چین از آمریکا خواست دارایی‌های افغانستان را آزاد کند

نماینده ویژه چین در امور افغانستان بار دیگر از آمریکا خواست ۷ میلیارد دلار دارایی‌های خارجی افغانستان را آزاد و تحریم‌های یک جانبه خود را لغو کند.

به گزارش مشرق، یو شیایونگ نماینده ویژه چین در امور افغانستان تاکید کرد که برنامه کمک واشنگتن به افغانستان صرفا سطحی است و از آمریکا خواست که دیگر، چالش‌های واقعی پیش روی افغانستان را نادیده نگیرد.

این سخنان یو شیایونگ پس از یک نشست بین المللی دو روزه درباره وضعیت افغانستان منتشر شد که روز دوشنبه در دوحه پایتخت قطر به پایان رسید. در این نشست کشورهای عضو سازمان ملل و نمایندگان بین المللی امور افغانستان گرد هم آمدند تا درباره مسائل پیش روی افغانستان مذاکره کنند.

نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، روسیه و آمریکا در این نشست با ریاست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حضور داشتند. نمایندگان حکومت سرپرست افغانستان در این نشست شرکت نکردند.

به گفته رئیس سازمان ملل، طالبان برای شرکت در نشست دوحه درباره افغانستان، شروط «غیرقابل قبولی» تعیین کرده بود.

یو شیایونگ که در این نشست حضور داشت، روز سه‌شنبه گفت: مایه تاسف است که گفتگو با مقامات طالبان تا به اینجای سال محقق نشده است. اما این نشست جنبه‌های مثبتی نیز داشت، زیرا این کنفرانس نمایندگان کشورها را گرد هم آورد تا درباره نحوه رسیدگی به مسائل افغانستان گفتگو کنند.

وی افزود: نگرانی‌های جهانی مانند مقابله با تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای تروریسم نیز در دستور کار قرار داشتند. پکن همواره از بین بردن تهدید تروریسم در کشور همسایه خود یعنی افغانستان را اولویت قرار داده است، زیرا این مسئله برای امنیت مرزی چین بسیار مهم است. بنابراین، خرسندیم که این بار به موضوع مقابله با تروریسم توجه بیشتری شده است.

گوترش روز دوشنبه گفت که نمایندگان بین المللی پس از نشست دو روزه دوحه درباره برخی موضوعات مهم افغانستان به توافق رسیده اند، اما همچنان موانعی وجود دارند.

یو شیایونگ گفت از طرفی، افغانستان تحت حکومتی بسر می برد که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است و در بسیاری از جنبه‌ها در نهادها و اقتصاد جهانی گنجانده نشده است. از طرفی دیگر، درک بین المللی مشترکی درباره وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر به ویژه برای زنان و دختران این کشور وجود دارد.

نماینده ویژه چین در امور افغانستان افزود: چین تاکید کرده است که افغانستان باید به فراخوان‌های جامعه بین المللی در زمینه حکمرانی اعتدال‌گرایانه و حمایت از حقوق زنان و سایر مسائل پاسخ دهد. یو شیایونگ تاکید کرد: اما معتقد هستم که اولین قدم باید گفتگو باشد.

وی همچنین باری دیگر از آمریکا خواست دارایی‌های خارجی افغانستان به ارزش ۷ میلیارد دلار را آزاد کند و تحریم‌های یک جانبه خود را لغو کند. یو شیایونگ گفت که صندوق تعاون ۳.۵ میلیارد دلاری آمریکا برای افغانستان تاکنون نقش کمی در کمک به این کشور داشته است.

یو شیایونگ گفت: امیدوارم آمریکا دیگر بهانه نیاورد و با مشکلات واقعی پیش روی افغانستان مقابله کند. وی تاکید کرد که آزادسازی دارایی‌ها می‌تواند به مردم افغانستان کمک کند تا صلح، امنیت، ثبات و بازسازی پایدار سرزمین خود را تحقق ببخشند.

سپتامبر ۲۰۲۲(شهریور-مهر ۱۴۰۱)، آمریکا اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق امانی جدید در سوئیس منتقل می‌کند تا دربرابر طالبان از آن محافظت شود و از این صندوق برای کمک به ایجاد ثبات در اقتصاد افغانستان استفاده شود. «دیپلمات» اکتبر ۲۰۲۳(مهر-آبان) مقاله‌ای منتشر کرد که گزارش داد پس از گذشت یک سال از ایجاد این صندوق، همچنان هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

در مقابل، چین اقدامات زیادی برای کمک به بازسازی این کشور جنگ زده انجام داده است. آوریل ۲۰۲۳(فروردین-اردیبهشت)، چین مقاله‌ای برای شرح کامل موضع خود در زمینه مسئله افغانستان منتشر کرد. علاوه بر این، چین در هر چهار نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت کرده است.

نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفت که سازمان ملل سازوکارهایی مانند نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را ستوده و گفته است که این تلاش‌های دیپلماتیک نقش مثبتی در حل برخی از چالش‌های افغانستان ایفا کرده اند.

یو شیایونگ تاکید کرد که چین آماده همکاری با جامعه کشورهای همسایه و منطقه و همچنین جامعه بین المللی برای کمک به افغانستان و رسیدن به صلح، ثبات و بازسازی آن از طریق تعامل و گفتگو با احترام متقابل است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    کاش اول دارایی های خودت رو آزاد میکردی و از دلار که چه بسا شبیه به کاغذ توالت هست و تقریبا با پشتوانه یک بیستمی، تغییر می دادی به شرکت و مواد اولیه و طلا و ارزهای دیگه... الان پشتوانه دلار چیه؟ حدود ۶ برابر ذخیره طلای آمریکا، دلار داری!!! یک ششم دلارهات رو بدی، آمریکا هم فرضا همه طلاهاش رو بده، پنج ششم‌ش رو میخوای چی بگیری؟ :)) فقط به هرکی توو جهان بندازی هم اون بنده خدا و اون کشور بدبخت میشه :)‌ یه چک که می دونی پاس نمیشه رو انداختی به دیگری... بده انگلیس... :)))
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    پول پیمانکاران چینی رو باید بدن
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    چین از افغانستان طلبکاراست وتلاش میکنه تااین پولها برگرددوطلبش نقدبشه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس