بازگشت درگیری‌ها به سودان

با آغاز مجدد درگیری‌ها در سودان و افزایش حملات ارتش علیه مواضع نیروهای پشتیبانی سریع، وزیر بهداشت این کشور خبر داد: بیمارستان‌های خارطوم و دارفور از خدمت خارج شده‌اند.

به گزارش مشرق، با بازگشت مجدد درگیری‌ها به سودان چندین منطقه از خارطوم، پایتخت این کشور روز گذشته (جمعه، ۱۶سپتامبر) شاهد نبردهای خشونت‌آمیزی در مجاورت فرماندهی کل ارتش بود.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، ارتش سودان ۳۰ زندانی خردسال را که با نیروهای پشتیبانی سریع می‌جنگیدند، به صلیب سرخ تحویل داده است.

خبرنگار الجزیره ضمن اشاره به خشونت در نبردهای جدید سودان، به نقل از منابع محلی گزارش داد که ارتش سودان به طور متوالی یکی از مراکز استقرار نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم، را از مواضع خود در شمال منطقه ام درمان، بمباران می‌کند.

این منابع خبر دادند: درگیری‌های خشونت‌آمیز با سلاح‌های سبک و سنگین بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در اطراف محله‌های مجاور سپاه مهندسین در جنوب ام درمان در گرفته است؛ صداهای گلوله باران نیز در منطقه الحزام، در جنوب خارطوم شنیده شد.

وزیر بهداشت دولت سودان هم به نوبه خود، در مصاحبه با الجزیره گفت که تمام بیمارستان‌های بزرگ در خارطوم و دارفور از دسترس خارج شده و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

«محمد جمال»، مسئول رسانه‌ای برنامه جهانی غذا در سودان به الجزیره گفته است که بیش از ۲۰ میلیون نفر از ناامنی غذایی رنج می‌برند و بیش از ۶ میلیون شهروند سودانی هم در یک قدمی قحطی قرار دارند.

جمال بر لزوم فراهم کردن راه‌های امن برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها نفر از مردم آسیب‌ دیده که دسترسی به آن‌ها به دلیل مشکلات امنیتی غیرممکن است، تاکید کرد.

از پانزهم ماه آوریل تاکنون ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع درگیر درگیری‌هایی شده‌اند که هیچ آتش بسی نتوانسته آن را متوقف کند. سازمان ملل متحد پیش‌تر در بیانیه‌هایی تایید کرده بود که بیش از ۵ میلیون آواره و پناهنده در داخل و خارج از سودان وجود دارند.

بر اساس گزارشی که «ولکر پرتز»، فرستاده مستعفی سازمان ملل به خارطوم، در ۱۳ سپتامبر در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد، در این درگیری‌ها ۵۰۰۰ نفر کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند؛ بیش از ۱۲۰۰۰ نفر دیگر هم ذر شمار زخمی‌ها هستند.

ارتش به رهبری «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیت سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (معروف به حمیدتی)، به صورت متوالی اتهاماتی را مبنی بر شروع جنگ و ارتکاب تخلفات جنگی طی آتش بس علیه هم رد و بدل می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس