روایت سی‌ان‌ان از اختلافات داخلی آمریکا در زمینه جنگ اوکراین

سی‌ان‌ان در گزارشی آینده کمک‌های ارسالی ایالات متحده به کی‌یف را در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور در هاله‌ای از ابهام ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، امتناع نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا از تصویب حمایت نظامی از اوکراین در کنار لحن ضدناتوی دونالد ترامپ، عامل شکل‌گیری تصوری شده است مبنی‌بر اینکه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال جاری، قبل از قطعی شدن بازگشت خود به کاخ سفید در حال بازپردازی مواضع ژئوپلتیک این کشور است.

نگرانی نسبت به مواضع ترامپ در صورت انتخاب مجدد شامل هراس از ترک ائتلاف قدیمی با اروپا و در نتیجه، از هم گسیختن ساختار امنیتی پس از جنگ سرد است که خود عامل صلح و امنیت ۸۰ ساله قاره اروپا شناخته می‌شود.

تمایل برخی از جمهوری‌خواهان کنگره برای دوری گزیدن از بحران اوکراین و توجیه انتقادات تند ترامپ از متحدان اروپایی حاکی از تحولاتی در ساختار سیاسی آمریکاست که سی‌ان‌ان آن را به شعار «اول آمریکا»ی ترامپ و البته دلزدگی افکار عمومی این کشور از ۲ دهه جنگ و بحران‌های اقتصادی نسبت می‌دهد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا لحن ترامپ را ناقض جایگاه رهبری آمریکا دانسته و نمایندگان جمهوری‌خواه را به‌خاطر پشت کردن به اوکراین سرزنش کرده است.

روز شنبه هفته جاری، کاخ سفید بعد از تماس تلفنی بایدن با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود، اعلام کرد: «ارتش اوکراین به این دلیل ناچار به عقب‌نشینی از آودیوکا شد که سربازان این کشور به‌خاطر کمبود تسلیحات ناشی از کوتاهی کنگره [آمریکا] ناچار به سهمیه‌بندی سلاح‌ شدند و درنتیجه آن، روسیه بعد از ماه‌ها پیروزی میدان را به دست آورد».

باوجود وعده بایدن به زلنسکی مبنی‌بر تداوم حمایت‌ها، مواضع در حال تغییر جمهوری‌خواهان نسبت به افزایش کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین، از جمله ممانعت مایک جانسون رئیس کنگره از به رأی گذاشتن بسته مورد تصویب سنا در کنگره، حاکی از تهی بودن این وعده است.

تحول درونی در حزب جمهوری‌خواه

طبق تحلیل سی‌ان‌ان، رویکرد حزب جمهوری‌خواه که زمانی به‌واسطه شکست دادن اتحاد جماهیر شوروی به خود می‌بالید، در امتناع ترامپ از پیوستن به خشم جهانی از مرگ رهبر اپوزیسیون روسیه الکسی ناوالنی مشهود است. ترامپ روز گذشته (دوشنبه)‌ شرایط منجر به مرگ ناوالنی در روسیه را با شرایط خودش در آمریکا تشبیه کرد و خود را قربانی مشکلات قانونی مشابه در ایالات متحده توصیف نمود.

سی‌ان‌ان همچنین کوتاهی ترامپ در تصحیح گفته‌های اخیرش مبنی‌بر «دعوت از روسیه برای حمله به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» و سرزنش اروپا به‌خاطر کوتاهی در صرف بودجه نظامی کافی در ناتو و همچنین تمجید او از ویکتور اوربان رئیس‌جمهوری مجارستان و متحد اصلی پوتین در اتحادیه اروپا را نشانه‌های دیگر این تحول حزبی توصیف کرده است.

سی‌ان‌ان در کنار آنچه «نفوذ مرموز» پوتین بر ترامپ نامیده است، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را به‌طور خاص به «دشمنی» با اوکراین به‌واسطه خودداری زلنسکی از تشکیل پرونده جنایی علیه بایدن در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۰ که منجر به اولین استیضاح ترامپ شد، متهم می‌کند.

این تحلیل، مخالفت ترامپ و حامیان او با ارسال کمک‌ها به اوکراین را در راستای مواضع قدیمی او در انتخابات سال ۲۰۱۶ و این ایده که دیگر کشورها درحال «بهره‌برداری» از آمریکا هستند، توصیف می‌کند.

توضیح جانسون در رد بسته حمایتی از اوکراین نیز تحت این عنوان صورت گرفته است که «آمریکا نمی‌تواند قبل از مرزهای خود مراقب مرزهای دیگران باشد». این دیدگاهی است که رأی‌دهندگان حامی جمهوری‌خواهان نیز در آن شریک‌اند و صرف میلیون‌ها دلار در اوکراین در عین افزایش قیمت‌ها و نرخ بهره در کشور خود را منطقی نمی‌دانند.

پیام جمهوری‌خواهان در کنفرانس امنیتی مونیخ

در طی کنفرانس مونیخ که اوایل این هفته برگزار شد، چند نماینده جمهوری‌خواه آمریکا مواضع خود را نسبت به جنگ اوکراین اعلام کردند.

جی دی ونس سناتور اوهایو، که از حامیان اصلی ترامپ محسوب می‌شود در این کنفرانس اظهار کرد: ۶۰ میلیون دلار کمک مالی آمریکا به اوکراین «نتوانسته است واقعیت میدان را تغییر دهد».

او عنوان کرد که آمریکا ظرفیت کافی برای تولید سلاح اوکراین یا تأمین نیاز خود را ندارد و خواستار گفت‌وگوی صلح بین روسیه و اوکراین شد.

ونس همچنین افزود اگرچه حامی خروج کشورش از ناتو نیست، اما فکر می‌کند اروپا باید بودجه دفاعی بیشتری صرف کند چراکه آمریکا در صدد گسترش روابط با چین است.

وی با تکرار موضع ترامپ اعلام کرد: روسیه تهدیدی برای امنیت اروپا محسوب نمی‌شود، درعین حال اروپا باید توان بیشتری صرف اهداف دفاعی خود کند.

سی‌ان‌ان با زیر سؤال بردن بخش اول گفته‌های ونس مبنی‌بر بی‌خطر بودن تحرکات منطقه‌ای روسیه، تأکید او بر ضرورت تقویت توان نظامی اروپا را با اظهارات چهره‌های دموکرات آمریکایی در یک راستا می‌داند. در سال ۲۰۱۶ و 2 سال بعد از الحاق کریمه توسط روسیه، باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده نسبت به امنیت اوکراین اظهار نگرانی کرده بود.

همچنین، این تحلیل رویکرد جمهوری‌خواهان برای صلح با روسیه با هدف تمرکز بر شرق آسیا و چین را با ادعای روابط فزاینده بین پکن، مسکو، تهران و کره شمالی غیرقابل‌قبول خوانده و «بازی ژئوپلتیک» جدید را یک بازی جهانی توصیف کرده است.

آینده مبهم حزب جمهوری‌خواه

سی‌ان‌ان سناتور ونس را نماینده نسل متفاوتی از جمهوری‌خواهان توصیف می‌کند که حامی سیاست خارجی ملی‌گراتر و عمل‌گراتر هستند و اینطور ادامه می‌دهد که بعید است مواضع این نسل با کنار رفتن ترامپ تغییر کند.

این تحلیل، در توصیف این نسل به موضع نیکی هیلی فرستاده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد اشاره می‌کند که خواستار بازگشت جمهوری‌خواهان به دوره جنگ‌طلبی است.

این سیاستمدار زن، روز گذشته ترامپ را به «نشان دادن ضعف» در مقابل روسیه متهم کرد. در عین حال، شکست سنگین هیلی در مقابل ترامپ در انتخابات درون‌حزبی حاکی از آن است که حزب جمهوری‌خواه مورد علاقه او، وجود خارجی ندارد.

گزارش جدید شورای شیکاگو که در فارن افرز منتشر شد حاکی از آن است که اکثریت جمهوری‌خواهان حامی کناره گرفتن آمریکا از مسائل جهان است. در این میان، حامیان ترامپ موضع شدیدتری در مخالفت با نقش‌آفرینی جهانی ایالات متحده دارند.

سی‌ان‌ان با اشاره به چهره‌هایی چون پیت ریکتس سناتور نبراسکا و موضع متعادل او در حمایت از اوکراین، اشاره می‌کند که نسل آمریکایی‌هایی که دوره جنگ سرد را تجربه‌ کرده‌اند دیگر وجود ندارند و به این دلیل است که اکثریت جمهوری‌خواهان حامی مداخله آمریکا با مقاصد پیشگیرانه نیستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    این تغییر رویکرد را و جا عوض شدنشون را من قبلا دیدم در یک فیلمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس