کد خبر 1575652
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا مطلبی را درباره احتمال استیضاح بایدن به دلیل ناتوانی منتشر کرد:

پاتریک موریسی، دادستان کل ویرجینیای غربی، در نامه‌ای به کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، خواستار استیضاح جو بایدن بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی شد. موریسی در این نامه استدلال می‌کند که بایدن به دلیل سن بالا و مشکلات حافظه از نظر ذهنی و جسمی برای انجام وظایف ریاست جمهوری مناسب نیست.

موریسی به چندین مورد از عملکرد بایدن اشاره می‌کند که به نظر او نشان‌دهنده ناتوانی ذهنی او است، از جمله:

  • اشتباهات مکرر در سخنرانی‌ها
  • مشکل در به یاد آوردن اسامی و اطلاعات
  • گیج و گمشده به نظر رسیدن

موریسی همچنین استدلال می‌کند که بایدن به دلیل سن بالا در معرض خطر سکته مغزی یا بیماری‌های دیگر است که می‌تواند او را از انجام وظایف خود ناتوان کند.

موریسی از هریس می‌خواهد که از متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری بایدن از سمت ریاست جمهوری استفاده کند.

متمم ۲۵ قانون اساسی به معاون رئیس جمهوراجازه می‌دهد تا در صورت ناتوانی ذهنی یا جسمی رئیس جمهور، او را از مقام خود برکنار کند.

موردی که پاتریک موریسی، دادستان کل ویرجینیای غربی، به آن اشاره می‌کند بند ۴ اصل ۲۵ است که به معاون رئیس جمهور و اکثریت اعضای کابینه اجازه می‌دهد تا رئیس جمهور را به دلیل ناتوانی ذهنی یا جسمی از مقام خود برکنار کنند.

تاکنون از بند ۴ اصل ۲۵ هیچگاه استفاده نشده است.

بخشهای چهارگانه اصل ۲۵ متمم قانون اساسی آمریکا :

اصل ۲۵ متمم قانون اساسی در سال ۱۹۶۷ به تصویب رسید تا رویه‌ای شفاف برای جانشینی در صورت ناتوانی یا فوت رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ارائه دهد. این اصل شامل چهار بخش است که به شرح زیر است:

بخش ۱: این بخش به معاون رئیس جمهور اجازه می‌دهد تا در صورت فوت، استعفا یا برکناری رئیس جمهور، مقام ریاست جمهوری را به عهده بگیرد.

بخش ۲: این بخش به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تا معاون رئیس جمهور را در صورت فوت، استعفا یا ناتوانی از مقام خود برکنار کند و فرد دیگری را به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی کند.

بخش ۳: این بخش رویه‌ای را برای اعلام ناتوانی رئیس جمهور توسط معاون رئیس جمهور و اکثریت اعضای کابینه یا دیگر مرجعی که کنگره تعیین می‌کند، ارائه می‌دهد. در صورت اعلام ناتوانی، معاون رئیس جمهور تا زمانی که رئیس جمهور توانایی خود را برای انجام وظایف ریاست جمهوری به اثبات نرساند، اختیارات ریاست جمهوری را به عهده می‌گیرد.

بخش ۴: این بخش به کنگره اجازه می‌دهد تا قوانینی را برای اجرای اصل ۲۵ وضع کند.

تاکنون چهار بار از اصل ۲۵ استفاده شده است. سه بار از بخش ۱ برای جانشینی معاون رئیس جمهور و یک بار از بخش ۳ برای اعلام ناتوانی موقت رئیس جمهور به دلیل عمل جراحی استفاده شده است.

علاوه بر آن در خصوص استیضاح باید اضافه کرد که استیضاح یک فرایند سیاسی است که در ایالات متحده، مجلس نمایندگان مسئول استیضاح مقامات دولتی است.

برای استیضاح بایدن، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان (یعنی ۲۱۸ نماینده) باید به طرح استیضاح رای مثبت بدهند. با توجه به اینکه کامالا هریس نیز دموکرات است، بعید به نظر می‌رسد که او از استیضاح بایدن حمایت کند. با این حال، دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و بعید به نظر می‌رسد که آنها به استیضاح بایدن رای بدهند. برای استیضاح بایدن، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان (یعنی ۲۱۸ نماینده) باید به طرح استیضاح رای مثبت بدهند.

در اینجا چند نکته دیگر در مورد احتمال استیضاح بایدن وجود دارد:

  • اگر بایدن استیضاح شود، رسیدگی آن در مجلس سنا برگزار خواهد شد.
  • برای برکناری بایدن از سمت ریاست جمهوری، دو سوم اعضای سنا (یعنی ۶۷ سناتور) باید به ناتوانی او رای بدهند.
  • در حال حاضر، هیچ مدرک پزشکی برای اثبات ناتوانی ذهنی بایدن وجود ندارد. پزشک بایدن در گزارشی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، اعلام کرد که بایدن از نظر ذهنی و جسمی سالم است و توانایی انجام وظایف ریاست جمهوری را دارد.

در مجموع، بعید به نظر می‌رسد که بایدن استیضاح شود مگر اینکه در آینده شرایط جسمی او تغییر یابد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    این ی حربه خ خوبه چون جانشین وی ، دوباره از حزب دموکراته ! مثل قضیه یونان میشه ک سیپراس رو اخراج کردن و دوباره حزب خودشون رو رای اوردن
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    تاریخ انقضاء بایدن به اتمام رسیده. و چه فرصتی از این بهتر که ننگ و عار نسل کشی فلسطین ؛ به نام یک کالای تاریخ گذشته تمام شود. و الان نقشی که بایدن باید بازی کند اینکه با دست بمباران رفح را پس بزند و با پا پیش بکشد.
  • مرتضی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    بایدن و دیگر روسای جمهور آمریکا یک عروسک بیشتر نیستند احزاب تصمیم می گیرند رییس جمهور هرچه پیرتر و ناتوان تر باشد برای تصمیم گیران کمتر شاخ می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس