدی، چرا واقعیت رو قبول نمیکنی هان؟! غربگداها همیشه تبلیغ علف و تریاک و مشروبات الکلی و همجنس بازی و دگرباشی و روسپیگری و.... رو میکنن نه بچه مسلمونا!!
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    11 1
    شما فقط یه دلیل بیار چرا تورم ما باید بیشتر از افغانستان طالبانی و عراق و سوریه جنگ زده باشه و ارزش پول ما کمتر از این سه کشور تا من رای دهم
    • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 4
      من یک دلیل از هزار دلیل می آورم تورای بده باش. ارزش زندگی تنها به قیمت دلار حساب نمی شود
  • مهدی US ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 4
    عده زیادی از بچه های نسل انقلابی قدیم شدن شیفته غرب حتی پدران هم از این آسیب مستثنی نمانده اند. اکثرا انقلابی های قدیم یا خودشان به غرب پناهنده شدند یا اعضای خانواده آنها. وقتی سیاست از دیانت جدا شد نتجه آن همین است که مشاهده می کنید.
  • عباس پسر نواز IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 0
    کاری نمی خواهد بکنید،از ریا،اختلاس،کم فروشی وگران فروشی،پرهیز کنید و عدالت قضایی بر قرار کنید!
  • وحید IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    مرحوم جلال ال احمد امروز اگر بود با وجود شماها به غلط کردن می افتاد
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 6
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر همشهری عزیز و بزرگوار م جناب آقای انبارلوئی که مانند همیشه با استدلال و متانت حقیقت را بیان کرده اید. درود بر تو همشهری خوش بیان __ حقیقت بیان کرده ای نیک عیان __ به نرمی و با عقل سخن گفته ای __ هر آشغال بجاروی عقل رفته ای __
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 0
      من بهت منفی ندادم اما خوبه حواستو جمع کنی بیخودی از همشهریت تعریف نکنی .
  • فرشی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 11
    شرکت در انتخابات یک وظیفه َشرعی است.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 0
      شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است در جامعه ای با حاکمیت اسلام ناب علوی و بدور از دزدان و گردن کشان اقتصادی دور و بر ایشان...
    • DE ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 4
      علاوه بر وظیفه شرعی ، وظیفه ملی هم هست.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    8 2
    غرب دو رویه دارد رویه دانش علم و کارشناسی و نظم و قانون رویه استعماری مقابله با رویه استعماری غرب مستلزم داشتن ودرک رویه دانش و تدبیر علم ست که شماها از ان بی بهره هستید . برای همین الان نوکر روسیه و چین شدید
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 0
    مقابل هجوم چندین دهه آقایان و آقازاده های دزد و مافیا هایشان چه کنیم؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 0
    در زمان های نه چندان قدیم (مثلا 100 تا 200 سال پیش)، دزدان و گردنکشان در دره ای یا کوهی کمین می کردند و روزها و ماهیان مدیدی صبر می کردند تا کاروانی یا کسی از مسیر نزدیک ایشان گذر کند تا پش از حمله به آنها و کشتن افراد و یا کشته شدن برخی از ایشان، سهمی از غارت و دزدی خود ببرند... الان دزدان و مافیا و گردنکشان صاحب میز و منصب و مجلس و خلافت شده اند و پشت میز نشسته اند و دستور به خالی نمودن جیب ملت می دهند و مردم غافل در صف های طولانی می شوند تا دو دستی پول و ماحصل خود را تقدیم ایشان کنند و در این صف از سر و کول هم نیز بالا می روند و دست و پای هم را هم گاها می شکنند....
  • ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 0
    جالبه وا هر کی از ننش قهر کرده میاد دکون نصیحت پراکنی وا میکنه اصلا رای نمیدم که امثال تو فربه نشن
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 0
    تو برو بغل شرق
  • لل IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    پیشرفت و توسعه ایران و هرکاری که برای تحقق اون لازمه... و البته کی؟ عمرمون تموم شد پس راحت باشین
  • US ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 0
    ققط عدالت اقتصادی و اجتماعی
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 0
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیزم ، قربان شما بشوم اگر هزاران منفی هم به این حقیر داده شود ، ذره ای از ارادتم نسبت به این همشهری خوب و با وقار م کم نمی شود که قلمش نیز وزین است وهمیشه با حفظ حرمت دیگران و مراعات آداب دینی مطلب می نویسد . __ شیوه ی رفتار کریمان نکوست __ با ادبان را همه دارند دوست __ خدای تعالی توفیقتان دهد و بر عمر و عزّتتان بیفزاید . با عرض ادب و ارادت ، دوستدار و خادم کوچکتان ، محمد مهدی اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس