1

حسن روحانی در بیانیه‌اش پس از رد صلاحیت، از مشارکت در انتخابات با «رای اعتراضی» گفت یعنی بیان اعتراض از طریق مشارکت در انتخابات!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که این نیمه نهایی بالاخره فینال می‌شود؟ دستمزد منطقه‌ای یک گام تا اجرا، ایران و آمریکا در سه پرده و بایدن سرسخت‌ترین رقیب بایدن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزشمار انتخابات ۱۱ اسفند فاصله‌ای ۲۳ روزه تا برگزاری ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را نشان می‌دهد، انتخاباتی که خبرگان و علمای بلاد را برای ۸ سال راهی کرسی مهم و تاثیرگذاری می‌کند که معمولاً از سوی افکار عمومی با حساسیت و دقت نظر دنبال می‌شود. در واقع قطار خبرگان با نزدیک شدن به انتهای مسیر ایستگاه پنجم از عمر فعالیت این مجلس به ایستگاه ششم رسیده و این بار هم قرار است تعدادی از مسافران آن پیاده و نفرات تازه‌ای جایگزین شوند.

روزنامه آرمان ملی به واکاوی دلایل ردصلاحیت روحانی پرداخته و نوشته است:

مغایرت دیدگاه‌های سیاسی اعضای شورای نگهبان با نظرات حسن روحانی بوده است. در همین راستا رسانه‌ها خبر از نامه حسن روحانی به شورای نگهبان برای انتشار ردصلاحیتش کرده است. چنانکه در پی اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت‌های انتخابات خبرگان رهبری، حسن روحانی هفته گذشته در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شده، اما با گذشته یک هفته هنوز این شورا به نامه او پاسخی نداده و دلایل و مستندات خود را برای این تصمیم ارائه نکرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

روز ۴ بهمن ۱۴۰۲ بنا به اطلاع یکی از مقامات شورای نگهبان، ردصلاحیت روحانی پس از سه دوره نمایندگی مردم سمنان و تهران در مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای این شورا، اعلام و پیامک ردصلاحیت او روز شنبه هفتم بهمن ارسال شد. حسن روحانی به این تصمیم اعتراض نکرد و در بیانیه‌ و نامه به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شد که هنوز دلایلی اعلام نشده است.

کدام احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهند در چهارچوب نظام فعالیت کنند؟ / عبور از خط امام با دادن رای سفید!

اما رد صلاحیت روحانی باعث نشده است که احزاب اصلاح‌طلب دست از رقابت بکشند؛ این گروه‌های مرجع برخلاف مصوبه جبهه اصلاحات قصد مشارکت در انتخابات را دارند، روزنامه شرق در این‌باره می‌نویسد:

حزب کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اسلامی کار احتمالا با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد؛ ۲۰ الی ۳۰ اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات باقی مانده‌اند. برخی احزاب اصلاح‌طلب همچنان به دنبال بررسی شرایط برای ارائه لیست هستند یا از کاندیداهای اصلاح‌طلب حمایت کنند. چنانچه به پیشنهاد دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی قرار شده این حزب «صرفا در حوزه‌هایی از انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال باشد که کاندیدای حزبی یا کاندیدایی با سوابق روشن و قابل دفاع اصلاح‌طلبانه تاییدصلاحیت‌شده باشند.

کدام احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهند در چهارچوب نظام فعالیت کنند؟ / عبور از خط امام با دادن رای سفید!

طبق اخبار دریافتی شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران به پیشنهاد دبیرکل حزب و با رای اعضا، مصوب شد که کارگزاران با رعایت آیین‌نامه جبهه اصلاحات صرفاً در حوزه‌هایی از انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال باشد که نامزد حزبی یا نامزدی با سوابق روشن و قابل دفاع اصلاح‌طلبانه تایید صلاحیت شده باشند، این اقدام حزب کارگزاران سازندگی در شرایطی است که تحریمی های جریان اصلاحات همچنان بر عدم مشارکت تاکید داشته و مصوبه حزب کارگزاران سازندگی نشان می دهد که رقابت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی در برابر مبارزه با نظام در بخشی از جریان اصلاحات پذیرفته شده است.

رای اعتراضی چه معنایی دارد؟

حسن روحانی در بیانیه‌اش پس از رد صلاحیت، از مشارکت در انتخابات با «رای اعتراضی» گفت یعنی بیان اعتراض از طریق مشارکت در انتخابات! پس از بیان این ایده، برخی رسانه‌های جریان اصلاحات طی گفتگوهایی با چهره های جریان اصلاحات تلاش کرده اند تا پیشنهاد حسن روحانی مبنی بر دادن رای اعتراضی را به بحث و گفتگو بگذارند.

روزنامه هم‌میهن در گتگو با ایازی از خط امای‌های سابق به ترویج داذدن رای اعتراضی پرداخته است، در بخشی از این گفتگو آمده است:

متأسفانه در این دو، سه دوره انتخابات اخیر، آمار رأی‌های سفید خیلی زیاد شده است و خود این رأی سفید بودن معنا دارد. معنای آن این است که فردی که بخواهند انتخاب کنند، وجود ندارد. ولی از آن طرف هم به دلایل مختلف تصور می‌کنند که در این انتخابات شرکت کنند. با اینکه آرا پایین است اما در عین‌حال الزاماً به این معنا نیست که بخواهند به کسی رأی بدهند.

کدام احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهند در چهارچوب نظام فعالیت کنند؟ / عبور از خط امام با دادن رای سفید!

محمدجواد روح، تحلیلگر سیاسی، دو شرط را برای عملی شدن ایده‌ی رای اعتراضی در بیانیه حسن روحانی لازم می‌داند یعنی گرم بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هر دو شرط را فراهم نمی‌بیند. او همچنین محقق شدن “رای منفی” را عملی‌تر می‌داند. این تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه از عدم وجود انگیزه‌ی کافی در میان اصلاح‌طلبان برای این انتخابات نیز سخن گفت.

بررسی اظهارات چهره‌های مختلف در جریان اصلاحات نشان می‌دهد که این جریان اعتقاد دارد که جناح چپ به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی امکان آن را ندارد تا عملیاتی چون رای اعتراضی را سازماندهی کند، از سویی مشخص نبودن برآیند کلی رای اعتراضی باعث می‌شود که مدیریت صندوق رای امکان پذیر نباشد.

همچنین رادیکال‌های جناح اصلاح‌طلب نیز اعتقاد دارند که ایده رای اعتراضی آمار مشارکت انتخاباتی را بالا برده و این افزایش مشارکت پیام خوبی برای آن‌ها ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 5
  • SE ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    12 4
    هیچ اطلاح طلبی در خط امام نیست. این منافقین درپی تغییر خط امام به نفع دارودسته خود هستند ولی اسم این تغییر خیانکارانه و منافقانه شان را گذاشته اند اصلاحات
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      2 1
      خروجی چندین دوره ریاست جمهوری مجلس و قوه قضائیه اصلاح طلب مساوی است با ایجاد شدید فاصله و تفاوت طبقاتی فقر فساد رانتخواری اقازاده گری اختلاس مدیریت اشرافی و تن پرور نجومی بگیری و سهم خواهی بیشتر این جریان پررو و کوچکتر شدن سفره مردم و ده ها درد بی درمان دیگر .....
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 1
    صفحه گذاشتن بر وضع اسف‌بار اقتصاد مریض
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      صحه
  • US ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    4 3
    ابراهیم بت شکن، بت بانکها رو بشکن
  • علی IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    7 3
    رای اعتراضی فتنه جدید انگلیس و عوامل او اینبار از زیر عمامه فریدون به ملت ایران تحمیل شده است. از دادگاه روحانیت تقاضا داریم برای رضای خدا یکبار هم یکی از عوامل انگلیس را محاکمه کند. رای سفید و رای اعتراضی را برای رای دهنده گان بصورت تفضیل روشن بفرمایید. انتخابات را هم به مضحکه سیاسی خود تبدیل کرده. پول اینکار را هم توسط برادرش حسین و دزدی از صندوق فرهنگیان تامین کرده. مردم لطفاً مراقب عوامل انگلیس و فری ملقب به حسن باشید. لعنت بر انگلیس
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      2 6
      همه تان مزدور انگلیس هستید فرق ندارید
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 1
    به درد مردم برسید
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 0
    شرط پذیرفته شدن در انتخابات داشتن شغل و مقام های قبلی نیست. شرط ارزیابی مثبت کارنامه کاری و اخلاقی آنان است. متاسفانه نهادهای ارزیابی در کشور وجود ندارد، معیار و استاندارد نوشته نشده است و لذا هر کس بدون داشتن رزومه کاری برجسته متقاضی نمایندگی است. حداقل 90 در صد نمایندگان مجلس در وحله اول باید از بین نخبگان باشند، ده درصد هم از افراد معمولی تا ارتباط با مردم عادی قطع نشود.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 3
    بخش چپ اصلاحات را اینها عبور از نظامند پس دبگه نباید در ساز و کار اصلاخطلبان لاشند برند بیرون
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 3
    برای انتخابات نگاه می کنم به اینکه ایده های کسانی که می خواهند انتخاب کنند جیه بعضی ایدولوژیک به بخش اسلامگرای تند راز میدهند بعضی صنفی رای میدهند بعصی با توجه به متطقه و مشکلات منافع و اولویتها رای میدهند در تمام این الویت سازی ها اپوزیسیون نقش دارد اما شگا باید جواب خودتون که به نقگفع کشور دولت و قوی کردن حکمرانیست ره اپوزیسیون بدید در بعضی از جاها نگاهها و گرایش اقتصادی فرد تاثیر دارد بعضی گنافع و ...
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      3 1
      رای نمیدم
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 2
    ان شاءالله سرطان بدخیم اصلاحات و امثالهم اون دنیا با اربابی اسرائیلیشون محشور بشن چون خواسته یا ناخواسته دارن برای اونا کار میکنن یه عده بی جیره و مواجب یه عده با جیره و مواجب
  • حسن IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    8 1
    فقط فرش های کاخ سعد اباد را پس بگیرید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 3
    🇮🇷ابراهیم بت شکن🇮🇷 بتِ بانک ها رو بشکن
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 2
    هیچ اطلاح طلبی در خط امام نیست
  • مهدی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 1
    میزان ارای شرکت کنندگان مهم نیست فقط هرچه باشد مهم مرقانون است
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    مهم رفتن پای صندوق است
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    شیطان بزرگ امریکا اینبار هم ناامید ازنفوذ عواملش شده هم مثل مار زخم خورده میماند که حمله میکند بنابراین بجای حمایت تمام قد ازعواملش روش تحریم درپیش گرفته .طبیعی میباشد که نوکرها هم پشتشان خالی شده واز ارباب تبعیت کنند.فقط نظام باتحریم کننده باید بعنوان خروج کننده برخورد کند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    عبور از خط امام با دادن رای سفید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس