کد خبر 1572014
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
مراقب برنامه‌های جعلی منتسب به نامزدهای انتخاباتی باشید!

رییس پلیس فتا پایتخت هشدار هایی در خصوص کلاهبرداری در ایام انتخاب داد و گفت: مراقب برنامه‌های جعلی منتسب به نامزدهای انتخاباتی باشید.

به گزارش مشرق، تنها ۲۷ روز تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است انتخاباتی که سرنوشت مجلس شورای اسلامی در چهار سال آینده را مشخص خواهد کرد.

با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی هستند عده‌ای از افراد سودجو که با هدف کلاهبرداری صفحاتی را منتسب به کاندیداهای این انتخابات راه اندازی می‌کنند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص کلاهبرداری در ایام انتخابات گفت: از مهمترین ساحت‌های زندگی اجتماعی انسان، شرکت در سرنوشت سیاسی اجتماعی خود و جامعه بوده و تبلور آن انتخابات است.

وی بر رعایت نکات مهم در ایام انتخابات برای اخلاق مداری تاکید کرد و گفت: از مهمترین ساحت‌های زندگی اجتماعی انسان، شرکت در سرنوشت سیاسی اجتماعی خود و جامعه بوده و تبلور آن انتخابات است. بدون تردید باید بالاترین میزان از اخلاق مداری را در فرایند انتخابات دید.

وی ادامه داد: رعایت این موارد از سوی کاربران فضای مجازی نشان دهنده رعایت اخلاق مداری است؛ احترام گذاشتن به سایر کاربران در فضای مجازی، صداقت در انتشار مطالب و محتوا، رعایت حریم خصوصی دیگران در فضای مجازی، رعایت عدالت و بی طرفی در حمایت از شخص یا جناحی خاص، عدم پخش اخبار کذب و شایعه پراکنی.

رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به کلاهبرداری‌های انتخاباتی در فضای مجازی بیان داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ممکن است کلاهبرداران به بهانه‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری کنند. از جمله موارد کلاهبرداری؛ فرستادن لینک دانلود یا انتشار خود برنامه با عناوین مختلف، از جمله مواردی که ممکن است کلاهبرداران با سوءاستفاده از آن اقدام به انجام اقدامات مجرمانه کنند.

وی ادامه داد: تحریک افراد به دانلود و نصب برخی نرم‌افزارها با عناوین اخبار روز انتخابات، حمایت از نامزد خاص، کسب درآمد با حمایت از کاندیداهای مختلف و … نیز از جمله مواردی هستند که می‌تواند منجر به مجاب کردن افراد برای استفاده از نرم‌افزارهای جعلی و مخرب شود.

سرهنگ معظمی گودرزی در ادامه گفت: کاربران در صورت نصب چنین برنامه‌هایی با توجه به دادن اجازه دسترسی به پیامک‌ها، تماس‌ها، گالری عکس و … با مشکلات ریز و درشتی مواجه و حتی اطلاعات شخصی و بانکی آن‌ها نیز به خطر خواهد افتاد.

رئیس پلیس فتا پایتخت از چگونگی تشخیص اخبار جعلی مرتبط با انتخابات بیان داشت: خبررسانی جعلی، دروغ پراکنی یا اخبار جعلی نوعی خبرنگاری زرد یا پروپاگاندا با قصد پخش اطلاعات غلط است که در بستر رسانه‌های چاپی سنتی، رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد.

وی ادامه داد: اخبار جعلی با هدف گمراه کردن و به منظور آسیب رساندن به یک آژانس، نهاد، یا شخص، یا به‌دست‌آوردن اهداف مالی یا سیاسی نوشته و منتشر می‌شود، که اغلب با استفاده از سرفصل‌های حساس، نادرست که می‌تواند به جهت افزایش خوانندگان، اشتراک گذاری آنلاین و درآمد بر اساس کلیک روی اینترنت هم باشد.

رئیس پلیس فتا پایتخت از چگونگی تشخیص اخبار جعلی مرتبط با انتخابات بیان داشت: باید مراقب شبه خبرها بود، به تصاویر توجه شود که واقعی باشند. به زمان و تاریخ اخبار توجه کنید. بررسی صحت منبع خبر و دقت به موضوع خبر دقت از جمله موارد است.

سرهنگ معظمی گودرزی با تاکید بر جدی گرفتن برنامه‌های جعلی منتسب به نامزدهای انتخاباتی گفت: در ایام انتخابات موارد متعددی از انتشار برنامه‌های موبایلی جعلی منتسب به نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی رؤیت می‌شود که این امر می‌تواند زمینه سرقت اطلاعات و سو استفاده از داده‌های شخصی کاربران را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه در نصب هرگونه برنامه موبایلی باید به مواردی توجه کرد گفت: از نصب برنامه‌های موبایلی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها منتشر می‌شوند، خودداری کرده و برنامه‌های مورد نیاز خود را از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر نرم‌افزاری دریافت کنند. با مراجعه به وب‌سایت رسمی ستاد انتخاباتی کاندیداها و استعلام برنامه‌های موبایلی از اعتبار آن‌ها مطمئن شوند و همیشه از یک آنتی‌ویروس و ضد بدافزار معتبر در تلفن‌های هوشمند خود استفاده کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس