کد خبر 1569603
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲

پروستات، یک غده‌ ای است که در زیر مثانه و مقابل انتهای دستگاه گوارش (رکتوم) واقع شده و نقش اساسی در بخشی از سیستم باروری مردانه را ایفا می ‌نماید. این غده وظیفه تولید مایع حامل اسپرم را برعهده دارد. در اینجا، به بررسی انواع روش‌ های جراحی پروستات می ‌پردازیم که برای درمان بزرگی پروستات، سرطان پروستات و بهبود جریان ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هدف از انجام عمل پروستات چیست؟

عمل جراحی برای استخراج کل یا بخشی از غده پروستات با نام پروستاتکتومی شناخته می ‌شود. بیشترین دلیل برای اجرای این جراحی، سرطان پروستات و یا بزرگی پروستات می ‌باشد.

آموزش پیش از شروع درمان، گام اول در تصمیم ‌گیری برای درمان می ‌باشد. انواع مختلف جراحی پروستات می ‌توانند با استفاده از بیهوشی کلی (که فرد به طور کامل به خواب رفته و هوشیار نیست) یا بیهوشی از طریق کانال نخاعی (که نیمه پایین بدن بی حس می ‌شود) انجام شوند. نوع بیهوشی براساس وضعیت فعلی بیمار، توسط متخصص ارولوژی تعیین می ‌شود.

اهداف جراحی شامل موارد زیر می ‌باشد:

  • درمان بیماری مورد نظر
  • حفظ جریان ادرار بیمار (به معنای اینکه بیمار بتواند به راحتی ادرار را تخلیه کند)
  • حفظ توانایی نعوظ
  • کاهش حداقل ممکن عوارض

انواع جراحی پروستات

انواع مختلفی برای اجرای جراحی پروستات وجود دارد که هر کدام از آنها کاربردها و اهداف خاص خود را دارند. متخصص ارولوژی با توجه به شرایط بیمار و نوع عارضه، تصمیم می ‌گیرد که کدام نوع جراحی مناسب تر است. انواع مختلف عمل پروستات شامل موارد زیر می‌ شوند:

انواع جراحی پروستات و عوارض آن

پروستاتکتومی رادیکال

در این روش، کل پروستات و غدد لنفاوی آن به صورت کامل برداشته می ‌شود تا بیماری‌ هایی نظیر سرطان پروستات به صورت کامل درمان شوند. این روش جراحی به دو صورت زیر اجرا می‌ شود:

پروستاتکتومی رادیکال روباتیک: با استفاده از برش‌ های کوچک در ناحیه زیر شکم، غده پروستات از بدن برداشته می‌ شود. تمامی مراحل این جراحی با استفاده از ربات و سیستم رایانه ‌ای صورت می ‌گیرد که باعث افزایش دقت جراحی و کاهش خطا می ‌شود.

پروستاتکتومی رادیکال باز: در این روش، با ایجاد برش در زیر شکم، پزشک با وسایل مختلف غده پروستات را بر می دارد.

پروستاتکتومی رادیکال لاپاروسکوپی: این روش جراحی با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپی انجام می‌ شود. در واقع با برش ‌های بسیار کوچک روی شکم بیمار انجام می‌ شود. از مزایای این روش، کمترین حجم جراحت است.

عوارض جراحی پروستاتکتومی رادیکال

پروستاتکتومی رادیکال می‌ تواند مزایای مختلفی داشته باشد. اما هیچ روش جراحی ‌ای وجود ندارد که بدون هیچ گونه عوارضی انجام شود. از جمله عوارض ممکن در پروستاتکتومی رادیکال که در برخی از افراد ممکن است ظاهر شود، عبارتند از:

  1. داشتن خونریزی
  2. ایجاد عفونت در مجاری ادرار
  3. داشتن بی‌ اختیاری ادرار در اوایل دوره جراحی
  4. اختلال در نعوظ و ناتوانی جنسی
  5. آسیب به راست روده که البته این مورد به نسبت کمی رخ می‌ دهد
  6. تنگی مجاری ادرار

پروستاتکتومی ساده

پروستاتکتومی ساده در حقیقت یک جراحی آسان پروستات محسوب می ‌شود که عمدتا برای افرادی توصیه می ‌شود که با علائم شدید ادراری روبرو هستند و حجم غده پروستات آن ‌ها به میزان غی رطبیعی بزرگ شده است.

این بیماری به سرطان پروستات مرتبط نمی ‌شود و نیازی به جراحی پیچیده ندارد؛ به همین دلیل از پروستاتکتومی ساده استفاده می‌ شود. در این روش جراحی، کل غده پروستات برداشته نمی ‌شود و تنها بخشی از آن به منظور باز کردن جریان ادرار از دسترس خارج می‌ شود.

عوارض احتمالی پروستاتکتومی ساده

پروستاتکتومی ساده ممکن است در برخی موارد عوارضی داشته باشد که متخصصین، توصیه‌ های لازم برای کاهش این عوارض را ارائه خواهند کرد. از جمله عوارض این نوع جراحی پروستات، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی از مجاری ادرار
  • آسیب به بافت ‌های مجاور پروستات
  • بی ‌اختیاری در ادرار
  • تجربه ارگاسم خشک
  • ناتوانی جنسی و اختلال در نعوظ

انجام عمل پروستات با استفاده از لیزر درمانی

استفاده از روش لیزر درمانی یکی از روش‌ های رایج و بسیار موثر در درمان بیماری ‌های پروستات است که به دلیل کارآیی آن، مورد توجه عموم مردم و پزشکان قرار گرفته است. این روش جدید توانسته است جایگزین مناسبی برای روش‌ های جراحی سنتی پروستات شود.

متخصص اورولوژی با استفاده از تابش لیزر در شعاع و فرکانس خاص، می ‌توانند انواع بیماری‌ های پروستات از جمله بزرگی پروستات و سرطان پروستات را درمان کند. استفاده از لیزر درمانی در عمل پروستات بیشتر مختص افرادی است که با بزرگ شدن پروستات مواجه هستند.

این جراحی می ‌تواند با بیهوشی کامل یا بیهوشی نخاعی اجرا شود که بستگی به شرایط فرد دارد. به دلیل اینکه این روش جراحی بدون برش در ناحیه شکم انجام می‌ شود، عوارض و دوره نقاهت کمتری را به همراه دارد.

انواع جراحی پروستات و عوارض آن

روش های تشخیص بیماری های پروستات

آزمایش های مختلفی نیز وجود دارد که پزشک متخصص می تواند از طریق آن ها به تشخیص بیماری های مختلف در ناحیه پروستات بپردازد. این آزمایشات عبارتند از:

معاینه دیجیتال مقعدی (DRE):

در این روش تشخیصی، پزشک با استفاده از دستکش و مقداری روغن، اقدام به معاینه پروستات از طریق مقعد می‌ کند. اگر مشکلات یا برآمدگی های نامتعارف حس شوند، این ممکن است نشانگر مشکلات پروستات باشد، اما این آزمایش به تشخیص سرطان پروستات نخواهد پرداخت و صرفاً وضعیت سلامت پروستات را نشان می دهد.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA):

این آزمایش از میزان سطح پروتئین‌ های آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون برای تشخیص وضعیت پروستات استفاده می‌ کند. میزان این پروتئین‌ ها متغیر بوده و بر اساس نتایج، پزشک می‌ تواند تشخیص سلامت یا مشکلات پروستات را ارائه دهد.

سونوگرافی:

سونوگرافی به عنوان یکی از آزمایشات تشخیصی رایج، از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از پروستات استفاده می‌ کند. این تصویر سونوگرافی از داخل بدن را به پزشک ارائه می ‌دهد و می‌ تواند جزئیات بیشتری از وضعیت پروستات نشان دهد.

بیوپسی پروستات:

بیوپسی پروستات شامل گرفتن نمونه ‌های کوچک از پروستات است. این نمونه ‌ها به طور دقیق تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله سرطان پروستات شناسایی شود. این آزمایش با بیهوشی کامل یا بیهوشی نخاعی اجرا می ‌شود.

تصویربرداری MRI:

تصویربرداری با استفاده از MRI نیز می ‌تواند برخی از بیماری ‌های پروستات را تشخیص دهد. این روش با استفاده از جریان مغناطیسی و سیگنال ‌های رادیویی، تصاویر دقیقی از پروستات ایجاد می‌ کند.

جمع بندی

در این مطلب به بحث در مورد عمل پروستات و انواع آن پرداختیم و اطلاعات مهمی درباره مزایا و عوارض آن را ارائه دادیم. اجرای عمل پروستات و شناخت انواع آن نیازمند دقت و تخصص بسیار بالای پزشک متخصص و همچنین بهره‌ گیری از امکانات کامل در کلینیک ‌ها و مراکز درمانی مربوطه است تا بتواند بهبودی و موفقیت جراحی را به حداکثر برساند.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس