کد خبر 1576346
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
قطعنامه سناتورهای آمریکا علیه مجارستان

دو سناتور امریکایی قطعنامه ایی با عنوان عدول مجارستان از ارزش های دموکراتیک برای محکومیت این کشور آماده کردند.

به گزارش مشرق، دو سناتور آمریکایی یک قطعنامه دو حزبی را به کنگره ارائه خواهند کرد که «عدول مجارستان از ارزش‌های دموکراتیک» را محکوم می‌کند و از دولت ملی‌گرای این کشور می‌خواهد مخالفت خود با پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی ناتو را کنار گذارد.

این قطعنامه که توسط سناتورهای آمریکایی، جین شاهین سناتور دموکرات نیوهمپشایر، و تام تیلیس، سناتور جمهوری خواه کارولینای شمالی تهیه شده است، در حالی مطرح شده است که دولت مجارستان تحت فشار فزاینده ای برای تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو قرار دارد. این درخواست بیش از ۱۸ ماه به تعویق افتاده است. پذیرش یک متحد جدید نیازمند موافقت همه کشورهای عضو ناتو است و مجارستان تنها کشوری از ۳۱ کشور عضو است که پیشنهاد سوئد را تایید نمی‌کند.

در این قطعنامه که متن آن به دست آسوشیتدپرس رسیده است، سناتورها به «نقش مهمی که مجارستان می‌تواند در امنیت اروپا و ترانس آتلانتیک (اروپا-امریکا) داشته باشد» اشاره می‌کنند اما می‌گویند این کشور به وعده‌های قبلی خود عمل نکرده است. مجارستان وعده داده بود آخرین متحد ناتو نخواهد بود که عضویت سوئد را امضا می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: «مجارستان در تأیید الحاق سوئد به ناتو به سایر کشورهای عضو ناتو نپیوسته است، به تعهد خود مبنی بر آخرین کشور نبودن در تصویب چنین الحاقی عمل نکرده و امنیت ترانس آتلانتیک را در لحظه‌ای کلیدی برای صلح وثبات در اروپا به خطر انداخته است»

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که یک ملی‌گرای سرسخت است و از سال ۲۰۱۰ رهبری مجارستان را بر عهده دارد، گفته است طرفدار پیوستن سوئد به ناتو است اما قانون‌گذاران در حزب او به دلیل «دروغ‌های آشکار» سیاستمداران سوئدی درباره وضعیت دموکراسی در مجارستان قانع نشده‌اند.

پس از رای پارلمان ترکیه به حمایت از پیشنهاد استکهلم در ژانویه، توجهات به بوداپست معطوف شد چرا که آخرین نقطه مقاومت در برابر این پیشنهاد محسوب می‌شود.اعضای ناتو به دنبال گسترش ائتلاف در بحبوحه تهاجم گسترده روسیه به اوکراین هستند.
قطعنامه سناتورها همچنین از روابط گرم اوربان با روسیه و چین انتقاد کرده و گفته است این کشور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را تضعیف کرده است."

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس