کد خبر 1570875
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
خودرو

قیمت خودروهای داخلی و خارجی که نیمه اول سال جاری شرایط باثباتی داشت، در هفته‌های اخیر افزایشی شد.

به گزارش مشرق، اسفند ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پس از بازدید از شرکت خودروسازی ایران خودرو، برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» دستور ۸ ماده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

در سال‌های اخیر کاهش تولید خودرو و کم شدن عرضه این محصول نسبت به تقاضا و از طرفی اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد و ورود دلالان به این بازار باعث شد خودرو یک کالای سرمایه‌ای شود.

طرحی که کنار گذاشته شد

برای حل مشکلات حوزه خودرو، در دوره وزارت سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، طرحی پیشنهاد شد که براساس آن همه خودروسازان متعهد شدند تولیدات خود را در سامانه یکپارچه خودرو عرضه کنند.

این عرضه بزرگ باعث شکسته شدن قیمت خودرو در بازار آزاد شد، از سوی دیگر به دلیل تعداد بالای خودروهای عرضه‌شده دلال‌بازی کاهش پیدا کرد به طوری که هر ثبت‌نام‌کننده فرصت خرید خودرو داشت و دیگر حواله خرید اعتبار و امتیازی برای دارنده آن به حساب نمی‌آمد.

وطن امروز در ادامه نوشت: از سوی دیگر با این اقدام دست دولت برای اجرای سیاست‌های حمایتی مانند جوانی جمعیت نیز باز باشد. در گذشته فقط ۲ خودروساز قانون حمایت از جمعیت را اجرا می‌کردند اما با ایجاد سامانه جدید یکپارچه خودرو، تمام خودروسازان این قانون را اجرا کردند.
با وجود اینکه طرح مذکور منتقدانی داشت اما به مرور باعث ثبات بازار و کاهشی شدن روند قیمت خودرو شد.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، شاخص قیمت خودرو در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به طور متوالی نزولی بوده و ۱۶ درصد کاهش یافته است. کاهشی شدن تورم این محصول با عرضه‌های بزرگ در سامانه یکپارچه دور از انتظار نبود و سفارش فروشی نمایندگی‌ها را از روند عرضه خودرو حذف کرد.

با روی کار آمدن عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، برای بهبود بازارخودرو با امید به افزایش تولید و واردات خودرو، سامانه یکپارچه خودرو در شرایط آرامش و ثبات بازار حذف شد و شرایط فروش خودرو به «فروش مستقیم» از طریق تولیدکننده تغییر کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از حذف سامانه یکپارچه خودرو آرامش بازار به‌هم خورده است؛ با وجود اینکه قیمت دلار ثابت بوده و افزایشی را شاهد نبوده‌ایم (تا ۲ هفته پیش) اما عرضه کم خودروسازان باعث به‌هم خوردن توازن عرضه و تقاضا و به وجود آمدن مشکلاتی در بازار این محصول شد که افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خودرو را از ابتدای سال تاکنون شاهد هستیم. با ادامه روند فعلی و به عقیده برخی کارشناسان این حوزه، افزایش بیشتر قیمت‌ها تا درصدهای بالاتر نیز اتفاق خواهد افتاد.

وارداتی که انجام نشد

دستورالعمل واردات خودرو اردیبهشت ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید و واردات خودرو بعد از ۴ سال مجددا از سر گرفته شد. اخبار مربوط به واردات خودرو و اظهارات مسؤولان وزارت صمت در نیمه ابتدایی سال جاری، باعث ایجاد شرایط باثبات در بازار این کالا شده بود به‌طوری که حتی قیمت برخی خودروهای داخلی در شهریورماه نسبت به ماه‌های ابتدایی سال ارزان‌تر شده بود اما رفته رفته این وضعیت تغییر کرد و نشانه‌های افزایشی شدن قیمت خودرو هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود.

توقف عرضه‌های بزرگ در سامانه یکپارچه، کاهش تولید و فروش خودروهای داخلی و در نهایت روند بسیار کند و ناامیدکننده واردات خودرو باعث شده است طی ۲ ماه اخیر شاهد افزایش قیمت‌ خودرو در بازار آزاد باشیم.

قرار بود از زمان آزادسازی واردات خودرو تا پایان سال جاری ۲۰۰ هزار خودروی خارجی که غالبا اقتصادی باشد وارد کشور شود.

بر اساس آخرین داده‌ها اما تاکنون حدود ۱۰ هزار خودرو وارد کشور شده است که فاصله معناداری با هدف‌گذاری واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و خودروهای روی آب برندهای معتبر در سامانه فروش عرضه خواهد شد، گفت: نیمی از خودروهای ترخیصی پلاک شده اما زمان قانونی تحویل به پایان نرسیده است.

مسیر نسبتاً طولانی شماره‌گذاری خودرو

رئیس سازمان توسعه و تجارت در پاسخ به برخی ابهامات درباره طولانی شدن مرحله شماره‌گذاری تأکید کرد: در این مرحله موضوعاتی مثل ارائه مجوز اسقاط، مجوز محیط‌ زیست در حوزه رده انرژی و در نهایت بازدید فیزیکی باید طی شود. برخی واردکنندگان معتقدند این مرحله حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد، این در حالی است که برای برخی واردکنندگان، این مرحله در مدت ۲ هفته به اتمام رسیده است.

دنده عقب تولید خودرو

در کنار واردات قطره‌چکانی که باعث رنجش متقاضیان در انتظار واردات خودرو شده است، شاهد کاهش تولید خودروهای داخلی توسط خودروسازان نیز هستیم. شاید عامل تاثیرگذارتر از واردات همین موضوع تولید کم باشد، زیرا بخش قابلی توجهی از نیاز کشور از سوی تولیدکنندگان ملی تامین می‌شود.

جدیدترین گزارش ارائه‌ شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که تولید خودرو و قطعات آبان امسال نسبت به مهر رشد ۵.۳ درصدی داشته اما نسبت به آبان ۱۴۰۱ کاهش قابل توجه ۲۸.۳ درصدی را رقم ‌زده است. از سوی دیگر، در مجموع ۸ ماه امسال نیز تولید خودرو و قطعات کاهش یک درصدی نسبت به آمار مجموع ۸ ماه سال ۱۴۰۱ داشته است. به ‌تبع کاهش تولید، کاهش فروش نیز امری عجیب نیست.

طبق آمار، در شاخص فروش هم آبان امسال فروش خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۲.۴ درصدی داشته و در مجموع از فروردین تا پایان آبان امسال نیز فروش خودرو و قطعات، کاهش ۱۱.۲ درصدی را نسبت به ۸ ماه ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

گفتنی است خودروسازان از ابتدای سال جاری تا تیرماه، در مدار صعودی تولید قرار داشتند و طی ۴ ماه ١۴٠٢ نسبت به مدت مشابه سال ١۴٠١ رشد ٣٠ درصدی را رقم‌ زده بودند اما به گفته خودروسازان و قطعه‌سازان، عواملی همچون قیمت‌گذاری دستوری، الزام رعایت استانداردهای هشتادوپنج‌گانه از تیرماه که به حذف برخی خودروها و ارائه نسخه‌های ارتقایافته منجر شد، کمبود منابع نقدینگی و... سبب شده روند صعودی افزایش تولید، کمی مختل و ادامه آن دشوار شود. این روند متاسفانه تا آبان امسال نیز ادامه‌دار شد و کاهش تولید و فروش را در مقایسه‌های آماری ثبت و به نوعی افزایش تولید ماه‌های نخست را هم بی‌اثر کرد.

بر این اساس ادامه روند کاهش و عدم اخذ به موقع تصمیمی جدی برای توقف این روند کاهشی، تحقق وعده‌ تیراژ تولید یک میلیون و ۶٠٠ هزار تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار دستگاه در سال ١۴٠٢ را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. بر این اساس، با تداوم این روند، نه ‌تنها افزایش تولید نسبت به سال گذشته می‌تواند امری محال به نظر برسد که تولید همان ۱.۳ میلیون دستگاه تولیدی در مجموع سال ١۴٠١ هم شاید دست‌نیافتنی باشد.

چرا ورق بازار خودرو برگشت؟

این در حالی است که همان ابتدای سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تولید در مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعات) را ضروری و خودروسازان را مکلف به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کرد اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد نه‌تنها صنعتگران احتمالا از عهده عهد خود برنخواهند آمد و «افزایش تولید» هم امری تحقق‌پذیر نباشد که نزدیک شدن به آمار تولید سال ١۴٠١ هم شاید با همین دست‌فرمان (کاهش تولید ماهانه در مقایسه آماری) دور از انتظار باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده است. امسال حدود ۶۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری به ‌صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۵۰۳ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت ۹۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از رشد ۴۷ درصدی برخوردار است.

از فروردین تا مهر امسال حدود ۲۳۰۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد رشد نشان می‌دهد. تولید حدود ۲۲ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۳۵ درصدی تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۷۶ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید ۹۶ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۸۴ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ ‌درصد بوده است. بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده، تولید خودرو در سال جاری باید به ۱.۶ میلیون دستگاه برسد. با توجه به دست‌فرمان تولید تا ماه هفتم سال، رسیدن به این هدف بعید به نظر می‌رسد. با وجود اینکه میزان تولید خودرو در کشورمان بهبود یافته است اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله ۲۲ درصدی دارد و باید تلاش‌ها در این زمینه افزایش یابد، البته شاید وزارت صمت برای مدیریت بازار روی خودروهای وارداتی هم حساب کرده است.

نباید فراموش کرد در بهترین وضعیت میزان واردات خودرو به ۵۰ هزار دستگاه هم نخواهد رسید و در این رابطه صرفا باید بر تولید داخلی تکیه کرد.

گفتاردرمانی وزیر

عباس علی‌آبادی از ابتدای انتصاب خود به عنوان وزیر صمت تاکنون ۲ مرتبه مردم را به صبوری در خرید خودرو تشویق کرده و با امید به واردات خودرو و افزایش تولید این محصول سرمایه‌ای، نوید بهبود بازار خودرو را داده است. در حالی که پس از نخستین تشویق وزیر صمت به صبوری درباره بازار خودرو، بازار به ثبات نسبی رسیده بود اما رفته رفته جو کاهشی بازار به‌هم خورد و روند افزایشی را به خود گرفت و نه تنها بازار بهبود نیافت بلکه عده‌ای هم متضرر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    17 0
    قطعات این خودروهای داخلی مخصوصا برقی و قطعات مهم اصلا تو بازار پیدا نمیشود مثلا دریچه گاز سنسور اکسیژن و ...... اونائی که تو بازار اصلا جواب نمیده این چجور تولید داخله که قطعات هم دیگه پیدا نمیشه و فقط و فقط فکر افزایش فضایی ماشینهای لگن هستند
    • نادر IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      سوال اینجاست که چرا همه نمایندگان منتقد صنعت خودروسازی رد صلاحيت شدند؟ و چرا باید منوچهر منطقی که چند دوره مدیرعامل ایران‌خودرو بوده معاون وزیر و همچنان همه کاره باشد؟!
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      1 2
      تعداد ماشین ها بسیارزیاد شده ترافیک و جای پارک معضل بسیار بدی شده تعداد پارکینگها جوابگو نیست تو خیابان بیشتر از آدم ماشین میبینیم. بس کنید توروخدا چقدرماشین میخرید اخه؟
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 1
      بجای ماشین سواری اتوبوس و ون و مینی بوس بسازید
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      7:27 حاضرم به جون خودم قسم بخورم تو خودت ماشین داری و تک سرنشینم هستی پس حرف الکی نزن و از خودت شروع کن
  • مولا IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    11 0
    تعلل در واردات خودرو دست دوم و واردات قطره چکانی با تعرفه بالا و ایزن قیمت دلار.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    8 0
    مشکل اصلی کشور عقب ماندگی ساختار برا حل کردن مشکلات کشور است ساختار بسیار کند و لاک پشتی حرکت میکند سالهای سال مشخصه ترفند خودروسازان چیست اه و ناله برا افزایش قیمت و بعد گرفتن مجوز افزایش صحبتهای حماسی و وعده های عالی ( البته توخالی ) سه ما بعدش عرضه قطره چکانی شروع میشه برا مجوز افزایش بعدی زشته برا سیستمی نتونه این حرکت چیپ رو پس بزنه و قاطع مشکل حل کند تا کی ؟ بساط مسخره بازی دیگه خیلی لوث شده است
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    15 0
    اقای علی ابادی چقدر صبر کنیم صد سال خوبه ؟ کم نیست اگه کم رودربایسی نکن یه شش هفت نسل ازار بدین تمام میشه ؟
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    10 1
    چهارتا مافیا داریم که هنوز از دولت قوی تر هستند و همچنین با یکدیگر رقابت دارند! طلا، دلار، مسکن و خودرو. برای مسکن و خودرو راه‌کارهای آسانی وجود دارد لیکن وزارتخانه توسط مافیا مدیریت می‌شود. برای طلا و دلار هم راه‌کار وجود دارد اما...
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      3 0
      کدوم مافیا؟!!! همه دستشون توی یک کاسه است.
  • محمد IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    6 3
    خودرو سازان با کاهش تولید و حمایت دولت از افزایش قیمت ، با حد اقل زحمت بیشتر از شرکتهای دارایداسم و رسم جهانی سود میبرد و حاکمیت میگوید ضرر انباشته شرکت خودرو سازی ، وقتی شورای نگهبان نمایندگان معترض به گرانی را رد صلاحیت میکند. یعنی از گران سازی حمایت میکند وبس و اگخودرو سازها به فعالیتهای گران سازی پا فشاری میکنند. زیرا در بالاترین مقامان حامی مافیا داریم
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      داداش چطوری ربطش دادی به شورای نگهبان؟!!!
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    قرکه کشی خودرو هم شده لاتاری برای یک عده خوش شانس .طرف پارسال تارا برنده شده تو یکسال چرا باید نزدیک 350 میلیون تومن سود کنه؟این اسمش توزیع رانت به طور شانسی هست خیلی از برندگان خودرو ازمیان کسانی هستن که به قولی دستشون به دهنشون میرسه وپارسال با قانون بلوکه کردن صد میلیون تومنی عملا قشر ضعیف جامعه هم حذف کردین از بخت برنده شدن .به خدا همه چیز این مملکت با افزایش دلار هماهنگ هست وقتی دلار گرون میشه یعنی ریال ایرانی ضعیف داره میشه وتعجبی هم نداره که خودروها گرون بشن .الان تارا ودنا دارن میشن یک میلیارد تومن کوییک این خودروی کوچک شده 400 میلیون تومن .زیان انباشته فراوان سایپا وایران خودرو هم تا نهایت دوسال دیگه چنان زخم بزرگی برپیکره اقتصاد خواهد زد که خواهیم دید .راهکار خودروسازی واگذاری خودروسازان کشور به خودروسازان بین الملی هست البته نه واگذاری کامل بلکه واگذاری سهام مدیریتی به اونها وسهیم شدن در سود خودروسازی .ببینین تو سه سال با درایت ومدیریت چطوری ایران رو قطب اول خودروسازی منطقه می کنند اما خواب وقتی تحریم هستی وارتباط با دنیا نداری وثبات اقتصادی هم نداری باید بسوزی وبسازی .دو سال دیگه شاید کوویک هم شد یک میلیارد تومن گوشت هم شد کیلویی دومیلیون تومن اصلا کی به فکر مردم باید باشه جز خودشون.
  • هادی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    10 0
    اقتصاد مملکت دست مافیاست. همین و بس
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    14 0
    مدیرعامل سابق ایرانخودرو شده معاون وزیر صمت !! همین فرد ماه قبل با گفتن یک کلمه که خودروسازها بزودی با نرخ آزاد میفروشن فتیله جهش قیمتها در بازار خودرو را روشن و بازاری که ماهها راکد و باثبات بود بشدت متلاطم و تورمی کرد . خسته نباشید به وزیر صمت و معاون بی تقصیرش
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      9 0
      این قبیل افراد نمی خواهند به فکر اقشار متوسط جامعه باشند بلکه طرفدار سرمایه دار بوده و اصلا به فکر کشور و کنتل تورم نیستند
  • خان داداش IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 1
    استارت اول این تلاطم قیمتی به قول شمارو منوچهر منطقی معاون وزیر صمت و از مدیران و جیره خواران باسابقه ایراخودرو و زیرمجموعه های ایران خودرو مثل تام ایرانخودرو زد و اون قصه کذایی فروش 5 درصد زیر حاشیه بازاررو دوباره پیش کشید....اگه همونقع باهاش برخود شدید و از کار برکنار میشد وضعیت الان خودرو اینجوری نبود
  • ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    سامانه یکپارچه که تأثیرش مثبت بوده رو چرا حذف کردن؟!
  • ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 1
    سامانه یکپارچه که تأثیرش مثبت بوده رو چرا حذف کردن؟!
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    12 0
    مملکت که نیست دیوانه خانه است
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      7 0
      دزد خانه
  • مهدی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 0
    دلال کدومه وقتی خودروساز پارس ۱۷۰میلیونی را۳۳۰میلیون گران وقطره چکانی تحویل می دهد این مافیا که شامل وزارت صمت باضافه خودرو ساز باضافه همکاری نمایندگان و.‌.باعث گرانی است
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 0
    خوب پس طرح اعظمی امین درست بود سریعتر اجرایش کنید
  • ایرانی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    7 0
    گرون شد چون از درون دولت دستور گرونی صادر شد. پول کم آوردن مثل همیشه جیب ملت
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 1
    حالا الان سامانه را برگرداندید یا نه بیچاره فاطمی امین چقدر رنج تحمل کرد
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      1 1
      مجلسیان با هیاهو استیضاحش کردند و خود را مردمی نشان دادند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    2 1
    چون ‌دلار بالا کشید یعنی این معادله ساده را نمی فهمید
  • US ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    فاطمی امین این همه ثروت از کجا آورده ؟
  • محمد IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    حمایت از تولید داخلی به جای خود، ولی وقتی وعده وارداتش، تو خالی باشه و بازار، رقابتی نشه، به علاوه اگه وارداتی هم انجام بشه، بهش تعرفه سنگین بسته بشه، همین آشه و همین کاسه
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    2 0
    چه بازار داغی داره این خودرو ساخته نشده پولشو میدن حواله میگیرند و دست به دست میکنند
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    در سوید یا سویس بنگاهی و املاکی به این شکل وجود ندارد برا املاک هست برا ماشین هم خوبه مالک دولت هست مردم به دولت میفروشند به نرخ مصوب و از دولت میخرند به نرخ مصوب جنس کهنه هم قیمتش کمتره
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    بهانه‌های الکی رییسی بجز گرانی و فیلترینگ کاری بلد نیست
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    در مورد کنترل تورم فقط باید گفت"مسئولان نمی توانند وبس"
  • حسن IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    1 1
    اولا خداوند شر خودرو سازان را از سر این ملت مظلوم کم کند بعد یه غیرتی هم به مسئولین بده برای سامان بخشیدن به داستان پر طمطراق خورو .سپس دلالان بی ایمان سود جوی کشور را سرنگون کنه. تاکی این قصه خودرو ادامه خواهد داشت نه مجلس نه دولت و نه قوه قضائیه نمی خواهند حل کنند
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    1 0
    چونکه مافیای خودرو اراده کردند در بازار یک تهیجی کاذب ایجاد نمایند تا خودروهای دپو شده را مثل راحت حلقوم برای خریدش توسط مردم و دلال ها هضم کنند. این از خواص انحصار و انحصار طلبیست که دولت ایران دو دستی تقدیم مافیای خودرو نموده و متهم هم کم نگذاشته و بر گرده مردم سوار شده و می تازاند .تمامی گرانی های مملکت ما از صدقه سر همین خودرو سازها است که با ترفند های شیطانی درفکر گرانی خودرهایشان هستند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    دروغ تا چه حدی این خودروسازان این همه ماشین گرون میشه هی میگن ضرر بابا اگر ضرر میکنید تولید نکن ،این همه ماشین تو پارکینگ پس چییه ،پول جمع کنید کجا را میخواهید بگیرید دروغ بگید که چی بشه،یه پسر میخواد زن بگیره نمیتونه تامین مالی کنه مجبور بره خلاف کنه آخر خلاف باید یا گیر بیفته در گوشیه زندون یا بکشند اگر خلاف ناموسی باشه ،بابا یه فکر به حال ملت بکنین ،میگن قطعات ایران خودرو یا دارو از خارج مییاد تحریم هستیم ،دیگه محصولات لبنی از خارج که نمییاد ،بس کنید یه فکر اساسی بکنید ،چهار تا آدم کار بلد بزار سر کار عمرمون تموم شد ،ایران خودرو اگه راس میگه ای ماشینا را ببره دوبی با قیمت بالا بفروشند تا ضرر نکنه ،اونوقت می‌فهمه ماشین یعنی چی،بعد به خودش میگه بزار برگردم تو ایران اونجا بهتر میشه چپو کرد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    دولت باعث گرونیهاست.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    هر کسی که خلاف توصیه های اقتصادی دولت عمل کرده، موفق شده و برد نموده است: بورس، سکه، ارز، خودرو
  • ستار IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    مردم بیچاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس