استادیوم الثمامه

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر تجربه خوشی از بازی در ورزشگاه الثمامه شهر دوحه ندارند.

سرویس ورزش مشرق - دیدار مرحله نیمه نهایی تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر چهارشنبه این هفته در ورزشگاه الثمامه شهر دوحه برگزار می‌شود.

تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و در گروه B در همین ورزشگاه مقابل تیم ملی آمریکا تن به شکست یک بر صفر داد و باخت تلخی را تجربه کرد. باختی که شاید اگر به مساوی ختم می شد تیم ملی مان اولین صعود تاریخ حضورش در جام های جهانی را هم تجربه می کرد.

ایران و قطر به دنبال شکستن طلسم استادیوم بدیُمن +عکس
جدول مسابقاتی که در جام جهانی ۲۰۲۲ در ورزشگاه الثمامه برگزار شدند

همچنین تیم ملی قطر نیز در گروه A مسابقات جام جهانی۲۰۲۲ در کشورش در همین ورزشگاه مقابل تیم سنگال تن به شکست سه بر یک داد. البته این ورزشگاه‌ها خاطرات تلخ دیگری هم برای قطری‌ها در بر داشته است.

ایران و قطر به دنبال شکستن طلسم استادیوم بدیُمن +عکس
جدول مسابقات برگزار شده عرب کاپ در استادیوم الثمامه قطر

تیم ملی فوتبال قطر در سال ۲۰۲۱ و در مرحله نیمه نهایی عرب کاپ روبروی الجزایر به میدان رفت که در همان دیدار تن به شکست یک بر صفر مقابل الجزایر داد و از رسیدن به فینال بازماند. تیم الجزایر در آن مسابقات قهرمان شد.

آخرین دیدار برگزار شده در این استادیوم در جام جهانی 2022 قطر دیدار یک چهارم نهایی بین پرتغال و مراکش بود که یاران کریستیانو رونالدو در ناباوری کامل تن به کست یه بر صفر مقابل شیرهای آفریقایی دادند و از رسیدن به نیمه نهایی بازماندند تا رویای رویارویی مسی و رونالدو محقق نشود.

ایران و قطر به دنبال شکستن طلسم استادیوم بدیُمن +عکس

درباره این استادیوم باید گفت: ورزشگاه الثمامه دوحه اولین استادیوم سرپوشیده در قطر است که طراحی آن توسط یک معمار قطری به نام ابراهیم محمد جیده که از معماران به نام این کشور است، انجام شده است.

این استادیوم از گافیا که کلاه سنتی مردم آن سرزمین است و بخش مهمی از لباس سنتی آن منطقه نیز محسوب می‌شود، الهام گرفته شده است. به همین خاطر می‌توان این ورزشگاه را ساختمانی باشکوه دانست که نمایانگر فرهنگ تاریخ این کشور است.

این استادیوم که ۴۰۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.

ایران و قطر به دنبال شکستن طلسم استادیوم بدیُمن +عکس

اما علت نام‌گذاری ورزشگاه الثمامه دوحه چیست؟ همانطور که گفته شد ورزشگاه Al Thumama که در جنوب دوحه قرار دارد، به شکلی طراحی و ساخته شده است که نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم قطر است. البته اهمیت به فرهنگ و تمدن این کشور تنها در معماری این ورزشگاه لحاظ نشده است، بلکه نام این استادیوم زیبا و بزرگ نیز از نام یک درخت بومی که در این منطقه رشد می‌کند، گرفته شده است. استادیوم الثمامه مطابق با تمام مکان‌هایی که برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر طراحی شده‌اند، برای بزرگداشت فرهنگ و سنت‌های عربی طراحی شده است.

شکل دایره‌ای ورزشگاه منعکس‌کننده کلاهی بافته شده و سنتی است که برای قرن‌ها توسط مردان و پسران در سراسر خاورمیانه مقدس بوده است. طراحی این ورزشگاه متناسب با فرهنگ عرب است و نمادی از عزت و استقلال خانواده‌های عرب زبان است.

ایران و قطر به دنبال شکستن طلسم استادیوم بدیُمن +عکس
دیدار ایران و قطر آخرین مسابقه جام ملتها در استادیوم الثمامه است

یادآور می شود؛ با توجه به حذفی بودن این مرحله از مسابقات جام ملت‌های آسیا قطعاً یکی از دو تیم ایران یا قطر باید با پیروزی زمین را ترک کند. بنابراین ورزشگاه الثمامه قطر می‌تواند برای اولین بار یک خاطره خوش را برای یکی از دو تیم ایران یا قطر بر جای بگذارد که امیدواریم این خاطر خوش از آن بچه‌های تیم ایران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 1
    می توان از معماری یخچال ها و یا آب انبارهای سنتی ایران برای ساخت ورزشگاه جدیدی که قرار است با کمک چینی ها در نزدیک تهران ساخته شود، الهام گرفت!
  • SE ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    3 3
    اینقدر خرافات ترویج نکنید
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    18 10
    مملکت ایران به اون بزرگی و عظمت با درآمد تریلیون دلاری نفت و گاز و مالیات حتی یک ورزشگاه مدرن ندارد. آنوقت مسئولان ایرانی ورزشگاه های کشورهای خلیج فارس را سر ما می زنند.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      7 5
      داداش ورزشگاه های جدید زیادی داریم منتهی شما یا ندیدی یا نمی خواهی ببینی
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      1 0
      کدوم ورزشگاه ؟ استادیوم سپاهان میگی که۲۰ متر پیست داره یا استادیوم مشهد میگی با اون پیستش ؟ یا یادگار تبریز که اینقدر دیر افتتاح شد قدیمی شد یدونه فولاد ارنا است که اونم نورش باز کمه و کیفیت ساخت طوریه انگار ۵ ساله دیگه ۴۰ ساله میشه یا استادیومهای فاحعه ۱۰ هزار نفری احمدی نژاد با اون سلیقه داغون اون زمان مهم سال ساخت نیست شکل ساخت و کیفیت ساخت و در نظر گرفتن همه چی است
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    7 5
    یعنی باید از قطر هم ترسید؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اینارو ول کنید او استادیومی که میخوان بسازن چقدر شبیه این است اینارو ببینید فردا تو سال ۲۰۲۶ خواستین افتتاح کنید ژمین و سکو با ۵ متر فاصله نشه کمپ تمرینی اطراف استادیوم ببینید ۵ تا زمین است
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    انصافا استادیوم های قطر و سازماندهی بسیار حرفه ای و سطح بالاست و مسابقات با کلاس کرد حتی جزئیات مثل مراسم ابتدای بازی و نوع اعلام ترکیب و نتیجه در سطح اروپاست همزمان جام ملتهای افریقا هست که نور استادیوم و شکل و .... اصلا قابل مقایسه نیست و نتونست با آسیا رقابت کنه خسته نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس