اگر در مناقصه ها شرکت کرده‌اید، از روند برگزاری آنها مطلع هستید. مناقصه گزار نیاز و خواسته خود را مشخص کرده و آن را به صورت آگهی در سایت، به اطلاع عموم می‌رساند. شرکت کننده یا مناقصه‌گر، آگهی را مشاهده و در مناقصه شرکت می‌کند. به طور کلی فرایند برگزاری مناقصات سخت نیست و تنها با رعایت برخی از نکات می‌توانید شانس برنده شدن خود را در مناقصه ها افزایش دهید. با گذشت سال‎ها از برگزاری مناقصات در کشور، هر ساله تلاش می‎شود تا ایرادات معاملات کاهش پیدا کرده و در یک فضای امن و قابل اعتماد مناقصات برگزار شوند.

پایگاه ملی مناقصات و نقش برجسته سامانه ستاد دولت در بهبود فرآیند مناقصات

راه اندازی سامانه ستاد دولت

در گذشته شفافیت کامل در برگزاری مناقصات وجود نداشت و در بسیاری از معاملات امکان تضییع حق دیگران وجود داشت. اما در سال‌های اخیر با راه‌اندازی سامانه ستاد دولت، تلاش شده است تا فرایند برگزاری مناقصات در یک چارچوب خاص، با رعایت شرایط و ضوابط و بندهای قانونی برگزار شود. سامانه ستاد دولت تا حدود زیادی توانسته است فرایند مناقصات را بهبود بخشیده و اگر شبهاتی در برگزاری معاملات وجود دارد، از بین ببرد. سایت ارتباط گستران هزاره به طور کامل آگهی‌های مناقصات سامانه ستاد دولت را پوشش می‌دهد. این آگهی‌ها می‌تواند توسط سازمان‌های دولتی با موضوعات مختلف منتشر شده باشند. سایت هزاره به طور کامل آگهی مناقصه ها را تفکیک، طبقه‌بندی و منتشر می‌کند.

بهبود فرآیند مناقصات با نظارت و بازرسی

دولت مکلف کرده است که همه سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات دولتی باید معاملات مناقصات خود را در سامانه تدارکات الکترونیک دولت یعنی ستاد انجام دهند. زمانی که تمام معاملات در یک سامانه به صورت یکپارچه ثبت و انجام شوند، نظارت و بازرسی بر معاملات آسان‌تر خواهد شد. در پایگاه ملی مناقصات دو مرجع بزرگ بازرسی کل کشور و تعزیرات به طور مداوم معاملات سامانه ستاد را بررسی کرده و در صورت مشاهده تخلف آن را گزارش می‌دهند. زمانی که سازمان‌ها از وجود بازرسی‌ها اطمینان پیدا کنند، انجام هرگونه تخلف کاهش پیدا می‌کند.

نقش سامانه ستاد در انتخاب تامین کنندگان

در گذشته این امکان وجود داشت که در مناقصات، پروژه‌ها به افرادی واگذار می‌شد که صلاحیت کافی نداشتند و تنها به دلیل برخی از روابط به عنوان برنده مناقصه معرفی می‌شدند. این ناعدالتی علاوه بر اینکه باعث می‌شد تامین کنندگان و پیمانکاران معتبر، با تجربه و متخصص از گردونه رقابت خارج شوند، همچنین باعث می‌شد که پروژه‌ها به دلیل نداشتن تخصص کافی پیمانکار در نیمه راه متوقف شوند که در ادامه باعث می‌شد این پروژه‌ها سال‌ها بدون نتیجه به طور ناقص باقی بمانند. اما اینک رزومه کاری که از تامین کنندگان و پیمانکاران دریافت می‌شود، به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا واجدین شرایط به عنوان برنده مناقصه اعلام شوند. علاوه بر اینکه پروژه‎ها به افراد متخصص واگذار می‎شود، در هزینه‏های مناقصه گزار نیز صرفه جویی خواهد شد.

بهبود فرآیند مناقصات با رصد مالی

یکی از اهداف برگزاری مناقصات این است که پروژه‌ها با قیمت پایین‌تری انجام و خرید کالاها نیز با قیمت پایین‌تر خریداری شوند. بنابراین تعیین قیمت پایه توسط مناقصه گزار و پیشنهاد قیمت از سوی مناقصه‌گر بسیار اهمیت دارد. مناقصه گزار باید بر اساس برخی از فاکتورها قیمت پایه را مشخص کند، اگر قیمت بسیار بالا در نظر گرفته شود مناقصه‌گر نمی‌تواند در مناقصه شرکت کند. از سوی دیگر اگر مناقصه‌گر قیمت را بسیار پایین اعلام کند برنده نخواهد شد. بنابراین هر دو طرف معامله باید تمام جوانب را در نظر گرفته و برای قیمت نهایی به تفاهم برسند. در سامانه ستاد ایران با ثبت مناقصات، تمام وجوه مالی که بین سازمان‌ها و تامین کنندگان و پیمانکاران انتقال پیدا می‌کند، کاملاً مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف، گزارش ارسال می‌شود.

حمایت از کالای ایرانی

نقش دیگر سامانه ستاد دولت در فرایند مناقصات این است که، سازمان‌هایی که نسبت به خرید کالا اقدام می‌کنند تحت نظارت قرار می‌گیرند. به این معنا که کالاهای خریداری آن‌ها باید جزو کالاهای تولید داخل باشند. خرید هرگونه کالای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد، توسط سازمان‌های دولتی تخلف محسوب می‌شود. در این زمینه سامانه ستاد دولت توانسته به کمک تولید داخل بیاید و با حمایت و پشتیبانی از محصول ایرانی باعث رونق کسب و کارها شود، در مناقصات به این موضوع کاملاً توجه شده است.

سخن پایانی

پایگاه ملی مناقصات ستاد با هدف کاهش فساد و تخلف تلاش کرده است تا تولید کنندگان داخلی بتوانند در عرصه‌های مختلف، کالاها و خدمات خود را ارائه و با همکاری سازمان‌های دولتی بتوانند آینده کاری خود را تضمین کنند. همچنین تلاش شده است تا معاملاتی که در سازمان‌های دولتی انجام می‌شود، از شفافیت بالایی برخوردار باشند تا عموم مردم نسبت به سازمان‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند، اعتماد پیدا کنند. سامانه ستاد سعی کرده است معاملات به صورت یکپارچه و بدون هیچگونه تخلفی برگزار شوند.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس